بازدید 9457

استراتژی دوجانبه آمریکا و کشورهای عربی در مقابل پیشروی ارتش سوریه در حلب

در شرایطی که طی روزهای اخیر، پیشروی های ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه در حلب ادامه داشته، به نظر می رسد آمریکا بیش از هر زمان دیگری نسبت به نتیجه نهایی اوضاع در سوریه نگران است. در همین راستا، دولت آمریکا بیش از پیش تلاش می کند نسبت به سیاست های روسیه در سوریه، به مسکو هشدار داده و روس ها را تحت فشار قرار دهد.
کد خبر: ۶۲۷۲۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰ 29 September 2016
استراتژی دوجانبه آمریکا و کشورهای عربی در مقابل پیشروی ارتش سوریه در حلبدر شرایطی که طی روزهای اخیر، پیشروی های ارتش سوریه با حمایت هوایی روسیه در حلب ادامه داشته، به نظر می رسد آمریکا بیش از هر زمان دیگری نسبت به نتیجه نهایی اوضاع در سوریه نگران است. در همین راستا، دولت آمریکا بیش از پیش تلاش می کند نسبت به سیاست های روسیه در سوریه، به مسکو هشدار داده و روس ها را تحت فشار قرار دهد.

به گزارش «تابناک»، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه ۲۸ سپتامبر به روسیه هشدار داددر صورتی که این کشور به دخالت‌های نظامی خود در بمباران حلب پایان ندهد، ایالات متحده همکاری خود با روسیه در رابطه با سوریه را قطع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری آلمان، کری در گفت‌وگو با همتای روس خود، سرگئی لاوروف خواسته است که روسیه «اقداماتی سریع» برای پایان دادن به حملات نظامی به منطقه تحت کنترل شورشیان در شمال حلب انجام دهد. این حملات به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر و ویران شدن دو بیمارستان بزرگ منجر شده است. به گفته‌ جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، کری به لاوروف گفته است که ایالات متحده روسیه را مسئول وضعیت حاکم بر حلب و حملات نظامی ارتش سوریه به غیرنظامیان می‌داند.

وزارت خارجه روسیه نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که لاوروف و کری در تماسی تلفنی در روز چهارشنبه گفت‌وگوهایی برای بهبود وضعیت شهر سوری حلب داشته‌اند و هر دو طرف نگرانی‌های خود از وضعیت موجود را اعلام کرده‌اند.

بیانیه وزارت خارجه روسیه می‌افزاید که گروه جبهه نصرت که سازمان ملل آن را تروریستی می‌داند به سلاح‌های آمریکایی دست پیدا کرده و شورشیان میانه‌‌رو و مورد حمایت آمریکا نیز آخرین آتش‌بس را نقض کرده و با جبهه النصره همکاری دارند.

وضعیت میدانی

این هشدارها در حالی مطرح می شود که بر اساس ارزیابی ها، راه چندانی تا پیروزی ارتش سوریه در حلب باقی نمانده و به نظر می رسد همین موضوع، دلیل اصلی نگرانی و تهدید و هشدارهای آمریکا است. در همین راستا، روزنامه انگلیسی «گاردین» در یادداشتی به بررسی سرنوشت محاصره حلب و بحران سوریه پرداخته و تاکید کرد تنها راه پایان دادن به زجرها و مشکلات مردم حلب، پیروزی سریع «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در این جنگ است.

در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه تقریباً جنگ در دومین شهر بزرگ سوریه، یعنی حلب، به پایان رسیده و اسد در آن برنده شده، آمده است: «به نظر می‌رسد راهکار نظامی بالاخره موفق شد... هیچ چیزی که غرب درباره تغییر سرنوشت (عملیات) نظامی می‌گوید، تفاوتی ایجاد نخواهد کرد.»

نویسنده این یادداشت به غرب توصیه می‌کند تا به ورای نبرد حلب نگاه کرده و «این حقیقت را که روسیه برای نجات اسد وارد جنگ شده و دست برتر را در اختیار گرفته، باور کند». 

گاردین با اشاره به اینکه توافق روسیه و آمریکا برای همکاری علیه ائتلاف تروریستی جبهه فتح الشام (جبهه النصره سابق) از بین رفته افزود: «اکنون دیگر چنین امری (مبارزه با جفش) به وقوع نخواهد پیوست. شکی نیست که غرب با جانبداری از معارضان و مخالفت با عملیات زمینی در سوریه، خود را در گوشه‌ای گرفتار کرده است.»

این روزنامه انگلیسی نوشته است: «اسد به روسیه و ایران مدیون است. اما مشکلی که در نهایت وجود دارد این است که او نباید در قدرت باقی بماند. زیرا در آن صورت، نه معارضین و نه هیچ دولت غربی با او تعامل نخواهد کرد. به جز ترور، تنها این ایران و روسیه هستند که می‌توانند او را جابجا کنند.»

نویسنده در پایان نوشته است که اسد می‌تواند در قدرت بماند، اما در آن صورت درگیری‌ها ادامه خواهد یافت، به همین دلیل باید ایران و روسیه را برای کنار گذاشتن او متقاعد کرد.

تسلیح معارضین از سوی خارجی‌ها

رویترز در اواخر ماه بهمن سال گذشته به نقل از سران گروه‌های معارض سوری گزارش داد که این گروه‌ها موشک‌های زمین به زمین «گراد» دریافت کرده‌اند. به گفته این خبرگزاری، این موشک‌ها که از سوی «حامیان خارجی» گروه‌های معارض به آن‌ها تحویل داده شده، برای مقابله با ارتش سوریه در حلب به کار گرفته می‌شود.

وبگاه خبری «قاسیون» که وابسته به معارضان است روز گذشته خبر داد که گروه موسوم به «ارتش آزاد ادلب» با انتشار ویدئویی، صحنه حمله به مواضع ارتش سوریه در اردوگاه «حندرات» واقع در شمال حلب را به تصویر کشده است.

به گزارش این وبگاه، این صحنه ویدئو نشان میدهد که معارضان در برهه اخیر به موشکهای جدید گراد مجهز شده اند و آنان این موشکها را تجهیز می‌کنند تا مواضع نیروهای مقاومت را هدف قرار دهند. در این ویدئو همچنین نشان داده می‌شود که تروریستها با بیش از 40 موشک گراد با برد متوسط مواضع نیروهای سوری را هدف قرار می‌دهند.

به این ترتیب، در مجموع می توان گفت که روند پیشروهای ارتش سوریه در حلب که می تواند بر سرنوشت نهایی جنگ در کل سوریه تأثیر داشته باشد، سبب شده حامیان منطقه ای و فرامنطقه ای معارضین و تروریست ها در پی یافتن راه هایی برای کند کردن این پیشروی ها برآیند. در همین راستا، از یک سو آمریکا گزینه فشار دیپلماتیک بر روسیه را در پیش گرفته و از سوی دیگر، کشورهای منطقه به تسلیح معارضین روی آورده اند. با این حال، بعید به نظر می رسد با توجه به تجربیات پیشین، این امر بتواند در استراتژی ارتش سوریه تغییری اساسی ایجاد کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل