بازدید 16330
۷
مروری بر روزنامه های چهارشنبه 28 مهرماه؛

روایات متفاوت از ماجرای استعفای وزرا/ ضيافت شام پنج نفره در جماران

روزنامه های امروز، موضوع استعفای برخی وزار و ترمیم کابینه را در کانون توجه قرار داده اند. برخی روزنامه های اصولگرا، این اقدام دولت را نمایشی و اصلاح طلبان آن را مفید، ولی دیرهنگام تحلیل کرده اند؛ البته در رابطه با تعداد وزاری استعفا داده، وحدت رویه میان اخبار دیده نمی شود.
کد خبر: ۶۳۳۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ 19 October 2016

روزنامه های امروز، موضوع استعفای برخی وزار و ترمیم کابینه را در کانون توجه قرار داده اند. برخی روزنامه های اصولگرا، این اقدام دولت را نمایشی و اصلاح طلبان آن را مفید، ولی دیرهنگام تحلیل کرده اند؛ البته در رابطه با تعداد وزاری استعفا داده، وحدت رویه میان اخبار دیده نمی شود.

تیتر یک برخی روزنامه های چهارشنبه 28 مهرماه؛

آرمان/ ماجرای ضیافت شام 5 نفره در جماران

همدلی/ آغاز پروژه ترمیم

آفتاب/ هاشمی: مزاحمت‌های بی‌سابقه برای دولت

اعتماد/ قطار روحانی در ایستگاه تغییر

اطلاعات/ پیشروی سریع ارتش و نیروهای مردمی عراق در عملیات موصل

جام جم/ 30 درصد مواد غذایی در سطل زباله

جوان/ 60 سال حبس برای 6 جاسوس آمریکا

شرق/ استعفای سه وزیر

کیهان/ روایت متفاوت بازار از اقتصاد پسابرجام

ایران/ دبیر شورای امنیت ملی: خودی‌ها را نزنید

وقایع اتفاقیه/ مثلث استعفا در کابینه

به گزارش «تابناک»، روایت متفاوت روزنامه ها از ماجرای استعفای وزرا عجیب است.

روایت روزنامه های اصلاح طلب

روزنامه های اصلاح طلب عموما خبر از تغییر در سه وزارت خانه ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش می دهند و از آن استقبال کرده اند.

 

احمد شیرزاد در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان « ديرهنگام اما مفيد » نوشت: « ناظرين سياسي پيشتر از اينها منتظر تغيير در كابينه بودند. اما اكنون و درست چند ماه پيش از انتخابات شاهد تغييرات در كابينه هستيم. شب گذشته بود كه خبر استعفاي سه وزير فضاي رسانه‌اي كشور را تحت تاثير خود قرار داد. در روزهاي پس از انتخابات اسفند ٩٤ بود كه بسياري از ناظران سياسي بحث ترميم كابينه را مطرح كردند و شايد بهتر بود دولت زودتر از اينها وارد اين عرصه مي‌شد. در اين ميان چند نكته قابل توجه است. نبايد از اين موضوع گذشت كه تغيير در كرسي وزير ارشاد با ساير تغييراتي كه شب گذشته به گوش رسيد متفاوت است. بعيد است كه نظر رييس‌جمهور بر تغيير وزير ارشادش بوده باشد اما فشارهايي كه از سوي مخالفان وارد شد سبب شد تا او از سمت خود كناره‌گيري كند و به نوعي اين استعفا به كابينه تحميل شد. اما در مورد دو وزير ديگر به روشني مشخص است كه تصميم دولت بر اين تغييرات است و دولت در نظر دارد تا از نيروهاي تازه‌نفس در اين حوزه‌ها استفاده كند. با توجه به شرايط موجود، هرچند كه براي تغيير در كابينه و ترميم آن قدري دير است اما به هر حال استفاده از مديران جديد و تازه‌نفس مي‌تواند در آن حوزه‌ها موثر باشد. در اين ميان اما برخي بر اين باورند كه شايد دولت بايد در حوزه اقتصادي هم دست به تغييراتي مي‌زد اما واقعيت اين است كه نمره اقتصادي دولت در مجموع خوب بوده البته اين مساله به معني خوب بودن نمره اقتصادي كشور نيست اما دولت در مهار تورم و كاهش نرخ سود بانكي سياست‌هاي خوبي را دنبال كرده است و اين سياست‌ها موثر و واقعي بودند. شايد بهتر بود رييس‌جمهور در اين تغييرات نگاهي هم به وزارت‌علوم مي‌انداخت. حقيقت اين است كه وزارت‌علوم تحت فشارهاي طاقت‌فرسايي كه مجلس گذشته به آن وارد كرده بود به يك گزينه بينابين منتهي شد. »

احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات نیز در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان « انگیزه وزارت و ترمیم کابینه » نوشت: « «ترمیم کابینه» امری معمول در دولت‌های جهان به‌شمار می‌رود و در ایران نیز نمونه‌های مختلفی داشته است؛ به‌عنوان نمونه در دولت احمدی‌نژاد، این تغییرات پیاپی به‌گونه‌ای بود که کابینه تا یک‌قدمی نیاز به رأی اعتماد مجدد مجلس هم رفت چراکه نیمی از وزرا تغییر کرده بودند. دلیل این حجم از تغییرات نیز نه مسائل کارشناسی بلکه بیان یک مخالفت ساده از سوی وزرا با نظر رئیس دولت بود. شیوه تغییرات هم از خاطر مردم ما نرفته است. وزیری صبح به محل خدمت خود مراجعه کرده و فرد دیگری را در پشت میز خود دیده بود یا وزیری دیگر در حین مأموریت خارجی، آن‌هم در دستگاه حساس دیپلماسی، خبر برکناری خود را از مقام آن کشور خارجی دریافت کرد! اما در دولت‌هایی نظیر دولت اصلاحات و دولت یازدهم، رؤسای‌جمهور اهداف دیگری را در تغییر وزرا دنبال می‌کنند. ممکن است مدیری در سمت‌های قبلی خود توانمندی‌هایی را بروز داده و موجب جلب نظر رئیس‌جمهور منتخب برای حضور در کابینه شده باشد، اما به هر دلیلی در پست متفاوت و دشوار وزارت، نتواند کارآمدی موردانتظار را نشان دهد. این مسئله امری کاملا معمول و طبیعی است. درعین‌حال رئیس‌جمهور فرصت کافی را نیز در اختیار او قرار می‌دهد، اما وزیر مذکور نمی‌تواند خود و وزارتخانه‌اش را به اهداف برنامه دولت مستقر برساند. در این شرایط معرفی مدیری شایسته، تازه‌نفس و باانگیزه می‌تواند باعث ایجاد تحرک دوباره در وزارتخانه و بخش‌های مرتبط با آن در جامعه شود. در دولت یازدهم برخی وزرا، از این انگیزه برخوردار نبودند. مسائل سنی تا حدی در این مسئله دخیل بوده است، زیرا برای کار سنگین اجرائی، سنین بالای ٦٠ مناسب نیست.»

اما روزنامه آفتاب یزد به گمانه زنی درباره وزرای بعدی نیز پرداخته است.

روایت های متفاوت از ماجرای استعفای وزار/ ماجراي ضيافت شام ۵ نفره در جماران 

این روزنامه محمد دادکان را برای وزارت ورزش، صالحی امیری برای وزارت ارشاد و محمدعلی نجفی را برای وزارت ورزش پیش بینی کرده است.

روایت روزنامه دولتی ایران

روایت های متفاوت از ماجرای استعفای وزار/ ماجراي ضيافت شام ۵ نفره در جماران 

البته روزنامه دولتی ایران فقط استعفای دو تن از وزرا را تأیید کرده و نوشته است: « شایعه استعفای جنتی طی روزهای اخیر بازتاب گستردهای در رسانهها داشت اما صحت آن، به طور رسمی تأیید نشده بود در این میان استعفای ناگهانی گودرزی عصر دیروز توسط مقامات وزارت ورزش و جوانان اعلام شد».

روایت روزنامه های اصولگرا از استعفای وزرا

 

روزنامه جوان در گزارشی با تیتر « بازي انتخاباتي دولت با ترميم حوزه‌هاي رأي‌ساز »نوشت: «سه حوزه فرهنگ و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي حوزه‌هايي هستند كه از بالاترين ظرفيت موج‌سازي در جامعه برخوردار هستند. البته اين نكته هم قابل رد نيست كه اتفاقاً هر سه حوزه نيز با مشكلات مهم روبه‌رو هستند.

بخش فرهنگ مدت‌هاست كه با انتقادات فراواني از سوي اهالي فرهنگ از گرايش‌هاي مختلف سياسي روبه‌رو است. در اين ميان بحث كنسرت‌ها نيز به عنوان يك معضل براي اين وزارتخانه مطرح شد. اين مسئله زماني پررنگ‌تر شد كه بحث كنسرت‌ها به عنوان يك معضل ملي مطرح شد؛ بحثي كه هيچ‌گاه در اين قد و قواره نبود و برخي دست‌هاي پشت پرده قصد داشت اين موضوع را به يك عامل مهم براي ايجاد دو قطبي در كشور تبديل كند.

وزارت آموزش و پرورش نيز با ميليون‌ها دانش‌آموز و معلم سر و كار دارد كه اتفاقاً در چند روز اخير نيز با صندوق فرهنگيان بسيار پرسروصدا شده است.

درباره وزارت ورزش و جوانان نيز وضع روشن است. با تمام اين توضيحات مي‌توان حدس زد كه حتي اگر جانشينان وزراي بركنار شده عملكرد بهتري نيز داشته باشند، تنها به دليل فرا رسيدن انتخابات است. انتخاباتي كه اتفاقاً به خاطر ضعف‌هاي اقتصادي موجود مي‌تواند تبديل به معضلي براي دولت و شخص روحاني شود.در اين ميان سؤال اصلي كه ذهن ناظران را به خود مشغول كرده اين است كه آيا تغييرات وزرا به موارد فوق محدود مي‌ماند يا بايد انتظار كشيده شدن آن را در ماه‌هاي پاياني به حوزه اقتصاد داشت.

سؤال ديگر اين است كه قضاوت مردم چه خواهد بود و تغييرات فوق در خدمت‌رساني به مردم تفاوتي ايجاد مي‌كند يا نه؟در مجموع می‌توان گفت: این رفتارها چندان بی‌شباهت به تصمیمات احمدی‌نژاد نیست که در سال پایانی دولت نهم دست به تغییر ات گسترده زد‌. اکنون باید منتظر ماند تا ببینیم دامنه این تغییرات چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری تا کجا پیش خواهد رفت. »

حسین شمسیان نیز در یادداشتی در روزنامه کیهان با عنوان « کار از تعمیر گذشته است!» نوشت: « اکنون خبر رسیده که وزرای ارشاد، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان، استعفا داده‌اند. بی‌تردید و بلافاصله این سؤال به ذهن مردم متبادر می‌شود که چرا این دو نفر!؟ قطعا این دو وزیر در سه و نیم سال گذشته (فارغ از برخی خدماتشان) عملکرد بسیار ضعیفی داشته‌اند و تا همین جا هم برای رفتن تاخیر داشته و مراد، دفاع از عملکرد آنها نیست. بلکه پرسش محوری این است که کجای کابینه به ترمیم فوری نیازمند است و کدام وزارتخانه‌ها در اولویت است!؟ مسئله مردم ورزش بود یا معیشت و اقتصاد!؟ کنسرت یا بیکاری و رکود!؟ می‌بینیم که همین حالا هم که مانوری برای ترمیم کابینه مطرح است، باز هم سرقفلی‌داران دولت سرجایشان هستند در حالی که‌، همه مشکلات از همان ناحیه است! آیا وزیر صنعت که در دوران تصدی او، بی‌سابقه‌ترین رکود بر اقتصاد کشور حاکم شده است، هنوز هم مستحق حضور در آن وزارتخانه است!؟ اینکه آقای وزیر، رئیس ‌ستاد انتخاباتی آقای روحانی و تامین‌کننده هزینه‌های وی بوده ارتباطی به ادامه حضور او در کابینه ندارد!؟ آیا بیکاری حداقل شش و نیم میلیون نفر، تعطیلی بیش از 60 درصد صنایع و نابودی ده‌ها کارخانه بزرگ و قدیمی مثل ارج و ایرانا و ... برای خداحافظی با وی کافی نبود!؟ آیا وزیر مسکن که با نابودی پروژه‌های مهم مسکن مهر و تحمیل رکود فزاینده بر این حوزه‌، یک تنه بیش از 130 رشته شغلی را تعطیل کرد و میلیاردها دلار و تومان سرمایه تولید‌کنندگان را نابود کرد‌، هنوز هم خدمت تازه‌ای در آستین دارد و باید در کابینه حضور داشته باشد!؟ نامه اخیر رئیس ‌بانک مرکزی به رئیس‌جمهور به روشنی نشان می‌دهد کسانی که در این سه سال و نیم با هستی مردم بازی کرده‌اند و اکنون، خطر سرریز مخاطرات انباشت شده، خودشان را هم ترسانده‌، سر جایشان هستند و تازه دست به تکاپوهای نمایشی می‌زنند! »

ماجرای ضیافت 5 نفره در جماران از زبان عبدالله ناصری

روزنامه آرمان در گفت و گویی با عبدالله ناصری با عنوان « ماجراي ضيافت شام ۵ نفره در جماران » می نویسد: « «مهم‌ترين عضو كابينه پس از آقاي روحاني، آقاي نهاونديان است كه در سه سال گذشته شخص دوم دولت بوده است. حيطه اختيارات آقاي نهاونديان در نهاد رياست‌جمهوري ابتدا دارد اما انتها نه. اين وضعيت پس از حاشيه‌سازي براي آقاي فريدون تشديد شده و آقاي نهاونديان عملا به «مرد شماره دو» دولت تبديل شده است.». جملات بالا سخنان دكتر عبدا... ناصري فعال سياسي اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با «آرمان امروز» است. »

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در مورد ماجرای ضیافت شام می گوید: «يكي از دغدغه‌هاي اصلي حاميان آقاي روحاني فضاي باز سياسي بود و به همين دليل انتخاب آقاي رحماني فضلي براي بسياري از حاميان آقاي روحاني جاي سوال و ترديد جدي داشت. در همان مقطعي كه آقاي روحاني به تازگي آقاي رحماني فضلي را به عنوان وزير كشور به مجلس معرفي كرده بود يك ضيافت شام در منزل يكي از بزرگان كشور در جماران با حضور آيت ا...‌هاشمي، آيت ا... سيد حسن خميني، آقاي ناطق نوري، رئيس دولت اصلاحات و آقاي روحاني برگزار مي‌شود. در اين جلسه هر چهار نفري كه به جز آقاي روحاني در جلسه حضور داشتند به آقاي روحاني تاكيد مي‌كنند كه با چانه‌زني با رهبر معظم انقلاب فرد ديگري را معرفي كند. از دو نفر يعني آقاي محمد شريعتمداري و همچنين محمد فروزنده به عنوان جايگزين نام برده شده بود. آقاي روحاني نيز در اين جلسه به صورت تلويحي نظر جمع را مي‌پذيرد اما در واقعيت از اين تغيير اجتناب مي‌كند. آقاي روحاني به صورت تعمدي ليست اعضاي دولت را از همه مخفي كرده بود و براي اينكه كسي متوجه نشود در يك اقدام غيرمنتظره در روز تحليف ليست را از جيب خود بيرون آورده و به آقاي لاريجاني به عنوان رئيس مجلس تحويل داد».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
بايد براي دولت متاسف شد كه مردم را تا اين حد حقير ميداند كه با اين تغييرات وقت اضافه اي مي خواهد آنها را بفريبد.
کاش خدا به دل اقای نعمت زاده وزیر دوست داشتنی خودرو سازها میانداخت تا استعفا بده
پاسخ ها
حامد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
انشاا...
این حربه خوبی است برای فریب مردم
اگر دلیل استعفاها انتقادات یا عملکرد ضعیف وزارتخانه ها باشه باید اکثر وزرا استعفا بدهند.
یکی از بزرگان اهل خرد
آخه چجور میشه سه وزیر با هم استعفا بدن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار