بازدید 4586

گزارش دیده‌بان حقوق بشر از نقض حقوق زندانیان در مصر

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به موارد خطرناک نقض حقوق بشر در یکی از زندان‌های قاهره، مسئولان مصری را به نقض حقوق زندانیان سیاسی محکوم کرد.
کد خبر: ۶۲۷۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۳ 28 September 2016

دیده‌بان حقوق بشر با اشاره به موارد خطرناک نقض حقوق بشر در یکی از زندان‌های قاهره، مسئولان مصری را به نقض حقوق زندانیان سیاسی محکوم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، در گزارش دیده‌بان حقوق بشر که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، آمده است، زندانیان زندان "العقرب" قاهره که اکثرا سیاسی هستند از انزوا، ضرب و شتم و محرومیت‌های تغذیه‌ای و دارویی رنج می‌برند و این موارد نقض حقوق زندانیان در برخی موارد موجب فوت زندانیان شده است.

در این گزارش ۵۸ صفحه‌ای با عنوان "زندگی در گور؛ نقض حقوق در زندان العقرب مصر" آمده است، کارکنان این زندان زندانیان را مورد ضرب و شتم شدید قرار داده و برای تنبیه شدید، آنها را در سلول‌های انفرادی حبس می کنند و اجازه ملاقات با خانواده‌هایشان را به آنها نمی‌دهند و مانع از روند درمان‌شان م‌ شوند.

در این گزارش برخورد "سخت‌گیرانه و به دور از انسانیت" نیروهای وزارت کشور مصر با زندانیان آورده شده است و سازمان مذکور این رفتارها را در برخی موارد در سطح شکنجه و نقض اصول بین‌المللی رفتار با زندانیان دانسته است.

طبق گزارش مذکور نقض حقوق زندانیان همچنان در العقرب ادامه دارد و زندانیان در سلول‌های انفرادی تخت خواب، وسایل نظافت شخصی ندارند و علاوه بر اینها نظارتی از سوی دادستانی و یا مسئولان نظارتی وجود ندارد و این مساله به شدت از سوی وزارت کشور مخفی نگه داشته می‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشر برای تدوین این گزارش با خانواده‌های ۲۰ تن از این زندانیان  و دو تن از وکلای آنها و یک زندانی سابق آن گفتگو کرد و در جریان مستندات پزشکی و تصاویر زندانیان بیمار و فوت شده این زندان قرار گرفت.

نزدیکان زندانیان اعلام کردند:‌ شرایط در زندان العقرب در مارس ۲۰۱۵ و زمانی که عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر "مجدی عبد الغفار" را به عنوان وزیر کشور منصوب کرد، به شدت رو به وخامت رفت. از مارس تا اوت ۲۰۱۵ مسئولان وزارت کشور مصر بازدید خانواده‌ها و وکلا با زندانیان را ممنوع کرده و عملا آنها را از دنیای بیرون به شکل کامل جدا کردند. مسئولان زندان مذکور حتی اجازه ندادند که خانواده‌های زندانیان غذا و داروهایی که به شدت به آنها نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهند.

طبق آنچه در این گزارش آمده است، در فاصله زمانی ماه مه تا اکتبر ۲۰۱۵ دستکم شش تن در این زندان فوت کردند. به گفته خانواده‌هایشان، دو تن از آنها مبتلا به بیماری سرطان و دیابت بوده‌اند و به دلیل عدم رسیدگی پزشکی در زندان و دریافت به موقع دارو جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین تعداد زیادی از اعضای حزب "آزادی و عدالت"، وابسته به گروه اخوان المسلمین از جمله خیرت الشاطر، معاون رهبر کل این گروه در این زندان بازداشت شده‌اند.

دختر الشاطر در مصاحبه با دیده‌بان حقوق بشر زندگی زندانیان در العقرب را "زندگی در قبر" توصیف کرد.

این سازمان در پایان از دادستانی کل مصر آغاز تحقیقاتی در خصوص علت فوت زندانیان و محاکمه مسئولان این زندان در مورد شکنجه و یا برخورد شدید و غیر انسانی با آنها را خواستار شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار