بازدید 9187
بررسی تهدیدات جمعیتی ایران در گفت و گو با رئیس انجمن جمعیت شناسی؛

کلید فرار از تهدیدات جمعیتی در دست خانواده های پنج نفره

اكنون و پس از گذشت 6 دوره سرشماري 10 ساله در ايران، در شرايطي سرشماري نفوس و مسكن سال 95 آغاز شده است كه برخي رخدادها نظير تغيير سياست هاي كلان جمعيتي، پيشرفت ابزار و تكنولوژي هاي ارتباطي، تحولات جدید جمعیتی و ... فرصت و تهدیدهای متفاوتی را پیش روی جمعیت کشور گذاشته است. مثل کاهش انگیزه ایرانیان به فرزند آوری که می تواند آینده تاریکی را برای تمدن چندهزارساله ایران پیش آورد.
کد خبر: ۶۲۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۰ 30 September 2016

اکنون و پس از گذشت 6 دوره سرشماری 10 ساله در ایران، در شرایطی سرشماری نفوس و مسکن سال 95 آغاز شده است که برخی رخدادها نظیر تغییر سیاست های کلان جمعیتی، پیشرفت ابزار و تکنولوژی های ارتباطی، تحولات جدید جمعیتی ایران از نظر کمیت و کیفیت و... فرصت و تهدیدهای متفاوتی را پیش روی جمعیت کشور گذاشته است. 

به گزارش «تابناک» جدا از وضعيت ساختاري سرشماري كه بيشتر ناظر بر كميت و كيفيت انجام سرشماري است، موضوع مهم ديگری که باید به آن توجه کرد، آسيب شناسي سرشماري هاي صورت گرفته در دوره های گذشته و نیز بررسی وضعیت فعلی جمعیت در ایران است.این موضوع مشخص می کند جمعیت و ویژگی های وابسته به آن، چه فرصت و تهدیدهای را در آینده برای ایران رقم می زند؟ 

دكتر «محمد ميرزايي» عضو هيئت علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران و رئيس انجمن جمعيت شناسي ايران در مورد انجام سرشماری های متوالی در کشور و ضرورت آن به «تابناک» گفت: هدف از انجام سرشماري های نفوس و مسکن این است که از اطلاعات آن در برنامه ريزي های کلان کشوری استفاده شود و بزرگ ترين كاربرد داده ها جمعیتی نیز براي سازمان برنامه و بودجه است كه از آن براي برنانه ريزي هاي خود استفاده می کند.

به نظر من انجام سر شماری در همان فواصل 10 ساله كافي است و 5 ساله كردن سرشماری ها ضمن بالا بردن هزینه ها اثر قابل ذکر دیگری ندارد. به ویژه اینكه فواصل 10 ساله آمارگیری برای انجام مطالعات کارشناسی و برنامه ریزی های بلند مدت امکان و اثرگذاری بهتری دارد.

«میرزایی» در ادامه و در رابطه با مشکلات و نقص هایی که سرشماری در ایران دارد، گفت:: يكي از مشكلات سرشماري هاي ايران اين است كه در سياست گذاري ها معمولاً مسئولان امر اسير جوسازي هاي غير كارشناسي مي شوند و وقتي متوجه اشتباه شان مي شوند كه ديگر دير شده است. جمعيت و سیاست های جمعیتی در ایران از این جوسازی ها بی تأثیر نیست و در حال حاضر مشخص نيست مسئولان در برخورد با مسئله جمعیت به دنبال چه هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در مورد فرصت های بهینه که جمعیت ایران از آن برخوردار است و می تواند زمینه ساز توسعه کشور باشد، ادامه داد: از نظر ساختار سني وضعیت جمعیتی ايران عالی است و ما در یک فرصت طلايي قرار داريم. دلیل آن هم این است که يك سوم جمعيت ايران در سن فعاليت قرار دارند.

اگر در همه زمينه ها برنامه ريزي مناسب صورت گیرد و اشتغال و ازدواج جوانان فکری اساسی انجام گیرد شکل گیری یک جهش توسعه ای دور از انتظار نیست چرا که اگر دقت کنید کشورهایی نظیر ژاپن، كره جنوبي و چين نیز در همین فرصت طلايي ایجاد شده در ساختار جمعیتی شان به جهش اقتصادي دست یافتند.

این متخصص مسائل جمعیتی در مورد نحوه برخورد مدیران ارشد کشوری با مسئله جمعیت افزود: متأسفانه در كشور ما فقدان برنامه ريزي صحیح و اصولی مشكلي بزرگی است كه اجازه نمي دهد پيشرفت و جهش اقتصادی صورت بگيرد. در سال هاي گذشته در کشور دو بار بزرگ ترین نهاد برنامه ریزی یعنی سازمان برنامه و بودجه منحل شد و این خود به خوبی گویای بی توجهی مسئولان به اهمیت برنامه ریزی است.

رئیس انجمن جمعیت شناسی ایران همچنین در مورد تهدیداتی که جمعیت ایران با آن رو به رو است و سرشماری سال جاری باید به دقت آن را بررسی کند، گفت: متأسفانه در سال هاي گذشته بسیاری از مسئولان و کارشناسان به مسئله انفجار جمعيت توجه ندارند، چرا که هنوز هم ميزان رشد جمعيت در ایران حدود 1/4 است که آمار بالایی است. اگر شما به همین مسئله بحران آب توجه کنید متوجه می شوید كه تعداد جمعيت 80 ميليون نفر جمعيت کمي براي ايران نيست. در حال حاضر سالانه 1 ميليون نفر به جمعيت ايران افزوده مي شود و روند كنوني استمرار افزایش جمعیت در ایران را به همراه خواهد داشت.

در کشور اکثر کسانی که در مورد جمعیت سخن می گویند و تهدیدات آن را بر می شمارند به موضوع کاهش جمعیت اشاره می کنند، حال آنکه تهدید مهمی که متوجه جمعیت ایران است نه کاهش جمعیت بلکه کاهش سطح باروري به زير سطح جانشيني است. انجمن جمعيت شناسان این تهدید را 16 سال پیش مورد اشاره قرار داد و گفت که جمعیت کشور در حال رفتن به سمت جمعيت زير سطح جانشيني است که البته آن موقع خيلي ها به ما خنديدند.

علت اینکه می گوییم این بزرگ ترین تهدید جمعیت ایران است، آن است که تأثير باروري زير سطح جانشيني مقطعي نيست و در حال حاضر هر 10 زن ايراني کم تر از 21 فرزند دارند که این واقعیت سطح جانشيني جمعیت كشور تهديد می کند و در آینده نرخ رشد را به صفر می رساند. به عبارتی اگر چه ما در حال حاضر نرخ رشد 4/1 را داریم و جمعیت کشور رو به افزایش است اما سطح فرزندآوری خانواده با سطح مطلوب جانشینی فاصله زیادی دارد.

«میرزایی» اقداماتی که مسئولان برای مقابله با تهدیدات جمعیتی ایران باید داشته باشند، اضافه کرد: مسئولان باید نهایت تلاش خود را برای تسهيل ازدواج انجام دهند و سياست آنها در این زمینه باید تشويقي ولي غير مستقيم باشد. اينكه بخواهند براي افزايش جمعيت بحث پول دادن را مطرح كنند، باعث مي شود تنها افرادی که مضطر و دارای نیاز شدید مالی به اين سمت بروند که اين خود آسيب هايي برای جامعه خواهد داشت.

در بسياري از كشورها كساني كه ازدواج مي كنند، ماليات شان كم مي شود و كساني كه بچه دار مي شوند از آنها مالياتي گرفته نمي شود. این رفتار می تواند در کشور ما نیز زمینه افزایش نرخ باروری را تا رسیدن به معیار جانشینی کمک کند. تجربه نشان مي دهد رشد اقتصادي منفي و یا پایین سن ازدواج را بالا مي برد و این موضوع در کشور ما نیز رخ داد و در حال حاضر سن ازدواج زنان به 24 سال و سن ازدواج مردان نيز به 28 رسيده است.

این استاد دانشگاه و متخصص جمعیت شناسی در بخش دیگری از سخنان خود از توزیع نامتناسب جمعیت در کشور به عنوانی یکی دیگر از تهدیدهای جمعیتی ایران یاد کرد و گفت: بحث توزيع متناسب جمعيت يك بحث بسيار مهم است كه در کشور ما به اين مسئله زياد توجه نمی شود و به نقطه انفجار رسیدن تهران از نظر جمعیت گوياي همين مدعا است. مسئولان بايد از اين توزيع نامتناسب جمعيت عبرت بگیرند و براي آينده تلاش کنند تا شرايط بهتري را فراهم کنند.

در کشور از منابع مادي و تجدیدناپذیر موجود به صورت غیر اصولی و بدون برنامه ریزی بهره برداری بیش از حد می شود و این موضوع گوياي آن است كه ما در كشور از همين داده هاي به دست آمده در سرشماري ها به خوبي استفاده نمي كنيم.

میرازیی در پایان و پاسخ به این سئوال که مسئولان تلاش می کنند جمعیت ایران را به 150 میلیون نفر برسانند، اضافه کرد: بايد دقت كرد كه در حال حاضر كيفيت جمعيت از نظر آگاهي و سواد بالاتر رفته و تكنولوژي هاي جديد شرايطي را ايجاد كرده است كه در گذشته جامعه با آن رو به رو نبود. در کل نبايد از اين تغييرات ترسيد. اين ها حقايقي است كه بايد آنها را بايد پذيرفت و البته بايد آن را هدايت كرد.

اين كه جوانان ايراني دير ازدواج مي كنند يا خانواده ها به دنبال بچه دار شدن نیستند علت دارد و در عالم واقع كسي از بچه دار شدن يا ازدواج کردن بدش نمي آيد. موضوع به مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه باز می گردد که مسئولین باید برای رفع مشکلات تلاش کنند.

اگر آهنگ رشد جمعيتي مان صفر نشود و با همین روند کنونی رشد جمعیت ادامه یابد رسيدن به جمعيت 150 ميليون نفر در دسترس است اما پيش از اينكه به اين سمت حرکت شود لازم است تا در مورد مسائلی نظیر سرانه آب، آلودگي هوا، منابع مادي و... به يك راهكار بهينه دست پیدا کنیم.

بر اساس آنچه رفت مشاهده می شود که بی میلی جوانان به ازدواج، تمایل نداشتن خانواده به فرزند آوری، فقدان برنامه ریزی، آمایش نامناسب و توزیع بی برنامه فضایی جمعیت، بهره برداری بی رویه از منابع تجدید ناپذیری که بخش عمده ای از آن سهم آیندگان است، از جمله موارد تهدیدی است که به راستی در صورت عدم توجه جدی به آنها باید منتظر تضعیف هر چه بیشتر گام های توسعه و جهش در ایران بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۱
می شود یک چند تا از نشانه های این تمدن به اصطلاح چند هزار ساله رو برامون بشماری که تو جامعه در حال حاضر رواج دارد؟؟؟
البته به غیر از اون چیزهایی که کوروش ازشون به خدا پناه برده و دعا کرده که از این مملکت دور باشند.
بنظرم فقط اون چیزهایی که اون بیچاره ازش می ترسیده از این تمدن چند هزار ساله به ارث مونده برامون
تنها دلیل نگرانی از کاهش جمعیت، کاهش نیروی کار ارزان هست. تعداد جوان های کم یعنی تعداد سرباز وظیفه کم، یعنی مثل الان نیازی نیست برای یک شغل 100 نفر رقابت کنند و کارفرمایان مجبور به پرداخت حقوق بیشتر و مزایای جانبی هستن... اینها یعنی رفاه بیشتر برای جمعیت کم آینده که بعضی ها رو نگران کرده!!!
وقتی دولت برای همین جمعیت فعلی مشکلات حادی دارد و نمیتواند شغل مناسب ، مسکن ، بهداشت ، آموزش و دیگر الزامات را تهیه کند چه نیازی به افزایش جمعیت است ؟ باید یک تعادلی میان رشد جمعیت و رشد ایجاد اشتغال ، تولید مسکن ، تهیه امکانات آموزشی و بهداشتی و .... باشد و در غیر این صورت بحران فعلی تشدید میشود
وقتی جوان بودم برای اینده نگرانی نداشتم باخودم می گفتم کارها درست میشه ولی حالا پسرم این خوشبینی به اینده را ندارد وبیشتر از همه نگران یک شغل بخور و نمیر است چگونه توقع داریم بچه زیادهم داشته باشد
به چه امیدی تازه بچه های که به سن بلوغ رسیده اند نه کاری نه شغلی نه معیشتی نه ازداوجی برای چه
مگر اینکه به تمام جوان ها حقوق های نجومی مثل خودشون بدند تا خانواده ها بشند 5 نفره!!! وگرنه همون 1 هم زیاده!
مردم حمایت حمایت جمعیت ایران باید بشه 30 میلیون
اگه جمعیت ما الان به جای 80 میلیون 40 میلیون نفر بود، بهترین زندگی رو داشتیم و به هیچ وجه بیکار نداشتیم چون ما تولید چندانی نداریم و فقط به واردات وابسته هستیم، پس هر چه جمعیت کمتر، زندگی بهتر. حالا هی شما بیا و تبلیغ بالا بردن جمعیت رو بکن! دلیلش رو هم که البته همه میدونن چی و این جمعیت رو آقایون برای چه چیزی لازم دارند!
استاد آب آب آب! حالیته؟
اگه دولت براي هر فرزند تا هيجده سالگي مبلغ يك ميليون يارانه بدهد جمعيت ايران در سه سال دو برابر ميشه وگرنه با شعار دادن كسي خانوادشو بچه دار نميكنه
شما رو به هرچه میپرستید تبلیغ بچه دار شدن نکنید ۰ اقلیم خشک این کشور ۷۰درصد مساحت ش رو غیر قابل زندگی کرده موج خشکسالی فزاینده در آینده وضعیت رو از این هم وخیمتر میکند ۰ ۱۷ میلیون حاشیه نشین عقب ماندگی پایه ایی در ایجاد اقتصاد صادرات مجبور و بیکاری وحشتناک ۰نبود بیمه و درمان و داروی درست و کافی آلودگی شدید هوا بازهم بگم?!
سطح زندگی را بالا ببرید ، همه مشکلات حل می شود . مشکل اصلی مردم گرانی ، بیکاری و مسکن است نه بچه دار شدن .
حرف بخشی از جامعه هم همین هست
ما دهه شصتی ها طعم کلاس های شلوغ و امکانات محدود رو در همه جا چشیدیم
حالا چرا دوباره باید یه نسلی رو مثل خودمون ایجاد کنیم که این دفعه علاوه بر کمبود امکانات رفاهی، با کمبود آب و معضلاتی مثل آلودگی هوا هم دست به گریبان باشه؟!
اين كه جوانان ايراني دير ازدواج مي كنند يا خانواده ها به دنبال بچه دار شدن نیستند علت دارد و در عالم واقع كسي از بچه دار شدن يا ازدواج کردن بدش نمي آيد. موضوع به مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه باز می گردد که مسئولین باید برای رفع مشکلات تلاش کنند.


اگر آهنگ رشد جمعيتي مان صفر نشود و با همین روند کنونی رشد جمعیت ادامه یابد رسيدن به جمعيت 150 ميليون نفر در دسترس است اما پيش از اينكه به اين سمت حرکت شود لازم است تا در مورد مسائلی نظیر سرانه آب، آلودگي هوا، منابع مادي و... به يك راهكار بهينه دست پیدا کنیم.
==
ایا برای همین جمعیت 80 میلیونی جا است؟ منابع آبی و غذا است؟ در اینده که درامد منفی نداریم چه می شود؟
150 میلیون جمعیت مثل بنگلادش خوبه یا 3 میلیون نفر مثل سنگاپور؟
چرا آدم نمیشیم !!
مسئله بسیار مهمی که میباید به ان توجه نمود این است که پویائی جمعیتی کشور ما را نمیتوان باتکیه بر ذهنیات ویا برداشت های کلیشه ای تبیین نمود . باید توجه داشت که کشور ماهم بعنوان یک کشور در حا ل توسعه در همه زمینه های اجتماعی از ان جمله پویائی جمعیتی ، توزیع وباز توزیع جمعیت والخ . وجوه مشترک بسیاری باسایر کشورهای در حال توسعه پیرامونی دارد . اغلب قریب به اتفاق این جوامع که در مرحله گذر ازتوسعه نیافتگی هستند ، دارای ویزگیهای ساختاری مشابه ای هستند از جمله : مرحله شهری شدن جامعه که انهم باشهرنشینی وسیع در کلیه این کشور در جریان است . تا جائیکه میزان جمعیت شهری این جوامع در سه چهار دهه اینده از مرز 90 در صد کل جمعیت این کشورها خواهد گذشت . این روندی است که نمیتوان باهیچ برنامه وتصمیمات انهم اغلب من در اوردی مانع ان شد . همراه با این شهرنشینی ، شتاب رشد جمعیت همواره منفی بوده درنتیجه سال به سال در صد رشد جمعیت کاهش خواهد یافت تااینکه حتی در نیمه دوم سده میلادی کنونی رشد جمعیت منفی خواهد شد . بعنوان مثال اگر در صد کنونی رشد جمعیت کشور ما 1/4 درصداست ، این در صدر در ترکیه /3/ 1در برزیل2 /1در ارژانین 1/1 ودربسیاری از کشورهائی که در صد شهرنشینی انها از 70 در صد فراتررفته در صد رشد جمعیت به شدت کاهش یافته است . علاوه بران در کلیه کشورهای پیشرفته وضع بهمین منوال است . در این کشورها سالهاست که رشد جمعیت منفی است . یا اینکه حداکثر میان صفر و تا نیم درصد در نواسان است . امروزه بعنوان مثال : در صورتی المان سالانه بیش نیم میلیون مهاجر جدید را پذیرا باشد بازهم نخواهد جمعیت خودرا بمیزان 85 میلیون کنونی حفظ نماید!! بنابراین بی دلیل نیست که خانم مرکل به پناهجویان جنگ در خاورمیانه خوش امد میگوید !!؟ مسئله دیگر اینکه بلاخره نخبگان وصاحب نظران ما باید به این مسئله توجه داشته باشند که : توزیع وباز توزیع جمعیت را اقتصاد ما ، روند توسعه ما وبلاخره ویژگیهای ساختاری این مرحله از توسعه ما تعیین مینماید . دراین مرحله از توسعه کشور ما جمعیت وامکانات وفعالیت اقتصادی واجتماعی جامعه تمام وکما ل گرایش به استقرار درکلان شهرها داشته وهیچ برنامه – از جمله امایش سرزمین – قادر نخواهد بود چنین روندی را تحت کنترل دلخواه براساس برداشت های کلیشه ای سروران صاحب نظر ما دراورد . در نتیجه ماچنین جریان روبتمرکزی را باید بعنوان ویژ گی ساختاری عمده انهم « ذاتی » این مرحله از توسعه کشور پذیرفته ودر صدد هدایت اگاهانه ان باشیم . سایت شهرسازی وتوسعه . از نقد متقابل سپاسگزار خواهیم بود .
تا میتونید مقاله بدید تبلیغ کنید میزگرد بذارید تحقیق کنید توصیه کنید اعلام خطر کنید همایش و سمینار و سمپوزیوم برگزار کنید و ....
ولی تا اقتصاد درست نشه همین آشه و همین کاسه
مشكل ازدواج و بالا رفتن سن ازدواج يكي از ١٠٠ مورديه كه نسل دهه ٦٠ پاسوزش شودن پاسوز كم تجربگي مسئولان و اقتصاد بيمار.
ايران و ٢،٣ كشور ديگر نفتي هستند كه رشد اقتصادي منفي دارن(يكيش ونزوئلا!!!!!) ببينيم كشورهاي حوضه خليج فارس با چه سطح رفاهي زندگي ميكنن ما با خريد خودروي قديمي از كمپاني دست چندم اروپايي خوشحال ميشيم و حواله خريدش ظرف ٣٠ دقيقه ٦ ميليون گرون ميشه بازم ميخريم.
حكايت ايران و ذخاير نفت و گازش حكايت پدر پول داريه كه بچه هاش اقدامي براي آينده نميكنن و تا هست ميخورن وقتي تموم شد به فكر چاره ميوفتن.
بی خردی مضاعف است دل به فرزند ببندیم ما که دارای مقام عالی رتبه نیستیم برای پست و مقام خود نگرانباشیم .. پس زندگی یک نفره بخدا نزدیک تر میشوی لااقل در یک صفت خدایی شده ای ان هم تنها ماندن است
نون نداریم زن کجا بچه کجا
مسئله جمعیت چیزی نیست که یه ساله درست بشه اگه از الان خانواده ها تصمیم بگیرند تاثیراتش را پانزده سال دیگه نشون میده به همین دلیل نباید با نگاه به مشکلات الان برای پانزده سال دیگه تصمیم گرفت . بحث جمعیت مسئله استراتژیک است نیاز به نگاه کارشناسی دارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار