بازدید 2422

بدهی میلیاردی توانیر به شرکت توسعه منابع آب

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب با بیان اینکه بازنگری در ساخت ۳ سد در کشور به دلیل تغییر شرایط اقلیمی آغاز شده است، گفت: شرکت توانیر بابت خرید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی ۶۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.
کد خبر: ۶۲۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۴ 28 September 2016

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب با بیان اینکه بازنگری در ساخت ۳ سد در کشور به دلیل تغییر شرایط اقلیمی آغاز شده است، گفت: شرکت توانیر بابت خرید برق از نیروگاه‌های برق‌آبی ۶۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.

به گزارش فارس، محمدرضا رضازاده در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی آب و تجهیزات آب و فاضلاب، گفت: امسال با توجه به سیاست‌های کلان کشور و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، تعدادی از طرح‌های شرکت توسعه منابع آب در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی قرار گرفته و انتخاب شد.

وی افزود: از جمله طرح‌هایی که در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی قرار شد انجام شود، آبگیری 3 سد است که تاکنون 2 سد با نام‌های سد داریان و رودبار لرستان به بهره‌برداری رسید و سد سردشت که در آبان‌ماه قرار است آبگیری و به بهره‌برداری برسد.

به گفته وی، 2 سد دیگر نیز در این قالب با نام‌های سد قوچم در کردستان و ازگله در کرمانشاه تا پاییز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: قرار است 300 مگاوات انرژی برق‌آبی از نیروگاه‌های رودبار لرستان و دانیا تا قبل از پیک مصرف برق سال آینده به مدار بهره‌برداری برسد.

رضازاده با تأکید بر اینکه از ابتدای امسال دولت هیچ منابع مالی برای طرح‌های سدسازی به این شرکت تخصیص نداده است، گفت: در خصوص تخصیص منابع مالی برای طرح‌ها باید اقدام شود که تاکنون یک ریال هم پرداخت نشده است، بنابراین اخیراً دولت تلاش کرده برای پروژه‌های سدسازی نیز اعتباراتی از طریق اوراق خزانه اسلامی (300 میلیارد تومان) دراختیار ما قرار گیرد.

رضازاده ادامه داد: دولت یازدهم قدم‌های مثبتی برای اخذ مصوبه برای تأمین اعتبار از محل صندوق توسعه ملی و تأمین منابع به آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود انجام داده است، چرا که تاکنون نمی‌توانستیم از حقابه‌های خود استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب اضافه کرد: میزان پیشرفت این طرح‌ها در 2 سال گذشته با روند قبل قابل مقایسه نیست و باید اذعان کنیم به دلیل مضیقه‌های مالی، دولت در تأمین منابع در طرح‌های عمرانی با مشکل مواجه است.

به گفته وی، از ابتدای امسال تاکنون هیچ رقمی بابت این طرح‌ها از سوی دولت تخصیص پیدا نکرده و در سال گذشته تنها 35 درصد اعتبارات تخصیص پیدا کرد.

رضازاده با بیان اینکه تلاش می‌کنیم اتفاق بودجه عمومی دولت کم شود، گفت: سقف بدهی‌های ما به بانک‌ها 4 هزار میلیارد تومان بابت اصل و سود اوراق مشارکت است.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه وزیر نیرو اعلام کرده است برخی از طرح‌های سدسازی بازنگری خواهند شد، گفت: در طرح سد بختیاری که هدف اول تأمین برق بوده، گفته شده است که باید بازنگری در این طرح صورت گیرد تا هدف از ساخت این سد، مدیریت منابع و جلوگیری از رسوب سد دز باشد.

وی ادامه داد: در طرح پارسیان در استان فارس و سد چم‌شیر در کهگیلویه و بویراحمد نیز قرار است بازنگری‌هایی به دلیل تغییر شرایط اقلیمی و آورد آب، بازنگری در احجام این سدها نیز صورت گیرد.

رضازاده با اشاره به اینکه 12 هزار گیگابایت ساعت برق توسط نیروگاه‌های برق‌آبی تأمین شده است، گفت: یکی از مشکلات ما برق فروخته شده و عدم پرداخت بهای انرژی برق است، به طوری که شرکت توانیر از این بابت 600 میلیارد تومان به شرکت توسعه منابع آب بدهکار است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها