بازدید 2402

انتقاد از نرخ بالای بهره‌های بانکی

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با انتقاد از نرخ بالای بهره‌های بانکی تصریح کرد: متأسفانه مجموع نرخ بهره پرداختی بانک‌ها به ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.
کد خبر: ۶۳۳۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۱ 19 October 2016
 معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با انتقاد از نرخ بالای بهره‌های بانکی تصریح کرد: متأسفانه مجموع نرخ بهره پرداختی بانک‌ها به ۴۵ درصد تولید ناخالص داخلی رسیده است.

به گزارش حمدرضا واعظ مهدوی صبح چهارشنبه در چهاردهمین همایش و نشست تخصصی اقتصاد اسلامی تصریح کرد: در وضعیتی که بانک‌ها ۲۸ درصد نرخ بهره پرداخت می‌کنند رقم نرخ بهره پرداختی به شدت افزایش یافته است.

وی افزود: در وضعیت فعلی متأسفانه نرخ بهره بانکی بیشتر از نرخ تورم است و بخش مهمی از نقدینگی جذب سپرده‌ها می‌شود بطوریکه علاقه‌مندی به سپرده‌گذاری به دلیل نرخ بالای بهره افزایش یافته است.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در بانک‌ها چهار برابر پول نفت برای افرادی که پا روی پا انداخته‌اند پول پرداخت شده است افزود: این در وضعیتی است که سپرده‌گذاری بانک‌ها باید در راستای رونق تولید و صنعت به کار گرفته شود.

واعظ مهدوی با تأکید به اینکه اقتصاد اسلامی با رویکرد محرومیت‌زدایی و مقابله با مشکلات اقتصادی مورد تأکید است، اضافه کرد: در واقع در اقتصاد اسلامی با مسائلی از جمله ربا، سوداگری، قاچاق و تمامی موضوعاتی که چرخه اقتصادی را از مسیر عدالت خارج می‌سازد برخورد می‌شود.

وی با ذکر مثالی به تأثیرات قابل‌توجه واسطه‌گری‌های مالی، تغییرات نرخ مسکن و قاچاق کالا در اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: به ویژه در پایتخت کشور استان تهران شیب این تأثیرات از بعد از سال ۸۴ شدت گرفته است.

واعظ مهدوی متذکر شد: در آیات و روایات هدف خلقت تحقق حق و نابودی باطل است و آیات متعدد بر محوریت حق دلالت دارد به ویژه این مهم در موضوع حاکمیت مورد تأکید قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه لازم است در برنامه‌ریزی‌ها اهمیت ویژه قائل شد و این هدف با زدودن فقر و حرکت در مسیر منافع عمومی مردم مورد توجه قرار گیرد، افزود: کارنامه امروز جهان چندان موردقبول نیست و کارکرد جهان امروز کارکرد منطبق با عدالت نیست.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: آنچه هدف نظام اسلامی است بهره‌مندی همگانی انسان‌ها از امکانات است و در سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز به این مهم توجه شده است.

به گفته واعظ مهدوی سیاست‌هایی از جمله کارآفرینی، ارتقا درآمد، پیشتازی دانش‌بنیانی، محور قرار گرفتن رشد بهره‌وری و افزایش تولید و اشتغال، ارتقا شاخص‌های عدالت اجتماعی، ارتقا آموزش، افزایش تولید نهاده‌ها و همچنین اصلاح و صرفه‌جویی درآمدها و هزینه‌ها و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی مورد تأکید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

وی با اذعان به اینکه مقدمه هر اصلاحی تحول در فکر و بینش مردم است، افزود: متأسفانه شاهد این هستیم در برخی موارد انتظارات عمومی مردم با واقعیات کشور متفاوت است و حتی انتظارات مسئولان و تصمیم گیران متفاوت است.

معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه فرهنگ قانون‌گرایی در اقتصاد اسلامی مورد تأکید است، ادامه داد:  لازم است با تقویت روحیه قانون‌گرایی، تبعیت از قانون و التزام به آن زمینه‌های تحقق اقتصاد اسلامی نهادینه شود./مهر


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس