بازدید 10447
۲
حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی در تیتر امشب گفت :

هر تراکنشی با کارت های جدید اعتباری برای فروشندگان ایجاد مالیات میکند!

هر خرید و فروشی برای فروشندگان و دارندگان دستگاه پز(poz) ایجاد مالیات خواهد کرد. فروشندگان اگر بخواهند پول نقد به کسی بدهند باید مراقب پرداخت مالیات از پول نقدی که پرداخت کرده اند و کالا یا خدماتی را ارائه نکرده اند، باشند.
کد خبر: ۶۲۶۸۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۳۴ 28 September 2016
هر تراکنشی با کارت های جدید اعتباری برای فروشندگان ایجاد مالیات میکند!
هر خرید و فروشی برای فروشندگان و دارندگان دستگاه پز(poz) ایجاد مالیات خواهد کرد. فروشندگان اگر بخواهند پول نقد به کسی بدهند باید مراقب پرداخت مالیات از پول نقدی که پرداخت کرده اند و کالا یا خدماتی را ارائه نکرده اند، باشند.

به گزارش «تابناک اقتصادی» در برنامه تیتر امشب به چگونگی توزیع، اهداف وتاثیر گذاری کارتهای اعتباری بر اقتصاد و نرخ تورم و مسائل حاشیه آن گذشت.

 فرشاد حیدری معاون نظارت بانک مرکزی با بیان اینکه کارت های اعتباری در سه طبقه طلایی ، نقره ای ، و برنزی براساس اعتبار مراجعه کنندگان صادر می شوند گفت: در حال حاضر اعتبارسنجی و تشخیص اعطای وثیقه از سوی مشتری بر عهده بانک‌هاست. البته بانک‌ها می توانند از منابع اعتبارسنجی بانک مرکزی نیز استفاده کنند. همچنین کارت اعتباری در قالب قراردادهای متحدالشکل در بانک ها صادر می شود و نرخ سود این کارت‌ها بر اساس نرخ مصوب شورای پول و اعتبار و در حال حاضر 18 درصد است و 1 درصد برای بانک‌ها آبونمان در نظر گرفته شده است.

حیدری در ادامه افزود: در کارت اعتباری مرابحه سقف فردی اعتباری هر شهروند ایرانی 50 میلیون تومان در نظر گرفته شده است و امکان اعطای تسهیلات بالاتر از این رقم وجود ندارد.

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه کارت اعتباری مرابحه می تواند به توزیع خرید در تمامی ایام ماه کمک کند و مشتری باید برای تمدید آن به بانک مراجعه کند گفت: امیدواریم با هماهنگی‌هایی که در آینده با اصناف و بانک‌ها صورت خواهد گرفت، بانک‌ها در یک ماه اول از مشتریان سود دریافت نکنند چرا که این کار به خرید ارزان مشتریان و رونق کسب و کار برای فروشندگان کمک می کند.


معاون نظارتی بانک مرکزی، طرح کارت اعتباری مرابحه را طرحی اثرگذار در اقتصاد ملی عنوان کرد و گفت: در این طرح به رونق اقتصاد ملی توجه شده است و استفاده از کارت برای خرید کالاهای خارجی منافاتی با اهداف ملی نخواهد داشت.

حیدری در پاسخ سوال خسروی مجری برنامه که پرسید آیا می توان با این کارته کالای خارجی هم خرید گفت: بله می توان قیمت هر نوع کالا و خدماتی را از طریق دستگاه پز(poz) پرداخت کرد چرا که کالاهای خارجی نیز از مبادی قانونی وارد شده و فروشنده آن بابت این کالا، مالیات پرداخت می کند.

حیدری معاون نظارتی بانک مرکزی این اقدام را جایگزینی مناسب برای تسهیلات خرد خواند و تصریح کرد: با صدور کارت‌های اعتباری، فرایند اعطای تسهیلات خرد به آحاد مردم تسهیل می شود و با این ابزار از مراجعه مکرر مردم به بانک‌ها، صدور فاکتور و یا انجام برخی معاملات صوری جلوگیری خواهد شد. همچنین اعطای کارت‌های اعتباری به شهروندان، فرایند اداری بانک‌ها را کوتاه خواهد کرد.

معاون نظارتی بانک مرکزی از نظارت و رصد دقیق این بانک بر اجرای این طرح خبر داد و اظهار داشت: یکی از اولویت‌ها و سیاست‌های اعتباری بانک مرکزی، اعطای تسهیلات به آحاد مردم است. بر این اساس این بانک در نظر دارد، آمار میزان تخصیص منابع خرد از طریق کارت‌های اعتباری به مردم را دریافت کند و باتوجه به اینکه بانک‌ها دراین طرح از منابع خود استفاده می کنند و هیچ ارتباطی به اعتبار بانک مرکزی یا تاثیربر تورم نخواهد داشت.

حدیری گفت: اصل براین است که اعتباری که بانک ارائه می کند به موقع به بانک برگردد. توان مشتریان متفاوت است و بانک بر اساس این اعتبار است و اگر پس از 7 روز خرید شما پرداخت نشود از این تسهیلات با سود 18 درصد در اقساط مختلف تا 36 ماهه برای مشتری منظور میگردد.

حیدری با تاکید براینکه اعتبار این کارت ها از دستگاه های « ای تی ام »  قابل برداشت نیست ابراز داشت: اگر چنانچه پرداخت نقدی صورت بگیرد مثلا از طریق پایانه فروشی اعتبار این کارتها نقد شود و مشتریان اعتبار این کارتها را نقدا دریافت کتتد ما به طرق مختلف رصد می کنیم.

اعتبار این کارتها سالانه است. تا امروز 168 هزار کارت صادر شده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر سالهاست با ارائه چنین کارتهایی بازار اقتصادی را تحریک به فعالیت تجاری می کنند، گفت: این کارتها فقط داخل کشور قابل استفاده است. این مقام مسئول با تأکید بر اینکه تاکنون و براساس برآوردها حدود 20 هزار کارت ظرف مدت چند روز ابتدایی عملیاتی شدن این طرح صادر شده است و باتوجه به پیش بینی‌های صورت گرفته امید است طی یک سال آینده عموم مردم از این طرح استقبال کنند.

ساسان شاه ویسی کارشناس اقتصادی در تایید و نقد این طرح پرسید: این کارتها جدید نیست و بانک قصد دارد اقتصاد خرد را به اقتصاد کلان تبدیل کند  آیا ممکن است باعث افزایش نقدینگی جامعه شود؟

حیدری در پاسخ  با بیان اینکه اعطای کارت‌های اعتباری موجب رشد نقدینگی نمی شود، گفت: منابع تخصیصی کارت‌های اعتباری از کل اعتبارات شبکه بانکی تأمین می شود و در نتیجه این امر موجب رشد نقدینگی در کشور نخواهد شد.

حیدری گفت: بله انتظار داریم تا یکسال آینده جایگزین اعتبارات خردی باشیم که بانکها ارائه می کردند.

شاه ویسی گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ تورم 9 درصد است  اما در این کارتها به شکل مزمنی اعتبار تسهیلات کارتهای اعتباری 18 درصد است آن هم بصورت شناور یعنی ممکن است تغییر کند؟

شاه ویسی در ادامه پرسش خود گفت: آیا برای برای بانک ارائه این کارت ها مرقوم به صرفه است؟

حیدری گفت: عملا سود بانک ها در این کارتهای اعتباری با احتساب هزینه های جانبی  لحاظ شده است.

گفتگوی دو طرفه تیتر امشب که تا حدودی مجری برنامه نیازی به صحبت و طرح سوال نداشت ادامه پیدا کرد و سوال و جواب بین دو طرف برای روشنگری افکار عمومی ادامه داشت.

شاه ویسی اعتبارات خودرو ، وام مزدوجین و خرید کالا را بررسی کرد و پیوسته از معاون نظارتی بانک مرکزی برای شفاف سازی چگونگی ارائه  وام های اعتباری سوال می پرسید بطوریکه در ابتدا برای خود ایشان نقاط مبهم بسیار داشت.

حیدری گفت :یک هزار تریلیون تسهیلات بانک هاست که جایگزین شدن نرم اعتبارات خرد بانکها با این کارتهای اعتباری صورت خواهد گرفت. بانکها علاقه مند هستند که تسهیلات ارائه کنند و سود بگیرند این کار علاوه بر ایجاد و تحریک تقاضا و فروش، بانک نیز ذی نفع است و سود دریافت می کند.

شاه ویسی پرسید بهتر نبود بجای اینکه به یک مرتبه این کارتها برای کلیه خدمات و خرید باشد مقطعی برای خرید خاصی صادر می شد؟

حیدری در پاسخ گفت: نیازی به این کار نبود تمام اعتبار و تسهیلات ارائه شده در این کارت ها برای رونق اقتصاد داخلی وافزایش  قدرت خرید  مردم ارائه می شوند.

معاون نظارت بانک مرکری در پاسخ سوال شاه ویسی که آیا برای فروشنده نیز مالیات می پردازد یا خیر، گفت: هر خرید و فروشی برای فروشندگان و دارندگان دستگاه پز(poz) ایجاد مالیات خواهد کرد. فروشندگان اگر بخواهند پول نقد به کسی بدهند باید مراقب پرداخت مالیات از پول نقدی که پرداخت کرده اند و کالا یا خدماتی را ارائه نکرده اند، باشند.

حیدری که در قالب پاسخ دادن به سوالات شاه ویسی اطلاع رسانی می کرد گفت: امیدواریم که  مردم و بازار فروش و خدمات از این طرح استقبال کنند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
سود 18 درصدی خود باعث افزایش نقدینگی می شود...
به شخصه سود بالا را عاملی برای عدم کاربرد این کارت ها می دانم...
ماليات رو مستقيم از خريدار كم كنيد تا ديگران رو دچار مشكل نكنيد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان