بازدید 14194

بودجه واقعی اداره هر دقیقه مجلس چقدر است؟

در سال های گذشته، همواره بحث های زیادی بر سر هزینه های مجلس و همچنین هدر دادن برخی منابع ملی توسط نمایندگان مجلس بارها خبرساز شده بود، که از جمله آنها می توان به ساخت و سازهای اطراف مجلس، سفرهای غیر ضروری نمایندگان به خارج از کشور و همچنین برخی هزینه هایی از قبیل اقامت نمایندگان و حتی خرید خودرو به آنان اشاره کرد.
کد خبر: ۶۲۷۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۱ 28 September 2016
صبح امروز، یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اعتراض به برنامه های صحن علنی مجلس گفت: نمایندگان چه گناهی کرده‌اند که باید گزارش های مرکز پژوهش‌ها را هم مطالعه کنند و هم در جلسه علنی گوش دهند، در حالی که هر دقیقه مجلس 300 میلیون تومان هزینه دارد؛ این گزارش ها چه ضرورتی دارد؟

حشمت الله فلاحت پیشه، نماینده مردم دالاهو طی تذکری ناظر بر آیین‌نامه داخلی گفت: گزارش مرکز پژوهش‌ها بر پایه چه بخشی از آیین‌نامه قرائت و دو ساعت از وقت مجلس صرف آن شد؟ مرکز پژوهش‌ها باید گزارش‌های کیفی از عملکرد نمایندگان ارائه کند و بگوید، کدام نماینده اظهارنظرهایش به چه میزان مبتنی بر قوانین بالادستی است و کدام نماینده صحبت‌هایش اثرگذاری مطلوبی ندارد؟

صرف نظر از اینکه گزارش مرکز پژوهش ها و گزارش های دیگر ارگان ها تا چه اندازه می تواند وقت نمایندگان را بگیرد و اینکه این نماینده ها وقت خود را در این گونه جلسات هدر می دهند یا نه، هزینه 300 میلیون تومانی برای برگزاری هر دقیقه از صحن علنی جای تأمل دارد.

بنا بر این گزارش، در سال های گذشته، همواره بحث های زیادی بر سر هزینه های مجلس و همچنین هدر دادن برخی منابع ملی توسط نمایندگان مجلس بارها خبرساز شده بود، که از جمله آنها می توان به ساخت و سازهای اطراف مجلس، سفرهای غیر ضروری نمایندگان به خارج از کشور و همچنین برخی هزینه هایی از قبیل اقامت نمایندگان و حتی خرید خودرو به آنان اشاره کرد.

اما این نخستین بار است که یک نماینده مجلس به صراحت میزان هزینه کرد برای برگزاری صحن را مطرح می کند و صحبت از مبالغ میلیاردی به میان می آورد. البته این نماینده مجلس در گفت و گو با تابناک درباره صحبت های خود در صحن علنی گفت: این آماری است که از مجلس هفتم تاکنون گفته شده است. در آن زمان گفته می شد، برای هر دقیقه 200 میلیون هزینه می شود و الان هم این هزینه باید به 300 میلیون تومان رسیده باشد.

این نماینده در پاسخ به اینکه آیا اسنادی وجود دارند که این هزینه ها را نشان دهند، گفت: هیچ سندی در این باره تا کنون منتشر نشده است، اما زمانی که تمام هندلینگ مجلس از کارمندان و حقوق بگیران و سایر هزینه ها را در نظر بگیرید برایند آن می شود چند ساعت جلسه صحن علنی، که در مجلس هفتم گفته شده بود 200 میلیون تومان هزینه شده و این آمار رسمی آن زمان است.

این نماینده مجلس گفت: تنها مرکز پژوهش های مجلس حدود 29 میلیارد تومان بودجه دریافت می کند، در کنار این بودجه مجلس و دیوان محاسبات نیز به مبالغ اضافه می شود و در نهایت وقتی این هزینه ها را در صحن و حضور نماینده حساب کنیم، برای هر دقیقه حدود 300 میلیون تومان هزینه برآورد می شود.
 
جداول مربوط به بودجه مجلس شورای اسلامی
 
طبق ادعای مطرح شده اگر هر دقیقه از مجلس شورای اسلامی 300 میلیون تومان هزینه داشته باشد، هزینه یک روز کاری و یک جلسه علنی از ساعت 8 صبح تا ساعت 13 ظهر حدود پنج ساعت زمان می برد، که با احتساب 300 میلیون تومان برای هر دقیقه، هزینه یک جلسه حدود 90 میلیارد تومان روی دست بیت المال می گذارد.

حال اگر مجلس در سال حدود 100 جلسه علنی برگزار کند، با احتساب 90 میلیارد تومان برای هر جلسه علنی، چیزی حدود 9000 میلیارد تومان بودجه لازم است، حال آنکه بودجه سالانه مجلس شورای اسلامی بر پایه لایحه بودجه سال 95، معادل 239 میلیارد تومان بوده است.

اکنون اگر مبلغ کل بودجه سالانه نهادهای مرتبط با مجلس از جمله کتابخانه مجلس و مرکز اسناد، دیوان محاسبات و مرکز پژو هش های مجلس را نیز به این رقم اضافه کنیم، کل بودجه سالانه قوه مقننه چیزی حدود 950 میلیارد تومان خواهد بود که در مقایسه با ارقام ادعا شده بودجه مجلس باید دست کم ده برابر افزایش یابد.با این اوصاف به نظر می رسد که یا ادعای مطرح شده از پایه و اساس منطقی و مدللی برخوردار نبوده و یا اینکه این ادعا بر اساس اطلاعاتی بیان شده که به صورت شفاف تاکنون اعلام نشده است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس