بازدید 8408

اگر قرار است یارانه ها مادام العمر پرداخت شود؛ متناسب با تورم افزایش یابد

به نظر می رسد، پرداخت یارانه به این شکل، کار درستی نباشد. اگر مقرر شده این مبالغ در یک مقطع خاص پرداخت شود، اکنون زمان آن رسیده که متوقف شود؛ اما اگر قرار است تا ابد این کار انجام شود، قطعا باید متناسب با تورم و انتظاراتی که مردم از یک حقوق مادام العمر دارند، تغییراتی در آن صورت گیرد.
کد خبر: ۶۳۰۲۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵ 09 October 2016

افزایش پیدا نکردن مبلغ یارانه ها تخلف محسوب می شود آذر ماه که برسد، شش سال از اجرا شدن قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد؛ قانونی که هدفش اصلاح الگوی مصرف و توزیع عادلانه یارانه بود، ولی در عمل از راه اصلی منحرف و بیشتر به ابزاری تبلیغاتی تبدیل شد. بنا بود فقط قشرهای نیازمند یارانه بگیرند، ولی ۷۵ میلیون یارانه گرفتند، بنا بود فقر کاهش یابد، ولی تشدید شد و ...!

به گزارش «تابناک»؛ هدفمندی یارانه ها در کنار «مسکن مهر» و «سهام عدالت» از طرح های اقتصادی است که در دوره دولت های نهم و دهم اجرا شد؛ هرچند هر یک از این طرح ها در صورت اجرای درست و مناسب، می توانست کارآمد باشد، نحوه اجرا به گونه ای بود که مردم را با مشکلات بسیاری روبه رو کرده است.

در حالی که بنا بود با اجری قانون هدفمندسازی یارانه ها، شاهد کاهش فقر و افزایش رفاه طبقات پایین تر باشیم، متأسفانه چنین اتفاقی رخ نداد و دهک پایین فقیرتر شد.

در این شرایط، با در نظر گرفتن محدودیت دولت در تأمین منابع یارانه نقدی، امکان افزایش یارانه وجود ندارد؛ به علاوه همان طور که اشاره شد، برای آنکه پرداخت یارانه همچنان ممکن باشد و سطح رفاه قشرهای دهک های پایین ارتقا یابد، بنا نبود، همه خانوارها یارانه دریافت کنند. در این باره به نظر می رسد، انتقال یارانه قشرهای ثروتمند به گروه های نیازمند، اقدام مناسبی باشد که پیشتر از سوی معاون اجتماعی وزیر رفاه نیز به آن اشاره شده است.

ابراهیم نکو در گفت و گو با «تابناک» در خصوص این موضوع اظهار داشت: به نظر می رسد پرداخت یارانه به این شکل، کار درستی نباشد. به عبارت دیگر، باید مشخص شود که جامعه هدف در پرداخت یارانه کدام یک از قشرهای جامعه است. همچنین باید مشخص شود، آیا این میزان یارانه به عنوان یک حقوق مادام العمر به افراد پرداخت می شود یا قرار است مقطعی به حساب افراد واریز شود؟!

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم گفت: اگر مقرر شده که این مبالغ در یک مقطع خاص پرداخت شود، اکنون زمان آن رسیده که متوقف شود، اما اگر قرار است تا ابد این کار انجام شود، قطعا باید متناسب با تورم و انتظاراتی که مردم از یک حقوق مادام العمر دارند تغییراتی در آن صورت گیرد.

این فعال اقتصادی اظهار داشت: اکنون بسیاری از خانواده ها به این مبالغ عادت کرده اند و حتی اگر یک روز تأخیر در پرداخت ها صورت گیرد، زندگی شان را دچار مشکل می کند، به عبارتی افراد با یارانه به عنوان حقوق کارمندی برخورد می کنند و حتی در پاره ای مواقع دقیق تر.

وی در ادامه گفت: دولت باید با مردم کاملا صادق باشد. اگر می خواهد به مردم خدمت کند باید راهکارهای انجام این کار را نیز داشته باشد. دولت باید مرزبندی ها را رعایت کرده و افرادی که می توانند بدون این مبلغ زندگی خود را اداره کنند و نیز کسانی که به این مبلغ نیاز دارند، تعیین کند و با حذف افراد بی نیاز، سالانه مبلغ نیازمندان را افزایش دهد.

وی گفت: قشرهای آسیب پذیر جامعه ـ که روزانه شاهد افزایش قیمت ها هستند ـ هر روز گرانی اجناس را تجربه می کنند. از سوی دیگر، امکان اشتغال برای آنها وجود ندارد. آنها قطعا نیازمند یارانه هستند. دولت باید صادقانه با افراد صحبت کرده، زمینه ای فراهم کند که این افراد از مبالغ بیشتری برخوردار شوند و یا حدالامکان شرایط اشتغال را برای این افراد فراهم آورد.

نکو با اشاره به اینکه از زمان پرداخت یارانه تا کنون افزایشی در مبلغ یارانه ها داده نشده است، گفت: اگر قرار است امروز به افراد یارانه پرداخت شود، ولو به تعداد کل افراد جامعه، این مبلغ به عنوان یک منبع درآمد برای افراد محسوب خواهد شد؛ بنابراین، باید متناسب با نرخ تورم مبلغ آن افزایش یابد.

وی ادامه داد: به هر حال باید برخی افراد از دریافت یارانه حذف شوند و نیازمندان نیز به نسبت  تورم در مبلغ میزان یارانه افزایش داشته باشند و حتی در غیر این صورت، می توان از آن به عنوان یک تخلف نام برد.

وی افزود: اگر یارانه به عنوان حقوق در نظر گرفته شود، باید متناسب با نرخ تورم و هر ساله افزایش یابد. یارانه یک منبع درآمد برای افراد به شمار می آید و موضوعی است که حساب و کتاب دارد؛ بنابراین باید هر سال افزایش می یافت؛ حال آنکه حقوق افراد افزایش پیدا نکرده است؛ پس می توان به عنوان یک تخلف از آن یاد کرد. به نظر می رسد، سستی و تخلفی انجام شده که این هم قابل پیگیری است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی