بازدید 4573

اختلاف فرستاده سازمان ملل و آمریکا درباره حل بحران یمن

همزمان با ورود فرستاده سازمان ملل در یمن به ریاض، برخی منابع عربستانی از اختلافات وی با دولت آمریکا درباره اولویت‌ها در حل سیاسی بحران یمن پرده برداشتند.
کد خبر: ۶۲۷۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 01 October 2016

همزمان با ورود فرستاده سازمان ملل در یمن به ریاض، برخی منابع عربستانی از اختلافات وی با دولت آمریکا درباره اولویت‌ها در حل سیاسی بحران یمن پرده برداشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، در حالی که یمنی‌ها منتظر آغاز آتش‌بس موقت و آغاز دور نهایی مذاکرات صلح هستند، برخی منابع عربستانی اظهار داشتند، واشنگتن به دنبال تشکیل دولت وحدت ملی با مشارکت جنبش انصارالله و حزب علی عبدالله صالح، رئیس جمهور سابق یمن و توافق با طرف سومی است که مسئولیت نظارت بر عقب‌نشینی حوثی‌ها از شهرها و خلع سلاح آن‌ها را بر عهده داشته باشد اما هیات یمنی مستقر در ریاض تاکید دارد که عقب‌نشینی از شهرها و تحویل سلاح‌ها مقدم بر تشکیل دولت است.

به گفته این منابع اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن نیز همین رویکرد را دارد.

پس از آنکه وزارت خارجه آمریکا پیشنهادات خود را در خصوص حل بحران یمن را در پایان نشست‌هایش با وزرای خارجه انگلیس، عربستان و امارات اعلام کرد، سفارت عربستان در واشنگتن بندهای این طرح را چند ساعت پس از انتشار تغییر داد و بند تحویل سلاح ها و عقب‌نشینی از شهرها را پیش از بند ویژه تشکیل دولت وحدت ملی قرار داد و این همان شرطی است که جنبش مردمی انصار الله یمن با آن مخالف است.

طبق اظهارات برخی منابع سیاسی، پیشنهاد جدید ولد شیخ احمد مبنی بر این است که یک توافقنامه جامع سیاسی، نظامی و امنیتی به امضا برسد و جدول زمانی آن به این ترتیب باشد که پیش از تشکیل دولت وحدت ملی، انصار الله از صنعا عقب‌نشینی کند سپس با یک نیروی بی طرف برای برقراری امنیت در شهر توافق شود و به این ترتیب دولت وحدت ملی بتواند با بازگشت به صنعا فعالیت خود را آغاز کرده و سلاح‌های سنگین را جمع‌آوری کند و در نهایت عقب نشینی از سایر شهرها نیز انجام شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل