بازدید 10914

دولت قصد دفن کردن یارانه ها را دارد/ بیکاران باید یارانه 500 هزار تومانی دریافت کنند

در قانون آمده است، باید 30 درصد از درآمد به تولید اختصاص یابد، ولی این کار نه در دولت قبل و نه این دولت اجرا شد و حاصل آن بیکاری و بدبختی بود که دامنگیر جوانان کشور شد. در سال گذشته، مصوب شد که 4000 میلیارد تومان از یارانه ها به اشتغال اختصاص یابد، ولی اجرا نشد.
کد خبر: ۶۳۰۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶ 08 October 2016
افزایش حقوق در سال آینده ۱۷ درصد یا ۱۴ درصد؟از زمانی که قانون یارانه ها در کشور به اجرا درآمد، قرار بود بخشی از درآمدهای عمومی برای گذران بهتر زندگی و همچنین برقراری عدالت اجتماعی در میان نیازمندان تقسیم شود؛ اما اکنون پس از گذشت حدود یک دهه از اجرایی شدن این طرح، نه تنها نیازمندان از درآمدهای ملی بهره ای نبردند، بلکه فقرا فقیرتر و متملکین، ثروتمندتر شده اند.

به گزارش «تابناک»، قرار بود یارانه نقدی کمک‌حال مردم باشد، ولی اکنون پس از این همه سال، یارانه بگیران همچنان یارانه 45 هزار تومانی می گیرند. این در حالی است که ارزش یارانه ها از چهل و پنج هزارتومان در سال 89، به زیر بیست هزارتومان رسیده و در ده سال آینده به زیر هزارتومان خواهد رسید؛ بنابراین، گویا دولت قصد دفن کردن آن را دارد و شاید این ترفندی است که بخواهد یارانه را بمیراند.

موثی الرضا ثروتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نهم در گفت و گو با تابناک، با اشاره به این موضوع و با بیان اینکه قانون یارانه ها در کشور کامل اجرا نمی شود، اظهار داشت: حرف مجلس این است که یارانه در کشور اجرا شود، ولی متأسفانه تلاش برخی بر این است که نمایندگان همسو با دولت وارد مجلس شوند؛ یکی از دلایل این کار نیز همین موارد است.

وی در ادامه گفت: هم اکنون عالم و آدم می گویند، قانون مناطق آزاد خلاف اقتصاد مقاومتی است، ولی آقایان اعتقادی به این موضوع ندارند. دولت باید 50 درصد از درآمدهای خود را به پرداخت یارانه اختصاص دهد؛ البته 10 درصد نیز مجلس اختیار دارد که به این میزان اضافه کند.

وی در ادامه یادآور شد: در قانون آمده است، باید 30 درصد از درآمد به تولید اختصاص یابد، ولی این کار نه در دولت قبل و نه این دولت اجرا شد و حاصل آن بیکاری و بدبختی بود که دامنگیر جوانان کشور شد. در سال گذشته، مصوب شد که 4000 میلیارد تومان از یارانه ها به اشتغال اختصاص یابد، ولی اجرا نشد.

ثروتی گفت: طبق قانون باید برای اشتغال جوانان و بیمه بیکاری یارانه در نظر گرفته شود و بنا بر آن، مقرر شد اگر جوانی متأهل است، 50 درصد حداقل حقوق و اگر مجرد است، 30 درصد به آنها پرداخت شود، ولی این کار انجام نشد. وقتی جوانی ازدواج کرده و کاری هم ندارد، باید چکار کند؛ آیا باید دزدی کند؟
 
ما خودمان جوان کشور را به سمت دزدی و قاچاق و کارهای خلاف قانون هدایت می کنیم. جوان باید زندگی خود را بچرخاند. اکنون در کشورهای کافر به جوانان خود بیمه بیکاری می دهند، دولت باید به مردم حداقل 180 هزار تومان یارانه مواد غذایی بدهد، در حالی که می خواهیم 50 هزار تومان به این افراد بدهیم که آن را با این همه سختی و منت در اختیارشان می گذاریم.

وی گفت: زمانی رئیس جمهور می گفت، ما حق نداریم به حساب مردم سرک بکشیم؛ اما اکنون در فکر اجرای FATF هستند. عده ای هم در مجلس از این کار حمایت می کنند. اگر این کار انجام شود، مشخصا باید به حساب مردم رسیدگی شود.

وی گفت: عده ای نمی دانند از چه کسی و چرا حمایت می کنند. متأسفانه نمایندگان هم آگاهی لازم را دارند، یارانه تنها یک نرم افزار می خواهد تا سازماندهی شود. اکنون شش سال است، این کار انجام نمی شود و دلیل آن این است که عده ای نمی خواهند اوضاع شفاف شود.

در موضوع یارانه ها نیز وضعیت به همین منوال است. مجلس سال ها سر این موضوع بحث می کند و روزها و ماه ها وقت مردم و مجلس را درباره یارانه ها می گیرند، ولی در نهایت کسی به داد مردم نمی رسد. دولت اگر قانون را درست اجرا می کرد،قرار بر این بود که یارانه ثروتمندان قطع و به فقرا داده شود، ولی این گونه نشد. قرار بود به هر نفر علاوه بر مبلغ نقدی، مبلغی هم به عنوان یارانه غذایی اختصاص یابد که انجام نشد. قرار بر این بود که به نیازمندان و افرادی که در دهک های پایین هستند، مبلغ بیشتری پرداخت می شد، ولی نشد. با این حساب، اگر اکنون یارانه ثروتمندان قطع شود، می توان به افراد نیازمند کمک بیشتری کرد.

به نظر می رسد بلاتکلیفی یارانه ها همچنان مانند چهار سال گذشته ادامه داشته باشد؛ شاید دولت تصور می کند هزینه سیاسی سرو سامان دادن به یارانه ها آنقدر زیاد است که برای دولت صرف دارد که این همه هزینه سیاسی بی حاصل را از حیب بیت المال بدهد.


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل