بازدید 10871
اقدام شایسته در رد صلاحیت 35 مدیر دارای تابعیت مضاعف؛

از مدیری که زیر پرچم کشور دیگری قسم یاد می کند، انتظار خدمت نداشته باشید!

قطعا افرادی که برای اخذ تابعیت مضاعف و گرین کارت، حاضرند زیر پرچم کشوری غیر از جمهوری اسلامی ایران قسم یاد کنند، هرچند در اخذ تابعیت دیگر آزادند و به این بخش از عمل آن ها هیچ گونه خرده ای نمی گیریم، قطعا این افراد را نباید در سطوح عالی و ارشد مدیریتی کشور گماشت و از آنها خواست با چنین شرایطی به مردم ایران خدمت رسانی کنند.
کد خبر: ۶۲۹۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴ 05 October 2016
«مسأله تابعیت» مضاعف یکی از آسیب ها و مشکلاتی است که کم کم به سطح برخی مدیران عالی کشور هم کشیده شده تا جایی که روز گذشته وزیر اطلاعات در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اعلام کرد "از ادامه فعالیت بیش از 70 مورد که نسبت به صلاحیت آنها تردید وجود داشته جلوگیری شده است.

به گزارش «تابناک»، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود علوی این موضوع را هم یادآور شد که وزارت اطلاعات به مدیران اعلام کرده که "بین مسئولیت و تابعیت مضاعف و گرین کارت و اقامت یکی را انتخاب کنند." موضوعی که خطرات امنیتی و سیاسی برای دستگاه های اجرایی و مدیریتی در پی داشته و به همین دلیل برخی از نمایندگان خواستار تحقیق و تفحص در این زمینه شده بودند.

البته وزیر اطلاعات در این رابطه با اشاره به قوانین موجود در مورد تابعیت و دو تابعیت ها اظهار کرده که "ما طبق قانون در استعلامات به هیچ عنوان کوتاه نیامده و نخواهیم آمد به طوری که در بیش از 70 مورد از استعلامات نسبت به تابعیت آنها تردید داشته و بررسی کردیم، صلاحیت آنهایی که برای ما اثبات نشد رد کردیم."

وی همچنین به تأکید رئیس جمهور برای برخورد با مسأله تابعیت مضاعف و لزوم کنار گذاشتن مدیران دو تابعیتی یادآور شده که آقای روحانی از وزارت اطلاعات خواسته با عمل دقیق در این زمینه کوتاه نیایند، وزارت اطلاعات حتی روی مدیرانی که بعد از مسئولیت اقدام به تابعیت مضاعف یا گرین کارت و اقامت کرده و آن را دنبال می‌کنند، حساسیت دارد. به آن‌ها گفته شده بین مسئولیت و تابعیت مضاعف و گرین کارت و اقامت یکی را انتخاب کنند.

حجت الاسلام علوی در عین حال تأکید کرده که "اگر مدیران ارشد بعد از گرفتن مسئولیت، تابعیت مضاعف و گرین کارت و اقامت بگیرند، به مقام مافوق آنها گفته می‌شود که در این صورت، ادامه مسئولیت برای این افراد امکان پذیر نیست.
 
سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی، پس از نشست وزیر اطلاعات با نمایندگان مجلس، شمار دقیق مدیران ردصلاحیت شده را به نقل از وزیر اطلاعات 35 نفر ذکر کرد.

هرچند طرح تحقیق و تفحص از تابعیت مضاعف، گرین کارت و اقامت مدیران و مسئولان ارشد نیز بعد از رأی‌گیری رد شد، کمیسیون تأکید کرده که باید با ارائه طرح جامع از ورود دارندگان تابعیت مضاعف به مسئولیت و مدیریت جلوگیری شود؛ مسأله ای که حساسیت در مورد آن کاملا بجا و بحق است و قطعا اگر مدیری با تابعیت مضاعف در سطوح عالی مدیریتی کشور مشغول به کار است، باید بلافاصله جلوی فعالیت وی گرفته شود.

همانطور که پیش از این هم شاهد بودیم، مسأله مدیران عالی با تابعیت مضاعف و دارای گرین کارت، چندین بار خسارات جبران ناپذیری برای کشور به بار آورده است. یکی از مصادیق بسیار واضح این مسأله، حضور "محمدرضا خاوری" در کسوت مدیریت عالی بانک ملی ایران بود که پس از افشای موضوع اختلاس 3 هزار میلیارد تومانی در دولت گذشته، بلافاصله از کشور خارج شد و با وجود ارتکاب جرایم سنگین مالی، اکنون در کانادا آزادانه زندگی می کند.

هرچند بارها و بارها از پلیس اینترپل و سایر نهادهای بین المللی و همچنین مقامات کشور کانادا درخواست شده است که خاوری را به دستگاه قضایی جمهوری اسلامی برای رسیدگی به جرایم ارتکابی تحویل دهند، کارشکنی های بسیاری در این مسأله شده و به بهانه های واهی از جمله اینکه او شهروند کانادایی است، از تحویل وی خودداری می شود.

این یک بخش از ماجرای تأثربرانگیز فعالیت مدیران دوتابعیتی و دارای گرین کارت در رأس بدنه مدیران عالی کشور است، موضوع جایی اهمیت بیشتری پیدا می کند که مدیران مذکور خواسته و یا ناخواسته می توانند در دام اطلاعاتی کشورهایی که از آن تابعیت دارند یا دشمنان جمهوری اسلامی قرار گرفته و به دلیل دسترسی های آنان به اطلاعات بعضا خاص، سوء استفاده های اطلاعاتی صورت بگیرد.

اهمیت جلوگیری از افشای اطلاعات کشور یکی از مهمترین موضوعاتی است که ادامه فعالیت مدیران عالی با تابعیت مضاعف را به یک مسأله خطرناک و نادرست تبدیل می کند، لذا این مسأله باعث شده که دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی به حساسیت بیشتری به این موضوع نگاه کنند و برای جلوگیری از فعالیت این گونه مدیران وارد عمل شوند.

با وجود اینکه در حال حاضر برخی مدیران ارشد کشور هستند که یا خود و یا اعضای خانواده شان تابعیت مضاعف یا گرین کارت دارند، به نظر می رسد، دستگاه های اطلاعاتی تنها به خود افرادی که مدیریت دارند نباید کفایت کند و در صورتی که اعضای خانواده آن شخص هم دارای تابعیت مضاعف هستند، از ادامه فعالیت مدیر مذکور حداقل در سطوح عالی و ارشد مدیریتی، جلوگیری به عمل آورد.

قطعا افرادی که برای اخذ تابعیت مضاعف و گرین کارت، حاضرند زیر پرچم کشوری غیر از جمهوری اسلامی ایران قسم یاد کنند، هرچند در اخذ تابعیت دیگر آزادند و به این بخش از عمل آن ها هیچ گونه خرده ای نمی گیریم، قطعا این افراد را نباید در سطوح عالی و ارشد مدیریتی کشور گماشت و از آنها خواست با چنین شرایطی به مردم ایران خدمت رسانی کنند.

به نظر می رسد، درست ترین جمله را روز گذشته، وزیر اطلاعات در ارتباط با مدیران دارای تابعیت مضاعف و گرین کارت گفت: اینکه "آنها باید بین مسئولیت و تابعیت مضاعف و گرین کارت و اقامت یکی را انتخاب کنند."
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار