بازدید 2495
مشاور وزیر راه و شهرسازی:

ابعاد تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرداری‌ها هم در حباب قیمت مسکن نقش دارند، گفت: بانک مسکن به‌ عنوان بانک توسعه‌ای می‌تواند آثار روانی در بازار را کنترل کند.
کد خبر: ۶۲۸۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷ 03 October 2016

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرداری‌ها هم در حباب قیمت مسکن نقش دارند، گفت: بانک مسکن به‌ عنوان بانک توسعه‌ای می‌تواند آثار روانی در بازار را کنترل کند.

به گزارش فارس، حسین عبده‌تبریزی در شانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران بابیان اینکه بانک مسکن یک بانک دولتی است، چراکه بخش زیادی از منابع خود را از دولت گرفته، گفت: برای اولین بار در اقتصاد کشور، پول‌هایی که به بانک مسکن رفته، جزو منابع بانک شده است، بنابراین این منابع می‌تواند به اقتصاد مسکن بازگردد و از کسری منابع که در گذشته از آن رنج می‌بردیم نیز رهایی پیدا کنیم.

وی افزود: بانک مسکن به‌عنوان بانک توسعه‌ای باید خود را سیاست‌گذار نیز بداند و همچنین نگران مسکن باشد و دیدگاه او باید حل معضلات مسکن باشد، چراکه کارکردهای اصلی نهادهای توسعه‌ای باید تجهیز منابع بلندمدت و بخشی از مسکن باشد.

عبده‌تبریزی با اشاره به اینکه در وضعیت موجود بخش مسکن که رکود است، لازم است تا بانک مسکن وارد این بازار شود تا علیه چرخه‌های اقتصادی عمل کند، گفت: وقتی بانک مسکن وارد بازار مسکن شود، می‌تواند این بازار را کنترل کند، به‌نحوی که وقتی بازار با سرعت حرکت می‌کند، آن را به آرامش بکشاند و زمانی که بازار دچار رکود شد به سرمایه‌گذاران این اعتماد را بدهد که سرمایه آنها بازگشت خواهد داشت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: مالکیت در بانک‌های توسعه‌ای در تمام دنیا به‌طور تقریبی 73 درصد در اختیار دولت است، بنابر این در ایران نیز این‌گونه است.

وی گفت: بحث تأمین منابع و بازار رهن همواره مورد تأکید ما بوده است، پس الان نیز این وضعیت باید ادامه پیدا کند. بانک مسکن می‌تواند منابع خود را که از سرمایه‌های مردم، سهام شرکت‌ها، بودجه دولت و یا اوراق مشارکت تأمین کرده، از طریق سایر بانک‌ها نیز توزیع کند و از خرده‌فروشی به عمده‌فروشی حرکت کند.

عبده‌تبریزی با اشاره به اینکه برای اولین بار 300 تا 400 میلیارد تومان اوراق رهنی از سوی بانک مسکن منتشر شد، گفت: بانک مسکن می‌تواند این اقدام را نیز در سایر بانک‌ها نیز انجام دهد. پس بانک مسکن به‌عنوان یک بانک توسعه‌ای می‌تواند به بازار مسکن علامت دهد.

وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها در حباب قیمت مسکن نقش دارند، گفت: وقتی شهرداری‌ها اعلام می‌کنند صدور پروانه ساختمانی در سال آینده افزایش می‌یابد، ناخودآگاه بر رشد قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد، پس یکی از نقش‌های بانک مسکن مدیریت روانی بازار است.

به گفته مشاور وزیر راه و شهرسازی بانک مسکن می‌تواند به‌طور دائمی لنگرهای مشخصی ایجاد کند تا آثار روانی بر بازار مسکن را کنترل کند.

وی با اشاره به اینکه مسکن یک کالای صادراتی و وارداتی نیست، گفت: بانک مسکن اگر می‌خواهد مسکن را به یک کالای قابل‌معامله‌پذیر تبدیل کند، باید ساخت‌وساز را به سمت توسعه فناوری‌های نوین گسترش دهد.

عبده‌تبریزی با انتقاد از عدم انتقال تجربیات ساخت‌وساز در پروژه مسکن مهر، گفت: در پروژه مسکن مهر تجربیات منتقل نشد و حمایت از تولید ناب در آن رعایت نشد و دانش مسکن مهر به‌صورت دائمی انتقال نیافت.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که تا این حد خانه خالی از سکنه در تهران وجود دارد و مسکن دچار رکود شده است، تبدیل شدن و نقدشوندگی بسیار مهم است، پس بانک مسکن می‌تواند به جریان نقدی حال اقدام کند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: وزارت راه و شهرسازی می‌تواند دیتابیس خود را در اختیار جامعه و مردم بگذارد تا مردم در سطح شهر به‌راحتی قیمت مسکن را رصد کرده و به آسانی اقدام به خریدوفروش کنند؛ چراکه این اقدام می‌تواند موجب شفاف شدن قیمت‌ها شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار