بازدید 8022
تحلیلی از بازار4مهر بازار سرمایه

اولین تامین مالی یوزانس کلید خورد

در تحلیل امروز به بررسی گروه هایی پرداخته ایم که جو فروش و جو خرید در آن ها در بازار امروز کاملا اشکار بود،به بررسی اخبار مهم اقتصادی امروز بازار و در پایان هم اشاره ای به شنیده ها و شایعات گسترده و مهم در بازار امروز کردیم.
کد خبر: ۶۲۵۹۹۴
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰ 25 September 2016
به گزارش تابناک اقتصادی،در تحلیل امروز به بررسی گروه هایی پرداخته ایم که جو فروش و جو خرید در آن ها در بازار امروز کاملا اشکار بود،به بررسی اخبار مهم اقتصادی امروز بازار و در پایان هم اشاره ای به شنیده ها و شایعات گسترده و مهم در بازار امروز کردیم.در بازار امروز بیشترین تاثیر مثبت به ترتیب گروه های خودرو وساخت قطعات،فرآورده های نفتی و قندوشکر و در مقابل بیشترین تاثیر منفی را به ترتیب گروه های بیمه و صندوق بازنشستگی،سیمان،آهک و گچ و فلزات اساسی بر شاخص بورس داشتند. جو خرید متعلق به گروه های قندوشکر،انبوه سازی،املاک و مستغلات،تسهیلات مسکن و فرآورده های نفتی و در مقابل جو فروش در گروه های خودرووساخت قطعات،بیمه و صندوق بازنشستگی،سایر واسطه گریهای مالی و محصولات شیمیایی کاملا آشکار بود. امروز مجموع ارزش معاملات بورس وفرابورس نسبت به روز کاری قبل با افزایش بیش از 44درصدی مواجه شد به طوری که مجموع ارزش بورس و فرابورس در روز کاری قبل بیش از 3257میلیارد ریال بود که امروز به بیش از 4717میلیارد ریال رسید.
البته نباید از معاملات بلوکی مخصوصا در سهام های شاخص ساز مانند سهام شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس غافل شویم.


گروه فرآورده های نفتی
 در گروه فرآورده های نفتی ، شاهد معاملات اکثرا مثبت همراه با افزایش حجم معاملات بودیم. این گروه جزءگروه هایی بود که امروز هم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس گذاشت به طوری که دو شرکت پالایش نفت بندرعباس و پالایش نفت تبریز به ترتیب با بیش از 42 و40 واحد اثر مثبت بر شاخص گذاشتند. از 12 نماد شرکت های قابل دادوستد در این گروه،سهام8شرکت با افزایش قیمت و سهام 4 شرکت با کاهش قیمت روبرو شدند.صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های پالایش نفت لاوان و پالایش نفت تبریز و درمقابل بیشترین کاهش قیمت این گروه متعلق به شرکت نفت پارس با 1.47درصد منفی به خود اختصاص دادند.بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت پالایش نفت تهران در نماد شتران با خرید و فروش بیش از 13میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات نیز متعلق به  شرکت پالایش نفت تهران در نماد شتران با حدود 43میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 1.24 درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 1.14 درصد مثبت بود.

گروه خودرو و قطعات ساخت
در گروه خودرو و قطعات ساخت،امروز برخلاف روز کاری گذشته،شاهد معاملات به طور کلی منفی و برخی در نزدیکی صف فروش و نیز حجم معاملات نسبت به روز کاری قبل در این گروه افرایش یافت.این گروه جزءگروه هایی بود که امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشت به طوری که دو شرکت سایپا و ایران خودرو به ترتیب با بیش از 42 و 19 واحد تاثیر مثبت بر شاخص برجای گذاشتند اما جو فروش بر آن حاکم بود. 25 شرکت از 30 نماد قابل معامله، با کاهش قیمت و نماد 5 شرکت با افزایش قیمت به کار خود پایان دادند.صف های خرید این گروه متعلق به شرکت های ریخته گری تراکتورسازی ایران و محورسازان ایران خودرو و در مقابل صف های فروش متعلق به شرکت های  سازه پویش و کمک فنرایند امین بود.این برای چهارمین روز متوالی است که سهام شرکت سازه پویش با صف فروش بسته می شود.بیشترین حجم معاملات این گروه را شرکت های سایپا و زامیاد به ترتیب با بیش از 205 و 42 میلیون سهم به خود اختصاص دادند. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به شرکت های سایپاو ایران خودرو به ترتیب با بیش از 256 و 75 میلیارد ریال می باشد.  . میانگین درصد قیمت پایانی گروه 0.22 درصد منفی و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 2.12 درصد منفی بود.

گروه قندوشکر
در گروه قندوشکر ، شاهد معاملات اکثرا مثبت و متمایل به صف خرید و نیز  پرحجم تر نسبت به روز کاری قبل بودیم. این گروه جزءگروه هایی بود که امروز هم بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت و هم جو خرید  خوبی بر آن حاکم بود.از 14 نماد شرکت های قابل دادوستد در این گروه،سهام11 شرکت با افزایش قیمت و سهام 3 شرکت با کاهش قیمت روبرو شدند. صف ای خرید متعلق به شرکت های قند هگمتان،کارخانجات قند قزوین،قند نقش جهان،قندمرودشت،شهد،قند شیروان قوچان و بجنورد و فرآورده های غذایی و قند چهارمحال و در مقابل بیشترین کاهش قیمت متعلق به شرکت فرآورده های غذایی و قند پیرانشهر با 1.85درصد منفی بود. بیشترین حجم معاملات متعلق به شرکت کارخانجات قند قزوین  با خرید و فروش بیش از 10.6 میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات نیز متعلق به  شرکت کارخانجات قند قزوین  با بیش از 53.9میلیارد ریال بود.  میانگین درصد قیمت پایانی گروه 2.51درصد مثبت و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 2.85 درصد مثبت بود.


گروه محصولات شیمیایی
در گروه محصولات شیمیایی ، شاهد معاملات اکثرا متعادل و متمایل به منفی و کمی پرحجم تر نسبت به روز کاری قبل بودیم. این گروه جزء گروه هایی بود که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند به طوری که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیش از 115 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص برجای گذاشت.سهام 12شرکت از 30 سهام شرکت های قابل معامله امروز در این گروه، با افزایش قیمت و سهام 17 شرکت با کاهش قیمت به کار خود پایان دادندتنها صف خرید این گروه متعلق به شرکت های دوده صنعتی پارس و در مقابل تنها صف فروش متعلق به شرکت پتروشیمی فارابی بود.بیشترین حجم معاملات این گروه متعلق به شرکت های سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی و صنایع پتروشیمی خلیج فارس به ترتیب با دادو ستد حدود 6.2و  7.5 میلیون سهم و بیشترین ارزش معاملات این گروه نیز متعلق به شرکت های صنایع پتروشیمی خلیج فارس و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی با بیش از 38 و 7.9 میلیارد ریال بود. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 0.32درصد منفی و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 0.72 درصد منفی بود.


گروه فلزات اساسی
در گروه فلزات اساسی،  معاملات شرکت های این گروه اکثرا مثبت و  پرحجم تر  نسبت به روز کاری قبل بورس  بودند.این گروه جزءگروه هایی بود که امروز هم بیشترین تاثیر مثبت و هم جو خرید خوبی بر آن حاکم بود.از 25 سهام شرکت های فعال در این گروه،سهام 9شرکت با افزایش قیمت و سهام 15 شرکت با کاهش قیمت امروز را به پایان رساندند. صف های خرید در این گروه متعلق به شرکت های نورد آلومینیوم، صنعت روی زنگان و صنایع فولاد آلیاژی یزد و در مقابل صف های فروش متعلق به شرکت های فولاد امیرکبیر کاشان و سپنتا بود.یشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای ذوب و فنوال به ترتیب با بیش از 15.7 و 8.7میلیون سهم بود. بیشترین ارزش معاملات در این گروه متعلق به نماد  ذوب و فنوال به ترتیب با بیش از 41 و 11 میلیارد ریال می باشد. میانگین درصد قیمت پایانی گروه 0.01درصد منفی و میانگین درصد آخرین قیمت گروه 0.37درصد منفی بود.


 
از حاشیه های امروز می توان به اخبار  از چند شرکت اشاره کرد.
امروز شاهد این بودیم که شرکت پالایش نفت لاوان 6 ملک مسکونی را برای فروش آگهی کرد. این خبر یکی از دلایل صف خرید شدن این سهم پالایشگاهی بود.

فروش بیش از 4000 دستگاه خودرو ساندرو استپ وی در کمتر از 30 دقیقه یک دیگر از اخبار خوب خودرویی بود.

نرخ سود تسهیلات بانک مسکن باز هم کاهش یافت.بانک مسکن اعلام کرده برای بافت فرسوده تسهیلات 8% ارائه می‌کند

هلدینگ خلیج فارس از بازارهای بین‌المللی تأمین منابع مالی کوتاه‌مدت (یوزانس) می‌کند.اولین قرارداد تأمین مالی خارجی در نماد فارس امضا شد.

تجمع اعتراضی مسکن مهری ها جلوی وزارت راه و شهرسازی یکی دیگر از اخبار امروز بود.متاسفانه با وجود اینکه دولت در حال حل مشکلات مسکن مهر است آقای وزیر مسکن مداوم علیه آن صحبت کرده و مردم را عصبانی می کند!

از حاشیه های امروز می توان به شایعات و شنیده هایی از چند شرکت اشاره کرد.
 در گروه پالايشى شنيده ها حاكى از ورود پول هوشمند در شراز و شبريز ميباشد كه به زودى به كل گروه سرايت ميكنند .

در نماد فاراك(شرکت ماشین سازی اراک) شنيده ميشود كه شخص حقيقى كه طى چند روز گذشته در حال فروش بوده در حال اتمام و صفر شدن كدهاى خود ميباشد .

در نماد دماوند( تولید نیروی برق دماوند )شنيده ها حاكى از تعديل مثبت با توجه به پيك مصرف برق در تابستان و جايگزين گاز به عنوان سوخت عمده ميباشد .

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل