بازدید 11206
۶

«حاج کاظم» به دست مردم رسید؛ اما سرنوشت سوژه‌اش همچنان «زجر» است

شاید پس از خرید این مستند و تماشایش، این تصور را داشته باشید ناصر افشارِ این قصه، اکنون سرپا است و پس از اعزام حال خوشی دارد؛ اما واقعیت این است که این جانباز، وضعیت جسمی و روحی مناسبی ندارد. در چند سال اخیر، نه از کمک مالی خبری بوده و نه امکان اعزام دوبارها ش به آلمان برای تکمیل دوره درمان، فراهم شده است. او تنهاتر از قبل شده...
کد خبر: ۶۲۶۲۹۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸ 26 September 2016
«حاج کاظم» به بازار آمد اما سرنوشت فرجام سوژه‌اش همچنان «زجر» است
مستند «حاج کاظم» که به کمک پرویز پرستویی برای اعزام یکی از دلاوران دوران دفاع مقدس به خارج برای عمل جراحی بازمی‌گردد، در شرایطی در شبکه نمایش خانگی عرضه شد که هنوز سرنوشت سوژه این مستند با آه و درد همراه است و با وجود آنکه این جانباز به چهره شناخته‌شده‌ای تبدیل شده، مسئولان همچنان توجه حداقلی نیز نسبت به او ندارند.
 
به گزارش «تابناک»؛ ناصر افشار جانباز بالای 70 درصد جنگ تحميلی، در سال‌های پس از جنگ دویست ماه بستری شده و بیش از 70 بار به اتاق عمل رفته؛ اما همچنان وضعیت وخیمی دارد. بايد شهريورماه هزار و سیصد نود براي ادامه درمانش به آلمان اعزام می‌شد كه با وجود دستور رئيس جمهورِ وقت برای حل مشكل اعزام، ‌هیچ اتفاقی نیفتاد.
 
خودش این گونه روایت کرده بود: «در منطقه حاج عمران و غرب دچار موج گرفتگي شدم، در عملياتي دست چپم كامل قطع شد كه پيوند زدند و در كربلاي 5 هم كه خط‌شكن بودم شيميايي شدم. يك بار هم ضربه‌ مغزي شدم و 29 روز در كما بودم و طي اين مدت 74 بار به اتاق عمل رفتم و بيش از 200 ماه در بيمارستان‌هاي مختلف بستري شده‌ام، به طوري كه تا سال 84 دايم بستري بودم».
 
پرويز پرستويي، حاج كاظم «آژانس شيشه‌اي» كه در آن فيلم به دنبال اعزام «عباس» - با بازي حبيب رضايي - به انگليس براي معالجه او بود، مهرماه هزار و سیصد و نود و یک به دیدار ناصر افشار رفت و در آپارتمان کوچکی که در شهرک اکباتان دارند، با او هم‌نوا شد.
 
«حاج کاظم» به بازار آمد اما سرنوشت فرجام سوژه‌اش همچنان «زجر» است
 
پرستويي در آن دیدار با بيان اينكه اين آدم‌ها ارزش و جايگاه ويژه‌اي در ذهن من دارند گفت: «الان متاسفانه از دفاع مقدس فقط يك سالگرد مانده است و بعد هم تمام مي‌شود مي‌رود تا سال بعد. خوب است اين ارزش‌ها را به رخ مردم بكشيم تا يادشان نرود چه اتفاقي در اين مملكت افتاده و اين ارزش‌ها چقدر مي‌تواند در زندگي امروزيي ما تأثيرگذار باشند؛ اما از ناصر افشارها نبايد غافل شويم».

ناصر افشار صحبت‌هاي پرستويي را ادامه داد و اظهار كرد: «چندي پيش در تلويزيون مي‌ديدم كه يك هوادار فوتبالي در ورزشگاه به دليل شوق زياد دچار مشكل شده و دقايق زيادي را به او اختصاص داده بودند و مي‌خواستند مورد توجه قرار گيرد. هنوز برنامه تمام نشده بود، که روابط عمومي يك باشگاه تماس گرفت و اعلام آمادگي كرد. اما براي جانبازي كه با سرطان دست و پنجه نرم مي‌كند و هزار درد دارد كاري نمي‌شود. مي‌توانند ما را در يك هواپيماي C130 بريزند و ببرند در درياچه نمك خالي كنند و ما هم راحت مي‌شويم».
 
پس از این پیگیری‌ها، در دی ماه همان سال، با پیگیری پرویز پرستویی، ناصر افشاری برای یک عمل دیگر اعزام شد و این آخرین عمل بود. از این دیدار و کمک پرستویی، یک مستند با نام «حاج کاظم» به کارگردانی مسعود نجفی ساخته شد و حالا این مستند بعد از چرخیدن در جشنواره‌های داخلی، در شبکه نمایش خانگی نیز عرضه شده است.
 
شاید پس از خریدن این مستند و تماشایش، این تصور را داشته باشید ناصر افشارِ این قصه، اکنون سرپا است و پس از اعزام حال خوشی دارد اما واقعیت این است که این جانباز وضعیت جسمی و روحی مناسبی ندارد. در چند سال اخیر نه از کمک مالی خبر بوده و نه امکان اعزام مجددش به آلمان برای تکمیل دوره درمان، فراهم شده است. او تنهاتر از قبل شده و مسئولان نیز ظاهراً این عزیزان را فقط برای زینت المجالس هفته دفاع مقدس می‌خواهند.
 
شاید لازم باشد بار دیگر سخنان حاج ناصر افشار را یادآوری کنیم که همچنان تغییر نکرده است: «زماني كه به جبهه جنگ رفتم همه زندگي‌ام را خرج كردم. از سال 83 سه ملك پدر‌م را فروخته‌ام و خرج درمانم كرده‌ام. الان هم چيزي نمي‌خواهم فقط مي‌گويم درمانم كنيد، آيا اين چيز بدي است؟ فقط مي‌خواهم درد نكشم واقعا ديگر تحمل درد ندارم. الان در هفته دفاع مقدس از حماسه‌ها مي‌گويند، خوب اينها ما بوديم و كس ديگري نبوده است».
 
حاج ناصر افشار دوست دارد رئیس جمهور را ببینید و مشکلاتش را با او در میان بگذارد. آیا جانبازی که به واسطه ابعاد مجاهدتش در دوران دفاع مقدس، نشان ایثار دریافت کرده، چنین فرصتی خواهد یافت که به دیدار رئیس جمهور برود یا دکتر روحانی سری به خانه ناصر افشار در شهرک اکباتان می‌زند؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۶
کاش امکانی فراهم می کردید مردم به این اسطوره کمک می کردند تا مشکلاتش کمتر بشه
اقای افشار عزیز دوره جانفشانی گذشته
تو این مملکت حالا دوره دوره شوتبالیستها و اختلاسگرهاست
البته دلواپسها برای امثال شده هیچوقت دلواپس نمی شوند
کاش شماره حسابی جهت کمک به ایشون در نظر می گرفتید
دل آدم پر از درد و قصه می شه با خوندن این مطالب. این آب و خاک به این آدمها تا ابد مدیونه . تورو خدا به گوش مسئولان برسانید.
خدایا خودت کمک کن
دست بوس عزیزان جانباز
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر