بازدید 12471
مروری بر روزنامه های دوشنبه، نوزدهم مهرماه؛

انتقاد کیهان از سخنان هاشمی درباره جنگ/ سرمايه‌گذاري بنياد مستضعفان در فرودگاه امام

بازی مهم تیم ملی ایران و کره در روز تاسوعای حسینی هم موجب شد تا روزنامه‌های ورزشی با تیترهایی نظیر «ببرید بار رمز یا حسین»، «پرچم‌های یاحسین بالاست»، «فوتبال با فریاد یاحسین» و ... به استقبال این بازی بروند.
کد خبر: ۶۳۰۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۲ 10 October 2016
یک روز پس اتفاقات خونین یمن و پیش از تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی، روزنامه‌های صبح ایران، با تیترهایی نظیر «کربلای صنعا»، «شمر زمان»، «کربلای یمن» و ...به پوشش اتفاقات یمن پرداختند. علاوه بر این اتفاق، بازی مهم تیم ملی ایران و کره در روز تاسوعای حسینی هم موجب شد تا روزنامه‌های ورزشی با تیترهایی نظیر «ببرید بار رمز یا حسین»، «پرچم‌های یاحسین بالاست»، «فوتبال با فریاد یاحسین» و ... به استقبال این بازی بروند.

به گزارش «تابناک»، محمد ایمانی در سرمقاله امروز کیهان با تیتر «خنجر شمر را قهرمان‌های صلح تیز کردند» ضمن برشمردن ابعاد حرکت عاشورت نقبی هم به مسائل سیاسی روز در ایران می‌زند و در بند پایانی یادداشتش می‌نویسد: این که یک رجل سیاسی بگوید «جاهایی در زندگی من پیش آمد که گفتم از جنگ بیزارم؛ یک بار آیت‌الله خامنه‌ای به من گفتند شما از جنگ،‌قهرمان بیرون می‌آیید؛ من گفتم نمی‌خواهم قهرمان جنگ باشم، می‌خواهم قهرمان صلح باشم»، چه نسبتی با سیره اولیای دین و امام حسین(ع) دارد؛ به ویژه آنجا که دشمن خباثت را به اوج می‌رساند و «هویت» شما را به عنوان موضوع معامله، مطالبه می‌کند؟! اکنون «اجرای احکام اسلامی بر اساس میراث انقلاب و قانون اساسی جمهوری اسلامی، با حقوق بشر نمی‌خواند و باید تعطیل شود»، تازه‌ترین مطالبه سند راهبردی اتحادیه اروپا تحت عنوان «نقشه راه عادی‌سازی روابط با ایران پس از برجام» است؛ همچنان که مطالبه خلع قدرت نظامی موشکی از خود و واگذاری نفوذ راهبردی منطقه‌ای به آمریکا و پذیرفتن رسمیت رژیم اشغالگر قدس. پس از آن که جان ساورز رئیس سابق MI6 گفت «دوره 15 ساله برجام، فرصت تغییر در ماهیت انقلابی ایران است»، حالا لوران فابیوس (وزیر خارجه دوره مذاکرات فرانسه) در فصلنامه واشنگتن تصریح می‌کند «سومین دستاورد برجام این است که به بروز تغییرات سیاسی و اجتماعی در ایران منجر شود. نتایج انتخابات اخیر امیدوارکننده است، هر چند عدم قطعیت و تردید بسیاری وجود دارد. باید پس از این با قاطعیت و سخت‌گیری عمل کنیم» و آیا چنین عباراتی جز به معنای این است که دشمن نه به مذاکره و معامله و مصالحه و مسالمت، بلکه به معارضه و ستیزه‌جویی و زدن ریشه‌های بقا و عزت ملت ایران می‌اندیشد؟ آنها جز به تسلیم و بیعت ما راضی نمی‌شوند و سرور آزادگان جهان با فدیه‌های بزرگی که در روز عاشورا داد به ما آموخت «فمثلی لایبایع مثله. آنها که در عزت و آزادگی به من اقتدا کرده‌اند، با امثال یزید بیعت نمی‌کنند».

کیهان همچنین در صفحه اخبار کشور به انتشار کتاب «بیوتکنولوژی به‌زبان ساده» واکنش نشان داد و نسبت به انتشار ترجمه این کتاب در ایران انتقاد و از انتشار کتابی که در آمریکا چاپش ممنوع شده ابراز تعجب کرد.

روزنامه شرق در صفحه اقتصادی شماره امروز خود از واگذاری پروژه «سلام» به يك نهاد عمومی خبر داد و نوشت: با توجه به موقعيت استراتژيك ايران براي اتصال كريدورهاي آسياي شرقي به اروپا، اكنون بهترين فرصتي است كه مي‌توان سهم بازار ايران را از فرودگاه آتاتورك تركيه و فرودگاه دوبي باز پس‌ گرفت.

علی صباغی، یکی از مشاوران ارشد فرودگاه امام تهران، در گفت‌وگوي خود با «شرق» تأكيد مي‌كند كه تلاش‌ها براي توسعه فرودگاه جدي در حال پيگيري است و اكنون براي توسعه ترمينال ايران‌شهر براي ٤٠ ميليون مسافر در سال، حداقل دو ميليارد دلار سرمايه‌‌گذاري نياز داريم. صباغي نگاهي به يك پروژه ديگر مي‌اندازد كه ٦٠درصد آن تكميل شده و فقط به سرمايه‌گذاري صدميليون‌دلاري براي اتمام باقي آن نياز است: پروژه سلام در شمال غربي فرودگاه امام خميني براي ظرفيت ٣,٥ ميليون نفر، يك‌سال ديگر افتتاح خواهد شد. به گفته او، اين پروژه تاكنون از بودجه عمومي دولت بهره‌ مي‌گرفت؛ اما به‌تازگي با تصويب هيأت وزيران قرار است تحت قرارداد به صورت مستقيم به بنياد مستضعفان واگذار شود.

دست‌های خالی تلویزیون در محرم ۹۵

شرق همچنین در گزارشی دیگر به برنامه‌های مناسبتی صداو سیما در ایام محرم پرداخته و می‌نویسد: در سال‌های دور که تعداد شبکه‌های تلویزیون این‌قدر زیاد نبود، ساخت سریال‌های مناسبتی تعریف مشخصی نداشت. رفته‌رفته ساخت این سریال‌ها تبدیل به یک سنت شد، اطلاق عنوانی خاص به برخی مجموعه‌ها بخشی از ماجرای مناسبت‌ها در رسانه ملی است و بخشی دیگر این ماجرا اصرار مدیران این رسانه در تهیه و تولید این‌گونه سریال‌ها و برنامه‌ها در زمان کوتاهی مانده به آنتن. نبود برنامه‌ریزی مشخص برای ایام و مناسبت‌های خاص از سوی مدیران تلویزیون، به شرایط اقتصادی نامطلوب تلویزیون مرتبط دانسته می‌شود، این در حالی است که کمیت سریال‌سازی در تلویزیون مدت‌هاست بر کیفیت سایه انداخته و به نظر می‌رسد نمی‌توان تنها نبود بودجه کافی را دلیل اصلی افت سریال‌سازی دانست. عنصر کیفیت در ساخت سریال و برنامه‌ها مدت‌هاست به چالش اصلی رسانه ملی تبدیل شده است و بسیاری از کارشناسان رسانه، نبود کیفیت را عمده‌ترین دلیل ناکارآمدی برخی از برنامه‌های تلویزیون می‌دانند. با مرور سریال‌هایی که در ایام محرم از شبکه‌های سیما پخش شده‌اند، معدود سریال‌هایی را به خاطر می‌آوریم که توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند؛ سریال‌هایی که بعد از گذشت سال‌ها از زمان پخش، بارها از شبکه‌های مختلف سیما بازپخش می‌شوند. امسال نیز به رسم هر سال تلویزیون در ایام محرم برنامه‌هایی را تدارک دیده است و در بخش مجموعه‌های مناسبتی بیشتر متوجه دست خالی تلویزیون در این ایام می‌شویم. تلویزیون در محرم سال ۹۵ سریال‌های «گشت ویژه»، «در قصه‌ها زندگی می‌کنند»، «نفس شیرین»، «علمدار» و «بوی تاک» را روی آنتن می‌برد؛ سریال‌هایی که شاید در بخش‌هایی رنگ‌وبوی این ایام را دارند و باقی سریال‌ها بازپخش سریال‌های محبوب سال‌های گذشته است.

به زعم بسیاری از کارشناسان رسانه، مناسبت‌سازی را نمی‌توان مفهوم دقیقی برای سفارش ساخت سریالی محسوب کرد، چراکه اساسا در این دسته‌بندی باید از بسیاری از فاکتورهایی که کیفیت را تضمین می‌کند گذشت و شاید بهتر است سریال‌هایی تولید شود که قابلیت پخش در هر مناسبتی را داشته باشد. در ادامه، نگاهی به سریال‌سازی در ایام محرم و مرور نقاط قوت و ضعف ساخت این‌گونه مجموعه‌ها و چگونگی ارتقای کیفی آنها داشتیم.

زهرا طباخی یکی از نویسندگان روزنامه وطن امروز در یادداشت امروز خود برای این روزنامه تحت عنوان «هیاهو برای قدرت» به ماجرای انتخابات شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان در شورایعالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و شهیندخت مولاوردی و حسن روحانی را به نپذیرفتن مسیر قانونی این انتخابات و تلاش برای وارد کردن گزینه سیاسی خود متهم کرد و نوشت: چندی پیش در واپسین روزهای شهریور، بنا به حکم قانون، با پایان موعد قانونی دوره ریاست بر شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان در شورایعالی انقلاب فرهنگی، انتخابات برای تعیین جایگزین بانوی انقلابی «کبری خزعلی» برگزار شد. به پیشنهاد اعضا خانم‌ها «زهرا آیت‌اللهی» و «زهرا راستی» به عنوان کاندیداهای ریاست جدید شورا معرفی شدند که با درخواست معاون رئیس‌جمهور در امور زنان خانم «اشرف بروجردی» نیز به عنوان کاندیدای دیگر معرفی شد. این در حالی است که نتیجه استعلامات بروجردی در 2 دوره اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی «منفی» اعلام شده بود و از انتشار حکم رئیس‌جمهور برای اضافه شدن وی به ترکیب شورا تنها 5 روز می‌گذشت. با این وجود در برابر پرسش حضار پیرامون انتظار برای «تایید صلاحیت» بروجردی، به اعلام این جمله بسنده می‌شود که «نتیجه استعلام خود من هم منفی بوده است(!)»

آرا جمع‌آوری می‌شود و نامزد مورد علاقه معاونت امور زنان، در مجموع تنها «2 رأی» کسب می‌کند و آیت‌اللهی با 14 رأی رئیس جدید شورای زنان می‌شود اما شهیندخت مولاوردی شکست طراحی سیاسی خود را نپذیرفته و پس از جوسازی رسانه‌ای پیرامون بروز «تقلب» در انتخابات(!) نتیجه را مخدوش می‌خواند! ناباورانه‌تر اینکه شخص رئیس‌جمهور حسن روحانی نیز در ادامه پروسه مهندسی شورایعالی انقلاب فرهنگی توسط دوستان و اقوام هم‌حزبی، این انتخابات را اصطلاحا «وتو» می‌کند!




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان