بازدید 8652
مروری بر روزنامه های سه شنبه 27 مهرماه؛

عبور اصولگرایان از گروه خونی احمدی نژاد!/ ادعای دیدار پنهانی در بهشت!

روزنامه های امروز، آغاز عملیات آزادسازی موصل و مقابله با داعش را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع استعفای وزیر ارشاد، کم کم در حال فراموشی است، ولی همچنان برخی در انتقاد و یا حمایت از جنتی مطالبی را نگاشته اند. انتخابات 96 نیز از موضوعات مهم این روزهاست.
کد خبر: ۶۳۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 18 October 2016

روزنامه های امروز، آغاز عملیات آزادسازی موصل و مقابله با داعش را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوع استعفای وزیر ارشاد، کم کم در حال فراموشی است، ولی همچنان برخی در انتقاد و یا حمایت از جنتی مطالبی را نگاشته اند. انتخابات 96 نیز از موضوعات مهم این روزهاست.

تیتر نخست برخی روزنامه‌های سه شنبه 27 مهر؛

آرمان: عارف: پرونده سال 88 بسته شود

همدلی: اختلاف بر سر جسم و روح برجام

آفتاب:پیشنهاد ایتالیایی‌ها برای معماری آزادراه تهران- شمال

اعتماد: وزیر نفت وعده داد: پایان واردات بنزین

اطلاعات: جهانگیری: مردم توقع رفاه و آسایش دارند

ایران: حمله بی امان به قلب داعش

جوان:آیت‌الله آملی لاریجانی: آن چه مذاکره‌کنندگان بعید می‌دانستند، اتفاق افتاد

روزان: خط فقر 3 میلیون، حقوق یک میلیون

شرق: دانشگاه علیه فساد

وقایع اتفاقیه: دهان باز واسطه‌ها برای پول تولید

کیهان: جهانگیری: تورم 9درصد با جیب مردم سازگار نیست

همشهری: سرنوشت هوای شهرها در انتظار رأی بهارستان

جام جم: رشد خزنده مدلینگ زیرزمینی

رسالت: رئیس قوه قضاییه: تشکیل کمیته ویژه سیاست های کلی انتخابات در دستگاه قضا

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه های امروز موضوع عملیات آزادسازی موصل را در کانون توجه قرار داده اند.

 

در همین زمینه روزنامه جوان در گزارشی با تیتر «حمله 30هزار عراقي به داعش در موصل » نوشت: «ســرانجام روز دوشنبه فرمان عمليات آزادسازي موصل از دست داعش صادر شد و 30 هزار نيروي عراقي در اولين روز عمليات توانستند با درهم شكستن خطوط دفاعي تروريست‌ها دهها روستا را آزاد كنند. به گفته شاهدان عيني، سركرده داعش و دهها تن از تروريست‌ها براي در امان ماندن از آماج حملات، از موصل به رقه سوريه گريخته‌اند. اين گروه تكفيري براي متوقف كردن پيشروي نيروهاي عراقي، اقدام به مين‌گذاري راه‌ها كرده است. با آزادي موصل آخرين پايگاه داعش در عراق از بين خواهد رفت.

به گزارش «جوان» عمليات آزادسازي موصل، مهم‌ترين و اصلي‌ترين پايگاه تروريست‌هاي داعش در عراق آغاز شده و نيروهاي عراقي در پي آن هستند تا اين شهر را بعد از دو سال از چنگال داعش آزاد كنند.»

حسن کاظمی قمی، سفیر اسبق ایران در عراق نیز در یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان « عملیات موصل؛ بلوغ سیاسی در عراق» نوشت: « نکته مهم این عملیات این است که دولت و نیروهای عراقی نشان دادند با کمک و مشورت قدرت‌های منطقه‌ای نظیر ایران می‌توانند به طور مستقل امنیت ملی و تمامیت ارضی خود را تضمین کنند. این پیامی مهم برای طرفداران حضور نظامی غرب در منطقه و این کشور خواهد بود و بسیاری از بهانه‌های حضور نظامی امریکا و هم‌پیمانانش در عراق را از بین می‌برد.

نکته چهارم نیز این است که در پی این عملیات جبهه حامی تروریسم که به دروغ ادعای مبارزه با آن را داشت و در طول دو سال و نیم گذشته همواره در عمل با حمایت از تروریسم آن را به منشأ خطر بزرگی تبدیل کرد، مقابل جبهه دیگر که توان خود را در ابعاد سیاسی و نظامی مصروف عقب‌راندن و سرکوب تروریست‌ها کرده بود شکست خواهد خورد. به عبارتی اراده‌های سیاسی برای مبارزه واقعی با تروریسم در روند عملیات موصل و پیامدهای بعد از آن امکان مانور بسیار بالایی پیدا خواهد کرد و توازن اراده‌ها در این دو جبهه تغییر خواهند کرد. نکته پنجم این که اجماع داخلی برای عملیات موصل و موفقیت آن می‌تواند اجماع درونی و روند سیاسی و امنیتی درون عراق را تسهیل کند و به عبارتی تبدیل به تجربه‌ای برای تکرار در صحنه‌های دیگر شود که کاهش مشکلات در این کشور را در پی خواهد داشت.

در نهایت باید تأکید کرد عملیات موصل ضربه بزرگی به توان نیروهای تروریستی در منطقه خواهد زد و امیدها برای سرکوب آن را افزایش می‌دهد. هر چند بیم آن می‌رود که کشورهای حامی تروریسم و از جمله امریکا بعد از این صحنه دیگری را ترتیب دهند، مثلاً با فرستادن برخی سران تروریسم به کشورهایی نظیر افغانستان، لیبی و یمن تهدید آن را در منطقه حفظ و به استمرار بی‌ثباتی، خصوصاً در عراق و سوریه کمک کنند.»

استعفای وزیر ارشاد

صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه اعتماد با تیتر « بهانه‌هاي سياسي » نوشت: « از كساني كه شبانه‌روز روحاني و جنتي را به خاطر مسائل فرهنگي تحت فشار قرار داده‌اند بايد اين سوال را پرسيد كه آيا مي‌دانند از سال ٩٢ تاكنون، هر ساله بودجه فرهنگي كشور ٦ هزار ميليارد بوده است، در حالي كه تنها ١٢ درصد اين رقم بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد است؟ ٩٠ درصد مابقي آن به ٣٤ نهاد و سازمان فرهنگي مي‌رسد كه اساسا زيرنظر دولت، قوه قضاييه يا هيچ نهاد ديگري نيستند.

وزارت فرهنگ و ارشاد بابت هر يك ريالي كه خرج مي‌كند بايد پاسخگو باشد اما آن ٣٤ سازمان، نهاد و بنياد ديگر كه بودجه زيادي را دريافت مي‌كنند بابت يك ريال از پولي كه خرج مي‌كنند به هيچ نهادي پاسخگو نيستند.

در چنين شرايطي آيا وزارت ارشاد در خصوص بدحجابي و ديگر مشكلاتي كه در كشور وجود دارد بايد پاسخگو باشد؟ حمله و انتقاد و فشار به وزارت ارشاد كاملا سياسي است و‌ اي كاش آقاي جنتي به جاي عقب‌نشيني كمي بيشتر مقاومت مي‌كرد. هر فرد ديگري به جاي آقاي جنتي بيايد فشار بيشتر خواهد بود. تندرو‌ها كمي به واسطه مناسبات خانوادگي آقاي علي جنتي مراعات او را مي‌كردند اما وزير ارشاد بعدي هر كسي كه باشد بسيار تحت فشار خواهد بود.»

انتخابات 96

روزنامه همدلی در گزارشی با عنوان « تجدیدنظرطلبی در اصول‌گرایی» با اشاره به عبور اصولگرایان از گروه خونی احمدی نژاد نوشت: « گذر از احمدی‌نژاد و افرادی که گروه خونی سیاسی‌شان به او می‌خورد، هرچند اکنون راهی مطلوب برای اصول‌گرایان شده است، اما در جناح مقابل به گونه‌ای دیگر تصویر می‌شود. صادق زیباکلام در گفت و گویی که با همدلی داشته بود، گفت که: اصول‌گرایان در رابطه با آقای احمدی‌نژاد وضعیت بغرنجی دارند. از یک سو به رای احمدی‌نژاد نیاز دارند. چون او حدود 10 تا 15میلیون رای دارد. از طرفی هم خیلی از رفتارهای احمدی‌نژاد باب طبع آنها نیست. بنابراین مجبورند یک جور با احمدی‌نژاد کنار بیایند، چون در تجزیه و تحلیل نهایی نمی‌توانند از آرای او صرف نظر کنند» »

روزنامه کیهان نیز در ستون گفت و شنود خود نوشت: « گفت: یک سایت مدعی اصلاحات مصاحبه‌ای با سرآشپز نهاد ریاست‌جمهوری را منتشر کرده و بر اساس آن مدعی شده است که رئیس‌جمهور دولت‌های نهم و دهم ساده‌زیست نبوده‌اند!

گفتم: خب! مگر سرآشپز چه گفته است؟

گفت: سرآشپز گفته است احمدی‌نژاد و اطرافیانش عصرانه کدو آب‌پز می‌خوردند و بعضی روزها هم سفارش آبگوشت می‌دادند!

گفتم: از کی تا به حال کدو آب‌پز و آبگوشت جزو غذاهای اشرافی شده است؟

گفت: فقط این نبوده که... سرآشپز گفته است بعضی وقت‌ها خواهرزاده احمدی‌نژاد برای دایی خود سفارش نان سنگک هم می‌داد!

گفتم: زندگی از این اشرافی‌تر نمی‌شود! یعنی خجالت نمی‌کشیدند که غذاهای اشرافی و گرانقیمتی مثل آبگوشت و کدو می‌خوردند؟ آنهم با نان سنگک! انصافشان کجا رفته بود؟!

گفت: خودمونیم‌ها یعنی، این مدعیان اصلاحات یک ارزن عقل هم ندارند؟!

گفتم: چه عرض کنم؟! به یارو گفتند دمَر آب نخور! پرسید چرا؟ گفتند؛ عقلت کم می‌شود! یارو پرسید عقل چیه؟ بهش گفتند؛ هیچی! بخور! »

 

روزنامه آرمان نیز با انتشار خبری با تیتر «ديدار پنهانی در بهشت؟ » مدعی ديدار شهردار تهران با شهردار مونترال و امضاي يك قرار داد شده است. اين ديدار كه ظاهرا «محرمانه» اصل مهم آن بوده است در شرايطي انجام شده است كه سوالات زيادي در اذهان پديد آورده است. نخست اينكه روابط ايران و كانادا پس از اقدام دلواپسان هنوز به روال سابق بازنگشته است و معمولا دولت‌ها هستند كه پس از فراهم آمدن شرايط بازگشت به دوران عاري از اختلاف، با يكديگر ديدار و براي آينده روابط تصميم مي‌گيرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار