بازدید 2099

بورس تهران در اولین هفته از پاییز

بورس تهران شروع خوبی در اولین هفته پاییز امسال داشت به طوری که شاخص کل توانست ۱.۱ درصد افزایش یابد و تقریبا در نیمه‌های کانال ۷۷ هزار واحدی بایستد.
کد خبر: ۶۲۷۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵ 30 September 2016
بورس تهران شروع خوبی در اولین هفته پاییز امسال داشت به طوری که شاخص کل توانست ۱.۱ درصد افزایش یابد و تقریبا در نیمه‌های کانال ۷۷ هزار واحدی بایستد.

به گزارش ایسنا، تعدادی از کارشناسان معتقد بودند که در شهریور ماه به علت پایان سال مالی بیش از نیمی از کارگزاری ها و تسویه اعتبارات مشتریان کفه عرضه سنگین شده به همین خاطر بازار سرمایه مقداری نزولی می شود، آنها امیدوار بودند که در ماه جدید شرایط بهتری در بازار سرمایه حاکم شود.

حال که هفته اول مهر ماه را پشت سر می گذاریم شرایط بورس نسبت به هفته‌های گذشته در شهریور ماه بهتر به نظر می رسد ولی طبیعتا مقداری از این شرایط مساعد مربوط  به جو روانی خارج شدن از وضعیت خاص شهریور ماه است و هنوز قضاوت در مورد کلیت بازار در مهر ماه زود به نظر می رسد.  

ازطرفی گروه خودرویی‌ها در این هفته بعد از مدتی رکود با اقبال بیشتری مواجه شدند و در کنار آن ها گروه قندی‌ها شرایط مساعدی را سپری کردند.

این روزها کمابیش صحبت‌هایی از تبعات ناشی از کاهش دوباره نرخ سود سپرده‌های بانکی می شود تعدادی از کارشناسان معتقدند کاهش دستوری سود بانکی آن هم بیش از این مقدار نه به سود بازار سرمایه است و نه شرایط اقتصاد را بهتر می کند، آنها معتقدند اگر قرار است نرخ سود سپرده‌ها کاهش یابد باید ابتدا زیر ساختهای این موضوع آماده شود و با شرایط فعلی این زیر ساخت‌ها به راحتی و به سرعت قابل تغییر نیست.

هر چه به انتخابات دولت دوازدهم هم نزدیک‌تر می شویم جوِ انتخاباتی- سیاسی بیشتر در اقتصاد حاکم می شود و این جو خاص شرایط بازار سرمایه را متفاوتر از دیگر ماه‌های دیگر سال می کند. البته به صورت سنتی همواره نزدیک انتخابات شرایط مثبت تری در بازار سرمایه ایران حاکم می شود.

این روزها تنور انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا هم داغ است و شعار های انتخاباتی دو حزب مطرح این کشور نیز در شرایط روانی بازار سرمایه ایران بی اثر نیست. به طوری که اگر هر کدام از دو حزب رای بیاورند نا مدتی جو روانی ناشی از این انتخاب بازار سرمایه ایران را تا حدودی تحت تاثیر قرار می دهد هرچند که طبیعتا بعد از مدتی بازار به رویه قبلی خود باز خواهد گشت.

شاخص کل بازده نقدی و قیمتی که در ابتدای هفته گذشته در تراز ۷۶ هزار و ۴۵۰ واحدی بود در پایان هفته به رقم ۷۷ هزار و ۳۰۰ واحدی رسید در نتیجه توانست ۸۴۹ واحد رشد کرده و برای بار دیگر کانال ۷۷ هزار واحدی را تجربه کند. همچنین شاخص آزاد شناور نیز در مدت مشابه بیش از ۱۰۰۰ واحد رشد کرد و به این ترتیب توانست از کانال ۸۴ هزار و ۹۰۴ واحدی تا رقم ۸۵ هزار و ۹۴۵ بالا رود.

در این مدت شاخص بازار اول از عدد ۵۳ هزار و ۳۹۵ واحدی به رقم ۵۳ هزار و ۸۳۶ واحدی رسید و ۴۴۱ واحد رشد را به ثبت رساند و شاخص بازار دوم نیز توانست تا رقم ۱۷۰ هزار ۵۴۷  بالا رود. در پنج روز کاری این هفته ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۱۰۴۲۳ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل با ۹ درصد افزایش، رو به رو شد.

علاوه بر این تعداد ۴۲۱۵ میلیون سهم و حق تقدم در ۳۴۲ هزار نوبت مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۴۳ درصد و ۸۱ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کرد.  براین اساس تعداد ۱ میلیون برگه اوراق مشارکت به ارزش ۷۱۲ میلیارد ریال معامله شد که ۷۸ درصد کاهش نسبت به هفته گذشته را نشان می دهد.  

این درحالی است که تعداد ۲ میلیون واحد از صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۲۲ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل