بازدید 8178
مدیر کل روابط عمومی وزارت علوم در گفت و گو با «تابناک»؛

دانشگاه ها به تشخیص خودشان از دانشجویان پول سنوات گرفتند

همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی، موج جدیدی از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه هایی مانند شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی و تربیت مدرس شکل گرفت که دانشجویانشان در اعتراض به آنچه اعمال جریمه های سنگین عنوان می کنند، اعتراض کردند. پیگیری «تابناک» در این باره، گویای آن است که جریمه های اعمال شده، نه به دستور وزارتخانه بلکه به تشخیص خود دانشگاه ها اعمال شده است.
کد خبر: ۶۲۷۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴ 29 September 2016
همزمان با آغاز سال جدید تحصیلی، موج جدیدی از اعتراضات دانشجویی در دانشگاه هایی مانند شریف، امیرکبیر، شهید بهشتی و تربیت مدرس شکل گرفت که دانشجویانشان در اعتراض به آنچه اعمال جریمه های سنگین عنوان می کنند، اعتراض کردند. پیگیری «تابناک» در این باره، گویای آن است که جریمه های اعمال شده، نه به دستور وزارتخانه بلکه به تشخیص خود دانشگاه ها اعمال شده است.

به گزارش «تابناک» در سال های اخیر، بیشتر دانشگاه های کشور و به ویژه دانشگاه های سراسری به دلیل افزایش بی حساب و کتاب ظرفیت با مشکلات فراوانی در ارائه تسهیلات رفاهی به دانشجویان رو به رو شدند و برای رهایی از این مشکل، هر كدام به نحوي ضمن کاهش کیفیت و کمیت تسهیلات، نسبت به افزایش هزینه های دریافتی و اعمال جریمه های گوناگون اقدام کردند؛ جريمه هايي كه مسئولان ارشد وزارتخانه معتقدند در جزئيات آنها دخالت ندارند و دانشگاه ها خودجوش به تنظيم آنها مي پردازند.

یکی از هوشمندانه ترین اقداماتی که مسئولان اکثر دانشگاه ها در این رابطه در پیش گرفتند، تعریف محدودیت های جدید در رابطه با ارائه تسهیلاتی نظیر خوابگاه و غذا بود. این موضوع برای آنها فرصتی فراهم می کرد تا ضمن اعمال فشار به دانشجو برای تسریع در روند فارغ التحصیلی، منابع درآمد مناسبی را نیز برای جبران هزینه ها برای دانشگاه ها فراهم کنند.

همین موضوع سبب شد تا بلافاصله با آغاز سال تحصیلی جدید، دانشجویان برخی دانشگاه ها از فرصت گرد هم آمدن نهایت استفاده را بکنند و با برگزاری تجمعاتی دامنه دار، صدای اعتراض خود را به گوش متولیان نظام دانشگاهی کشور برسانند.

اعتراضات دانشجویان در دانشگاه های شهید بهشتی، شریف، امیرکبیر در کنار تحصن شبانه روزی و تابستانی دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس و دیگر تحرکات دانشجویی در دیگر دانشگاه ها در نتیجه مسئولان وزارت علوم را وادار به واکنش كرد تا با صدور بخشنامه ای به دانشگاه ها، از کاهش فشار بر دانشجویان سنواتی و کاهش جریمه ها بگویند.

در این باره مجتبی شریعتی نیاسر در حاشیه نشست شورای ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با اشاره به مشکلات سنوات دانشجویی گفت: با توجه به درخواست تعداد قابل توجهی از دانشجویان و استعلام تعداد زیادی از مدیران دانشگاهی در خصوص اینکه ابلاغیه های جدید عطف به ماسبق شود یا خیر، روز گذشته بخشنامه ای به دانشگاه ها ابلاغ کردیم و با توجه به اینکه مسأله عطف به ماسبق کردن، موجب اختلال در برنامه آموزشی می شود، به موجب ماده ۳۳ و ۳۲ که اختیار تفسیر این آیین نامه را برعهده معاون آموزشی وزارت علوم قرار داده است، در بخشنامه مذکور به دانشگاه ها اعلام کردیم که دیگر عطف به ماسبق صورت نگیرد.

صحبت هاي پيچيده و سرشار از واژگان عربي معاون وزير «تابناك» را بر آن داشت، اين نگراني هاي دانشجويي را به زبان ساده با دکتر «مهدخت برجرودی» مدیر کل روابط عمومی وزیر علوم در ميان بگذارد.

«مهدخت بروجردي» در اين رابطه گفت: من عقیده دارم دانشجو مادامی که به دلیل مشکلات دانشگاهی درسش ادامه داشته باشد، باید از تسهیلات و امکاناتی نظیر خوابگاه و غذا استفاده کند. این یک موضوع طبیعی است که اگر کسی از نظر آموزشی مشکل ندارد از نظر تسهیلات اعطایی نیز مشکلی نداشته باشد؛ اما اگر دانشجویی مشمول جریمه های آموزشی شد، طبیعی است که باید سایر تسهیلات نیز از او گرفته شود.

بروجردی در مورد تفاوت های آیین نامه ای در بین دانشگاه های کشور در اعمال جریمه و برخورد با دانشجویان اضافه کرد: دانشگاه ها خودشان هیأت امنا دارند و تا حدی از ما حرف شنوی دارند. ما به دانشگاه ها دستور ندادیم، از دانشجویان سنواتی پول بگیرند ما به دانشگاه ها گفتیم بنا به تشخیص خوشان اقدام کنند که البته دانشگاه ها تشخیص دادند باید این پول را بگیرند و ما آن بخشنامه را باطل کردیم.

مدیرکل روابط عمومی وزیر علوم دلیل اصلی مشکلات ایجاد شده را افزایش ظرفیت پذیرش دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: در حال حاضر 4800 دانشجو در دانشگاه های کشور در حال تحصیل هستند. در ابتدای دولت قبل 80 دانشگاه در کشور بود و با مجوزهای داده شده در آن دولت، تعداد دانشگاه ها و دانشکده های کشور به 180 دانشگاه رسید که این موضوع سبب افزایش مشکلات ما در ارائه تسهیلات شد.

توضیحات مدیر کل روابط عمومی وزیر علوم در مورد قابل قبول نبودن اعمال جریمه برای دانشجویانی که سنواتی نیستند و یا سنواتی شدن آنها بخاطر مشکلات خارج از حدود اختیارات دانشجوست، در حالی مطرح می شود که «جمال الدین بنی عامریان» دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه تهران در رشته ژئوفیزیک که اخیراً و در همان بازه زمانی قانونی یعنی 8 ترم فارغ التحصیل شده است، به «تابناک» گفت: من از ابتدای آغاز به تحصیل در خوابگاه متأهلین دانشگاه تهران ساکن شدم و در پایان ترم 8 نیز بدون اینکه سنواتی شوم، فارغ التحصیل شدم. وقتی برای تسویه حساب به اداره کل خوابگاه های دانشگاه مراجعه کردم، آنها به من گفتند که باید 6 میلیون و 300 هزار تومان به دلیل 3 ترم سکونت بیش از حد در خوابگاه به دانشگاه پرداخت کنم.

این دانشجوی رشته ژئوفیزیک که همسرش نیز دانشجوی دانشگاه تهران است، در ادامه گفت: من وقتی از مسئولان خواستم، این جریمه اعمال شده را کتباً به من اعلام کنند تا بتوانم از راه های قانونی آن را پیگری کنم، آنها از دادن سند خودداری کردند و گفتند باید از طریق دستگاه کارت خوان این وجه را به حساب دانشگاه واریز کنم.

بنی عامریان اضافه کرد: اعمال جریمه 6 میلیون و 300 هزار تومانی از سوی مسئولین دانشگاه تهران به دلیل اسکان 8 ترمی بنده در خوابگاه متأهلین در حالی انجام شده که من نه تنها سنواتی نشدم بلکه بر اساس محاسبات صندوق رفاه دانشجویان بدهی من به وزارت علوم تنها 600 هزار تومان است ولی آنها می گویند در این زمینه نمی توانند کمکی به من بکنند.

برابر آنچه آمد مشخص می شود که ساختار نظام آموزشی کشور در وزارت علوم با مشکلات عدیده ای در بخش خدمت رسانی به دانشجویان رو به رو است. از طرفی دانشگاه به دلیل هیأت امنایی بودن تا حد زیادی از وزارت علوم تبعیت نمی کنند و از سویی نیز حجم بالای دانشجوی پذیرفته شده در دانشگاه ها که بعد از فارغ التحصیلی تصویر مشخصی از فضای کار و شغل ندارند، سبب شده تا مشکلات دانشگاه ها به مراتب افزایش پیدا کند و در نهایت نیز فشار همه مشکلات بر سر دانشجویان وارد شود.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر