بازدید 38222

این تصویر برای افزودن یک جمله ثابت به سخنرانی‌ها کافی‌ست!

اتفاقی که آخرین نمونه آن در سفر اخیر دولت مردان به قزوین ثبت رسیده و خوب یا بد، انعکاس وسیعی نیز در دنیای مجازی داشته تا برخی از آن برداشت های سیاسی کرده و بعضی در مخالفت با ایشان، از عادی بودن این اتفاق در کشورمان بگویند اما همه می‌دانیم که نه سیاسی است و نه عادی!
کد خبر: ۶۲۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۵ 30 September 2016
وضعیت تالارهای پذیرایی پس از پایان مراسم، حال ناخوش بازارها و گذرها در انتهای روزی کاری، کثیفی حیاط و کلاس های درسی در پایان ساعت آموزشی روزانه مدارس، چهره زشت استادیوم های ورزشی پس از انجام مسابقات و...؛ ظاهرا هرجا جمع شویم، می‌بایست با تلی از زباله ترکش کنیم، حتی اگر دیدار رئیس جمهور باشد.

به گزارش «تابناک»، در حاشیه سفر اخیر رئیس جمهر کشورمان به قزوین تصویری به ثبت رسید و در فضای مجازی منتشر شد که بسیار تامل برانگیز است؛ تصویری از ورزشگاه محل دیدار رئیس جمهور با مردم که پس از دیدار به محوطه ای پر زباله تبدیل شده و برخی کاربران فضای مجازی به کنایه آن را با محل دفن زباله مقایسه کرده اند.

آن گونه که در این تصویر دیده می‌شود، ورزشگاه شهید رجایی این شهر پس از ترک میهمانان و میزبانان، هیچ شباهتی به ورزشگاه نداشت. اصلا به هیچ جای دیگری شباهت نداشت، الا محل دفن زباله. آنقدر که اگر از ما بپرسند چند نفر، چند ساعت می‌بایست کار کنند تا این ورزشگاه تمیز شود، به سادگی نخواهیم توانست به آن پاسخ دهیم.

البته این موضوع نه به رئیس جمهور ربطی دارد و نه به استقبال کنندگان و اتفاقی است که همیشه در همه جا رخ داده و می‌دهد؛ چه رئیس جمهور از جناح راست باشد و چه چپ. چه میزبان اهالی دیار قزوین باشند و چه هموطنانمان در دیگر شهرها و استان ها. اصلا چه گردم هم آیی مربوط به دیدار با رئیس جمهور یا دیگر مسئولان باشد و چه مناسبتی در تقویم.
 
کافی است حال و احوال طبیعت در فردای «روز طبیعت» یا همان «سیزده به در» را به یاد آوریم تا دریابیم که چه اندازه در تولید زباله و رهاسازی آن در طبیعت مهارت داریم! اتفاقی که به نظر می‌آید برایمان عادی و پذیرفته شده است که اگر نبود، این اتفاق تاکنون ریشه کن شده بود.

اتفاقی که آخرین نمونه آن در سفر اخیر دولت مردان به قزوین ثبت رسیده و خوب یا بد، انعکاس وسیعی نیز در دنیای مجازی داشته تا برخی از آن برداشت های سیاسی کرده و بعضی در مخالفت با ایشان، از عادی بودن این اتفاق در کشورمان بگویند اما همه می‌دانیم که نه سیاسی است و نه عادی!

به این معنی که می‌بینیم غیرعادی ترین اتفاق ممکن در کشورمان عادی شده و دیدن زشتی هایش نیز موجب نمی‌شود تلنگر بخوریم و به خود آییم؛ چه ما مردم و چه مسئولان مختلف. انگار نه انگار که رها کردن زباله در کنار همه زشتی ها و اشکالاتی که دارد، افزودن بر حجم کار رفتگران نیز هست و از شرعی نیز می‌تواند اشکال داشته باشد.

رفتار ناخوشایندی که منجر به خلق چنین تصویرهای آزار دهنده ای می شود و به دلیل دیده نشدن، هیچ اصلاحی به همراه ندارد، مگر آنکه رویه مان را تغییر دهیم؛ چه ما مردمی که می‌توانیم به یکدیگر تذکر داده و مانع فراموشی زشتی های چنین تصاویری شویم و چه مسئولانی که دست اندرکار مناسبات مختلف هستند و می‌توانند و می‌بایست در این باره فرهنگ سازی کنند.

حتی رئیس جمهور و مدیران ارشدی که به دیدار مردم می‌روند و می‌توانند برای یکبار هم که شده از ایشان بخواهند زباله های پیرامونشان را جمع آوری کنند و به این شیوه، تلاش کنند اتفاق مثبتی را رقم بزنند. اتفاقی که جا دارد تا زمانی که زباله ریختن از عادات بدمان حذف نشده، تداوم داشته باشد. حتی اگر تبدیل به جمله ای کلیدی در سخنان رئیس جمهور در دیدارهای استانی وی شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۵۸
اگر تهیه کننده این خبر قصد سیاسی نداشته با وجود اینکه اماکن بسیاری مانند ورزشگاهها ووو بعد از مراسم به این وضع می افتد این خبر توجیهی دیگری ندارد
پاسخ ها
صادق
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
همه بچه مدرسه ای بودند و ...
اینشاالله روزی برسه که هیچ مقام و مسئولی دنبال مراسم استقبال از خودش نباشه ..

اینکه مردم رو سرگردان خیابان ها میکنند به هیچ عنوان شایسته مقام انسان نیست .
رعایت بهداشت و نظافت به توصیه نیست به آموزش دادن شهروندان از دوران ابتدایی در مدارس هست . تمام کشورهای صنعتی و توسعه یافته در مدارس ذانش آموزان را مکلف میکنند در نظافت مدرسه مشارکت کنند و هر فرد فراش خودش باشد . در س که متاسفانه در مدارس ما هیچ جایگاهی ندارد
شما این همه راحت از رسم و رسوم ایرانی نام میبرید یه اشاره‌ای هم به ظروف یکبار مصرف عزاداران محرم که در تمام سطح شهر پراکنده میکنن هم اشاره میکردید که بدونیم ذره انصاف و صداقت در وجودتون باقی مونده!!
کلا ازهرچی استفاده کنیدتاعلیه دولت تیتربزنید و فرمایشات عزیزانتان روبه عنوان مطالب ناب چاپ می کنید.خداقوت
واقعا خجالت آوره
بعد هی میشینیم به تمدن چند هزار سالمون افتخار میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
آخه فرهنگ و تمدنی که چیزی ازش نمونده و نتونستیم میراث دار خوبی براش باشیم به چه درد میخوره؟؟ گذشته فقط مال عبرت گرفتنه نه افتخار کردن چرا که از نظرم اصلا منطقی نیس به چیزی که نقشی توش نداشتم افتخار کنم
فقط می توانم بگم متاسفم.
"کثیفی حیاط و کلاس های درسی در پایان ساعت آموزشی روزانه مدارس"
چرا دانش اموز نباید خودش کلاسشو تمیز کنه تا یاد بگیر مسدولیت پذیر باشه مثل کشور ژاپن
نمی خواهد بگویند زباله های اطراف خود را جمع کنید! فقط بگویند زباله اطراف خود نریزید .
آقا ما خودمون زفته بودیم استقبال. قبول دارم که نریختن زباله باید فرهنگ سازی بشه ولی دریغ از یه سطل زباله تو استادیوم. مسئولین شهرداری باید در کنار نصب بنرهای خوش آمدگویی باید سطلهای زباله زیادی در ورزشگاه قرار میدادند. ما خودمون پوست میوه ای رو که رو دستمون مونده بود تا خونه آوردیم.!!
پاسخ ها
فرزاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۱
هم وطن عزيز همه جاي دنيا و بيابان و كوه و جنگل را كه نميشود سزل زباله گذاشت.بهترين كار همان بود كه كردي و زباله را نريختي و آوردي .البته توي راه حتمن كلي سطل زباله توي خيابان ميتوانستي پيدا كني.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
آخه وقتی جمعیت فشرده کنار هم وایمیسن سطل رو کجا بزارن؟؟ مشکل اینجاس که مردم حاضر نبودن دو دقیقه زباله شونو حمل کنن تا به سطل زباله برسن
دیگر کلاس های درسی در پایان ساعت آموزشی روزانه مدارس کثیف نیستند.
ممنون از این خبر خیلی حرفها داره.
فرهنگ زباله "ريختن هر جا" در كشور نهادينه شده! چند تا سطل زباله ساده در وسط جمعيت با تشويق مسئولين برگزار كننده اين مراسم و حتى تشويق رئيس جمهور پس از اتمام صحبت هايش به ريختن زباله پس از مراسم ميتوانست از اين منظره جلوگيرى كند.
همیشه اشتباه محاسباتی، در درک پدیده ها. به نظر شما اون جمعیتی که اونجا جمع شده بودند به چه چیز فکر می کردند جز اینکه زودتر این مراسم تمام شده و دنبال کار و زندگی اصلی خودشان بروند، مانند تمامی آن مثالهایی که آورده ایی مثل پایان کلاس درس که بچه فقط به دنبال روزنه ایی برای فرار از کلاس، تالار پذیرایی پس از مبارزه برای بدست آوردن سهم بیشتر غذا و بازارها بعد از اتمام تلاش برای بدست آوردن پول بیشتر بدلیلی که خودمان هم واقعا نمی دانیم آن ثروت بیشتر به چه کارمان می آید و آیا واقعا در زندگی بهتر داشتن می تواند کمکمان کند یا نه ....
کنار رودخانه ، لب دریا ، داخل جنگل ، بالای کوه ، توی پارک و شهر بازی ، گلکاری و فضای سبز کنار پیاده رو ها ، همه جا از نظر درصد بالایی از هموطنان ما یک سطل زباله است ! در استفاده از فضا های عمومی تنها چیزی که برایمان مهم نیست رعایت بهداشت و پاکیزگی است . روزی چند ساعت از وقتمان را صرف بزک کردن ظاهرمان می کنیم ولی نظافت و آراستگی محیط زیست برایمان اندازه یک سر سوزن اهمیت ندارد . امان از بی فرهنکی !
درود بر فرهنگ کره ایها که حتی در استادیوم آزادی هم نشان دادند که النظافه من الایمان !
ما فرهنگ نداریم یک زمان ایران وایرانی تمدونداشت وان هفت هزارسال بود وحالا چی داریم حتی نمدانیم که نباید زوباله دور بر خود برزیماین چه ربطی برهیس جمهوروسیاست دارد چرا جوبها همین پایتخت را نمیبنندپراز زوباله وموش میباشد اقا انجا کی مسول مباشد
کار آمریکاست دادش من
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
احسنت !
خب این از فرهنگ بد ماست ، بعد عاشورا هم همینطوریه
بنظرم این کار هیچ ربطی به هیچ دولتی نداره.فرهنگ محیط زیست مردم پایینه.
دشت بی‌ فرهنگی‌ ما هرزه همه علفاش
اگر پذیرایی در کار نبود مطمئن باشید برای امام حسین هم سینه نمی زدند
ما ایرانی ها همینیم . از خود راضی ، پر ادعا و البته همیشه طلبکار .حالا از یکی از این افرادی که تو همین ورزشگاه بودن در مورد محیط زیست سئوال کنی کلی نطق میکنن . ولی پای عمل که میرسه میشه این نصاویر که میبینید. همه جای ایران همینه. این واقعیت جامعه ماست. تا مردم خودشون نخوان مملکت درست نمیشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۰
به شدت موافقم
متاسفانه این متن ها و توصیه ها را کسانی که باید بخوانند ، نمی خوانند.
سلام ایراد و در عین حال تذکر بسیار بجایی است
از مردم شریف و نظیف قزوین بسیار بعید به نظر می رسد.
منطقي و منصف باش. كليه بازديدهاي مقامات چنين است.همانها كه كلي خرج تصاوير چاپ شده و نوشته ها مي گردد. در مراسم اصلي هم نيز بيشتر ديده مي شود.چهار ماه ديگر مي بينمت تابي جون
این تصاویر رو در قزوین پخش کنید شاید بدانند چکار کردند جای تاسفه
این همان مردم قهرمان و همیشه در صحنه هستند. چرا باورمان نمی شود که نصف وقت پخش یک کانال مخاطب را به شکل مستمر برای یاد دادن دانش پایه زندگی بایستی اختث
صاص دهیم.
این کار ها را باید در محل های باز و اسفالت برنامه ریزی کرد تا لطمه ای به ورزشگاه ها وارد نشود.
چقدر فرهنگ بالائی دارند این عاریائیها
به تمام این حرف ها باید خسارتی که به چمن وارد شده هم اضافه شود.اخه زمین چمن محل مناسبی برای استقبال از شخصی ها است یا محلی برای برگزاری مسابقات؟به نظر من رسانه های جمعی از جمله تلویزیون باید فرهنگ سازی نماید واز نحوه استفاده از سرویس بهداشتی تا سایر رفتار های اجتماعی را برای ما مردم متمدن توضیح دهد.راننده ماشین 500 یا 600 میلیونی از پنجره خودروی خود چیزی به بیرون پرتاب می کند.این یعنی فرهنگ ولی اخر...
از ژاپنی ها و کره ای ها یاد بگیریم.همش پشت گذشته تاریخیمان پنهان شده ایم.امروز چه هستیم؟
«گیرم که بود پدر فاضل از فضل پدر تو را چه حاصل؟»
مگر فقط در زمان روحانی چنین وضعیتی اتفاق میفته؟
با سلام
احسنت بر چنين پيشنهادي
متاسفنانه مردم اصلا رعایت نمیکن
اگر هر خانواده زمان تفریح یک پلاستیک زباله با خودش ببره و زباله هاشون رو در طبیعت رها نکنن هیچ مشکلی پیش نمیاد

خودمون را با اصالت ترین مردم دنیا میدونیم و همه بشدت عرق ایرانی بودن داریم اما ذره ای برای حفظ طبیعت و محیط زیست کشورمون قدمی برنمیداریم. چه جاهای زیبایی از ایران که با همین زباله ها در حال نابود شدن هستن
جنگل های شمال ، رودخانه های سراسر کشور ، سواحل جنوب و شمال ، دشت های سر سبز
کلا همه دسته گلند
واقعا از ته دل می خواهم جمله ای در تایید مطلب فوق بگویم اما عمق فاجعه بی فرهنگی چنان است که زبان قاصر از گفتن می شود .
با وجود این همه رسانه جمعی لزومی به برگزاری چنین مراسمی از بودجه کشور نیست در هیچ کشوری چنین مراسمی بر گزار نمیشه
متنفرم از کسانی که کار خودشون رو به فرهنگ 2500 ساله ربط میدن
تربیت ویا هم.ن فرهنگ که میگن همینه دیگه حالا می خواد چندهزارساله باشه ویا...
متاسفانه نایابه بی رودربایستی -وضع فرهنگ وتربیت اجتماعی مملکت ازهرچیزدیگه ای خرابتره وتمام علما وفقها ودانشمندان وفلاسفه متفق القول گفته اند که بزرگترین دردجامعه بی پولی وفقر مالی و.. نیست بلکه فقر فرهنگی است که میتونه یک جامعه رو نیست ونابودکنه .بیاییم هرکدام اول خودمون بعد بچه هامون رو درست تربیت کنیم تا بقول بزرگان مثل مطهری (اون وقت جامعه درست میشه)
سواحل کشورمون هم وضعیت وخیمی داره
به جز مردم که باید فرهنگسازی بشه
مسولان هم فاضلاب رو بدون تصفیه رها کردن تو دریا
فرهنگ فرهنگ فرهنگ
مشکل دقیقا از اینجاست...
بنده به صورت مداوم این چنین موارد رو به همه و مخصوصاً اطرافیان متذکر میشم اما متأسفانه در بیشتر مواقع مورد تمسخر طرف مقابل قرار میگیرم
مشکل فرهنگی موضوع است که جدی گرفته نمیشود . در حالی که اساس و زیربنا است
اون دستگاه ها و ارگان هايي كه بودجه هاي سنگين مي گيرند هم بايد پاسخ بدهند با پول بي زبان اين مردم در عرصه فرهنگ چه فعاليت هايي انجام دادند . وقتي مي بينم فعاليت هاي فرهنگي مساجد ، حوزه هاي علميه ، سازمان تبليغات اسلامي ... چقدر ضعيف و كم ارزش است . انوقت است كه اين صحنه ها چندان عجيب به نظر نمي رسد .
بدون تعارف دستگاه هاي متولي فرهنگ ، يا هيچ كار ارزشمندي انجام نمي دهند و مديريت درستي ندارند و يا هم ضد فرهنگ و هنر اين كشور فعاليت مي كنند .
دشمنی شما با ملت ترکا تمومی نداره تو همه شهرها وضع بدتر از این جا هست ولی شما گیر دادین به قزوین تو آزادی بازی های سرخابی ها که هزاران برابر بدتر از این استادیومه وضعشون
خرافات و بی فرهنگی ریشه این مردم رو سوزونده
اره یعنی که چی .من فلسفه این سفرهایی استانی برام روشن نشده مثلا میان چی میخوان بگن؟؟؟؟
فکر کنم تقصیر دولت قبله
اقا جان بی فرهنگیم متوجه میشید بی فرهنگیم بیخودی هم تبلیغ نکنید
این چه کاریه واقعا رییس جمهورامون یاد گرفتن استان به استان برن مردمو جمع کنن واسشون حرفای تکراری بزنن؟؟ سخنرانی میکنن از تلویزیون واسه همه پخش میشه کافیه دیگه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار