بازدید 9554

جزئیاتی از مذاکرات دیروز در لوزان سوییس بر سر سوریه / ادامه مذاکرات در روز دوشنبه / طرح ایده های جالب در گفت وگوها / سفر جان کری به لندن برای مذاکره با اروپایی ها

شب گذشته، مذاکرات آمریکا، روسیه و کشورهای منطقه بر سر مسأله جنگ داخلی در سوریه پس از چهار ساعت بدون نتیجه مشخصی پایان یافت. تنها نتیجه مثبت این مذاکرات این بود که همه کشورهای شرکت کننده در این نشست، بر ادامه گفت وگوها تا رسیدن به یک راه حل مشخص تأکید کرده اند.
کد خبر: ۶۳۲۲۶۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵ 16 October 2016
شب گذشته، مذاکرات آمریکا، روسیه و کشورهای منطقه بر سر مسأله جنگ داخلی در سوریه پس از چهار ساعت بدون نتیجه مشخصی پایان یافت. تنها نتیجه مثبت این مذاکرات این بود که همه کشورهای شرکت کننده در این نشست، بر ادامه گفت وگوها تا رسیدن به یک راه حل مشخص تأکید کرده اند.

به گزارش «تابناک» با پایان چهار ساعت مذاکره مداوم میان 9 کشور شرکت کننده در مذاکرات لوزان در سوییس، همان گونه که پیش از این نیز بسیاری از تحلیلگران اشاره کرده بودند، نتیجه مشخص و فوری از این مذاکرات به دست نیامد. این مذاکرات در حالی برگزار شد که درگیری ها در منطقه حلب، تقریبا به اوج خود رسیده و هیچ یک از گروه های درگیر، حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نیستند.

همچنین این مذاکرات تقریبا یک هفته بعد از شکست آتش بس نا فرجام توافق شده میان روسیه و آمریکا بود و اکنون جان کری با برگزاری این مذاکرات در لوزان سوییس، به دنبال راه جدیدی برای آتش بس در سوریه و پایان دادن به درگیری ها در این کشور است.

جزئیاتی از مذاکرات دیروز در لوزان سوییس بر سر سوریه / ادامه مذاکرات در روز دوشنبه / طرح ایده های جالب در گفتگوها / سفر جان کری به لندن برای مذاکره با اروپایی ها

بعد از برگزاری مذاکرات، جان کری خطاب به خبرنگاران گفت: این گفت وگوها سازنده بوده، ولی تصریح کرد که طرف های شرکت کننده، نتوانستند به نتیجه مشخص و ملموسی دست یابند. وی اشاره کرد که دیدار بعدی میان کشورهای مذاکره کننده روز دوشنبه خواهد بود.

جان کری همچنین با اشاره به برخی تنش ها در حین مذاکره از برخی گزینه ها که می تواند منجر به آتش بس در سوریه شود سخن گفته و بیان کرده است: برخی ایده ها از سوی برخی وزرا در این مذاکرات مطرح شد و ما امیدواریم، این ایده ها به رهیافت های متفاوتی برای مذاکرات تبدیل شود.

همچنین سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز با اشاره به مفید بودن این مذاکرات گفته است: در طی این چهار ساعت گفت وگو، ایده های جالبی مطرح شده است. وی بیان کرد: برخی از ایده ها در بین کشورهای قدرتمندی که همگی بر وضعیت فعلی در سوریه تأثیرگذار هستند، مطرح شده و طرف های شرکت کننده بر ادامه گفت وگوها در روزهای آینده به امید دستیابی به یک توافق تأکید کرده اند.

همچنین طرف سوری در این مذاکرات اشاره کرده است، بر روی برخی احتمالات برای برقراری آتش بس در سوریه اتفاق نظر حاصل شده است. یکی از دیپلمات های روسی نیز بیان کرده که طرف های مذاکره کننده بر تسریع در شروع یک روند سیاسی در سوریه در کوتاه ترین زمان ممکن تأکید کرده اند.

همچنین وزیر امور خارجه ترکیه در گفت وگو با رسانه های ترک بعد از مذاکرات بیان کرده است، کشورش از مذاکرات مستقیم بین دولت سوریه و گروه هایی که وی مخالفان میانه رو خوانده است، حمایت می کند.

اختلاف نظر شدید میان اعضای شرکت کننده در مذاکرات


اما به رغم امیدواری هایی که طرف های مذاکره کننده خطاب به رسانه ها از آن سخن گفته اند، یک منبع آگاه از این مذاکرات در گفت وگو با خبرگزاری تاس با اشاره به اینکه هیچ توافق اساسی میان مذاکره کنندگان در لوزان حاصل نشده است، بیان کرده: ترکیب کشورهای مذاکره کننده بر سر سوریه، برای رسیدن به یک توافق مناسب نیست. وی تصریح کرده است که اختلاف نظر بر سر اعضای شرکت کننده زیاد است و این مسأله به دلیل تعداد بالای آنهاست.

از سوی دیگر، یکی از دیپلمات های ارشد ایالات متحده قبل از شروع مذاکرات تصریح کرده بود که این مذاکرات بسیار دشوار است. یکی از فرستاده های سیاسی غربی در سوریه به خبرگزاری رویترز گفته است: من نمیفهمم که چرا آمریکایی ها مجددا از روسیه خواسته اند تا بر سر میز مذاکره بنشیند. آیا آمریکایی ها تصور کرده اند که روسیه به خاطر شکست توافق آتش بس ترسیده و رویه خود را تغییر می دهد؟

همچنین یکی دیگر از دیپلمات های اروپایی حاضر در مذاکرات، با اشاره به این موضوع که نشست لوزان به ظاهر همراه با دستپاچگی و فقدان اهداف مشخص است، بیان کرده که لیست کشورهای شرکت کننده در این نشست در آخرین لحظات بسته شده است. 

جزئیاتی از مذاکرات دیروز در لوزان سوییس بر سر سوریه / ادامه مذاکرات در روز دوشنبه / طرح ایده های جالب در گفتگوها / سفر جان کری به لندن برای مذاکره با اروپایی ها

سفر جان کری به لندن برای گفت وگو با اروپایی ها

این در حالی است که در مذاکرات لوزان، هیچ طرف اروپایی حضور نداشته، ولی مقامات فرانسوی تصریح کرده اند که وزرای هم رأی و نظر در مسأله سوریه، قرار است امروز (یکشنبه) در لندن دیداری با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا داشته باشند تا در مورد بحران سوریه رایزنی کنند.

خبرگزاری الجزیره گزارش داده است که وزرای خارجه فرانسه، آلمان و انگلستان در این دیدار حضور خواهند داشت و ضمن صحبت پیرامون آنچه در لوزان گذشته است، در مورد موضوعات بیشتری گفت وگو خواهند کرد.

خبرنگار الجزیره اشاره کرده است که در این دیدار احتمالا فرانسه و انگلستان بر استفاده از گزینه نظامی تأکید می کنند که البته دولت اوباما به شدت مخالف با چنین رویه ای است. پیش از این نیز فرانسه و آلمان بر احتمال مطرح کردن موضوع جرایم جنگی علیه دولت سوریه و همچنین روسیه تأکید کرده بودند.



تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس