بازدید 3265

اما و اگر های سمساری اینترنتی

نبود دستمزد کافی و نداشتن وقت کافی برای مراجعه به بازار از یک سو و مصرف گرایی از سوی دیگر سبب شده تا خریداران به سمت سایت های فروش اجناس دست دوم رفته و نسبت خرید و حتی فروش کالاهای موجود در خانه خود رغبت به خرج دهند.
کد خبر: ۶۲۶۳۴۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶ 26 September 2016
به گزارش تیتر شهر کسب و کار آزاد این روزها بیشتر مورد توجه کسانی است که علاقه ای به کار کردن برای شرکت ها و سازمان های رسمی و غیر رسمی را ندارند و امروزه در هر کوی و بزرن مغازه و فروشگاه هایی دیده می شود که هر یک کالا و خدماتی ارائه می کنند اما در حال حاضر فروشندگان و خریداران کالا رویه دیگری را در پیش گرفته اند و خود را با زندگی مدرن تطبیق داده اند.

مغازه داری با سبک زندگی موجود تطبیق پیدا نکرده است

رفته رفته با گسترش شهرها، توسعه شهرنشینی و کاهش ارزش پولی هزینه کسب و کار آزاد افزایش یافت و مغازه داران علاوه بر مالیات و پرداخت اجاره بها، اقلام مورد نیاز را باید با قیمت چند برابر گذشته خریداری می کنند. علاوه بر تمام نکات ذکر شده استانداردهایی که هر یک از اقلام موجود برای فروش و تحت فشار قرار دادن مغازه داران برای تطبیق خود با مسائل بهداشتی و سلامت خود سبب افزایش بار هزینه برای فروشندگان شده است.

مصرف گرایی و صرفه جویی در یک نقطه جمع شده است

مصرف گرایی در سال های اخیر سبب افزایش میل مردم برای خرید کالا شده است اما با توجه به این که میزان دستمزد افراد نسبت به افزایش قیمت کالاها، افزایش کمی داشته است؛ توان مالی خریداران کاهش یافته اما مصرف گرایی همچنان وجود دارد. از سوی دیگر در دنیای مدرن، تمام وقت افراد در محل کار صرف می شود؛ بدین ترتیب شلوغی خیابان ها و مشکلات تردد در سطح شهر، تنوع طلبی افراد در انتخاب کالا هر یک دلیلی بر کاهش علاقمندی آنان به صرف وقت و هزینه برای خرید کالای مورد نظر در خیابان شده است.
 
دستفروشی پاسخ موقت به نیاز مصرف گرایی

تقاضای مردم برای افزایش خرید و نداشتن پول کافی برای خرید کالاهای مورد نیاز سبب رونق کار دستفروشان شد؛ بدین ترتیب در کلان شهرها در هر کوی و برزنی شاهد فروش محصولات به اصطلاح بنجلی هستیم که به دلیل نداشتن استانداردهای کافی و گاهی فروش اجناس دست دوم به جای نو از چشم مشتریان افتاد و دیگر رغبتی برای خرید کالاهایی که در کنار خیابان توزیع میشود که بعضا با دخالت کنترل بازار جمع میشود؛ وجود ندارد. اما همچنان نیاز مردم به خرید اجناس ارزان قیمت اما با کیفیت با صرف کمترین هزینه باقی مانده است.

سمساری اینترنتی؛ حرکت از سنت به مدرنیته

سمساری در گذشته با خرید کالاهای دست دوم مردم نقش واسطه را برای فروش کالا بازی کرده و اجناس دست دوم با کیفیت های متفاوت را با قیمت غیر واقعی دست مشتریان می رسانده است. اما زندگی مدرن سبب شده تا رفته رفته دست واسطه کوتاه شود. بنابراین دسته ای از افراد با شناسایی تقاضای مردم و مشکلات موجود دست به ابتکاری زدند که نمونه های برون مرزی آن با موفقیت های چشم گیری مواجه شده بود. بازار دست دوم‌ها در چند‌ سال اخیر خیلی رونق پیدا کرده است. وجود قیمت‌های پایین‌ کالاهای دست دوم نسبت به نمونه نو، زندگی مدرن، آپارتمان‌نشینی و اسباب‌کشی اجازه نمی‌دهد خیلی راحت اجناس دست اول زا خریداری کرد زیرا برخی از کالاها  جاگیر است و نگهداری از آن به دلیل اسباب کشی سخت است و با یک خش قیمت آن کاسته یا بدنما ‌می‌شود. به همین دلیل این روزها خریداران اجناس دست دوم همپای خریداران دست اول زیاد و چه بسا بیشتر شده‌اند

نمونه موفق سمساری اینترنتی در دنیا

eBay اولین و بزرگ‌ترین سایت خرید و فروش اجناس دست دوم در جهان محسوب می‌شود. موسس و مدیر این سایت موفق یک ایرانی الاصل به نام پیر امیدیار(Pierre Omidyar) است. بیش از 276 میلیون کاربر ثبت شده در eBay وجود دارد و در هر ثانیه اجناسی با ارزش حدود 2 دلار در آن دادوستد می‌شود. این سایت طبق رده‌بندی سایت الکسا، رتبه هجدهم پربیننده‌ترین وب‌گاه‌های دنیا را در اختیار دارد، در حالی که سایت بزرگ آمازون در مکان ۲۸ جهان است. هر روز نزدیک به ۳۶ میلیون کالای مختلف برای فروش روی این سایت قرار می‌گیرند و شغل حدود ۵۰۰ هزار نفر در جهان از طریق eBay تامین شده‌است.
در سال 1995 مبدع eBay آقای پیر امیدیار، به صورت کاملا اتفاقی یک دستگاه فتوکپی را به صورت آنلاین به فروش گذاشت و خوشبختانه خریدار هم برای آن پیدا شد. وقتی به خریدار اعلام کرد که دستگاه شکسته است، فرد خریدار اظهار داشت که «من یک کلکسیونر فتوکپی‌های شکسته هستم». این زمانی بود که امیدیار متوجه شد که هر چیزی امکان پذیر است.

eBay تجارت مستقیم را در اینترنت فراهم آورد و از وب جهانی برای این امر استفاده کرد. پیر امیدیار به‌تدریج با دریافت حق مبادله در این بازار اینترنتی که به سرعت رو‌به رشد بود، درآمد کسب می‌کرد. وی در ابتدا با این کار به صورت یک کار پاره‌وقت برخورد می‌کرد اما زمانی که درآمدش به مبلغ ۱۰ هزار دلار در ماه رسید، کار اصلی‌ش را رها کرد و تمام وقتش را بر روی eBay گذاشت.

این اتفاقات در سال ۱۹۹۶ به وقوع پیوستند و در آن زمان پیر تصور نمی‌کرد که روزی فروشگاه eBay به عنوان بزرگ‌ترین فروشگاه اینترنتی جهان مطرح شود. فروشنده‌ها در این سایت اجازه داشتند تا لیست‌های اجناس را برای فروش، در اختیار خریداران قرار دهند. خریدارها روی اجناس قیمت می‌گذاشتند و سایر مشترکین eBay از بین اجناس لیست شده، اقلام موردنظر خود را پیدا می‌کردند. اجناس این سایت بر حسب موضوع، رتبه‌بندی شده و هر حراجی فهرست مخصوص به خود را داشت. جست‌وجو در وب و گشتن در این حراج‌ها کاملا مجانی بود.

این شرکت پس از گذشت حدود ده سال از فعالیت خود به موفقیت‌های بسیار گسترده جهانی دست پیدا کرد و توانست شرکت‌های بسیار بزرگ دیگری در زمینه تجارت الکترونیک را خریداری کند. (مثل شرکت PayPal، Skype و Gumtree که هر کدام از نمونه‌های بسیار موفق تجارت الکترونیکی هستند.)

در سال 2006 حجم مبادلاتی که توسط وب‌گاه eBay صورت گرفت، بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار بود که از این مقدار حدود ۱۰ درصد آن سهم خود eBay به عنوان سود بوده‌است. پیر امیدیار کماکان یکی از سهامداران اصلی eBay است. این شرکت با داشتن بیش از 15 هزار کارمند در سراسر جهان، در سال گذشته میلادی درآمدی بالغ بر 8 میلیارد دلار داشته است.

رونق سایت های داخلی فروش اجناس دست دوم 

فروش اجناس دست دوم در ایران نیز در حال گسترش است و خریداران به طور مستقیم و از طریق اینترنت دست به انتخاب کالای مورد نیاز می زنند خود سبب انتخاب بهترین محصول با کمترین هزینه و منطبق با تنوع طلبی افراد شد. بدین ترتیب افراد در هر ساعت از شبانه روز در سایت های مورد نظر مراجعه کرده و کالای مورد نظر خود را انتخاب می کنند و با دادن پیام به صاحب کالا و فروشنده آن، جنس خود را تحویل می گیرند. از دیگر سو صاحبان کالا نیز اجناس خود را در این سایت ها قرار می دهند که به دلیل داشتن مخاطب با کسر هزینه های مالیات و با قیمتی کمتر از قیمت بازار به دست خریدار می رسانند. امروزه فروشندگان ترجیح می‌دهند که ریسک کمتری قبول کند و با جنس‌های دست دوم کار کند بدین ترتیب مشکل های موجود از میان رفت اما همانند سایر روش های موجود دارای معایب خاص خود است. 

ساماندهی سمساری های مجازی، راه خروج از توسعه بی نظمی

فعالیت های جدید عمدتا با معایبی همراه هستند که در ابتدا مدیران مربوطه و سپس مصرف کنندگان و تولید کنندگان باید بدان توجه کنند. شناخت قواعد دنیای مدرن سبب پیشرفت در روند خدمات رسانی و رونق کار افراد می شود اما نمونه های سنتی فروش اجناس دست اول و یا دست دوم که سمساری ها بوده اند با تنش هایی مواجه می شوند که گاهی غیر قابل جبران هستند و سبب آسیب خرده فروشان و عدم امنیت در بازار فروش خواهد شد که این امر جز با در مسیر قرار گرفتن صاحبان مغازه و تطبیق با سبک زندگی مدرن امکان پذیر نخواهد بود. در خصوص مسئولان به نظر می رسد باید با ساماندهی بازارهای مجازی و غیر مجازی کالاهای دست دوم و نظارت بر استانداردهای موجود از توسعه بی نظمی جلوگیری شود و هر فردی که اقدام به فروش کالا می کند ملزم به رعایت اصول خاص شود که این امر جز با اعمال فشارهای لازم بر مدیران این سایت ها امکان پذیر نخواهد بود. لازم به ذکر است پلیس فتا تاکنون عملکرد خوبی را در فضاهای مجازی و سایت های فروش کالا داشته و با متخلفان برخوردهای لازم را به عمل می آورد. البته نکات بسیاری در خصوص فعالیت سایت های اینترنتی حاضر وجود دارد که از آن میان می توان به نبود قیمت واقعی اجناس، مشخص نبودن میزان سلامت کالا، فروش اجناس قاچاق و... اشاره کرد که نگاه جدی مسئولان را در این ارتباط و برنامه ریزی جدی در این امر مورد نیاز خواهد بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل