بازدید 5612

نقدی بر جای خالی زنان در راهبرد جشنواره جام جم

توران ولی مراد
کد خبر: ۶۳۰۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 08 October 2016
 جناب آقای دکتر میرباقری معاونت محترم سیما
 
با عر ض سلام و ارادت و آرزوی قبولی دعاها و عزاداری های سید و سالار شهیدان امام حسین علیه السلام
 
منتخبین شورای سیاستگذاری جشنواره جام جم معرفی شدند و غیبت زنان توانمند، صاحب نظر و کارآمد در میان اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره ضرورتی که از آن غفلت شده است.
روشن است جشنواره هایی که تولیدات رسانه ای و تولیدات هنری را مورد توجه قرار می دهند مسیر و وسیله ای جهت عملیاتی شدن سیاست های مورد نظر، ترویج و تقویت تولیدات در آن راستا و دستیابی به نقطه مطلوب می باشند. جشنواره جام جم نیز به دلیل اهمیت نقش رسانه ملی در فرهنگسازی می تواند در جهت وظیفه خطیر مسولین و مدیران و دست اندرکاران تولیدات فرهنگی در دستیابی به ارائه تصویر، الگوسازی و تقویت هویت زنان و تقویت و سلامت خانواده و جامعه آن گونه که با انقلاب اسلامی تعیین شده نقش هدایتی خود را ایفا کند.
 
رسانه ملی و رسانه های مختلف اعم از دولتی و غیردولتی همه ابزارهای فرهنگ سازی و آموزش به جامعه هستند که بر باورها، نقطه نظرات، طرزفکرها، نگرش ها و در نتیجه کنش ها و رفتارهای فردی و اجتماعی  تاثیر می گذارند.
 
جناب آقای دکتر میرباقری، ریاست محترم صدا و سیما در حکم معرفی حضرتعالی به درستی مواردی را خواسته اند که چشم انداز نظارت ها و تولیدات را تعیین می کند. از جمله این موارد که مرتبط با موضوع زنان و خانواده است محورهای "مقابله مؤثر با جنگ نرم دشمن و آرایش رسانه ای نظام‌سلطه، و ..  ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی و تحکیم بنیان خانواده،..." می باشد.
همه می دانیم استفاده از ابزارهای فرهنگی با هدف مقابله با ارزش های اسلامی، هویت انسانی زنان، سلامت و استحکام و تعالی خانواده، و سلامت جامعه مرتبط با زنان که از نقاط قوت نظام برآمده از انقلاب اسلامی و قابل طرح برای جهانیان است از راهکارهای اساسی است. برنامه ریزی های راهبردی و اجرای پروژه هایی در ارتباط با موضوع زنان و خانواده در جهت تخریب جایگاه انسانی زن و تقلیل جایگاه او به عنصری ابزاری و جنسی، تضعیف خانواده و فساد اجتماعی با هجمه، حمله، نفوذ، و جنگ نرم خاصه از مسیر کار فرهنگی و با استفاده از رسانه های مختلف عملیاتی می شود.
 
نظام اسلامی و به خصوص رسانه ملی در این ارتباط وظیفه سنگین و مسولیتی خطیر به عهده دارد. جمهوری اسلامی که بربلندای معرفی الگوی زن مسلمان هم در هویت فردی، هم نقش و جایگاه خانوادگی و هم حضور اجتماعی و حضوری جهانی و تاریخی ایستاده است مکلف به توجه ویژه به این امر می باشد. لازم است توجه شود تولیدات رسانه در ارتباط با زنان نه فقط بر زنان تاثیرگذار است بلکه بر نگرش و عملکرد نیم دیگر که در ارتباط با زنان هستند هم تاثیر می گذارد.
جشنواره جام جم که به تولیدات رسانه ملی توجه می کند نمی تواند این مهم را در دستور کار خود قرار نداده و با جریان سازی برآمده از جشنواره از فرصت استفاده نکند. جشنواره ها با موضوعات و محورهای مختلف با هدف بازکردن راه در جهت تولیدات با مفاهیم مورد نظر و تقویت تولیدات در جهت نقطه مورد نظر و ایجاد فرصت ها در آن مسیر می باشند.
 
جناب آقای دکتر میرباقری آقایان هر چه قدر هم توانمند و کارآمد و صاحب نظر هم که باشند در جایگاهی نیستند که بتوانند هویت زنان و ضرورت ها در این زمینه را تعیین و تعریف کنند. به علاوه توجه به موضوع خانواده نمی تواند فقط از زوایه نگاه آقایان و بدون توجه به نگرش و طرح موضوعات در تعیین و تببین ضرورت ها، نیازهای جامعه و مطالبات و نیازها و زاویه نگاه زنان به خانواده به نقطه مطلوب برسد چه رسد به این که در مسیر و دستیابی به نقطه مطلوب راهگشا باشد. از این رو نمی توان از فقدان نگاه زنان و نگرش زنانه به تولیدات رسانه چه در سیاستگذاری جشنواره و چه در اجرا و عملیاتی کردن آن ها و تعیین برترین ها بی تفاوت گذشت. جشنواره جام جم نمی تواند در مسیر حوزه زنان که نه تنها مسول سلامت نفس خود بلکه پرورش دهنده و مربیان هستند و سلامت نسل را به عهده دارند مسیر موثر و مطلوب را طی نکند.
 
هم تولید کنندگان و دست اندرکاران تولید اعم از مدیران و مجریان طرح ها و هم مردم و مخاطبین این تولیدات احتیاج به تعیین شاخص هایی دارند که بتوانند آن ها را به عنوان معیار در تولید و تعیین برترین ها در حوزه زنان و خانواده مورد توجه قرار دهند. ترویج و گسترش شاخص ها خود به عنوان مطالبات اجتماعی از تولیدکنندگان و دست اندرکاران تولید و توجه مخاطلبین به آن ها حرکت در مسیر مورد نظر و تقویت آن شاخص ها می باشد. جشنواره جام جم می تواند با توجه به تحقیقات کارشناسانه از وضع موجود از یک طرف و توجه به نیاز جامعه از سوی دیگر با برنامه ریزی دقیق و حساب شده در جهت دستیابی به نقطه مطلوب در حوزه زنان و خانواده با بسترسازی مناسب در دستیابی به تولیدات رسانه از این فرصت استفاده کند.
 
در پایان معروض می دارد تعیین مشاور و دادن مسولیت به بانویی کارآمد، صاحب نظر و توانمند که بتواند جشنواره جام جم را در جهت اهداف مورد نظر در حوزه زنان و خانواده تقویت کند از ضروریات است. در جهانی که به این نقطه رسیده که 30% هر شورای سیاستگذاری حداقل فرصتی است که باید در اختیار زنان باشد نظام اسلامی که فارغ از جنسیت "عدالت" از اصول اولیه آن است نمی تواند خود را از کارآمدی و توانمندی زنان محروم کند.
والسلام  

از بذل توجه حضرتعالی کمال تشکر را دارد
 
توران ولی مراد                        
مدیر شبکه ایران زنان                    
17 مهر 1395                         
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار