بازدید 17981
وتوی اوباما ملغی شد؛

کنگره آمریکا به قانون ضدعربستان رأی داد

از مجموع صد سناتور، 97 نفر به این طرح رأی دادند و تنها یک سناتور مخالفت کرد و بدین ترتیب، با رأی کم‌سابقه سنا به یک مصوبه، این طرح برای رأی‌گیری به مجلس نمایندگان ارسال شد. در ادامه مجلس نمایندگان آمریکا با 338 رای موافق در مقابل 74 رای مخالف، به این قانون رای داد و با دو سوم، مصوبه کنگره را تایید کرد تا بدین ترتیب وتوی اوباما کارکردش را از دست بدهد.
کد خبر: ۶۲۷۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۰ 28 September 2016
با رأی اکثریت اعضای سنای آمریکا و مجلس نمایندگان آمریکا، طرح امکان تعقیب قضایی دولت‌های دخیل در حوادث تروریستی از جمله حادثه یازده سپتامبر به نام «عدالت در برابر حامیان تروریسم» تصویب شد تا شهروندان آمریکایی از این پس بتوانند از دولت‌های سهواَ یا عمداً دخیل در این حوادث تروریستی دخیل بوده‌اند، شکایت کنند و بدین ترتیب عربستان در شرایط دشواری قرار گیرد.
 
به گزارش «تابناک»؛ چندی پیش، کنگره آمریکا به طرحی رأی مثبت داده بود که مطابق با آن، هر شهروند آمریکایی که در جریان حوادث تروریستی رخ داده در داخل خاک آمریکا از جمله یازده سپتامبر آسیب دیده باشد و یا آسیب ببیند و همچنین خانواده آسیب دیدگان و قربانیان این حوادث، می‌توانند از هر دولتی که در این عملیات مستقیم یا غیرمستقیم و سهواً یا عمداً دخیل بوده است، شکایت کنند و خواستار غرامت شوند.
 
پس از این مصوبه کنگره آمریکا، همان گونه که کاخ سفید وعده داده بود، باراک اوباما این مصوبه را وتو کرد تا برای تصویب نیاز به بازگشت به کنگره و رأی گیری مجدد داشته باشد. بنا بر قوانین آمریکا، در صورتی که مصوبه کنگره توسط رئیس جمهور وتو شود، باید در کنگره مجدداً به رأی گذاشته شود و در صورت اخذ رأی دوسومی از سنا و مجلس نمایندگان آمریکا، وتوی رئیس جمهور ملغی شده و رئیس جمهور مکلف به امضای قانون خواهد بود.
 
سنای آمریکا با 97 رای به مصوبه ضدعربستان رای داد 
اوباما در پی ابراز نگرانی و فشار شدید حاکمیت عربستان سعودی، اقدام به وتوی این مصوبه کرده بود. نیویورک تایمز پیش از تصویب این قانون، در کنگره فاش کرده بود که ماه گذشته، وزیر امور خارجه عربستان، به قانون گذاران آمریکایی گفته، «عربستان مجبور خواهد شد 750 میلیارد دلار اوراق بهادار خزانه داری آمریکا و دیگر دارایی هایی را که در آمریکا دارد، پیش از اینکه آنها در معرض خطر بلوکه شدن توسط دادگاه های آمریکایی قرار بگیرند، به فروش برساند»؛ عادل الجبیر البته این خبر را رد کرد اما به نظر می‌رسد این تهدید صورت پذیرفته است.
 
در نهایت در نشست سنای آمریکا که ساعتی پیش برگزار شد، از مجموع صد سناتور، 97 نفر به این طرح رأی دادند و تنها یک سناتور مخالفت کرد و بدین ترتیب، با رأی کم‌سابقه سنا به یک مصوبه، این طرح برای رأی‌گیری به مجلس نمایندگان ارسال شد. در ادامه مجلس نمایندگان آمریکا با 338 رای موافق در مقابل 74 رای مخالف، به این قانون رای داد و با دو سوم، مصوبه کنگره را تایید کرد تا بدین ترتیب وتوی اوباما کارکردش را از دست بدهد.

«ریچارد بلومنتال» سناتور دموکراتی که از حامیان اصلی این طرح به شمار می‌رود، در ابتدای نشست گفت: «اگر سعودی‌ها نقشی در یازده سپتامبر نداشته‌اند، نباید نگران باشند، اما اگر در این حادثه دخیل بوده‌‌اند، باید پاسخگو باشند»؛ اما با توجه به انتشار برخی اسناد طبقه بندی شده درباره نقش پررنگ مقامات عربستان در حوادث یازده سپتامبر ـ با وجود سانسور بخش‌هایی از این اسناد ـ نگرانی عربستان قابل درک است.

با تصویب این قانون، نه تنها مصونیت دولت‌های خارجی از جمله عربستان در موضوع حوادث یازده سپتامبر لغو شده، بلکه در راستای رسیدگی به شکایت‌های مطرح، نهادهای قضایی آمریکا می‌توانند اسناد محرمانه‌ای که نقش مقامات ارشد عربستان سعودی است، بررسی کنند و بخشی از اطلاعات طبقه بندی شده درباره نقش عربستان در حوادث تروریستی که تاکنون دولت آمریکا مانع از انتشارش شده، به بیرون درز خواهد کرد؛ موضوعی که برای عربستان بیش از پرداخت غرامت نگران کننده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار