بازدید 7820

توجیه عجیب جهانگیری درباره عدم تغییر جیب مردم متناسب با آمارها!

آیا دولت نباید از خود بپرسد، چرا مردم به رغم آمارهای دولتی، همچنان احساس رضایت نمی کنند؟ شاید مشکل در جای دیگری از قبیل نوع آمارگیری یا معیارهای آمارگیری باشد. مردم به رغم اعلام آمارهای دولتی، بیکاری، رکود و در پاره ای موارد گرانی و یا عدم ثبات بازار را به وضوح می بینند.
کد خبر: ۶۳۲۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰ 18 October 2016
حسن روحانی، رئیس جمهور در آغاز به کار خود جمله ای گفت که تا به امروز یکی از جملات معروف رئیس جمهور به شمار می رود که البته در برخی از زمان ها موجبات برخی دردسرها را برای دولت نیز فراهم کرده است.

روحانی در این جمله معروف بیان داشته بود: «ملاک گرانی جیب مردم است نه آمار و ارقام نهادهای دولتی» و بعدها نیز دوباره تأکید کرد که «معیار سنجش تورم باز هم جیب مردم است و بنده همچنان قبول دارم که در زمینه گرانی، ارزانی و زندگی ملاک جیب مردم است».

به گزارش «تابناک»، چند روز پیش، ولی‌الله سیف با حضور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان قزوین، ضمن مشهود خواندن آثار سیاست‌های پولی و مالی در اقتصاد کشور، اظهار داشت: اکنون می‌توان آثار سیاست‌های پولی و مالی و آرامش ناشی از انضباط پولی را به صورت ملموسی احساس کرد. برای مثال، رشد اقتصادی در سه ماهه ابتدایی سال 95، به 5/4 درصد رسیده و شاخص‌های مهم اقتصادی مثل تورم از حدود 40 درصد در سال‌های ابتدایی دولت به 8/8 درصد کاهش یافته است.

این اظهارات آقای سیف با انتقاد برخی منتقدان سیاست های اقتصادی دولت روبه رو شد که آمارهای ارائه شده از سوی دولت با واقعیت های اقتصادی در جامعه و مردم همخوانی ندارد و برخی حتی صحت آمارهای دولتی را زیر سؤال بردند. در همین راستا به افزایش قیمت برخی کالاها و همچنین افزایش میزان رکود در برخی واحدهای تولیدی و تعطیلی آنها اشاره کردند. در واقع سخن منتقدین مبتنی بر سخنان رئیس جمهور، این بود که ملاک گرانی جیب مردم است، نه آمار و ارقام نهادهای دولتی!

در همین زمینه، دیروز آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در مراسم روز جهانی استاندارد که در سالن همایش‌های صداوسیما در واکنش به این نوع انتقادات نسبت به عملکرد و آمارهای اقتصادی دولت بیان داشت: « تورم 9 درصد و رشد اقتصادی 5.4 درصد با جیب مردم سازگار نیست. ماشین اقتصاد کشور را در گودالی انداختند که اگر بخواهد از این گودال بیرون بیاید و به حرکت بیفتد بسیار دشوار است».

در واقع آقای جهانگیری در این موضع گیری در وهله نخست بر ناسازگاری میان آمارهای اقتصادی و جیب مردم اذعان می کند؛ اما دلیل این عدم سازگاری را در توجیهی محیرالعقول به دولت قبل نسبت می دهد! در واقع ایشان دلیل ناهمخوانی میان آمار و جیب مردم که رئیس جمهور قول آن را داده بود، چاله بزرگ اقتصادی دولت قبل قلمداد کرده است.

کمتر کارشناسی در این موضوع که دولت قبل در زمینه اقتصادی در برخی موارد از طریق سوء مدیریت و همچنین سیاست های اشتباه اقتصاد ایران را به لب پرتگاه نزدیک کردند شک دارند؛ اما اینکه بعد از سه سال که دولت جدید روی کار آمده و اقدامات خود را انجام داده است، گناه را هنوز به گردن دولت قبل بیندازیم قدری بی انصافی است.

دولت تا به امروز مشکلات اقتصادی کشور را میراث تورم 40 درصدی و همچنین رکود بازمانده از دوران دولت قبل می دانست؛ اما حال که بنا بر ادعای خود دولتی ها هم تورم یک رقمی شده است، هم اینکه از رکود خارج شده ایم. درواقع دو مشکل اساسی دولت قبل را این دولت حل کرده است! اما اینکه حال بیایم بگویم علی رغم اینکه ما این دو مشکل را حل کردیم، هنوز اوضاع خوب نشده است، باز هم به خاطر قبلی هاست، استدلال محکمه پسندی نخواهد بود!

آیا دولت نباید از خود بپرسد، چرا مردم به رغم آمارهای دولتی، همچنان احساس رضایت نمی کنند؟ شاید مشکل در جای دیگری از قبیل نوع آمارگیری یا معیارهای آمارگیری باشد. مردم به  رغم اعلام آمارهای دولتی، بیکاری، رکود و در پاره ای موارد گرانی و یا عدم ثبات بازار را به وضوح می بینند.

مردم دیگر انتظار ندارند که دولت تا پایان چهار سال اول خود همچنان همه مشکلات را به گردن قبلی ها بیندازد؛ اما خود هیچ حرکتی نکند. آیا اگر دولت فرضاً در انتخابات سال بعدی پیروز شود، باز هم می خواهد مشکلات را به گردن دولت قبل که خودش بوده، بیندازد؟!


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۲
انتشار یافته: ۱۳
این روزها جامعه بیش از پیش به یک فرد تحول گرا نیاز دارد. قالیباف یک مدیر قوی و تحول گراست. متحول کردن پلیس و شهرداری جزء نمونه های موفق مدیریت اوست. قالیباف را هم طیف احمدی نژاد تخریب می کند (بقول مستند، احمدی نژاد قصد ساقط کردن قالیباف از زندگی را داشت) هم بخش بزرگی از طیف اصولگرا و هم طیف اصلاح طلب و دولتی ها البته با تمام قوا و هم شبکه بی بی سی. چون او همیشه بدون ملاحظه و با اتکاء به خدا حرف حق را زده ولو اینکه به ضررش هم تمام شده باشد. مهم اینست که همه می دانند اگر او رای بیاورد به هیچ حزب و قبیله ای باج نخواهد داد. قالیباف کسی است که حاج قاسم سلیمانی به او رای داده است. اگر به بصیرت حاج قاسم شک نداشته باشیم می توان فهمید که چه بزرگان دیگری نیز رای شان به قالیباف بوده است. (خاطره امام جمعه کرمان منبع در زیر)
www.fararu.com
آقای جهانگیری درست مي گويند جيب ما مردم تغييري نكرده است چون بعلت تورم و ... مجبوريم لباس هاي قبلي مان را بپوشيم و جيب هايشان با گذشته فرقي نكرده است.
از آقای جهانگیری بپرسید اگر ماشین اقتصاد کشور در گودال افتاده و هنوز بیرون نیامده پس این آمارها چه میگویند؟
پس خودتان هم اذعان دارید که این آمارها الکی هستند.
سلام وضمن خسته نباشید به شما تابناکیها:میدونیدوهمه مردم میدونندکه دولت مردان این دوره یک مشت پیرمردهای کارکشته ای هستندیک هنوزحرص پول درمغزفنوقی آنها میباشد وواقعا درقرن 21 خیلی ملموس ووفکرکوتاه خودشان مردم ایران خرکرده وسواری میگیرند خدایاظهوراقامان رانزدیک برگردان صلوات برآل محمد
آخه مردم با چه دلیل و مدرکی باید 9 درصد شدن تورم رو باور کنند یک قلم کالا که نسبت به پارسال ارزانتر شده باشد رانام ببرید؟
سلام.یک مشکل ساختاری که در کشور ما وجود دارد اینست که کنترل بعضی از نهادها بر حسب آماری هست که خود آن نهاد تولید میکند در حالیکه اصولا باید بر اساس آماری باشد که یک نهاد بالاتر و ناظر بر آن تهیه میکند چون به قول معروف چاقو هیچ وقت دسته خودش را نمیبرد.لذا هدایت و اصلاح عملکرد دولت باید توسط نهادی که حقوق خودش را از دولت نمیگیرد و مستقل از دولت است و بوسیله حاکمیت عمومی یعنی مجلس مدیریت میشود باید انجام شود و هدایت و اصلاح این نهاد نیز توسط نهادی که توسط حاکمیت خاص یعنی رهبری مدیریت میشود انجام بگیرد.اگر این کار انجام شود مشخص میشود که بیکاری و تورمی که مردم احساس میکنند مقدار واقعی اش چقدر است و دولت نمیتواند آمارش را براساس گزارشات شرکتهای دولتی تهیه کندکه دولت توانسته با بذل و بخشش از درآمد ملی (که فقط به آنها اختصاص ندارد،) آنها را راضی نگه دارد،بخش دولتی نماینده تمام ملت نیست و برای تحقق اقتصاد مقاومتی مجلس باید دولت را مکلف کند که بین پرداخت بدهیهای دولت و هزینه های جاری دولت تعادل ایجاد شود تا بخش خصوصی مقداربهینه سوخت لازم برای چرخاندن چرخ اقتصاد خودش را دریافت بکند و توزیع درآمد ملی عادلانه باشد.
روزمحشر خداوند باكارگر كارگري محاكمه ،وبامعاون اول مملكت با حق وحساب معاون اول مملكت حق وحساب مي كند.نزديك به چهارسال است روي كاريد خجالت نميكشيد بازهم ميكيد كاردولت قبله (((به يك تار موي احمدي نژاد هم نميرسيد همه پروژه هايي كه داريد افتتاح ميكنيد همش مال دولت احمدي نژاده ))) ازملت نه ازخدا واءمه بترسيد لااقل تواين هفت ماه كاركنيد آه ملت انشاالله شمارازمين گيركند
وجدانا تورم کم شده. این به این معنی نیست که چیزی ارزان شده!! بلکه شیب گرانی کم شده. ولی خب بیکاری و رکود مرتفع نشده. بالاخره دولت چند تا دست داره مگه؟؟ و اینکه گندکاری دولت قبل در سه سال که هیچ در سی سال هم قابل برطرف کردن نخواهد بود.
قشنگ بود مرسی. شکی نیست که وضعیت بهتر از دولت قبل شده ولی این و هم باید توجه کرد که سه سال زمان کمی نیست و متاسفانه هنوز رکود تو بازار زیاده و خیلی ها متحمل فشار اقتصادی زیادی هستند و کم و بیش از اطراف ورشکستگی برخی از دوستان و می شنویم
اسن که همیشه گذشتگاتن مقصرهستند سر لوحه کار زندگی ما بوده و هست و خواهد بود
جناب آقای دکتر مهندس جهانگیر یادش نیست که خودشون هم در دولت گذشته یکی از مدیران بود
ان شااله از دولت بعدی دیگر دنبال مقصر نگردیم
دولت دروغ وفریب
سلام
این عبارت عین متن بالا است : شاخص‌های مهم اقتصادی مثل تورم از حدود 40 درصد در سال‌های ابتدایی دولت به 8/8 درصد کاهش یافته است:
هر کسی اقتصاد خوانده باشد و این جمله را بخواند . می خندد . آقا ، شاخص تورم تغییرات شاخص قیمت CPI کالاها و خدمات مصرفی خانوارها را نشان می دهد . وقتی شاخص تورم 40 درصد بوده و به 8/8 درصد رسیده است به معنی کاهش نیست . این شاخص بدین معنی است که کالاها باز هم نسبت به سال گذشته قیمت آنها 8/8 درصد افزوده شده است. مثلا یک فردی می مانند برای صعود به قلعه ابتدا با سرعت 40 کیلومتر حرکت می کرده و در نوک قله با سرعت 8/8کیلومتر حرکت می کند . یعنی همچنان دارد قله بالا می رود. این مثال دیگر ساده ترین شکل آن است . بالاخره قیمت ها حدی برای افزایش دارند و با مقدار تقاضا رابطه معکوس دارد . افراد متوسط جامعه دیگر توانی برای خرید کالا ندارند. نمونه آن مسکن است
فقط تورم رو پایین نگهداشته فکر کرده تو انتخابات این میشه برگ برنده! چیزی که مردم اصلا قبولش ندارن نمیتونه برگ برنده شما باشه آقای روحانی
تورم 8 درصده قبول، حقوقا رو 12 درصد افزایش دادید قبول، ولی با کاهش ساعت اضافه کاری و مزایای ما کارمندان کاری کردید که الان 20% واقعی کمتر از سال قبل درآمد داریم!
چندتا مدیر ارشد حقوق نجومی گرفتن تاوانش رو ما کارمندان جزء باید پس بدیم؟!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار