بازدید 5611

ضرورت تشخیص به‌موقع فشارخون در کودکان

کد خبر: ۶۳۱۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۸ 11 October 2016
یک فوق تخصص قلب کودکان گفت: بیماری افزایش فشارخون یا پرفشاری خون کودکان به‌ ندرت اتفاق می‌افتد اما متاسفانه در اکثر موارد، افزایش فشارخون در کودکان بدون علامت اختصاصی است.

به گزارش ایسنا، احمد قاسم پور گلی، اظهار کرد: بیماری افزایش فشارخون یا پرفشاری خون کودکان به‌ندرت اتفاق می‌افتد ولی شناسایی آن بسیار مهم است؛ زیرا معمولا افزایش فشارخون در کودکان، نوع ثانویه است و یک عامل یا یک بیماری مهم، مانند بیماری کلیوی، بیماری مادر زادی قلب و عروق و بیماری غدد درون‌ریز فرد را تهدید می‌کند.

 وی با تاکید بر اینکه علائم و نشانه‌های پرفشاری خون در کودکان بستگی به بیماری زمینه‌ای وی دارد، گفت: متأسفانه در اکثر موارد افزایش فشارخون در کودکان بدون علامت اختصاصی است به همین جهت والدین از این بیماری بی‌خبرند. اندازه‌گیری فشارخون باید جزو معاینه روتین سالیانه باشد و مسلم آن است که کودکان چاق بیشتر در معرض افزایش فشارخون هستند.

این پزشک شاغل در مرکز آموزشی - درمانی قدس قزوین تشریح کرد: علائم شایع فشارخون، شامل سردرد، حالت منگی، خون‌دماغ، بی‌اشتهایی، تغییرات بینایی و تشنج است. برخی عوامل و شرایط باعث افزایش ریسک ابتلا به پرفشاری خون در کودکان می‌شوند که مهم‌ترین آن‌ها توده بدنی بالا است و این خود متأثر از سبک زندگی، عادت غذایی و زمینه ژنتیک است. کم‌تحرکی وزندگی آپارتمانی و مصرف غذاها و تنقلات پرانرژی، زمینه را برای چاقی و افزایش فشارخون فراهم می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای درمان فشارخون بالا در کودکان، درصورتی‌که نوع آن ثانویه باشد، یعنی به‌علت یک بیماری زمینه‌ای، پرفشاری خون ایجادشده باشد، ابتدا باید بیماری اصلی مانند درمان بیماری کلیوی، برخی تومورها با منشأ عصبی و غدد درون‌ریز یا بیماری عروق و ... را درمان کرد.

قاسم پورگلی، با اشاره به اینکه بیماری فشارخون بالا در کودکان (نوع اولیه) با اقداماتی شامل مصرف کم‌ نمک، کاهش وزن، مصرف مواد حاوی پتاسیم به مقدار کافی و تغییر سبک زندگی به زندگی سالم، قابل‌پیشگیری است، گفت: نکته مهم دیگر توجه به عفونت ادراری در کودکان و پیشگیری و درمان مناسب آن است، زیرا بیشترین علت فشارخون بالا (نوع ثانویه) در کودکان، آسیب کلیه به علت عفونت ادراری است.

وی اظهار کرد: اساس و پایه درمان فشارخون بالا در کودکان تغییر سبک زندگی با تغییرات در رژیم غذایی و ورزش منظم است. در کودکان چاق، قدم اول کاهش وزن است. مصرف میوه‌های تازه، سبزیجات تازه، فیبر کافی، محصولات لبنی کم‌چرب، کاهش مصرف سدیم (نمک)، مصرف غلات کامل، ماکیان و ماهی، آجیل و کاهش مصرف گوشت قرمز و نوشابه‌های حاوی قند و شیرینی‌ها، بسیار مهم است.

این فوق تخصص قلب کودکان اعلام کرد: اخیرا ثابت‌شده که مصرف مقدار کافی مواد غذایی حاوی پتاسیم در کاهش فشارخون حتی از عدم مصرف سدیم (نمک) موثرتر است.

به گفته وی، فعالیت فیزیکی منظم هوازی برای حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در بیشتر روزها و کاهش بی‌حرکی به کمتر از دو ساعت در روز در کاهش فشارخون بسیار موثر است.

این فوق تخصص قلب کودکان ادامه داد: درمان دارویی در فشارخون بالا در کودکان وقتی مورد پیدا می‌کند که یا یک عامل زمینه‌ای مانند بیماری کلیوی وجود داشته باشد یا به تمهیدات فوق پاسخ مناسب ندهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل