بازدید 7309

تعطیلی دوهفته‌ای مدارس در پاییز؛ پیشنهادی شیک برای تمام فصول!

در آستانه تغییرات جوی در فصل پاییز و کاهش دمای هوا، نگرانی از اوج گرفتن آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند پایتخت به دلیل وارونگی جوی، شدت گرفته و برخی مسئولان را مجبور به ارائه پیشنهادهایی کرده که تعجب برانگیزند؛ مثل پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای مدارس.
کد خبر: ۶۲۷۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳ 28 September 2016
در آستانه تغییرات جوی در فصل پاییز و کاهش دمای هوا، نگرانی از اوج گرفتن آلودگی هوا در کلانشهرهایی مانند پایتخت به دلیل وارونگی جوی، شدت گرفته و برخی مسئولان را مجبور به ارائه پیشنهادهایی کرده که تعجب برانگیزند؛ مثل پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای مدارس.
 
به گزارش «تابناک»، درست مشخص نیست که پیشنهاد تعطیلی دو هفته ای مدارس را نخستین بار چه کسی ارائه داده و مستندات و پشتوانه علمی آن چیست؛ اما آنچه واضح است، مدیران سازمان محیط زیست، بارها درباره آن سخن گفته و پیگیر اجرایش هستند. از جمله مدیر کل محیط زیست تهران که ساعاتی پیش تغییر کرد!
 
آن گونه که محمدهادی حیدرزاده، مدیر سابق (او ساعاتی پیش جایش را به همتایش در مازندران داد) محیط زیست تهران گفته، طرح تعطیلی مدارس در کنار پیشنهاد تغییر ساعات ادارات در فصول سرد سال از جمله برنامه های مجموعه تحت امر وی برای کاهش آلودگی هوا و کم شدن تبعات پدیده وارونگی دما در فصول سرد است.
 
به این صورت که طراحان پیش بینی کرده‌اند در سایه اجرای این طرح و تعطیلی دو هفته‌ای دانش‌آموزان در پاییز، بتوانند مانع از اوج گرفتن آلودگی هوا در این فصل شده و از تبعات شوم این اتفاق بکاهند؛ تبعاتی که گاه در سال های گذشته، آنقدر سنگین می‌شدند که اعمال طرح های محدود کننده ترافیکی و تعطیلی مدارس را به دنبال داشتند.
 
به گفته حیدرزاده، این طرح در سازمان محیط زیست و برخی وزارتخانه ها و دستگاه های مربوطه در حال بررسی ست؛ اما از این روی مبدع شکل گیری اش نامشخص است که می‌بینیم افراد دیگری نیز به شدت از اجرایش دفاع می‌کنند و آن را راهکاری مناسب برای مقابله با اوج گرفتن آلودگی هوا در فصل پاییز می‌دانند.
 
از جمله مدیر مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم محیط زیست که از آماده شدن قریب الوقوع این طرح و ارسال آن به دولت جهت تصویب خبر داده و اجرایش را در کنار طرح کاهش ساعت کار کارمندان، اقدامی مؤثر خوانده است. طرحی که ظاهرا خواستار شروع سال تحصیلی در نیمه شهریورماه و گنجاندن دو هفته تعطیلی در فصل پاییز در برنامه آموزشی مدارس است، ولی ابهامات عجیب و غریبی دارد.
 
از جمله این ابهامات، چرایی مشمول نشدن این طرح در مقاطع تحصیلی بالاتر و دانشگاه هاست. نکته ای که بعید است از دید طراحان دور مانده باشد و احتمالا از این رو بر آن چشم بسته اند که می‌دانند اجرایش بسیار دشوار است. به این دلیل که تغییر زمان شروع دانشگاه ها تقویم آموزشی شان را دچار مشکلات فراوانی خواهد کرد و اتفاقاتی مانند اعلام نتایج کنکور، نام نویسی از دانشجویان جدیدالورود در مقاطع مختلف و چندین مؤلفه دیگر مانع از هرگونه تغییر در سال تحصیلی دانشگاه ها و دانشجویان خواهد شد.
 
از این ابهام بزرگتر آنجاست که می بینیم این طرح در حالی جابجایی آغاز سال تحصیلی و دایر کردن تعطیلات جدیدی در تقویم آموزشی مدارس را نشانه رفته که مسئولان آموزش و پرورش و حتی وزیر این وزارتخانه درباره اش چیزی نمی دانند و تنها نام آن به گوششان خورده است. اتفاقی عجیب که معقول به نظر نمی رسد.
 
عجیب تر از بی محلی ایده پردازان و طراحان، تعطیلی دو هفته ای مدارس به دست اندرکاران و متولیان آموزش و پرورش کشور آنجاست که می بینیم شروع فصل سرما و وقوع پدیده اینورژن یا وارونگی جوی زمان معینی ندارد و لذا نمی توان با تعطیل اعلام کردن مدارس در زمانی خاص، به جنگ اوج گرفتن آلودگی هوا رفت!
 
پاشنه آشیلی که برای مردود دانستن این طرح کافی به نظر می رسد اما به رغم وجود آن، کماکان شاهد مانور مسئولان محیط زیست بر این طرح عجیب هستیم؛ شاید به این دلیل که مبارزه اساسی و اصولی با آلودگی هوا سخت تر از تعطیل کردن مدارس و کاهش ساعت کار ادارات است!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل