بازدید 10983
مخاطبان «تابناک» پاسخ گفتند؛

بزرگترین دستاورد دفاع مقدس برای کشورمان چه بود؟

در پایان دوران دفاع مقدس، همگان دریافتند با نظامی اسلامی مواجهند که در عین جوانی هم توان مقابله با دشمن تا بن دندان مسلح و هم پیمانان فراوانش را داشته، چه برسد پس از آن دوران که توانمندی های جدیدی نیز به دست آورده. نظامی که اگر دسیسه ها و همراهی های پیدا و نهان ابرقدرت ها با صدام نبود، می‌توانست به درهم پیچیدن طومار دشمن بعثی نیز گره بخورد.
کد خبر: ۶۲۷۰۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۳ 28 September 2016
اگر قرار باشد دستاوردهای دوران دفاع مقدس را برشمریم، با فهرست غرورآفرینی مواجه خواهیم بود که برای رقم خوردن تک تک موارد آن، شمار زیادی از هموطنانمان جانفشانی کرده‌ و موفق به تحققشان شده اند؛ دستاوردهایی که اگر نبودند، شکست دادن کشورمان در عرصه های دیگر، پس از جنگ تحمیلی نیز برای دشمنان ممکن می‌شد.  

به گزارش «تابناک»، تجاوز صدامیان به خاک کشورمان و جنگ هشت ساله‌ای که آتشش را افروختند، آسیب های جانی و مالی زیادی به کشورمان تحمیل کرد؛ اما مقاومت دلیرانه رزمندگان کشورمان مانع از آن شد که دشمن به هیچ یک از اهدافش دست پیدا کند و حتی شکوفایی هایی برای کشورمان به همراه داشت؛ بنابراین، از کاربران «تابناک» پرسیدیم که به نظرشان بزرگترین دستاورد دفاع مقدس برای کشورمان چیست؟

در این نظرسنجی که نزدیک 23 هزار تن در آن شرکت کردند، حدود نیمی از کاربران (49.6 درصد ایشان)، «حفظ تمامیت ارضی کشورمان» را مهم ترین و بزرگترین رهاورد هشت سال دفاع مقدس دانستند؛ یعنی شکست مطلق دشمن در دستیابی به بزرگترین هدفش از آغاز تجاوز به خاک کشورمان.

کافی است بدانیم که صدامیان در آغاز تجاوز همه جانبه به کشورمان، رویای اشغال ایران در چند ساعت و چند روز را در سر می‌پروراندند؛ اما در پایان هشت سال حتی نتوانستند یک وجب از خاک کشورمان را تصرف و اشغال کنند؛ اتفاقی که به گواه تاریخ در کمتر تجاوز دشمنان به خاک کشورمان رخ داده بود.

نکته قابل تأمل آنکه عراقی ها زمانی به خاک کشورمان تجاوز کردند که از پیروزی انقلاب اسلامی زمان زیادی نمی‌گذشت و نوپا بودن نظام این امیدواری را برایشان به ارمغان آورده بود که راحت تر از تصوراتشان خواهند توانست کشورمان را تصرف کنند؛ اتفاقی که داغش بر دل ایشان ماند و رقم نخوردنش، هراسی در دل دیگر دشمنان پنهان و آشکار کشورمان انداخت که هنوز برقرار است.
 
بزرگترین دستاورد دفاع مقدس برای کشورمان چه بود؟ 
هراسی که می‌توان آن را یکی دیگر از دستاوردهای دفاع مقدس برای کشورمان دانست. همچنین حدود یک چهارم شرکت کنندگان در نظرسنجی «تابناک» نیز آن را دومین دستاورد بزرگ کشورمان از آن دوران برگزیده‌اند. جلوه ای از اقتدار دفاعی کشورمان که از یک سو توانست اندیشه های خام دیگر دشمنان کشورمان برای تهاجم به کشورمان را بی اثر نماید و و از سوی دیگر، تثبیت نظام انقلابی کشورمان را به همراه داشت.

به این صورت که در پایان دوران دفاع مقدس، همگان دریافتند با نظامی اسلامی مواجهند که در عین جوانی هم توان مقابله با دشمن تا بن دندان مسلح و همپیمانان فراوانش را داشته، چه برسد پس از آن دوران که توانمندی های جدیدی نیز به دست آورده. نظامی که اگر دسیسه ها و همراهی های پیدا و نهان ابرقدرتها با صدام نبود، می‌توانست طومار دشمن بعثی را درهم پیچیده و مانع از بروز اتفاقات بعدی در منطقه به دست صدامیان شود.

از این روی، می‌توان شکست صدامیان را شکست هیمنه ابرقدرت ها در دوران دفاع مقدس نیز دانست، چراکه در دوران هشت ساله دفاع ایرانیان، بارها و بارها اتفاقاتی رخ داد که ثابت کرد دست بسیاری از کشورهای جهان در دست صدامیان است؛ همکاری هایی که برخی شان آشکار بودند (مانند فروش جنگ افزارهای روز دنیا به ایشان) و برخی شان پنهان (مانند افشای نقشه های رزمندگان ایرانی پیش از برخی عملیات ها به کمک تجهیزات ماهواره ای).

به این موارد، حضور ناوهای آمریکایی در آبهای خلیج فارس، اعزام نیرو از برخی کشورهای هم پیمان عراق به جبهه های نبرد با کشورمان، ارائه خدمات مستشاری نظامی به صدامیان، هم صدایی با رژیم بعث عراق در مجامع جهانی و... را هم می‌توان افزود تا نتیجه گرفت که شکست صدام و هم پیمانانش در جنگ تحمیلی چه دستاورد بزرگی برای کشورمان به شمار می‌آید.

اتفاقی که موجب شد دیگر ملت های آزادی خواه جهان نیز شکست ابرقدرت ها را ممکن یافته و مقاومت و دفاع ایرانیان را الگوی خود بدانند. چیزی شبیه تودهنی محکم به صدام و هم پیمانانش؛ آنقدر محکم که به خواسته هایمان برای آتش بس تن در دهند و جامعه جهانی مجبور شود مقصر جنگ را با تاخیر فراوان معرفی نموده و رای به حقانیت ایرانیان دهد.

اتفاقی که یکی از دلایل رقم خوردن آن، تلاش دلاورمندان کشورمان در پشت جبهه ها در راستای افزایش توان دفاعی کشورمان بود و یکی دیگر از ثمرات بزرگ دفاع مقدس به شمار می‌آید. اینکه نه تنها توانستیم با دست خالی دشمن را از خاکمان بیرون برانیم، بلکه موفق شدیم در عرصه دفاعی کشورمان را مستقل از بیگانگان تقویت کرده و به جایی برسیم که امروز در امثال صنایع موشک سازی زبانزد جهانیان هستیم. اتفاقی شگرف که سنگ بنای آن در روزهای دفاع مقدس گذاشته شد.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی