بازدید 11399

دلایل مخالفت برخی از نمایندگان با FATF/ مسأله حزب الله در پذیرش FATF مهم است

با اینکه پس از وزیر، نمایندگان موافق و مخالف نظریات خود را در این باره بیان کردند، FATF همچنان مهم ترین موضوع مجلس ماند و تعدادی از نمایندگان، تذکرات شفاهی و اخطارهای خود را به این موضوع اختصاص دادند.
کد خبر: ۶۲۶۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳ 28 September 2016
بر خلاف روال معمول مجلس،که هر بار وزیری را برای پاسخ دادن به سوال نمایندگان به مجلس فرا می خواندند این بار خود وزیر عزم رفتن به مجلس کرد،  تا شاید بتواند نمایندگان را در رابطه با ابهامات FATF قانع کند.

به گزارش «تابناک»، وزیر با پوشه قطوری از اسناد و مدارک در جایگاه سخنرانان حاضر شده بود و سعی کرد، بنا بر مستنداتی که دارد، نمایندگان را قانع و نگرانی های آنها را برطرف کند. محور سخنان طیب‌نیا، الزام آور نبودن FATF بود. او تلاش کرد به نمایندگان اطمینان دهد که عضویت در FATF به نفع مصالح ملی است و روند آن نه از دولت فعلی بلکه در دولت قبل پیگیری شده و در ژوئن سال گذشته به نتیجه رسیده است.

طیب‌نیا حتی از بهمنی، نماینده فعلی مجلس و رئیس بانک مرکزی در دولت محمود احمدی نژاد هم نقل قول کرد که اظهارات او را تأیید کرده بود.

در این میان، نمایندگان مخالف بر این مسأله تأکید داشتند که FATF استقلال کشور را زیر سؤال می برد و از سوی دیگر، امکان کمک به گروه های جهادی سلب خواهد شد. مخالفین همچنین از این مسأله انتقاد کردند که چرا مجلس باید آخرین نهادی باشد که FATF را بررسی می کند.

با اینکه پس از وزیر نمایندگان موافق و مخالف نظریات خود را در این باره بیان کردند، FATF همچنان مهم ترین موضوع مجلس ماند و تعدادی از نمایندگان، تذکرات شفاهی و اخطارهای خود را به این موضوع اختصاص دادند.

در همین ارتباط با الیاس حضرتی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص این موضوع به گفت و گو نشستیم.

وی درباره این موضوع به تابناک گفت: FATF دو پایه اساسی دارد که یکی از آنها، پولشویی و دیگری مبارزه با تروریسم است؛ بنابراین باید درباره همین دو موضوع بحث شود؛ اما متأسفانه عده ای هستند که مشکلات تمام عالم و آدم را در کشور به این موضوع ربط می دهند و به عبارتی در فکر ایجاد بحران هستند.

این نماینده مجلس افزود: ما قانون پولشویی را در کشور تصویب کرده ایم، برای مبارزه با تروریسم هم قانون داریم و قوانین مربوط به آن نیز تصویب شده است؛ اما درباره پولشویی باید گفت، از آنجا که چهل محور در برنامه FATF وجود دارد، به احتمال زیاد باید برخی قوانین خود را بازنگری کرده و کمی سفت تر کنیم. علاوه بر این، باید گزارش هایی نیز به FATF بدهیم و اعلام کنیم در زمینه قانون پولشویی چه کارکردی داشته ایم.

حضرتی همچنین ادامه داد: اینکه گفته شود در ایران کسی پولشویی نکرده، حرف درستی نیست و قطعا کسانی بوده اند که این کار را انجام داده اند، ولی اینکه مثلا چندین پرونده پولشویی بوده و از این میزان به تعدادی نیز حکم داده شده، این یک گزارش است و ما باید این گزارش را به FATF بدهیم.

وی گفت: در مبارزه با تروریسم هم از چنین سیستمی استفاده می شود. تعریف مبارزه با تروریسم در کشورهای مختلف متفاوت است. ما نیز یک تعریف داریم که ارائه کردیم و اگر تعریف های ما با تعریف های آنها منطبق باشد، مشکلی وجود نخواهد داشت.

نماینده مردم تهران یادآور شد: ما چند بحث در خصوص مبارزه با تروریسم داریم که از جمله آنها، حزب الله است. بحمدالله این گروه تا کنون هیچ گونه پرونده تروریسمی نداشته و گروه مدافع کشورش است که می خواهد از تمامیت ارضی کشور و مردم خود دفاع کند، که این هم گروه تروریستی به حساب نمی آید و با گروه های داعش و جبهه نصره ـ که در جاهای مختلف اروپا و خاورمیانه کارهای تروریستی انجام می دهند ـ قابل مقایسه نیست.

این نماینده مجلس راجع به برخی مخالفت ها نیز گفت: مخالفان FATF چند دسته هستند؛ برخی از اینها با هر کاری که باعث گره گشایی و حل مسائل بین المللی شود در این دولت شود، مخالف اند. در واقع این افراد با دولت مخالف اند و کاری به برنامه ها و اقدامات انجام شده ندارند.

وی در ادامه افزود: تعدادی هم هستند که کاری به دولت نداشته و این افراد به کل نظام بین المللی را قبول ندارند و بر این باورند که برای خودمان انقلاب کرده ایم و بنا بر آن، باید با نهضت های آزادی بخش و کشورهایی که انقلابی هستند ـ ولو چند کشور ـ ائتلافی تشکیل دهیم و با اینها نیز کار کنیم. آنان بر این باورند، هر چقدر با نظام بین المللی تعامل کنند، به همان اندازه در آن حل خواهند شد و شاید به مرور چیزی از انقلاب و آرمان های آن نماند.

دسته سوم کسانی هستند که واقعا نگران اند. این افراد فکر می کنند، کسانی که در لیست های تحریم قرار دارند و با وجود پذیرش توافق هسته ای هنوز رفع نشده اند، با امضای FATF تشدیدتر شود، در حالی که ما در داخل به هیچ عنوان زیر بار هیچ نوع توصیه ای برای تحریم اشخاص و افراد خود نخواهیم رفت.

این نماینده مجلس در پایان خاطرنشان کرد: البته شاید کسانی هم باشند که منافع خود را با پذیرش FATF در خطر ببینند. این موضوع را نه می شود، تأیید کرد و نه تکذیب، ولی به هر حال اگر ما FATF را هم نپذیریم، باید قوانینی بگذاریم که مشخص شود منابع پولی افراد از کجاست و پولی که یک فرد دارد از کجا آمده و ورودی و خروجی آن کجا بوده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان