بازدید 2379

برق ارزان می‌شود تا آلودگی نفتی کرج پاک شود

رئیس محیط زیست شهر کرج گفت: کاهش تعرفه برق به منظور جایگزینی گازوئیل و نفت،علمی ترین راهکار حذف آلودگی نفتی رودخانه کرج است.
کد خبر: ۶۲۷۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹ 29 September 2016

رئیس محیط زیست شهر کرج گفت: کاهش تعرفه برق به منظور جایگزینی گازوئیل و نفت،علمی ترین راهکار حذف آلودگی نفتی رودخانه کرج است.

حمید لشگری رئیس محیط زیست شهر کرج در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ورود مواد نفتی به رودخانه کرج، اظهار داشت: از گذشته تا به حال واحدهای پذیرایی، ویلائی و روستایی بخش آستارا که در مجاورت رودخانه کرج قرار دارند به دلیل بهره مندی از گاز، عمدتا از سوخت‌های فسیلی همچون نفت و گاز استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: همین موضوع یک نوع پتانسیل آلودگی را برای رودخانه‌ کرج به وجود آورده و باعث شده که هر ساله شاهد نشست نفت یا گازوئیل آن هم به شکل محدود در بستر این رودخانه باشیم.

رئیس محیط زیست شهر کرج افزود: بی احتیاطی، خرابی شهرهای مخزننگه دارنده سوخت یا منتقل کننده سوخت و نشتی سوخت از عوامل ورود نفت و گازوئیل به رودخانه کرج است.

لشگری با تاکید بر اینکه آلودگی رودخانه کرج مداوم نیست، افزود: آلودگی‌های این رودخانه بسیار محدود و اتفاقی می‌باشد که ما به سرعت در انتهای رودخانه آن را کنترل می‌کنیم.

وی افزود: در انتهای رودخانه یعنی آبگیر بیلقان که آب به سمت تهران هدایت می‌شود، سنسورهایی نصب شده که هر نوع آلودگی موجود در آب را هشدار می‌دهند.

رئیس محیط زیست شهر کرج ادامه داد: کارشناسان وزارت نیرو به طور مستمر مسئول کنترل و گزارش کیفیت آب رودخانه کرج هستند.

لشگری افزود: کارشناسان محیط زیست نیز به طور مستمر به پایش رودخانه پرداخته و اگر با آلودگی مواجه شوند به کشف عامل می‌پردازند.

وی بیان داشت: اگر آلودگی کشف شده در نقطه اتصال با آبگیر بیلقان باشد، از رهسپار شدن آب رودخانه کرج به سمت تهران ممانعت کرده و در جهت رفع آلودگی تلاش می‌کنند.

رئیس محیط زیست شهر کرج تصریح کرد: موضوع آلودگی و هر نوع اهمال کاری در جهت ورود آلودگی نفتی به رودخانه کرج به مراجع قضائی ارائه می‌شود.

لشگری درباره ی نحوه رفع آلودگی نفتی در رودخانه کرج بیان داشت: از آنجایی که میزان آلودگی نفتی بسیار محدود می‌باشد و یا قطع کردن جریان عبوری آب به سمت تهران، آب رودخانه با گذران مسیر طبیعی خود، به طور ذاتی به خود پالایی پرداخته و حداکثر به مدت 20 دقیقه این پاکسازی اتفاق می‌افتد.

وی ضمن انتقاد از اظهارنظر برخی بر آلوده دانستن آب رودخانه کرج و آب ورودی به تهران که در جهت شرب استفاده می‌شود، افزود: این افراد اطلاعات کافی در این خصوص نداشته و نظر آنها به هیچ وجه درست نیست.

رئیس محیط زیست شهر کرج با بیان اینکه بسیاری از آلودگی‌های آب رودخانه به کرج به دلیل محدود بودن ورود نفت قابل پیش بینی نیست، تاکید کرد: آخرین باری که آلودگی نفتی رودخانه کرج کشف شد به 3 ماه گذشته باز می‌گردد.

لشگری بیان داشت: برای از دسترس خارج کردن ورود مواد نفتی به آب رودخانه کرج، راهکارهایی را انجام و پیشنهاد داده‌ایم.

وی درباره راهکارهای انجام شده تصریح کرد: علاوه بر مستمر از تمامی واحدهای تانکر ذخیره سوخت در حاشیه استان کرج، اخطاریه‌هایی درباره آلوده کردن آب به آنها ارائه کرده و هشدار داده ایم که در صورت بروز این اتفاق طبق قانون، مجرم شناخته خواهند شد.

رئیس محیط زیست شهر کرج ادامه داد: به شرکت پخش و پالایش نفت نیز اعلام کرده‌ایم که به طور مستمر شیرهای اتصال تانکرهای پخش خود را چک کرده و کاملا مراقب باشند، چرا که اگر آلودگی نفتی رودخانه از جانب آنها باشد، طبق قانون با آنها برخورد می شود.

لشگری افزود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست حاضر در جاده چالوس نیز به طور مرتب تانکرهای حامل سوختی را پایش و از مقصد آنها مطلع شده و به ثبت اطلاعات تردد آنها می‌پردازند.

وی در خصوص پیشنهادات ارائه شده محیط زیست در جهت حذف دود سوخت فسیلی به رودخانه کرج بیان داشت: کاهش تعرفه برق و ارزانتر شدن آن به منظور جایگزینی سوخت گازوئیل و نفت؛ اولین پیشنهاد ما برای حذف منبع آلودگی است.

رئیس محیط زیست شهر کرج ادامه داد: محیط زیست از وزارت نیرو، برق و گاز تقاضا کرده که با کاهش تعرفه برق به عنوان منطقی ترین و علمی ترین راهکار در جهت ساماندهی این موضوع کمک کند.

لشگری افزود: سوخت انرژی خورشیدی و انرژی پاک دومین پیشنهاد ما است که به لحاظ کارشناسی به دلیل نوع بارندگی و آفتاب این منطقه در جهت بهره مندی 50 روستا، کمی رویا پردازانه است ولی اگر محقق شود خوب است.

وی گفت: آخرین گزینه یعنی گاز کشی به دلیل کنده کاری‌ها و تغییرات مخرب بر اکوسیستم منطقه (جاده چالوس –کرج) مورد تایید ما نیست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار