بازدید 2425
حداد عادل:

تضعیف‌عقلانیت‌در‌تفکر‌دینی‌بسترساز‌سکولاریسم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه مراقب باشید تفکر عقلانی ضعیف نشود، گفت: تضعیف عقلانیت در تفکر دینی بسترساز سکولاریسم است.
کد خبر: ۶۲۷۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰ 28 September 2016
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه مراقب باشید تفکر عقلانی ضعیف نشود، گفت: تضعیف عقلانیت در تفکر دینی بسترساز سکولاریسم است.

به گزارش ایرنا، غلامعلی حداد عادل روز چهارشنبه در آیین آغاز سال تحصیلی و تجلیل از نخبگان و پژوهشگران برتر دانشگاه ادیان و مذاهب قم در سالن اجتماعات این دانشگاه، اظهار کرد: تمدن و کشورهای اسلامی در قرن بیستم آسیب های جدی دیده اند، قرن بیستم، قرن درهم شکسته شدن قدرت اسلام به یک معنا بوده است.

وی با اشاره به حوادث جنگ جهانی اول و اینکه یکی از نتیجه های این جنگ از بین رفتن امپراطوری عثمانی بود، گفت: انگلیس و سایر قدرت های پیروز در این جنگ عالم اسلام را تکه تکه کردند و این وضع امروز حاصل شد.

وی با بیان اینکه همزمان با جنگ جهانی اول انقلاب کمونیستی در شوروی به پیروزی رسید، گفت: نتیجه آن هضم شدن مسلمانان آسیای میانه و قفقاز در دل شوروی بود و مقابله ای که با مذهب شد و صدمه ای که در آن دوران 70 ساله به اسلام رسید هنوز پس از 25 سال جبران نشده است.

حداد عادل افزود: در بقیه جاهای دنیا هم ضربه های بسیاری به پیکر اسلام وارد شده است و این سراشیب شکست و انحطاط تا انقلاب اسلامی ادامه داشت و انقلاب اسلامی ایران یک نقطه عطفی بود که در اواخر قرن بیستم میلادی یک باره در جهان اسلام یک انقلابی به نام دین و اسلام از شهر قم برپا شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ایران یک ناممکنی را ممکن کرد و برخلاف همه پیش بینی ها به پیروزی رسید و مهم تر این که یک حکومت دینی تاسیس کرد.

وی گفت: انقلاب اسلامی ایران را نباید فقط از لحاظ سیاسی بررسی کرد و یک تبادل قدرت را نتیجه آن بدانیم بلکه پیروزی مهم تر آن این بود که دوباره در جهان پس از پیامبر بزرگوار اسلام(ص) حکومت دینی را موجه و تاسیس کرد، این پیروزی باطن پیروزی انقلاب اسلامی است که از ظاهر آن مهم تر است.

وی با بیان اینکه امام خمینی (ره) دین را بر کرسی حکومت نشاندند، تصریح کرد: در واقع پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، پیروزی حکومت دینی در برابر سکولاریسم است، در غرب بعد از رنسانس نگاه به دین نگاه سکولار است و در این نگاه دین حق حکومت ندارد.
حداد عادل با اشاره به شرایط و ویژگی های واتیکان گفت: وقتی در پارلمان ایتالیا قانونی برخلاف مسیحیت تصویب می شود پاپ حق اعتراض و دخالت ندارد، این رفتار غرب با دین است، غرب دین را یک رفتار فردی و در نهایت اخلاقی می داند که نباید وارد تصمیم گیری های حکومتی شود.

وی با بیان اینکه امام راحل دین را در همه بُعدهای خودش معرفی کرد، گفت: ایشان شریعت را منحصر در اخلاق فردی ندانستند و این دستاورد بزرگی در چنین انقلابی به رهبری یک روحانی و مرجعیت می باشد که از قم به پیروزی رسیده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: از انقلابی که به نام دین شروع شده و جمهوری اسلامی را تاسیس کرده است، تاسیس موسسه ای برای شناخت ادیان و مذاهب دیگر یک امر طبیعی و ضروری بوده است.

حداد عادل خاطرنشان کرد: آشنایی با ادیان و مذاهب یک سنت عالمان اسلام بوده است و از صدر اسلام که مطالعه می کنیم می بینیم که شناخت ادیان و مذاهب کار دانشمندان بزرگ بوده است.

وی اضافه کرد: یک هزار سال پیش ابوریحان بیرونی از ایران به هند می رود و ابوریحان برای شناخت فرهنگ و تمدن هند زحمات بسیاری کشید و کتاب هایی در این زمینه ترجمه و نوشته است و به گفته یک استاد هندی 2 هزار و 517 اثر از هندی به فارسی ترجمه شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: علاوه بر این معتقد هستم که زنده و پویا بودن یک جامعه و کشور اقتضا می کند که در خارج از مرزهای خودش حضور داشته باشد.

وی با بیان اینکه قدرت یک موجود یک چیز است و اقتدارش یک چیز دیگر، گفت: در مورد کشورها هم همین طور ما یک قدرت و یک اقتدار داریم، اقتدار به میزان حضور و تاثیر ما در خارج از مرزهای ما بستگی دارد، هر کشوری بتواند با جامعه جهانی ارتباط بیشتری داشته باشد و تاثیر بیشتری بگذارد، اقتدار بیشتری دارد و لازمه این تاثیرگذاری شناخت است.

وی تاکید کرد: باید ادیان، فرهنگ ها و زبان های دیگر را یاد بگیریم تا بتوانیم ارتباط برقرار کنیم بر این اساس است که بنده ارزیابی کاملا مثبتی دارم از یک دانشگاهی که در حوزه علمیه قم برای شناخت ادیان و مذاهب پدید آید.

حداد عادل گفت: یک حکومت دینی نمی تواند چشم بر روی ادیان و مذاهب دیگر ببندد و وجود آنها را انکار کند، تعدد ادیان و مذاهب یک واقعیت در جهان امروز می باشد، ممکن است ما آن را به اعتبار عقیده خودمان حقیقت ندانیم، اما حقیقت داشتن یک مطلب است و واقعیت داشتن یک مطلب دیگر می باشد.

وی گفت: تصور می کنم می توانیم یک سیاست، راهبرد و خط مشی درستی انتخاب کنیم که راه را برای آینده برای ما نشان دهد و آن چه که به ذهن من می رسد این است که بگوییم ما با ادیان و مذاهب دیگر یک وجوه اشتراکی و یک وجوه اختلافی داریم و برای هر کدام باید یک دستورالعمل داشته باشیم.

وی افزود: وجه اشتراک ما با دیگر ادیان و مذاهب در این است که همه ما، مسلمان و غیرمسلمان، اعتقاد به خدا و به دین داریم، این جا باید در صف واحد در برابر بی دینی و مفاسد بی دینی قرار بگیریم و باید بدانیم مساله مهم دنیا امروز تضاد و تقابل اعتقاد به خدا و بی اعتقادی به خداست.

حداد عادل ادامه داد: این جاست که ما باید وجه اشتراک میان ادیان و مذاهب که اعتقاد به خداست را مهم بدانیم، درد و رنج های دنیای امروز از بی دینی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در وجوه اشتراک همکاری و در وجوه اختلاف گفت وگو کنیم.

وی با بیان اینکه نباید فقط مصرف کننده تولیدهای دیگران باشیم، گفت: استفاده از تولیدهای دیگران خوب است ولی ما هم باید تولید کار علمی کنیم.

وی با بیان اینکه شناخت ادیان و مذاهب به صورت یک سنت مستمر علمی درآید، خاطرنشان کرد: یکی از برکت های انقلاب اسلامی این بود که بحث و درس در حوزه را محدود به فقه و اصول نکرد و امروز صدها موسسه آموزشی و پژوهشی در قم فعال هستند.

حداد عادل خاطرنشان کرد: اگر قرار است حکومت دینی باشد، قم باید پاسخگوی همه جهات یک حکومت از نظر دینی باشد و این آرزوی بزرگانی هم چون شهید مطهری بوده است.

وی همچنین اظهار کرد: مواظب باشید از سیره امام و بینش و منش رهبری عدول و انحرافی در کارتان پدید نیاید، یکی از سیره های امام عقلانیت بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر آن تاکید دارند، ایشان می فرمایند که بینش دینی ما بر عقلانیت، معنویت و عدالت استوار است.

وی با بیان اینکه مراقب باشید تفکر عقلانی ضعیف نشود، گفت: تضعیف عقلانیت در تفکر دینی بسترساز سکولاریسم است اگر ما به عقلانیت در تفکر دینی بها ندهیم جاده صاف کن سکولاریسم شده ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش دیگر سخنان خود درباره دائره المعارف اسلامی گفت: تاکنون 20 جلد دانشنامه جهان اسلام منتشر و تاکنون 9 جلد از آن نیز به زبان عربی ترجمه شده است.

حداد عادل در رابطه با شورای تحول و ارتقای علوم انسانی نیز گفت: تحول علوم انسانی یکی از آرمان های انقلاب اسلامی از زمان امام بوده است.

وی افزود: این شورا از سال 1388 فعالیت می کند و 15 رشته علوم انسانی را در اولویت از حیث تحول قرار داده ایم و در هر رشته ای کارگروهی با حضور استادان متدین و باسواد همان رشته ایجاد کرده ایم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این شورا بیش از 130 جلسه داشته است و کارگروه های پیرامونی آن نیز بیش از 2 هزار جلسه داشته اند.

در پایان این مراسم از هشت نفر از اعضای هیات علمی و دانشجویان نخبه و پژوهشگر این دانشگاه تجلیل شد
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان