بازدید 7671

محاق ورزش معلولان در سایه بی‌توجهی مسئولان

کد خبر: ۶۳۱۹۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۰ 15 October 2016
امروزه توجه به ورزش و تلاش برای توسعه آن در میان همه اقشار جامعه، به دلیل آثار سودمندی که به همراه دارد، لازم و حیاتی است. ورزش باید در برنامه روزانه هر فردی وجود داشته باشد، اما باید گفت که ورزش برای افراد دچار معلولیت، اهمیت بیشتری دارد؛ البته فرد معلول باید برنامه ورزشی مناسب با وضعیت بدنی‌ خود داشته باشد زیرا تقریبا ناممکن است که همان برنامه ورزش افراد عادی را به معلولان توصیه کرد و این امر نشان دهنده اهمیت فراهم بودن زیرساخت‌های ورزشی برای این قشر از جامعه است.

در این میان، بازی‌های پارالمپیک به عنوان یک رویداد جهانی مخصوص ورزشکاران دارای معلولیت‌های جسمی و ذهنی هر چهار سال یکبار و همزمان با بازی‌های المپیک برگزار می‌شود تا اهمیت ورزش معلولان بیشتر به چشم بیاید.

پارالمپیک در کشورمان  از نظرها مغفول نمانده و از چند سال پیش تا کنون با تصویب شوراى فرهنگ عمومى کشور 24 مهر ماه به نام روز ملى پارالمپیک در تقویم ملى ایران ثبت شد و کمیته ملی پارالمپیک نیز هر ساله به مناسبت این روز، برنامه‌های متنوعی را در سراسر کشور برگزار می‌کند که با استقبال کشورهای دیگر و حتی کمیته بین‌المللی پارالمپیک روبرو شده است.

اما باید اذعان کرد که ورزش معلولان و پارالمپیک در کشورمان با کمبودها و مشکلات متعددی روبرو است که امروزه به دغدغه ورزشکاران و قهرمانان این عرصه تبدیل شده است؛ شاید بازگویی همین نکته از زبان سیامند رحمان، قهرمان رشته ورزنه برداری کشورمان مبنی بر وجود تبعیض در پرداخت حقوق بین ورزشکاران المپیکی و پارالمپیک کافی باشد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در گفت‌وگو با خانه ملت از عدم تناسب سالن‌ها و زیرساخت‌های ورزشی با جمعیت معلولان گفتند و از سهم ناچیز جامعه معلولان و پارالمپیک در برنامه ششم توسعه گلایه کردند.

ضرورت تخصیص منابع مالی مناسب برای توسعه ورزش معلولان و پارالمپیک

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس معتقد است امروزه تخصیص منابع مناسب برای کمک به توسعه ورزش معلولان و پارالمپیک امری ضروری است و کسب دستاوردهای مناسب کاروان پارالمپیک کشورمان نشان دهنده این امر است.
محمدعلی وکیلی

محمدعلی وکیلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن گرامیداشت 24 مهرماه به عنوان «روز پارالمپیک»، گفت: کسب دستاوردهای مناسب کاروان پارالمپیک کشورمان، نشان می‌دهد که در صورت وجود امکانات، ظرفیت‌های بسیاری در این عرصه برای شکوفا شدن وجود داد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلولیت، محدودیت نیست و افراد با محدودیت جسمی کارهایی انجام می‌دهند که بسیاری از افراد سالم جامعه نمی‌توانند آنها را انجام دهند، اظهار کرد: باید با آماده سازی زیرساخت‌های ورزش معلولان، زمینه مشارکت سایر افراد کم توان به منظور حضور در ورزشگاه‌ها را فراهم کرد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه امروزه جامعه باید نسبت به ظرفیت معلولان تغییر نگرش دهد، تصریح کرد: بر این اساس عرصه ورزش می‌تواند عاملی برای ایجاد تغییر نگرش جامعه به افراد معلول محسوب شود و حضور قهرمانان پارالمپیک در میادین ورزشی و بدست آوردن مدال‌های رنگارنگ نیز نشان دهنده ظرفیت این افراد است.

وی ضمن تاکید بر اینکه تخصیص منابع مناسب برای کمک به توسعه ورزش معلولان امری ضروری است، ادامه داد: باید اذعان کرد که در مقایسه با تخصیص منابع بخش پارالمپیک با سایر عرصه‌ها که در حوزه قهرمانی نیز دستاورد خاصی به همراه نداشته‌اند؛ سرمایه گذاری و هزینه در بخش پارالمپیک و ورزش معلولان توجیه دارد زیرا عملکرد ورزشکاران در میادین جهانی نشان دهنده این امر است.

عضو کمیته «زنان، خانواده، تربیت بدنی و جوانان» کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه بسیاری از رشته‌های ورزشی پارالمپیک نوپا بوده و برای رشد ورزشکاران در این رشته‌های ورزشی، باید حمایت جدی از سوی مسئولان انجام شود، خاطرنشان کرد: اهمیت دادن به ورزش معلولان نباید مختص به یک روز باشد و این موضوع باید در طول سال مورد توجه قرار بگیرد.

سالن‌های ورزشی ویژه معلولان در کشور تناسبی با جمعیت این قشر ندارد

عضو فراکسیون ورزش مجلس با اشاره به اینکه ورزشکاران پارالمپیکی برای دستیابی به موفقیت در میادین بین المللی نیازمند داشتن امکانات ورزشی مناسب هستند، گفت: سالن‌های ورزشی ویژه معلولان متناسب با جمعیت این قشر از جامعه و نیاز ورزشکاران پارالمپیکی نیست.
صدیف بدری

صدیف بدری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به دستاوردهای ورزشکاران و قهرمانان پارالمپیک کشورمان، گفت: کاروان پارالمپیک ایران اسلامی با قرار گرفتن در رتبه پانزدهم مسابقات ریو 2016 و رقابت با 159کشور نشان داد ظرفیت ورزشی بزرگی در بین جامعه معلولان وجود دارد که باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسئولان کشور خصوصا وزارت ورزش و جوانان باید در فراهم کردن شرایط و آماده سازی زیرساخت‌های لازم تلاش جدی‌تری کنند، اظهارکرد: ورزشکاران پارالمپیکی برای دستیابی به موفقیت در میادین بین المللی نیازمند داشتن امکانات ورزشی مناسب هستند لذا در این زمینه باید تدبیر ویژه ای از سوی مسئولان و متولیان امر در نظر گرفته شود.

وی ضمن یادآوری اینکه در سال‌های گذشته قانون مناسب سازی محیط شهری توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده لذا دستگاه های اجرایی باید دقت نظر بیشتری داشته باشند با اجرای آنها بستر لازم را فراهم کنند تا این افراد بتوانند به راحتی به امکانات و مجموعه های ورزشی دسترسی داشته باشند، ادامه داد: هم اکنون سالن‌های ورزشی ویژه معلولان در کشور وجود دارد ولی تناسبی با جمعیت این قشر از جامعه و نیاز ورزشکاران پارالمپیکی ندارد.

بدری با اشاره به اینکه موضوعی مانند اشتغال، امروزه به دغدغه‌ قهرمانان پارالمپیک تبدیل شده است، تصریح کرد: وزارت ورزش و جوانان باید با برنامه ریزی مناسب و حمایت بیشتر، نسبت به رفع مشکلات و دغدغه‌های این افراد اقدام کند.

عضو فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در طول یکسال باید به ورزشکاران پارالمپیک پرداخت و نباید صرفا همه اقدامات مختص به پاسداشت یک روز باشد، خاطرنشان کرد: برخی از رشته‌های ورزشی مربوط به حوزه پارالمپیک به دلیل نوپا بودن نیازمند سرمایه گذاری صحیح هستند لذا می‌توان با تخصیص منابع بیشتر، شاهد مدال آوری ورزشکاران این رشته‌ها در آینده بود.

پارالمپیکی‌ها در لایحه برنامه ششم توسعه مغفول مانده‌اند/لزوم توسعه امکانات ورزشی برای جامعه معلولان

عضو هیأت رییسه فراکسیون ورزش مجلس می‌گوید در لایحه برنامه ششم توسعه هیچ برنامه خاص و مشخصی برای ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی دیده نشده است.
محمد عزیزی

محمد عزیزی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن گرامیداشت 24 مهرماه به عنوان «روز پارالمپیک»، گفت: باید از ورزشکاران در عرصه ورزش‌های قهرمانی حمایت همه جانبه انجام شود از این رو نمایندگان مجلس شورای اسلامی با طرح انتزاع کمیته ملی پارالمپیک از کمیته ملی المپیک موافقت کردند تا توسعه ورزش در بین اقشار مختلف جامعه معلولان کشور با سرعت بیشتری انجام شود.

نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ورزشکاران پارالمپیک مدال‌های رنگارنگی برای کشورمان کسب می‌کنند و پرچم ایران اسلامی را در دنیا به اهتزار در می آورند، اظهار کرد: دستگاه‌های متولی باید در پرداخت پاداش ورزشکاران و قهرمانان پارالمپیک از هیچ اقدامی دریغ نکنند و در این میان تفاوتی هم میان پاداش پرداختی رشته‌های تیمی و انفرادی قائل نشوند.

وی با بیان اینکه ورزشکاران پارالمپیک باید از نظر امور مالی باید تامین شوند، ادامه داد: امروزه این مهم به عنوان یک دغدغه مطرح است و خانواده‌های ورزشکاران با این موضوع درگیر هستند زیرا این افراد تمام عمر جوانی خود را در این حوزه صرف می‌کنند و امکان اشتغال در حرفه‌ای را ندارند.

عزیزی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه هیچ برنامه خاص و مشخصی برای ورزشکاران المپیکی و پارالمپیکی دیده نشده است، تصریح کرد: اگر بندهای مشخصی برای حمایت و توسعه امکانات و سایر موضوعات مرتبط با ورزشکاران پارالمپیکی در قانون درنظر گرفته شود، وزارت ورزش و جوانان بسیار راحت‌تر می‌تواند به ماموریت خود در این زمینه بپردازد؛ رییس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار با قهرمانان کاروان المپیک نسبت به این موضوع نکاتی را ذکر کردند.

عضو هیأت رییسه فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه توسعه زیرساخت‌ها و امکانات ورزشی برای جامعه معلولان امری ضروری است، خاطرنشان کرد: وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی پارالمپیک باید با برنامه ریزی مدون، شرایط مناسبی را برای برخی رشته‌ها که با ضعف جدی امکانات روبرو هستند فراهم کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل