بازدید 4088

چشم انداز اهداف روسیه و امریکا از نشست لوزان

اکبر قاسمی
کد خبر: ۶۳۱۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۳ 15 October 2016
روس‌ها در بازاریابی پرونده‌های مختلف همچون نفت، سوریه، یمن با تمامی بازیگران اصلی در منطقه همچون سعودی، ایران، مصر، اسراییل، ترکیه ... بگونه ای عملگرایانه و بطور مستمر فراخور ذائقه هر کشور و راهبردهای هر کشور رایزنی مختلف انجام میدهند و برای این کار نیز اهداف متنوعی متصورند.

آنان در مرحله نخست می خواهند ائتلاف شکل گرفته علیه یکه تازی آنها در پرونده حلب و سوریه را تضعیف کنند و در مرحله بعد نگرانی کشورهای دیگر از شکل‌گیری ائتلاف روسی و سوری و ایران و حزب‌الله- به عنوان قدرت شیعی یکه تاز در عرصه منطقه‌ای- را قدری تلطیف‌ نمایند و زمینه را برای نمایش چهره بازیگری متعهد ،اجماع ساز و غیرهولناک را از خود فراهم سازند.
 
روس‌ها، خیلی مایلند در سطوح دیگر ببن المللی (فرانسه والمان درچهارچوب فرایندنرماندی که نتایج ان به پرونده اوکراین گره خورده)، بتوانند از نمد سوریه، برای خود دستاوردی را دست و پا کنند که با شرط و شروط اولاند، زمینه‌ای برای چنین کاری فراهم نشده است.

نشست لوزان نیز بیشتر به نوعی می‌تواند یک بازی به تعبیر صحیح تر 'با نتایج بیشتر برای تامین منافع روسها در بهره وری از شرایط برتر روسها در میدان حلب وسوریه' را به همراه داشته باشد.

به همین خاطر هم است که لاوروف و موگرینی دونوبت درصدد گشایش برای حضور آقای دکتر ظریف  شدند و در نهایت نیز  اعلام شد وزیر خارجه ایران در این نشست حضور خواهد یافت.

امریکایی‌ها در شرایطی که ذهنیت‌شان شدیدا درگیر مسائل انتخابات داخلی و پرونده موصل به عنوان برگه بازی (نسیه ای) با بهره‌وری نوع امریکایی تمرکز دارد و عملا نشست لوزان، مایه‌ای برای انها ندارد و بیشتر آثار و پیامد آن، یک نمایش تبلیغی و انسانی برای آنها به همراه دارد.

حرکت عجولانه نماینده پوتین به  تهران و دیگر کشورهای منطقه برای پخت وپز جدید همگی برای نمایش یک بهره وری سریع السیر از مائده آزادسازی حلب و ماتبع ان است.

در اینجا باید در پرتو داده‌های مختلف،سهم و دستاورد جمهوری اسلامی ایران و اینکه این حضور چه عایداتی برای ما به همراه دارد را محاسبه کرد؛ چرا که نفس حضور ما به لحاظ محتوایی و ارزش افزوده بیشترین اثر را دارد؛ ضمن این که عدم حضور تهران نیز اثار و تبعاتی دارد که سبک و سنگین سازی می تواند محاسبه نهایی را برآورد سازد.

آنچه قابل توجه و امعان نظر است این می باشد که ماهیت نشست لوزان یک طرح با جوهره روسی است که بیشترین دستاورد را مسکو از سبد لوزان خواهد چید.
 
* سفیر پیشین ایران در اوکراین و مصر 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر