بازدید 14164
۳
همزمانی عجیب دو اتفاق در 36 سال پیش و امروز؛

هنوز جای این قهرمان نوجوان را در کتاب‌های درسی نیافته‌ایم! +ویدیو

البته نتیجه این اشتیاق قابل حدس بود. قهرمان نوجوان خود را به هر روشی که می‌توانست به نبرد می‌رساند و هر کاری از دستش ساخته بود را عهده دار می‌شد. این گونه بود که در چنین روزی، در چهارم مهرماه سال 59 مجروح شد و برای مداوا به ماهدشت منتقلش کردند.
کد خبر: ۶۲۶۱۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۴۷ 25 September 2016
نوجوانی که 36 سال پیش در چنین روزی برای نخستین بار نامش را به کتاب قهرمانان جانباز ایرانی پیوند زد، امروز بار دیگر در کانون توجه ها قرار گرفت؛ همزمانی عجیبی که خوشایند نیست و حکایت از نوعی سردرگمی دارد.

به گزارش «تابناک»، چهارم مهرماه سال 1359، در پنجمین روز از آغاز همه جانبه تجاوز صدامیان به خاک کشورمان و شکل گیری مقاومتی مردمی در مناطق مرزی، در خرمشهر اتفاقی رخ داد که آن روز خیلی عادی جلوه می‌کرد اما خیلی زود ثابت شد که مطلع یک حکایت قهرمانی جدید در کشورمان است. حکایت نوجوانی که امام(ره)، او را رهبر ایرانیان خواند.

البته داستان جان فشانی شهید حسین فهمیده چیزی نیست که ایرانیان با آن آشنا نباشند اما با کمال تعجب، کمتر درباره آغاز آن آگاهی داریم، به گونه ای که برخی‌مان فکر می‌کنیم همه حکایت این نوجوان نام آشنا، داستان جان فشانی او در روز هشتم آبان ماه و تلاش برای توقف یورش یگان های زرهی دشمن است، حال آنکه ماجرا از خیلی پیشتر آغاز شده بود.

شهید فهمیده از جمله نخستین افرادی است که خود را به خرمشهر رسانده بود. یک هفته پیش از آغاز رسمی جنگ، در روزهایی که تحرکات پراکنده دشمن در مرزها شدت گرفته بود و نیاز به حضور نیروهای داوطلب برای مقابله با برخی تحرکات هدف دار داخلی و مرزی احساس می‌شد. حال آنکه سن کم این نوجوان اهل قم سختی های زیادی برای عزیمتش به این منطقه فراهم آورده بود.

این سختی ها زمانی تشدید شد که صدامیان با تمام قوا به میهنمان حمله ور شدند و فتح شهرهای مرزی، به ویژه خرمشهر را در اولویت کاری خود قرار دادند و حسین با سن و سال کمش نمی‌توانست تایید حضور رسمی خود در میدان نبرد را دریافت کند. آن هم در شرایطی که در قلب تاریخ ایستاده بود و به این مهم واقف بود.

البته نتیجه این اشتیاق قابل حدس بود. قهرمان نوجوان خود را به هر روشی که می‌توانست به نبرد می‌رساند و هر کاری از دستش ساخته بود را عهده دار می‌شد. این گونه بود که در چنین روزی، در چهارم مهرماه سال 59 مجروح شد و برای مداوا به ماهدشت منتقلش کردند. انتقالی که شوق بازگشت وی به خرمشهر نگذاشت بیش از سه روز به طول بیانجامد و آن گونه که روایت می‌کنند، با تظاهر وی به بهبودی کامل، خاتمه یافت.
 
هنوز جای این قهرمان نوجوان را در کتاب‌های درسی نیافته‌ایم! 

این اتفاق یک بار دیگر نیز در انتهای مهرماه آن سال تکرار شد و بعد از بازگشت وی از درمان در دور دوم انتقال از خرمشهر بود که شهید فهمیده به صف تانک های دشمن زد و حماسه فراموش نشدنی هشتم آبان ماه سال 59 در محله کوت شیخ، نزدیک ایستگاه راه آهن خرمشهر را رقم زد، اما چه می‌شود کرد که کمتر درباره عقبه آن حماسه می‌دانیم و اطلاعاتمان درباره وی، بیشتر به نحوه شهادت و جانفشانی این نوجوان محدود مانده است.

اکنون 36 سال از پیوستن وی به صف جانبازان قهرمان وطن می‌گذرد. از روزی که رزمنده کم سن و سال جبهه مقاومت در خرمشهر، در راه محافظت از میهنمان مجروح شد و یک گام خود را به فیض شهادت و جاودانه شدن نزدیک تر کرد. افتخاری که اگر بگوییم کمتر کسی توانست در هشت سال دفاع مقدس تکرارش کند، اغراق نکرده‌ایم.

اما ظاهرا همه اینها برای مشخص شدن جایگاه این شهید والامقام کافی نبود و نیست. این را خبری نشان می‌دهد که امروز منتشر شد و واکنش مسئولان را به دنبال داشت. اینکه در دومین روز سال تحصیلی 95-96، برخی پی بردند درس «شهید فهمیده» از کتاب درسی پایه ششم حذف شده و به این مناسبت به سراغ مسئولان آموزش و پرورش رفتند و از ایشان علت را جویا شدند.

پرسشی که حجت‌الاسلام و المسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، رییس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی کشور در پاسخ به آن گفت: «برخی دوستان ما در بیرون عجول هستند و دقت نمی‌کنند؛ برنامه‌ریزی درسی را مطابق با سیاست‌گذاری‌های تعلیم و تربیت انجام می‌دهیم. در سال‌های گذشته در پایه ششم درسی تحت عنوان رهبران کوچک در کتاب تعلیمات دینی داشتیم، چون می‌خواستیم بحث ایثار و شهادت را در کتاب تعلیمات دینی دنبال کنیم، به این نتیجه رسیدیم که این عنوان مناسب نیست. عنوان این درس را به سرزمین سبز تغییر داده‌ایم و مباحثی که در این داستان‌واره‌ مربوط به شهید فهمیده بود را حذف کردیم و به زندگی شهید همت و شهید زین‌الدین پرداختیم.»

وی در ادامه با بیان اینکه در کتاب پایه سوم ابتدایی درس سیمای فداکاران را داریم که در آن به زندگی «شهید فهمیده» پرداخته شده، افزود: «البته طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سال آینده در کتاب پایه هفتم که دانش‌آموزان 13 ساله آن را خواهند خواند در کتاب مطالعات اجتماعی یا ادبیات فارسی درسی با موضوع روز بسیج دانش‌آموزی و شهید شاخص آن، حسین فهمیده را خواهیم داشت.»

اظهاراتی که معنای آن هرچه باشد، حکایت از آن دارد که نتوانسته‌ایم پس از 36 سال از شهادت این قهرمان و سپری شدن 28 سال از پایان جنگ تحمیلی، جای قرار گیری داستان حماسه آفرینی این نوجوان در کتاب های درسی را یکبار برای همیشه مشخص کنیم؛ بماند که در نقل داستان کامل رشادت این نوجوان نیز ناتوان نشان داده‌ایم!
 
انیمیشنی از شهید حسین فهمیده را در ویدیو زیر ببینید:
 
تعداد بازدید : 99
دانلود 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۲
انتشار یافته: ۳
بابا اسم شهید فهمیده رو حذف کردیم مگه نفهمیدید برای چی؟ خب مشخصه داریم به قول بعضی دوستان تنش زدایی می کنیم دیگه اول به خاطر تنش زدایی هسته ای رو دادیم بعد به خاطر تنش زدایی جواب عربستان رو در ماجراهای تجاوز به دو نوجوان و ماجرای منا ندادیم بعد به خاطر تنش زدایی جواب کشورهایی نظیر امارات و قطر و جیبوتی و مالدیو رو هم ندادیم حالا هم اسم شهدا رو از کتاب حذف می کنیم تا کاملا تنش زدایی کرده باشیم
همون موقعا فرزندان بعضیا جت اسکی سد لتیان تشریف داشتن . قراره بیاد تو یه کتاب جدید به اسم من و جت اسکی یهویی....
رهبر کوچک نامی بود که امام راحل به شهید فهمیده نسبت دادند چطور از نظر شما مناسب نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار