بازدید 7811
تحلیلی از بازار5مهر بازار سرمایه

دو محرک اصلی رشد بورس در نیمه دوم سال/رشد ادامه دار نقدینگی

در تحلیل امروز به بررسی گروه هایی پرداخته ایم که جو فروش و جو خرید در آن ها در بازار امروز کاملا اشکار بود،به بررسی اخبار مهم اقتصادی امروز بازار بویژه افزایش رشدنقدینگی و نیز دو محرک رشد بورس در نیمه دوم سال و در پایان هم اشاره ای به شنیده ها و شایعات گسترده و مهم در بازار امروز کردیم.
کد خبر: ۶۲۶۳۱۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 26 September 2016
به گزارش تابناک اقتصادی،در تحلیل امروز به بررسی گروه هایی پرداخته ایم که جو فروش و جو خرید در آن ها در بازار امروز کاملا اشکار بود،به بررسی اخبار مهم اقتصادی امروز بازار بویژه افزایش رشدنقدینگی و نیز دو محرک رشد بورس در نیمه دوم سال و در پایان هم اشاره ای به شنیده ها و شایعات گسترده و مهم در بازار امروز کردیم.در بازار امروز بیشترین تاثیر مثبت به ترتیب گروه های سیمان،آهک و گچ،انبوه سازی،املاک و مستغلات و ماشین آلات و تجهیزات و در مقابل بیشترین تاثیر منفی را به ترتیب گروه های خودرو وساخت قطعات،فرآورده های نفتی و استخراج کانه های فلزی بر شاخص بورس داشتند. جو خرید متعلق به گروه های سیمان،آهک و گچ،ماشین آلات و تجهیزات،انبوه سازی،املاک و مستغلات و محصولات غذایی و در مقابل جو فروش در گروه های خودرووساخت قطعات،سایر واسطه گریهای مالی،فرآورده های نفتی و بیمه و صندوق بازنشستگی کاملا آشکار بود. امروز مجموع ارزش معاملات بورس وفرابورس نسبت به روز کاری قبل با کاهش بیش از 37درصدی مواجه شد به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 4717میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 2916میلیارد ریال رسید.
امروز هم شاهد دستکاری مسئولین در شاخص بورس با انجام معاملات صوری در سهام های شاخص ساز بویژه سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بودیم.



گروه سیمان،آهک و گچ
در گروه سیمان،آهک و گچ ، شاهد معاملات اکثرا مثبت و متمایل به صف خرید و پرحجم تر نسبت به روز کاری قبل بودیم. این گروه هم جزء گروه هایی بود که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند به طوری که شرکت سیمان فارس و خوزستان با بیش از 8 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص برجای گذاشت.سهام 24شرکت از 30 سهام شرکت های قابل معامله امروز در این گروه، با افزایش قیمت و سهام 6 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.سهام 18 شرکت با صف خرید بسته شدند و  در مقابل صف های فروش متعلق به شرکت های صنایع سیمان دشتستان،سیمان آرتا اردبیل،سیمان فارس و سیمان اصفهان بود.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت های سیمان شرق و سیمان دورود به ترتیب با دادو ستد بیش از 10و  7.8 میلیون سهم و بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز متعلق به شرکت سیمان شرق و سیمان فارس و خوزستان با بیش از 11 و 10.5 میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 2.65 درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 2.66 درصد مثبت بود.
 

گروه فرآورده های نفتی
 در گروه فرآورده های نفتی ، شاهد معاملات اکثرا منفی همراه با کاهش حجم معاملات بودیم. این گروه  هم جزءگروه هایی بود که امروز هم بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس گذاشت به طوری که شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیش از 46 واحد اثر منفی بر شاخص گذاشتند.ای گروه همچنین جز گروه هایی بود که جو فروش بر آن حاکم بود. از 12 نماد شرکت های قابل دادوستد در این گروه،سهام1شرکت با افزایش قیمت و سهام 11 شرکت با کاهش قیمت روبرو شدندتنها صف خرید این گروه متعلق به شرکت نفت پاسارگاد و درمقابل بیشترین کاهش قیمت این گروه متعلق به شرکت پالایش نفت شیراز  با 4.4درصد منفی به خود اختصاص دادند.بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت پالایش نفت تبریز در نماد شبریز با خرید و فروش بیش از 6.3میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات نیز متعلق به  شرکت پالایش نفت تبریز در نماد شبریز با حدود 30میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 0.12 درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 1.23 درصد منفی بود.


گروه انبوه سازی،املاک و مستغلات
در گروه انبوه سازی،املاک و مستغلات ، شاهد معاملات همگی مثبت و متمایل به صف خرید و نیز  پرحجم تر نسبت به روز کاری قبل بودیم. این گروه هم جزءگروه هایی بود که امروز هم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت و هم جو خرید  خوبی بر آن حاکم بود.از 18 نماد شرکت های قابل دادوستد در این گروه،سهام همه18 شرکت با افزایش قیمت روبرو شدند. صف های خرید متعلق به شرکت های  توریستی و رفاهی آبادگران ایران،سرمایه گذاری ساختمان ایران و نوسازی و ساختمان تهران و در مقابل بیشترین کاهش قیمت متعلق به شرکت سامان گستر اصفهان  با 0.66درصد منفی نسبت به قیمت پایانی روز قبل  بود. بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت سرمایه گذاری مسکن  با خرید و فروش بیش از 10 میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به  شرکت سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان  با بیش از 24میلیارد ریال بود.  میانگین درصد قیمت پایانی گروه 2.82درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 2.63 درصد مثبت بود.
 

گروه خودرو و قطعات ساخت
در گروه خودرو و قطعات ساخت،امروز همانند روز کاری گذشته،شاهد معاملات به طور کلی منفی و برخی در نزدیکی صف فروش و نیز حجم معاملات نسبت به روز کاری قبل در این گروه افرایش یافت.این گروه جزءگروه هایی بود که امروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص گذاشت به طوری که دو شرکت سایپا و ایران خودرو به ترتیب با بیش از 16 و 29 واحد تاثیر منفی بر شاخص برجای گذاشتند و نیز جز گروه هایی قرار داشت که جو فروش بر آن حاکم بود. 22 شرکت از 28 نماد قابل معامله، با کاهش قیمت و نماد 6 شرکت با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند.صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های تولیدمحور خودرو،ریخته گری تراکتورسازی ایران و الکتریک خودرو شرق و در مقابل تنها صف فروش متعلق به شرکت کمک فنرایند امین بود.بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا و خپارس به ترتیب با بیش از 62 و 18 میلیون سهم به خود اختصاص دادند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به شرکت های سایپاو ایران خودرو به ترتیب با بیش از 77 و 32 میلیارد ریال می باشد.  . میانگین درصد قیمت پایانی گروه 1 درصد منفی و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 1.70 درصد منفی بود.


گروه ماشین آلات و تجهیزات
در گروه ماشین آلات و تجهیزات ،  معاملات شرکت های این گروه همگی مثبت و  پرحجم تر  نسبت به روز کاری قبل بورس  بودند.این گروه هم جزءگروه هایی بود که امروز هم بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشت و هم جو خرید خوبی بر آن حاکم بود.از 9 سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام 9شرکت با افزایش قیمت امروز را به پایان رساندند. صف های خرید در این گروه متعلق به شرکت های گسترش صنایع و خدمات کشاورزی،سرما آفرین،سرمایه گذاری پارس توشه،آبسال و ماشین سازی نیرومحرکه بود.یشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای تایرا و تکنوتار به ترتیب با بیش از 8.5 و 4.1میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به نماد  تایرا و وتوشه به ترتیب با بیش از 20 و 12 میلیارد ریال می باشد. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 3.65 درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 4.18 درصد مثبت بود.


 
از حاشیه های امروز می توان به اخبار  از چند شرکت اشاره کرد.در نماد شبريز(پالایش نفت تبریز) خبرها حاكى از به بهره بردارى رسيدن پروژه روغن و ضديخ سازى اين مجتمع پالايشگاهى در مهر ماه حكايت دارد .در نماد سنگ آهن ها شنيده شده كه صادرات سنگ آهن از ابتداى سال ٩٦ متوقف ميشود و فروش سنگ آهن فراورى شده به منظور حداكثر رساندن سود انجام ميشود . در نماد سپاها(سیمان سپاهان)  بر اساس شایعات برای ساخت جاده های بتنی در اصفهان شرکت سیمان سپاهان نیز همکاری میکند.در نماد میدكو(هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه) شنيده ميشود معادن زغال سنگ خمرود با ظرفيت كنسانتره سالانه ٤٠٠ هزار تن از طرف اين شركت سرمايه گذارى ميشود .
 

با انتشار جداول گزیده آمارهای اقتصادی تیرماه توسط بانک مرکزی ، مشخص شد نقدینگی کشور با 6.4 درصد افزایش نسبت به اسفند 94 به بیش از هزار و 81 میلیارد تومان بالغ شده و بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی با 13.1 درصد افزایش افزون بر 196.5 هزار میلیارد و بدهی بخش غیر دولتی با 6.5 درصد افزایش به 78.4 هزار میلیارد تومان رسیده است.
همچنین میزان پول در تیر ماه سال جاری 1394.5 هزار میلیارد ریال بوده که نسبت به اسفند ماه 94 معادل 2درصد رشد داشته است در همین حال میزان شبه پول در تیر ماه معادل 9424.3 هزار میلیارد ریال بوده که با 7 درصد رشد نسبت به اسفند ماه سال گذشته مواجه شده است.
مجموع دارایی و بدهی سیستم بانکی در تیر ماه سال جاری 24523.1 هزار میلیارد ریال است که این رقم نسبت به اسفند ماه سال گذشته 0.3 درصد رشد داشته است.
بر این اساس دارایی های خارجی سیستم بانکی در تیر ماه 95 معادل 5675.3 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به اسفند سال 942.5 درصد کاهش داشته است.
نگاهی به آمار های بانک  مرکزی نشان می دهد بدهی بخش دولتی در تیر ماه  1965.8 هزارمیلیارد ریال  بوده که این رقم 13.1 درصد رشد داشته است . همچنین بر اساس آمار اعلامی بدهی بخش غیر دولتی 7842.8 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به اسفند ماه 94 با 6.5 درصد رشد مواجه شده است.
وام ها و سپرده های بخش دولتی نیز در تیر ماه 648.8 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به اسفند ماه سال گذشته 2.1 درصد رشد داشته است.
میزان وام ها و اعتبارات دریافتی از خارج و سپرده های ارزی در تیرماه 95 معادل 3245/6 هزار میلیارد ریال بوده که این رقم نسبت به اسفند ماه 3.4 درصد کاهش داشته است.

نادی قمی درباره شرایط بازار سهام در نیمه دوم سال جاری گفت: روند حرکتی بورس در نیمه دوم سال اندکی نزولی و سپس صعودی خواهد بود. اغلب در این نیمه، روند بازار صعودی بوده و میانگین بازدهی سرمایه گذاری به 20 تا 25 درصد می رسد.
وی در خصوص صنایع برتر نیز گفت: به نظر می رسد طی نیمه دوم سال برخی صنایع وابسته به دلار تحرکات مثبتی را داشته باشند.
وی با بیان اینکه بازار سرمایه تحت تاثیر محرک های اصلی اقتصاد قرار داشته و فراز و نشیب های آن نیز محصول اقتصاد ملی است، ادامه داد: شرایط فعلی اقتصاد حاکی از آن است که بنگاه های اقتصادی در مسیر رشد قرار گرفته اند اما اگر قدرت تولید و فروش شرکت ها تضعیف شود قدرت سودآوری نیز کاهش خواهد یافت. لذا حمایت از بنگاه های تولیدی داخلی امری ضروری است.
به گفته این مدیر ، سیاست های فعلی دولت مبنی بر کاهش نرخ بهره بانکی و همچنین موضوع تخصیص اعتبار به بنگاه های تولیدی می تواند برخی از مشکلات تولید داخلی را حل کند.

نادی قمی دو محرک اصلی رشد شاخص بورس را کاهش نرخ بازدهی بدون ریسک (نرخ بهره بانکی) و افزایش درآمد دولت اعلام کرد و گفت: کاهش نرخ بازدهی بدون ریسک در فضای بازار مالی ایران و افزایش درآمد دولت از عوامل محرک رشد بورس است.

 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار