بازدید 9915
۴

شگرد جدید کلاهبرداران تلفنی را بشناسید

کد خبر: ۶۳۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸ 18 October 2016
کلاهبرداران تلفنی که با وعده برنده شدن در قرعه‌کشی طعمه‌هایشان را پای دستگاه عابربانک می‌کشاندند و همه موجودی حسابشان را خالی می‌کردند حالا شگرد تازه‌ای برای فریب طعمه‌هایشان ابداع کرده‌اند؛ شگردی که در آن دیگر لازم نیست طعمه‌هایشان پای دستگاه عابربانک بروند و موجودی حسابشان را دودستی تقدیم آنها کنند.

به گزارش همشهری آنلاین این شگرد تازه چند روز پیش از سوی مأموران پلیس فتای خراسان رضوی فاش شد. ماجرا از این قرار بود که مهندس جوانی یک روز صبح در حال رفتن به محل کارش بود که موبایلش زنگ خورد. پشت خط مردی بود که ادعا می‌کرد از یکی از اپراتورهای تلفن همراه تماس گرفته است. او گفت:‌ «در جریان قرعه‌کشی انجام شده از سوی اپراتور تلفن همراه، شماره تلفن شما برنده جایزه نقدی مشترکان خوش‌حساب شده است و برای دریافت جایزه لطفا نام و مشخصات و شماره کارت عابربانک‌تان را اعلام کنید.»

مهندس جوان که از شنیدن این خبر به‌وجد آمده بود، همه مشخصاتش را به همراه شماره کارت عابربانکش گفت اما پس از آن تماس‌گیرنده خواست برای واریزشدن جایزه به حسابش، رمز کارتش را هم بگوید. مهندس جوان با شنیدن این جمله شصتش خبردار شد که تماس گیرنده نه کارمند اپراتور تلفن همراه بلکه یک کلاهبردار است که با این شگرد قصد دارد همه مشخصات حساب او را گرفته و آن را خالی کند. او که پیش از این درباره شگرد این کلاهبرداری‌ها در روزنامه‌ها خوانده بود از ارائه رمز کارتش خودداری و تلفن را قطع کرد. مرد جوان تصور می‌کرد که فرد کلاهبردار را ناکام گذاشته است اما چند ساعت بعد پیامکی دریافت کرد که نشان می‌داد همه 27میلیون تومان موجودی حسابش برداشت و سرقت شده است. اما این اتفاق چطور رخ داده بود؟

با شکایت مالباخته در پلیس فتای مشهد، تیمی از مأموران رسیدگی به پرونده را شروع کردند. آنها در بررسی‌های تخصصی متوجه شدند تمامی موجودی حساب مالباخته صرف خرید شارژ تلفن همراه شده است. هر چند سارق موفق شده بود20میلیون تومان شارژ دریافت کند اما مأموران توانستند از برداشت بقیه شارژ جلوگیری کنند و به این ترتیب 7میلیون تومان از پول‌های مالباخته را برگردانند. در ادامه معلوم شد که همه این مبلغ از طریق تلفن‌بانک و از یکی از زندان‌های کرج برداشت شده است.

مأموران با بررسی‌های بیشتر عامل این سرقت میلیونی را که یکی از زندانیان حبس ابدی بود، شناسایی کردند و به بازجویی از این مرد 43ساله پرداختند. او که به جرم قاچاق موادمخدر به حبس ابد محکوم شده و به زندان افتاده بود، اعتراف کرد که پس از تماس با طعمه‌هایش که شماره آنها را به‌صورت تصادفی انتخاب می‌‌کرد، خود را از کارمندان یکی از اپراتورهای تلفن همراه معرفی می‌‌کرد و با ادعای اینکه آنها برنده قرعه‌کشی و جایزه نقدی شده‌اند، همه مشخصاتشان به همراه شماره کارتشان را می‌گرفت.

این مرد که می‌دانست بسیاری افراد از مشخصات خود ازجمله کد ملی، تاریخ تولد، شماره موبایل و... برای انتخاب رمز کارت عابربانک‌شان استفاده می‌کنند، پس از گرفتن شماره کارت آنها شروع به آزمایش کردن رمزهای معمولی و اینچنینی می‌کرد و از آنجا که در زندان وقت زیادی داشت، آنقدر این کار را تکرار می‌کرد تا در نهایت موفق می‌شد رمز کارت عابربانک برخی از طعمه‌هایش را پیدا کند. به گفته متهم، مهندس جوان نیز از 4شماره آخر موبایلش برای رمز کارتش استفاده کرده بود که وی پس از چند ساعت تلاش موفق شد آن را یافته و همه موجودی حسابش را صرف خرید شارژ تلفن همراه کند.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای خراسان رضوی با بیان این خبر گفت: متأسفانه بسیاری از مردم از مشخصات شخصی خود برای رمز کارت عابربانک‌شان استفاده می‌کنند و این درحالی است ‌که کلاهبرداران از این حقیقت آگاهی دارند. آنها جدولی در اختیار دارند که نشان می‌دهد مردم بیشتر از چه رمزهایی استفاده می‌کنند و به همین دلیل شگردشان را تغییر داده‌اند و برای اینکه کسی به آنها شک نکند، حالا از این شگرد تازه و از طریق هک کردن رمز آنها، نقشه‌هایشان را پیش می‌برند. وی به شهروندان توصیه کرد هرگز از مشخصات شخصی برای انتخاب رمز استفاده نکنند تا در دام این کلاهبرداران گرفتار نشوند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۴
سلام
پیشنهاد میکنم برای خریدهای اینترنتی که رمز اشتباه وارد میشود ، پیامکی برای دارنده کارت ارسال شود و همچنین مانند رمز اصلی بعد از چندبار ورود اطلاعات نادرست کارت غیرفعال شود.
نباید شماره کارت را به کسی داد .
برای خرید از طریق اینترنت نیاز به رمز دوم کارت است که از 5 کاراکتر تشکیل شده است .
همچنین علاوه بر آن باید cvv2 و تاریخ انقضاء کارت را نیز وارد نمود .
لذا به نظر میرسد که متن خبر اشتباه باشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۷
برای خرید شارژ تلفن همراه به تاریخ انقضا و ccv2 نیازی نیست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر