بازدید 11772
فکر بکر نمایندگان مجلس برای رفع یک مشکل قدیمی و بزرگ؛

حذف نه؛ «اعدام» با قدرت بیشتری به مجازات‌های مواد مخدر برمی‌گردد

بی اثر بودن صدور حکم اعدام برای مواد مخدر، موضوعی است که مورد وثوق برخی کارشناسان مسائل حقوق و جزا در کشورمان نیز هست. با این ملاحظه که همه اذعان دارند اثرات شوم مواد مخدر آنقدر وسیع است که ایجاب می‌کند از مجازات سنگین اعدام نیز برای مجازات برخی مجرمان بهره ببریم.
کد خبر: ۶۲۹۸۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰ 07 October 2016
هرچند برخی رسانه ها به اشتباه از این طرح به عنوان طرح حذف مجازات اعدام از مجازات مواد مخدر نام می‌برند، دقت در آن نشان می‌دهد که شاهد حذف این مجازات سنگین نیستیم، بلکه با طرحی مواجهیم که اثربخشی این مجازات را هدف قرار داده است.
 
به گزارش «تابناک»، از جمله اشکالاتی که برخی اعضای جامعه جهانی به کشورمان وارد می‌دانند و به باور بسیاری از کارشناسان داخلی، تا حدی وارد است و باید تغییراتی در آن رخ دهد، شمار بالای اعدامی ها در کشورمان است؛ مجازاتی سنگین که اغلب محکومان به آن، مجرمان مواد مخدر هستند.
 
به طور کلی مجازات اعدام بیشتر دو دسته از محکومان را در کشورمان شامل می‌شود. محکومان مواد مخدر و آنهایی که به قصاص نفس محکوم شده‌اند و نه مجازاتشان قابل تبدیل است و نه تغییر پذیر، بلکه به باور مسلمانان، حیات جامعه در وضع آن دیده شده و تنها با گذشت اولیای دم قابل شکستن و تخفیف یافتن است.
 
این در حالی است که صدور حکم اعدام برای محکومان مواد مخدر نه از چنین صلابتی برخوردار است و نه اثربخشی مشابهی داشته است. به این صورت که همه می‌دانیم مجازات قتل نفس، قصاص و فرجام یافتن زندگی فرد مرتکب به طناب دار است و اطلاع از این موضوع، بازدارندگی به همراه خواهد داشت، ولی اعدام شمار زیادی از مجرمان مواد مخدر نتوانسته چنین بازدارندگی ای به همراه داشته باشد.

به این اشکال، خرده گرفتن جوامع جهانی به کشورمان به دلیل صدور و اجرای حکم های اعدام به میزان زیاد را هم باید افزود که دستمایه خوبی برای بهانه جویان و دشمنان کشورمان شده، گاه برای کشورمان حاشیه آفرینی و مشکل زایی نیز کرده و سرانجام دستمایه برخی اختلاف افکنی ها نیز شده است.

اهرم فشاری که صدور احکام زیاد اعدام برای شمار زیادی از قانون شکنی ها در حوزه مواد مخدر به تقویتش منجر شده و البته ناگزیر از آن نیز هستیم. به این دلیل که کشورمان در مجاورت کانون تولید مواد مخدر جهان قرار گرفته و بیشترین آسیب های ناشی از مصرف و قاچاق این افیون در کشورمان بروز و ظهور می‌یابد.

از این تفاسیر هم که بگذریم، بی اثر بودن صدور حکم اعدام برای مواد مخدر، موضوعی است که مورد وثوق برخی کارشناسان مسائل حقوق و جزا در کشورمان نیز هست. با این ملاحظه که همه اذعان دارند اثرات شوم مواد مخدر آنقدر وسیع است که ایجاب می‌کند از مجازات سنگین اعدام نیز برای مجازات برخی مجرمان بهره ببریم.

تأکید بر این نکته معمایی پدید می‌آورد که حل آن ساده نیست. اینکه چه کنیم شمار کمتری به اعدام محکوم شوند واین مجازات اثربخشی سابق را به همراه داشته باشد؟ معمایی که پیش روی قانون گذاران قرار داشته و مانع از آن شده که پیشتر بازنگری در قانون مجازات مواد مخدر صورت گیرد.

معمایی که به نظر می‌رسد پاسخ بسیار مناسبی برای آن یافت شده و راه بازنگری در قوانین مجازات مواد مخدر باز شده است. به این صورت که قرار است قاچاق مواد مخدر برای بار نخست به صدور حکم اعدام منجر نشده و تکرار قاچاق این افیون، مجازات سنگینی از این دست به همراه داشته باشد؛ رویکردی که به قاچاقچیان تازه کار، نوید مجازات هایی مانند زندان، با طول مدت های مختلف می‌دهد و برای آنهایی که قاچاقچی حرفه ای هستند، راهی جز اعدام باقی نمی گذارد.

این در حالی است که اکنون صدور حکم اعدام یا عدم صدور چنین حکمی برای قاچاقچیان، بر مبنای ملاک هایی همچون میزان مواد مخدری است که حمل می‌کنند. معیاری که با طرح جدید نمایندگان مجلس به کل تغییر خواهد کرد و پیش بینی می‌شود، به کاهش صدور حکم اعدام برای محکومان مواد مخدر منجر شود.

رویکردی که علاوه بر مزایای شرح داده شده، کاهش شمار اعدام ها در کشورمان را هم به همراه خواهد داشت و مانع از تداوم دشمنی برخی مغرضان با تکیه بر شمار بالای اعدامی ها در کشورمان خواهد شد. مشروط بر آنکه فکر بکر نمایندگان طراح این طرح مورد تأیید اکثریت مجلس قرار گرفته و از دید شورای نگهبان نیز منعی برای تبدیل شدن به قانون و جایگزینی با قانون مجازات فعلی مجرمان مواد مخدر نداشته باشد.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۲۱
من مدت دو سال در مبارزه با مواد مخدر فعالیت داشتم(1360-62) محل خدمت من جنوب شهر تهران بود یک اکیپ کوچک حدودا بیست نفری کاری کرده بودیم که از شهر ری تا شوش مواد بزحمت گیر می امد ان اخریها میفرستادنمان خراسان و زاهدان پی قاچاق در مدت شش ماه اول سال 61 تقریبا سه باند بزرگ مواد مخدر با بیش از شصت عضو فعال را قلع و قم کردیم و حدود 800 کیلو مواد کشف کردیم بزرگترین کشفیات ان زمان از پنجاه کیلو تریاک تجاوز نمیکرد چند هفته پیش برای زیارت رفته بودم شهر ری اعتیاد بی داد میکرد نتیجه عدم قاطعیت درمبارزه به مواد مخدر همین است
دو مساله هست:
نباید چیزی به نام قاچاقچی تازه کار گفت، خرده فروش که نیست، خودش میدونه داره عمده توزیع می کنه پس نبید در مجازات بزرگ تخفیف بخوره.
مساله دیگر نوع حکم ست که به نظرم با کمال حترام به تمامی زحمتکش های کارهای ست، به نظرم از ین افراد در بخش های سنگینی مثل معادن و .... باید استفاده کرد
یکی از موضوعات اساسی که می بایست مجلس به ان بپردازد موضوع بازنگری نسبت به قانون مجازات اعدام برای مرتکبین به جرم مواد مخدر چرا که سالها است شاهد اعدام تعداد قابل توجه ای از این افراد هستیم اما نه تنها اثر بازدارندگی نداشت بلکه اثار وتبعات نامناسبی در جامعه داشته لذا شاید بتوان با کار کارشناسی مناسب نسبت به بازنگری این مجازات گام موثری را برداشت
وارد کنندگان را نمی شناسید مایه تعجب است
این همه طول و تفسیر دادی فقط به حاشیه پرداختی و اصل ماجرا و اصلاحات قانونی مورد نظر رو نگفتی ....!
اعدام فایده نداره باید از مجرمان موارد مخدر مخصوصا قاچاق چیان در جهت منافع کشور مانند کار اجباری و تولید استفاده کرد ! پر کردن یه قطعه از قبرستان فایده ای برای کشور ندارد ! حبس ابد و کار اجباری بهترین جایگذین است
انصافا هرکی بالای پنجاه سال سن داره همگی متوفق القول هستند زمان خلخالی مواد مخدر نایاب شده بود حتی اروپاییان صداشون در آمده بود که مواد به اروپا نمی رسد و کانترهای مواد مخدر ایران را تحدید هم کردند/پس برخورد جدی یعنی حتی ذره ای مخدر اعدام داشته باشد . یادمه همان موقع از ترس یک گونی تریاک در خیابان انداخته بودند هیچکس جرات نمی کرد برش دارد تا آخر سر از دادستانی با یک بنز آمدند بردن/
اردوگاه کار اجباری بهتر جواب میده ...
نه به اعدام به صورت مطلق
مبارکه
هرروز بهتر از دیروز
در مورد سایر جرایم هم باید همین کار را کرد . بار اول مجازات سبک بار دوم یا سوم اعدام . ببینید چه خدمتی به جامعه میشه اگر اینکار بشه . 90 درصد جیب بری دزدی و زورگیری کم میشه .
در مورد سایر جرایم هم باید همین کار را کرد . بار اول مجازات سبک بار دوم یا سوم اعدام . ببینید چه خدمتی به جامعه میشه اگر اینکار بشه . 90 درصد جیب بری دزدی و زورگیری کم میشه .
فکر بکر کجا بود؟ یعنی اگر یکی بار اول ده گرم حمل کند و اگر دیگری صد تن حمل کند مجازات هیچکدام اعدام نیست. ولی اگر فرد ده گرمی دوباره صد گرم و فرد صد تنی دوباره دویست تن حمل کنند هر دو اعدام می شوند.
جرمی که واقعا نیازمند حکم اعدام است اسید پاشی است!
به نظر پیشنهاد معقولی میاد یکبار هشدار و با بعد اعدام
باید اعدام باشه . ببین الان که اعدام هست وضعیت چطوریه ، تصور کن اعدام رو هم بردارند دیگه فاجعه میشه . تو اندونزی و مالزی و تایلند هم برا مواد مخدر اعدام هست چرا کسی به اون ها ایراد نمیگیره . این شلوغ بازی هایی که در مورد اعدام برای مواد مخدر تو ایران میشه ، جنبه سیاسی داره
من با مجازات اعدام و حتی سختگیری بیشتر در اجرای آن بالاخص در تسریع اجرایی شدن اعدام قاچاقچیان مواد مخدر کاملا موافقم و این طرح تخفیف مجازات ها را طرحی غلط و حتی خیانتبار در راستای حفاظت از قاچاقچیان موار مخدر و گسترش آن در ملت ایران میدانم که در راستای منافع دشمنان این ملت است که متاسفانه با استفاده از افراد ناآگاه به بطن و خطر بالقوه و بالفعل این حرکت که در خوشبینانه ترین حالت ،عنوان اقدام اشتباه را می توان به آن نسبت داد،به مجلس برده شد و البته ظاهرا متاسفانه طرفدارانی بی اطلاع از موضوع هم دارد.کم نیست از قوانینی که امروز بواسطه منافع افرادی ناشایست تصویب شده و فردا بدلیل فساد گسترده ایجاد شده برای جامعه که سود اشتباهش فقط به افراد قلیلی رسیده،مجبور به تغییر آن شده اند.در حفاظت و صیانت از جامعه بیشتر دقت کنیم تا فردا فرزندانمان گرفتار دستمایه ما نشوند
تبعید به مناطق بد اب و هوا و یا کار در معادن با حقوق اندک برای سی سال کفایت می کند هم مفید شده و هم خانواده اش امید دارند روزی بر می گردد
هدف از وضع مجازات سنگین اعدام بازدارندگی است اما متاسفانه با اوضاع واحوال کسانی که دست به این کار میزنند همخوانی ندارد و آنها از این مجازات بیخبرند. هدف از اعدام این مجرمان عبرت دیگران است و وقتی که در زندانها ودر چها دیواری اجرا بشود نه بازدارنده است و نه عبرت آموز پس باید حذف شود.
با سلام
چنین طرحی اگه تصویب بشه دست قاچاقچیان رو در افزایش فعالیتهاشون به شدت باز میکنه
یه نفر ساده رو می‌اندازن جلو براشون کار کنه و اعدام هم که قرار نیست بشه
دیگه از این راحت تر نمیشه
واقعا مچکریم
باسلام,,,,مرزها راببندید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر