بازدید 5006

فراکسیون امید بدنه خالص اصلاح طلبی ندارند/ لیست امید ماهیت ائتلافی داشت/ پیش بینی شورای سیاست گذاری پانزده تا بیست نماینده برای دور اول بود

حذف گسترده کاندیداهای مطرح اصلاحات در گذشته و همچنین راهبرد اساسی اصلاحات که عبارت بود از انتظارات حداقلی و مشارکت حداکثری، باعث شد تا از بیشترین امکانات موجود استفاده شود و این مشکلات زیادی را برای این جریان ایجاد کرد، البته به نظر می رسد که می شد در آن برهه زمانی از این هم بهتر استفاده کرد.
کد خبر: ۶۲۵۶۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۴ 24 September 2016
دنیای سیاست، عرصه پیچیدگی‌ها و درهم تنیدگی‌های خاصی است که اگر بازیگران آن نتوانند بازی دقیقی را در زمان مشخص از خود نشان دهند، نه تنها کل بازی را از دست می دهند، بلکه آسیب های جدی نیز به گروهی که به آن وابسته هستند، نیز خواهند زد.

به گزارش «تابناک»؛ بازیگری مؤثر در این عرصه، نیازمند برنامه‌ریزی، برنامه‌سازی و اجرای هوشمندانه سناریوهای مختلف سیاسی از سوی جناح های مقابل هم است. شاید بتوان انتخابات گذشته مجلس را یکی از نمونه های موفق برای جناح اصلاح طلب به حساب آورد؛ اما نبود برنامه ریزی های مدون برای بعد از انتخابات و همچنین ناباوری برخی از صحنه گردانان این عرصه، باعث شد تا انتظارات آن گونه که باید، برآورده نشود.

برای نمونه در بحث انتخاب ریاست مجلس دهم و انتخاب رؤسای کمیسیون‌های تخصصی، شاهد برنامه ریزی و اجرای سناریوی دقیق طیف اصولگرا به ریاست آقای لاریجانی بودیم که اعضای فراکسیون امید بدون توجه به این سناریوسازی، در زمین بازی طیف لاریجانی قرار گرفتند و ناخواسته اسیر سناریوسازی رقیب قدرتمندی شدند و به دلیل طراحی دقیق و از پیش تعیین شده ریاست مجلس و ریاست تمامی کمیسیون‌های استراتژیک و اثرگذار مجلس و نیز ریاست مرکز پژوهش‌ها را از دست دادند تا در نخستین گام، اثرگذاری اصلاح‌طلبان و فراکسیون امید را در تصمیم‌سازی‌های پارلمان، کمرنگ نمایند.

در همین ارتباط، محمود صادقی، عضو فراکسیون امید در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: حذف گسترده کاندیداهای مطرح اصلاحات در گذشته و همچنین راهبرد اساسی اصلاحات که عبارت بود از انتظارات حداقلی و مشارکت حداکثری، باعث شد تا از بیشترین امکانات موجود استفاده شود و این مشکلات زیادی را برای این جریان ایجاد کرد، البته به نظر می رسد که می شد در آن برهه زمانی از این هم بهتر استفاده کرد.

صادقی درباره عملکرد فراکسیون امید و اعضای حاضر در آن نیز گفت: به نظر می رسد، فراکسیون  عملکرد بدی در مجلس نداشت و اگر بخواهیم شرایط را با توجه به امکانات موجود و مقدوراتی که در دست داریم، ارزیابی کنیم عملکردی قابل قبولی دارد.

وی در ادامه گفت: به هر حال، همان طور هم که قبلا گفتم، زمین ما خالی است و محدودیت های زیادی از بیرون بر پیکر فراکسیون وارد شده است، اما فراکسیون تمام تلاش خود را می کند که با میانه روی و اعتدال، از هر گونه تندروی جلوگیری کند، ولی به هر حال لیست امید، یک ماهیت ائتلافی دارد و شاکله اصلی آن بدنه خالص اصلاح طلبی ندارند و افرادی به عنوان حامیان دولت، یا اصولگرایان معتدل در آن حضور دارند. به همین دلیل، فضای مجلس یک فضای متفاوتی است؛ اما اگر بخواهیم برآورد صادقانه ای داشته باشیم ـ با توجه به اوضاع موجود ـ عملکرد فراکسیون امید در مجلس، عملکرد موفقی بوده است.

وی گفت: به عبارت دیگر، اگر بخواهیم مجلس نهم را با مجلس دهم مقایسه کنیم، مجلس از یک تقابل دائمی و پر التهاب به واسطه حضور لیست امید در مجلس به یک مجلس کاملا معتدل و معقول تبدیل شده که این در سطح کلان یک موفقیت برای ما به شمار می آید.

اما اگر بخواهیم به مسأله به صورت خرد نگاه کنیم، فراکسیون امید چون ماهیت ائتلافی داشته است، نگاه ها نیز باید بر همین مبنا صورت گیرد؛ البته بعد از آنکه لیست در تهران با یک وضعیت حیرت انگیز در مقابل ژنرال های جناح مخالف به پیروزی رسید، انتظارات را بالا برد، در حالی که این اتفاق در سراسر کشور رخ نداد.

البته یکی از دلایل آن این بود که ما اساسا در بعضی از شهرستان ها کاندیدا نداشتیم. به همین دلیل مجبور شدیم کسان دیگری را وارد لیست کنیم؛ افرادی که اصلا اعتقادی به اصلاح طلب ها نداشتند؛ بنابراین بعد از اینکه وارد مجلس شدند، خود را خیلی پایبند به لیست نمی دانستند و به عبارت دیگر بعد از اینکه از پل رد شدند، دیگر به لیست پایبند نشدند.

این نماینده یادآور شد: واقعیت این است که ما در لیست تهران این انتظار را نداشتیم و به نظر من برخی افرادی که در لیست اصولگریان بودند، حضورشان در مجلس به واسطه تخصص ها و قدرت کارشناسی و حتی اعتباری که برخی از این افراد در کشور داشتند، در مجلس خوب بود.

هچ تحلیلگری فکر نمی کرد که این اتفاق در تهران رخ دهد. حتی بعضی از دوستان در شورا در روز رأی شماری در خوشبینانه ترین حالت پیش بینی می کردند که پانزده تا بیست نفر در مرحله اول از لیست امید وارد مجلس می شود و شاید ده نفر دیگر در مرحله دوم مجبور به رقابت با اصولگرایان شوند.

بنابراین مجموعه این اتفاقات باعث شد تا انتظارات بالا رود. در غیر این صورت، ما فراکسیونی هستیم که بر اساس آمار حدود 140 تن هستیم، ولی با توجه به اوضاع تعداد نفرات تغییر می کند و در برخی موارد به 105 تا 140 ت می رسد؛ اما رأی مطمئن فراکسیون چیزی حدود 105 نفر است و این می تواند اثرگذار باشد؛ این چیزی است که ما دیدیم و هر جا که تصمیم گرفته ایم، توانستیم اکثریت را به دست آوریم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها