بازدید 13019
LEZ؛ طرحی که حتی اجرای ناقصش نیز دوام نیاورد؛

عمر شش روزه طرح ترافیکی که قرار بود تهران را نجات دهد!

پس از جرح و تعدیل های فراوان بود که پلیس با اجرای طرح کاهش موافقت کرد و قرار شد از آغاز مهرماه، اجرای آن در دستور کار قرار گیرد و بنابراین، به شهروندان اعلام شد که برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند؛ اما مگر می‌شود پای ما ایرانیان در میان باشد و کارها به روزها و ساعات آخر واگذار نشود؟!
کد خبر: ۶۲۶۶۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹ 27 September 2016
طرح کاهش که اجرای آن از ابتدای مهرماه آغاز شد، در ششمین روز حیاتش متوقف شد. آن هم در شرایطی که قرار بود در سایه اجرای این طرح، غول کهنسال آلودگی هوای تهران از پای درآید!
 
به گزارش «تابناک»، نیمه های تابستان امسال، زمانی که حاضرین در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، گزارش رسمی شکست طرح تردد زوج و فرد خودروها در راستای هدف کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران را شنیدند، به نظر می‌رسید همه چیز برای اجرای طرح جایگزین آن فراهم شده، اما این گونه نبود.

آن گونه که در آن نشست درباره طرح جایگزین سخن به میان آمد، LEZ یا طرح کاهش، ایده ای نوین بر پایه برخی طرح های ترافیکی به اجرا درآمده در برخی کشورهای جهان بود که بر اساس آن، قرار بود خودروها از نظر فنی ارزیابی شده و بر پایه نتایج این ارزیابی، در چند گروه دسته بندی شوند؛ به این صورت که خودروهای کمتر آلاینده در یک گروه قرار گیرند، خودروهای آلاینده در دسته ای دیگر و خودروهای با آلایندگی متوسط و خودروهای پاک نیز در دسته بندی های جداگانه ای جای گیرند و سرانجام بر اساس این دسته بندی ها، محدوده ای که اجازه تردد در آن را به دست خواهند آورد، مجزا شود.

معنای اجرای این طرح، برچیدن بساط طرح تردد زوج و فرد و طرح ترافیک ویژه مناطق آلوده مرکزی پایتخت بود، اما ندید گرفتن یک نکته مهم و کلیدی، موجب شد، پلیس با اجرای این طرح جایگزین موافقت نکند و ماجرا وارد فاز اظهار نظرها و مخالفت ها در سطح رسانه ها شود.

اشکالی که ناشی از تمرکز طراحان طرح کاهش بر مسائل آلودگی محیط زیست و غافل شدن از ویژگی های کنترل میزان ترافیک طرح های قبلی بود؛ به این معنا که بر اساس طرح کاهش، اگر همه خودروها در دسته پاک قرار گیرند، خواهند توانست در همه جای شهر تردد کنند که با توجه به ظرفیت کم معابر ترافیکی شهر، زندگی در تهران را مختل خواهد کرد؛ بماند که بعید به نظر می‌رسد خودروهای حمل و نقل عمومی در دسته خودروهای پاک قرار گیرند و بتوانند به مناطق مرکزی شهر دسترسی یافته و در جابجایی مردم نقش ایفا کنند.
 
عمر شش روزه طرح ترافیکی که قرار بود تهران را نجات دهد! 
بدین ترتیب به نظر می‌رسید که اجرای این طرح به بن بست خواهد رسید تا اینکه طراحان بخش هایی از آن را موقتا کنار گذاشتند تا رفع مشکل شود. به این صورت که دسته بندی خودروها کنار گذاشته و صرفا بر معاینه فنی خودروها متمرکز شدند؛ با این یادآوری که حتی برچیدن بساط طرح زوج و فرد نیز به آینده موکول شد و از طرح تفصیلی کاهش، تنها تردد مکانیزه خودروها در معابر ورود به طرح زوج و فرد، برای شناسایی خودروهای فاقد معاینه فنی ماند. شبیه شیر بی یال و دم و اشکم معروف که در ضرب المثل ها آمده است!

این گونه بود که پلیس با اجرای طرح کاهش موافقت کرد و قرار شد از ابتدای مهرماه، اجرای آن در دستور کار قرار گیرد و بنابراین به شهروندان اعلام شد، برای دریافت معاینه فنی اقدام نمایند، اما مگر می‌شود پای ما ایرانیان در میان باشد و کارها به روزها و ساعات آخر واگذار نشود؟!

کافی است کمی درباره خصایص زشت و زیبای خودمان تأمل کرده باشیم تا حدس زدن فرجام ماجرا عجیب نباشد. اینکه ازدحام شدید مراکز معاینه فنی، شمار بالای خودروهای متقاضی دریافت برگه این معاینه و موکول شدن همه چیز به روزهای پایان تابستان و ابتدای مهر، بالاخره امروز کار خودش را کرد و مسئولان نیروی انتظامی از توقف اجرای این طرح خبر دادند.

این خبر را سرهنگ حسن عابدی، جانشین رئیس پلیس راهور تهران اعلام کرد و در توضیحش گفت: با توجه به اینکه محور اصلی اجرای طرح ترافیکی کاهش، معاینه فنی خودروست، در روزهای اخیر شاهد حجم سنگین مراجعه خودروها به مراکز معاینه فنی در تهران هستیم. به همین دلیل و به منظور همراهی با شهروندان در راستای انجام معاینه فنی خودروها، مقرر شد اجرای طرح ترافیکی کاهش تا اطلاع ثانوی متوقف شود.

خبری که مخالفت هایی نیز از جانب برخی مسئولان داشته و به عنوان مثال، یکی از اعضای شورای شهر تهران اقدام پلی در توقف این طرح را غیرقانونی خوانده، اما چه اتفاق قانونی رخ داده و چه عدول از قانون در رقم زدنش نقش آفرینی کرده باشد، فعلا شاهد توقف اجرای طرحی هستیم که حتی اجرای بسیار ناقص و نصفه و نیمه اش نیز متوقف شده؛ آن هم به مدت نامعلوم و «تا اطلاع ثانوی!»

طرحی که قرار بود سهم هوا در ریه های پرجمعیت ترین شهر کشورمان را افزایش دهد اما کاهش بندها و ماده هایش هم نتوانست عمری بیشتر از شش روز برایش به ارمغان آورد و جلوه جدیدی از آزمون و خطای مسئولان به رخ همگان کشید!
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۱
فقط دنبال راه کارهای جریمه میگردند
آقاي من ازقديم گفتن اول بايد چاه راكند بعد منار رو دزديد . آخه شما كه نمي تونين ده تا مركز معاينه فني در مركز كشور اضافه كنين تا ساده ترين بخش اين طرح كه معاينه فني است به موقع انجام بشه !چگونه مياين ازاول مهر كه اين همه مشكلات مردم دارن يكمرتبه اجراي چنين طرحي را شروع ميكنين!! واقعا يه جو عقل وفكر ميتونه خيلي از بدبختي هاي ماروكم كنه ومارو ازاين روشهاي حساب نشده كه فقط شرايط زندگي راسخت تر ميكنه نجات بده!!!!
متاسفانه این حرکت پلیس و متوقف کردن یک قانون به هرعلتی باعث بی اعتنایی مردم به سایر اخطارها و اجرای قوانین می شود و هر قانونی وضع میشود به دلیل سابقه این گونه حرکات ناشیانه جدی گرفته نمیشود چون مطمئن هستند راه گریزی توسط خود پلیس و مسئولین برای آن در نظر گرفته میشود. بهتر بود این قانون اجرا میشد ولی بر اساس حروف الفبای پلاک خودروها در یک بازه زمانی مشخص تا مراکز معاینه فنی نیز با آرامش انجام فعالیت نمایند.
با سلام و عرض ادب و احترام
باید به عرض برسانم که اینگونه طرحها که در حال حاضر اجرا می شود کارائی لازم را ندارد و حتی نمی توان با نسخه طرحهای دیگر مثل lez که در کشورهای دیگر جواب داده برای ترافیک تهران و شهرهای ایران پیاده کرد. تاکنون در این باره مواردی را به عنوان کسی که با نگاه ریز به ترافیک تهران دقت کرده بیان کرده ام متاسفانه هیچ کدام از مسئولین ظاهرا قصد اینکه حداقل به اینگونه سایتها سر بزنند و یا در مورد آن چیزی که مردم می نویسند قدری تامل کنند وجود ندارد. فقط از مسئولین امر یک سوال می کنم . چگونه می شود که یک اتوبان مثل همت که هیچگونه چراغ راهنمائی ندارد که باعث توقف شود از ابتدای صبح تا آخر شب همیشه درگیر ترافیک است؟ آیا بهتر نیست از مردم هم در این موارد استفاده کنید؟ آیا بهتر نیست بجای طرحهایئ که تاکنون جواب نداده است و می توان گفت باطل شده است از روشهای بهتری بهره برد؟
اكثر طرحها تو كشور ما همينجوريه،
چون كار كارشناسانه روش انجام نميشه،
و چون خيلي از كارشناسان مربوطه، كارشناس اون كار نيستند و خيليها تو جاي خودشون بكار گرفته نشده اند.
اين ماشين هاي لوكس هر چي باشه حداقل باعث حق الناس نميشه و هوا رو آلوده نمي كنه.
پاسخ ها
مهدی م
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
به هر حال تهران قرار نیست مال پولدارها باشه. مردم هم تا یه حدی صبر دارن و بالاخره قاطی می کنن. خصوصا وقتی می بینن همه پولدارها زحمت نکشیدند مثل این حقوق های نجومی
با سلام. اگر برای برطرف کردن آلودگی هوا بود چرا من که خانه ام در محدوده طرح ترافیک زوج و فرد هست هر هفته مجبور بشم سه بار مجوز طرح بخرم و تا به خونه ام بروم. خانه من نقش مهمانسرا شده برایم. باید روزی حدود 40000 تومان بدهم تا بتونم برم خانه ام. وگرنه باید عمر و وقتم را تا ساعت 10 شب تلف کنم.
ما که متوجه نشدیم علت آلودگی چیست ؟ تا همین دو سال پیش مشکل بنزین پتروشیمی ها باعث و بانی آن بود که با واردات بنزین خارجی بارها مقامات گفتند مشکل آلودگی حل شده است . حال که با تدابیر صورت گرفته مشکل حل شده ایجاد دردسر برای مردم چه توجیهی دارد. راستی اتوبوسها و مینی بوسهای عمومی را دیده اید؟ اگر ماشین شخصی کسی دارای یک تصادفی کوچک باشد در معاینه فنی رد میشود ولی اتوبوس و مینی بوسی که اتاقش در حال افتادن از شاسی خودرو است با ده ها نفر سرنشین مشکل ندارد .تاکسی های فرسوده و ... خدایا ما را از سیاست زدگی رها کن تا عاقلانه فکری اساسی برای آسایش این مردم محجوب و در صحنه بکنیم .
وسایل عمومی را زیاد کنید
1- قانون طرح ترافیک فعلی یک طرح صددرصد غیرعادلانه است. یعنی اون شخصی که چند میلیون میده و طرح میخره حق داره هوا رو آلوده کنه ولی اونی که با ماشین نون زن و بچه شو درمیاره ولی پول نداره طرح بخره اجازه تردد نداره.
2- قانون معاینه فنی رو برای خودروهای 4 سال به بالا اجباری میدونه در حالی که طبق آمارهای رسمی درصد بالایی از خودروهای تولیدی داخلی و حتی وارداتی از همون ابتدای تولید دارای آلایندگی های فراتر از حد مجاز هستن. یعنی این خودروها حق دارن تا 4 سال بدون هیچ قید و شرطی هوارو آلوده کنن.
3- طرحهایی مثل این طرح 6روزه هیچ دردی رو از این آلودگی هوا درمان نمیکنه و فقط سهم راهنمایی و رانندگی رو از جیب مردم بالاتر میبره (از طریق قبض های جریمه معاینه فنی)
4- مسئولین خیلی تخصصی تر و عمیقتر باید این مساله رو بررسی کنن که البته این آرزو یک خیال احمقانه است. پس باید به ریه هامون بگیم به آلودگی بیش از پیش عادت کنن
به جای این خودرو ها دودزا داخلی باقیمت های نجومی که قیمت اش بین المللی نیست ولی باید قیمت بنزینش بین المللی باشه خودرهای غیر دودزا خارجی وارد بشند با قیمت بین المللی مشکل حل میشه
اخه این طرح ها مسخره وخند دار هستد افراد خودرو برای استفاده خریداری کردند بعد استفاده ازخودرو محدود میکنید که با مقاومت مردم ربرو میشود ای کاش کم مسولین خود شان راجای مردم بگزارند مرگ بر اثر تصادف و مرگ بر اثر الودگی تعمیر گاه باعث طلف شدن وقت مردم وهدر رفتن منابع البته اسم خودرو داخلی است در صورتی قطعات اش از چین وارد میشه وفقط دوستان زحمت پیچ سفت کردنش میکشند
واقعا تهران درسایه خواب مسولانش تبدیل به کراچی یا بمبی شده.موتورسواران متخلف شهر را قبضه کردن.دیگه پیاده روها اصلا محل گذر آدم نیست.واقعا تهران را ول کردن.موتور سوار هرکاری دلش میخواد جلو چشم پلیس انجام میده.فغغغان از بی توجهی مسولین.....
این طرح ها اگر کارمد بود زوج و فرد جواب می داد.اینا فقط واسه نون دونی جدید هست.
کاش در کنار طرح های معاینه خودرو یک طرح معاینه روانپزشکی و برنامه پرورشی و تنبیهی برای رانندگانی که تقریبا هیچ یک از قوانین رانندگی رو رعایت نمی کنن و تا جا داره حق عابر پیاده و بقیه رانندگان را میخورند و در مقابل هر گونه اعتراضی، با تمام قدرت می ایستند، هم می گذاشتند. شهر های ایران به خصوص تهران تبدیل به کارزار خودرو ها و رانندگانی شده که با هم سر جنگ دارن و در رانندگی خلاف انجام دادن براشون، پیروزی و نشانه زرنگی و باهوشی است. باور کنیم با این همه ادعای فرهنگ و تمدن، خیلی مضحک هستش که در دنیا، رتبه اول در آمار تلفات رانندگی از آن ماست!
وقتی 1100000 خودرو که در پارکینگ کارخانجات آفتاب میخوره رو یه ماهه
با شرایط میفروشن از این بیشتر اتظار نمیره
هر خودرو رو حداقل 3 متر فرض کنید پشت سر هم پارک شه این تعداد
میشه 110000*3=330km یعنی از تهران تا نزدیکای شاهرود/از چی حرف میزنید
بی خیال این حرفا خودتون خوبید!!!!
سلام اگه واقعا دنبال پاکی هوا هستین خیلی نیاز نیست از این قوانین وضع کنیین فقط کافی تو ورودی زوج وفرد و طرح ترافیک چند تا مامور بزارین که هرکسی پلاک اش رو به طرق مختلف مخفی نکنه و وارد بشه و بعد اصلاح قانون خودروهای کمتر از 5 سال تولید الزامی هست
به جای تردد برمدیریت توقف باید فکر کرد زیرا عمده مشکل ترافیک و آلودگی هوا از خودروهای تک سرنشین است که 85% زمان فعال روز را با اشغال حاشیه خیابان های اصلی در حال توقف (پارکینگ)بسرمی برند،پس راه حل:
1.خط کشی زرد ناپیوسته لاین راست همه خیابان های اصلی به علامت مسیر حمل و نقل عمومی با جلوگیری از پارکینگ – نه عبوریا مکث – خودروها.
2.خط کشی پارکینگ در فرعی با تعیین پارک بها.
با این طرح مسیرباز، سرعت و ظرفیت حمل ونقل عمومی سه برابر،پارکینگ هزینه بردار،لذا استفاده از خودروتک سرنشین به صرفه نخواهد بود.جزییات طرح قابل ارایه است
هفته اول مهر با توجه به بازگشایی مدارس و تغییر ساعت رسمی، همیشه یک ترافیک غیرعادی رو همراه دارد. مخصوصا در چند سال اخیر که هم تعداد ماشینها چند برابر شده و هم شهروندان بدون ماشین تا سر کوچشون هم نمیرن!
البته من طرفدار طرح نیستم ولی قطعاً هر کسی می خواست شکست این طرح رو ببیند بهترین راهش اجرای طرح در هفته اول مهر بود!
- خودرويتان بايد هميشه معاينه فني داشته باشد كه ندارد (يعني به حقوق و سلامت ديگران بي اعتناييد)
- از سه ماه پيش هم اعلام كردند براي معاينه فني، اقدام نكرديد (يعني ...)
- حالا كه ميخواهند طرح را شروع كنند و از ترس جريمه شدن به مراكز معاينه هجوم مي‌اوريد! (طلبكار هم هستيد و ...)!

من ديگه حرفي ندارم. متاسفم براي بزرگ كردن مشكل اين نوع هموطنان و توقف طرح.
اجرا درست این طرح به میزان قابل توجه ای آلودگی را کاهش میده انشالله همه همکاری کنن طرح اجرا بشه سلامتی ملت از این بحث های حاشیه ای خیلی مهمتر هست نتیجه این طرح در سایر کشور ها موفق بوده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار