بازدید 10386
۳
پیمانه اقتصادی

از «اعطای وام ۵ میلیاردی روسیه به ایران» تا «اجتناب‌ناپذیر بودن بحران مالی در چین »

این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: تغییرات بورس در هفته، قیمت اونس طلا و نقره، تغییرات بازار سکه، افزایش دو نوع نفت خام پس از نشست الجزیره، نمودار فروش دلار، یورو و درهم، بحران مالی عربستان، اعطای وام روسیه به ایران، بحران مالی در چین، دلیلی جالب برای رکود و رشد اقتصادی سال 95 با دوپینگ نفتی را در بر دارد.
کد خبر: ۶۲۷۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۴ 30 September 2016
در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار طلا، سکه، ارز، نفت و... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»، این پیمانه اقتصادی موضوعاتی همچون: تغییرات بورس در هفته، قیمت اونس طلا و نقره، تغییرات بازار سکه، افزایش دو نوع نفت خام پس از نشست الجزیره، نمودار فروش دلار، یورو و درهم، بحران مالی عربستان، اعطای وام روسیه به ایران، بحران مالی در چین، دلیلی جالب برای رکود و رشد اقتصادی سال 95 با دوپینگ نفتی را در بر دارد.


نگاه آماری به هفته اول پاییز بازار سرمایه

به گزارش تابناک اقتصادی،شاخص بازار اول که در هفته گذشته کار خود را با 53395.10واحد به پایان رساند این هفته با افزایش441.70واحدی به رقم 53836.80 واحد و همانند شاخص بازار اول، شاخص بازار دوم با افزایش 2754.70واحدی به رقم 170547.70واحد رسید. شاخص شناور آزاد نیز با افزایش 1080.50 واحدی،رقم 85985.20 واحدی را به ثبت رساند.شاخص صنعت نیز با افزایش 872.90واحدی در ارتفاع 64368.30 واحد ایستاد و درنهایت در این هفته نیز شاهد این بودیم که شاخص قیمت(وزنی- ارزشی) که در پایان هفته گذشته در ارتفاع 27199.40خاتمه داده بود، با افزایش 302.20 واحدی به سطح 27501.60 واحد رسید.


کاهش قیمت اونس طلا

در معاملات فلزات گران بها، هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 3 دلار و 6 سنت کاهش نسبت به روز قبل به رقم 1319 دلار و 8 سنت رسید. همچنین هر اونس نقره با افزایش 3 سنتی نسبت به روز گذشته با 19 دلار و 24 سنت قیمت گذاری شد. فلزات گران بهای پلاتین و پالادیوم در معاملات جهانی با افزایش قیمت همراه بودند.

سکه بدون تغییر

سکه بهار آزادی طرح جدید بر خلاف سایر سکه ها اندکی افزایش داشت بطوریکه با ۴۰۰ تومان افزایش یک میلیون و ۱۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. به گزارش فارس، سکه بهار آزادی طرح قدیم با ۵۰۰ تومان کاهش یک میلیون و ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان،نیم سکه بهار آزادی با هزار تومان کاهش ۵۶۵ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی با ۲۰۰۰ تومان کاهش ۲۹۴ هزار تومان خرید و فروش شد. سکه گرمی با هزار تومان افزایش ۱۸۷ هزار تومان داد و ستد شد.

صعود نفت WTI  و برنت

در بازارهای جهانی، هر بشکه نفت خام پایه آمریکا WTI نسبت به روز قبل با افزایش 1 دلار و 13 سنت به رقم 47 دلار و 99 سنت دست یافت. همچنین هر بشکه نفت خام برنت نیز نسبت به روز گذشته با افزایش 1 دلار و 13 سنت با 49 دلار و 56 سنت معامله شد.

نشست الجزیره به سرانجام رسید

وزرای نفت اوپک در نشست الجزیره سرانجام به این جمع‌بندی رسیدند که با احیای مکانیزم سهمیه بندی،تولید نفت را کاهش دهند؛ این تصمیم قیمت نفت را بالا برد و بازتاب وسیعی در رسانه های جهان داشت. بیژن زنگنه وزیر نفت ایران که کشورش در نشست های قبلی اوپک با عربستان منازعه داشت، پس از نشست چهارشنبه در الجزایر گفت: اوپک امروز یک تصمیم استثنایی گرفت و پس از دو و نیم سال برای مدیریت بازار به اجماع رسید. زنگنه و سایر وزیران عضو اوپک اعلام کردند که این سازمان تولید خود را تا حد محدوده ۳۲.۵ تا ۳۳ میلیون بشکه نفت در روز کاهش خواهد داد. اوپک تولید کنونی نفت خود را حدود ۳۳.۲۴ میلیون بشکه در روز برآورد می کند. زنگنه افزود: ما تصمیم گرفتیم که میزان تولید نفت را حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهیم. 

تغییرات قیمت دلار، یورو و درهم امارات

نمودارهای زیر تغییرات فروش دلار، یورو و درهم در بازار آزاد پنجشنبه را نشان می دهد.



بحران‌های مالی عربستان آشکارتر شد

دولت عربستان یک قدم دیگر از سیاست ریاضت اقتصادی خود را برداشت و حقوق کارکنان دولتی وزرای این کشور را ۲۰ درصد کاهش داد اگرچه به نظر نمی‌رسد که این مسئله برای کارکنان سطوح بالای این کشور از اهمیت خاصی برخوردار باشد. در سال ۲۰۱۵ ، ۱۲۰ میلیارد دلار و به عبارت دیگر نیمی از بودجه دولتی صرف پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دولتی در این کشور شده است. با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۵ این کشور با کسری بودجه صد میلیارد دلاری مواجه بود نه تنها پرداخت حقوق به میزان سال گذشته برای این کشور بسیار دشوار خواهد بود بلکه پرداخت حقوق با اعمال کسری ۲۰ درصدی نیز برای دولت سعودی طی سال جاری نیز سخت به نظر می‌رسد.

بحران مالی در چین اجتناب‌ناپذیر است

بر اساس اعلام بانک‌آوامریکا، به دلیل مشکلات بدهی چین، ممکن است هر زمانی در این کشور بحران مالی رخ دهد، این در حالی است که شرکت بلک‌راک، سردمدار بازار سهام چین اعلام کرد که دولت باید به حرکت خود ادامه داده و تنها نسبت به ضربه‌های مالی در طول مسیر هوشیار باشد. به گزارش اقتصادنیوز بر اساس اعلام بانک CLSA، نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی چین تا سال 2020 احتمالا از 261 درصد در نیمه‌نخست سال جاری به 321 درصد خواهد رسید. بانک تسویه‌ حساب بین‌المللی اوایل ماه جاری هشدار داده بود که شاخص استرس بانکداری چین به بالاترین سطح خود رسیده است.

اعطای وام ۵ میلیاردی روسیه به ایران

رئیس اتاق ایران از اخذ ۵ میلیارد دلار وام از روسیه برای پروژه‌های عمرانی طبق مصوبه‌های مجلس خبر داد. به گزارش ایسنا، غلامحسین شافعی - رئیس اتاق ایران و مشهد - در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی اظهار کرد: به موجب مصوبه مجلس در این پیشنهاد، به دولت اجازه داده شد با رعایت سقف مقرر در تبصره ۳ قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل‌کشور تا مبلغ ۵ میلیارد دلار وام از روسیه برای طرح‌های تملک‌دارایی‌های سرمایه‌ای اخذ کند. شافعی ادامه داد: نحوه اعمال حساب وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط وام به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

دلیل جالب معاون رئیس جمهور درباره علت رکود

حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: وجود رکود در کشور به دلیل وضعیت کشورهای منطقه و وجود ناامنی و وضعیت اقتصادی این کشورها و عدم پذیرش کالاها است

رشد اقتصادی سال ۹۵ با دوپینگ نفتی

به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، رشد ۶.۶ درصد برآوردی برای سال ۱۳۹۵ مربوط به نقش پررنگ بخش نفت است. زیرا ۳.۹ درصد از رشد ۶.۶ درصدی سال ۱۳۹۵ مربوط به بخش نفت است. بنابراین باید سهم بزرگی از رشد ۶.۶ درصدی اقتصاد ایران در سال ۱۳۹۵ را مبتنی بر گسترش تولید و صادرات نفت (ناشی از اجرای شدن برجام و لغو تحریم صادرات نفت ایران) دانست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳
بدهی خارجی نداشتیم که الحمدلله آنهم انجام شد دیگه چی می خواید!
آخ جوووووون چین ورشکست شد با اون اجناس بی کیفیتش باعث شده بود هزاران تولیدی در ایران بیکار شوند
وام؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!دولتی که قرار بود حلال مشکلات اقتصادی باشد این رقم عظیم را وام میگیرد دولت قبل با فروش 800هزار بشکه نفت ذخیره هم داشت این دولت با فروش380000000هزار بشکه مقروض هم میشود اقتصاد هم که تعطیل
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی