بازدید 7389
مروری بر روزنامه های پنجشنبه هشتم مهرماه؛

رونمایی از استراتژی انتخاباتی اصولگرایان بعد از احمدی نژاد/ فریز نمی‌شویم؟!

روزنامه های امروز، بیانات دیروز رهبر انقلاب در مراسم دانش آموختگی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوعات انتخابات و سفر رئیس جمهور به قزوین، از دیگر اخبار مهم امروز بوده است. موضوع فریز نفتی و موضع ایران نیز همچنان در هاله ای از ابهام است.
کد خبر: ۶۲۷۱۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 29 September 2016

روزنامه های امروز، بیانات دیروز رهبر انقلاب در مراسم دانش آموختگی را در کانون توجه قرار داده اند. این در حالی است که موضوعات انتخابات و سفر رئیس جمهور به قزوین، از دیگر اخبار مهم امروز بوده است. موضوع فریز نفتی و موضع ایران نیز همچنان در هاله ای از ابهام است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه ها از طیف های مختلف بیانات دیروز رهبر انقلاب را در کانون توجه قرار داده اند.

رونمایی از استراتژی انتخاباتی اصولگرایان بعد از احمدی نژاد/ فریز نمی‌شویم؟!

رد وتوی اوباما

روزنامه ایران در خبری با تیتر «سنای امریکا وتوی اوباما را رد کرد» نوشت: «سناتورهای مجلس سنای امریکا به لغو وتوی اوباما در خصوص پیش نویس طرح «برخورد قانونی با حامیان تروریسم» رأی دادند. این طرح به خانواده قربانیان حملات 11 سپتامبر اجازه می‌دهد به طور شخصی از عربستان به خاطر نقشی که در این حملات داشت، شکایت کنند.

به گزارش فاکس نیوز، 97 سناتور از مجموع 100 سناتور حاضر در نشست، وتوی اوباما را رد کردند. تنها یکی از سناتورها وتوی اوباما را تأیید کرده‌است. سنا برای رد این وتو نیاز به رأی تأییدیه دوسوم از سناتورها داشت. این نخستین باری است که سنای امریکا در طول 7 سال و 9 ماه ریاست جمهوری اوباما یکی از وتوهای او را رد می‌کند. وی تا کنون 12 بار از حق وتوی خود استفاده کرده است. او هنگام استفاده از آخرین حق وتوی خود در برابر یکی از طرح‌های کنگره و سنا مدعی شد این طرح کمکی به امنیت شهروندان امریکایی نمی‌کند. رهبران سنا از هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات پیشتر اعلام کرده بودند اجازه نخواهند داد فشارهای لابی عربستان مانع شکایت خانواده قربانیان 11 سپتامبر از دولت عربستان شود. این در حالی است که عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان چند ماه پیش تهدید کرده بود اگر قانون مذکور تصویب شود، سرمایه‌هایش را از امریکا خارج خواهد کرد. اکنون با تأیید مجلس سنا این طرح به کنگره امریکا می‌رود تا 435 نماینده کنگره نیز آن را تأیید کنند. اگر دوسوم این نمایندگان نیز رأی به لغو وتوی اوباما بدهند، خانواده‌های قربانیان 11 سپتامبر خواهند توانست از دولت عربستان شکایت کنند.

قانونگذاران امریکایی اوایل امسال پس از فشار گروه‌های حامی قربانیان حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001، به اتفاق آرا از لایحه «عدالت علیه حامیان اقدام تروریستی» حمایت کردند. این لایحه به مصونیت کشورهای خارجی از پیگرد حقوقی در امریکا پایان می‌دهد و در صورتی که مشخص شود کشوری در یک حمله تروریستی در امریکا دست داشته است، اجازه می‌دهد تا پیگردهای مدنی فدرال به جریان بیفتد.»

فریز نفتی

روزنامه وقایع اتفاقیه در گزارشی با تیتر «فریز نمی‌شویم» با اشاره به اینکه عربستان مستثنا‌ شدن ايران از طرح فريز نفتي را پذيرفت؛نوشت:« فريز نفتي راه زيادي تا نهايي‌ شدن در پيش ندارد. خبرهايي که از الجزاير به گوش مي‌رسند از توافقي خبر مي‌دهند که در هفته‌هاي گذشته اما‌و‌اگرهاي بسياري را در مقابل خود مي‌ديد و کارشناسان بسياري در عرصه جهاني، آن را به‌دليل تنش‌هاي ايران و عربستان غيرممکن پيش‌بيني مي‌کردند. تلاش ايران براي افزايش سطح توليد در مقابل تلاش اوپکي‌ها به‌ویژه عربستان برای اجرای فريز نفتي و ثابت نگه‌داشتن تولید نفت، احتمال اجرائي‌شدن اين طرح را ضعيف کرده بود. در کنار اين احتمال ضعيف، صحبت‌هاي وزير نفت کشور مبني بر اينکه ايران توليد نفت خود را محدود نميکند، احتمال شکست طرحي که اوپکي‌ها براي نجات اقتصادشان دنبال آن بودند را قوي‌تر کرد، اما اين پايان داستان فريز نفتي در حاشيه نشست الجزاير نبود. 

رونمایی از استراتژی انتخاباتی اصولگرایان بعد از احمدی نژاد/ فریز نمی‌شویم؟!

ديروز خبرهايي از حاشيه اين نشست به گوش رسيد که مي‌گفت «عربستان مستثنا‌ شدن ايران از طرح فريز نفتي را پذيرفته است.» با گذشت چند ساعت از تأکيد ويژه بيژن زنگنه، وزير نفت، بر اينکه افزايش توليد نفت ايران متوقف نخواهد شد و به‌ زودي ظرفيت توليد روزانه نفت ايران به چهار ميليون بشکه در روز افزايش مي‌يابد؛ وزير انرژي عربستان هم مستثنا‌شدن ايران از اجراي طرح فريز نفتي را پذيرفت تا يک گام بلند براي اجراي اين طرح برداشته شود. »

انتخابات

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان « مستقيم بهشت » با اشاره به جامعه روحانيت مبارز براي نخستين‌بار وارد انتخابات شوراهاي شهر مي‌شود، نوشت: «مستقیم، شوراهای شهر؛ این مسیر انتخاباتی یک‌ سال آینده اصولگراهاست. با قطعی‌شدن وارد‌نشدن احمدی‌نژاد به انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری و محتمل‌شدن تمدید ریاست روحانی بر جمهوری اسلامی، ظاهرا اصولگراها به این نتیجه رسیده‌اند که توجه اصلی خود را از انتخابات ریاست‌جمهوری معطوف به انتخابات شوراهای شهر کنند. شوارهای شهر دورخیز خوبی برای تسخیر انتخابات١٤٠٠ ریاست‌جمهوری است و فرصت کافی را هم برای ساختن چهره‌های رأی‌آور، به اصولگراها خواهد داد. شاید دوباره اقبال رو کند و از «بهشت» به «پاستور» برسند. شاهد این تحلیل، اعلام ورود جامعه روحانیت مبارز، به انتخابات شوراهای شهر، برای نخستین‌بار در تاریخ سیاسی آن است. نهادی که اصولگراها مدعی محوریتش برای ائتلاف‌های خودخواسته‌اند و اخیرا حزب مؤتلفه، نخستین تحرکات انتخاباتی‌اش را از دیدار با جامعه روحانیت و جامعه مدرسین آغاز کرده است. خود جامعه روحانیت هم اعلام کرده است کمیته انتخاباتش فعال و اعضای آن منصوب شده‌اند. غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز و کمیته انتخاباتی این نهاد، دیروز در نشستی خبری‌ که در خیابان صفی‌علیشاه، دفتر جامعه روحانیت مبارز، برگزار کرده بود، با اشاره به آخرین جلسه جامعه روحانیت مبارز، گفت: «در این جلسه، کمیته انتخابات گزارش دیدار با احزاب و فعالان اصولگرا را ارائه کرد که مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیماتی گرفته شد. از جمله این تصمیمات این است که جامعه روحانیت، شورایی با محوریت اصولگرایان تشکیل دهد که این طیف در انتخابات شوراها نیز ورود پیدا کرده و فعال باشند». او در ادامه گفت: «علت ورود ما به انتخابات شورای شهر، به‌خاطر اهمیت این شوراست؛ چراکه این شورا مدیریت شهر تهران را برعهده دارد و حضور ما در انتخابات شورا، مستقل از انتخابات ریاست‌جمهوری است و امسال به علت رقابتی که وجود دارد، حضوری جدی‌تر در انتخابات شورای شهر خواهیم داشت». او درباره حضور جامعه روحانیت مبارز در انتخابات شوراهای دیگر شهرها هم، گفت: «در سایر شهرستان‌ها و مراکز استان‌ها نیز کمک خواهیم کرد؛ اما به‌طور مستقیم ورود پیدا نمی‌کنیم». مصباحی‌مقدم همچنین با بیان اینکه در رابطه با ورود آقای احمدی‌نژاد به انتخابات شوراها بحثی نداشته‌ایم، افزود: «درعین‌حال هنوز نسبت به مصادیق کاندیداهای ریاست‌جمهوری ورود نکرده‌ایم. درباره‌ کاندیداهای شوراها نیز از این جهت امکان اظهارنظر ندارم. تاکنون فقط پیشنهاداتی داده شده که هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده است». »


روزنامه جوان نیز در گزارشی با عنوان « مجلسي كه ثانيه‌اي 5 ميليون تومان خرج دارد اما رأی ندارد! » نوشت: «دقيقه‌اي 300 و ثانيه‌اي 5 ميليون تومان پولي است كه از هزينه بيت‌المال براي برگزاري مجلس شوراي اسلامي صرف مي‌شود؛ با وجود اين همين چند روز پيش، 114 ‌نفر از نمايندگاني كه براي هر ثانيه حضورشان در مجلس 5ميليون تومان خرج مي‌شود، در جريان بررسي لايحه‌اي حال شركت در رأي‌گيري را نداشتند. اين در حالي است كه براي تصويب كليات يك لايحه يا طرح، نصف به علاوه يك نفر از نمايندگان حاضر در صحن مجلس بايد به كليات آن رأي موافق بدهند، با توجه به اينكه هنگام بررسي لايحه مذكور 248 نفر از وكلاي ملت در صحن علني حضور داشتند، حداقل مي‌بايست 125‌نفر از نمايندگان به كليات اين لايحه رأي موافق مي‌دادند تا كليات آن به تصويب مي‌رسيد. شركت نكردن 114 نماينده در رأي‌گيري در شرايطي اتفاق افتاد كه چند روزي بيشتر نيست که نمايندگان از سه هفته تعطيلي تابستاني به پشت ميزهاي تنقيح قوانين باز‌مي‌گردند.

رونمایی از استراتژی انتخاباتی اصولگرایان بعد از احمدی نژاد/ فریز نمی‌شویم؟!

مطابق اصل‏ هفتاد و ششم قانون اساسي، مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ حق‏ تحقيق‏ و تفحص‏ در تمام‏ امور كشور را دارد، ‌معمار انقلاب حضرت امام خميني (ره) نيز همواره تأكيد داشتند «مجلس در رأس امور است»، اين در حالي است كه هم‌اكنون هر ثانيه اداره مجلس 5 ميليون تومان هزينه روي دست مملكت مي‌گذارد و در چنين شرايطي همين چند روز پيش 114 نماينده به لايحه‌اي كه در مجلس طرح شده بود رأي ندادند. همين امر موجب شد لايحه مذكور در اتفاقي نادر به تصويب نرسد؛ موضوعي كه صداي اعتراض و انتقاد پزشكيان نايب‌رئيس اول مجلس را هم درآورد و نشان داد بي‌تفاوتي و عملكرد نمايندگاني كه با رأي مردم بر صندلي‌هاي سبز خانه ملت تكيه زده‌اند، ريشه بسياري از آسيب‌هاي موجود در جامعه است چراكه مجلس هم وظيفه قانونگذاري دارد و هم وظيفه نظارت بر اجراي قوانين اما برخي از اين قانونگذاران خودشان از كنار قوانين به راحتي عبور مي‌كنند اما مردم از مجلسي كه هر ثانيه‌اش 5ميليون تومان هزينه دارد، انتظار دارند همانطور كه امام مي‌گفت، در رأس امور باشد».


تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل