بازدید 8638
۶
مروری بر روزنامه های شنبه سوم مهرماه؛

رازهاي اوين تا كهريزك/ اصلاح‌طلبان دنبال تشكيل يك مربع چهار ضلعي!

روزنامه های امروز دو نگاه متفاوت به سفر رئیس جمهور به سازمان ملل و حواشی آن داشته اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و جدال میان اصولگرایان و اصلاح طلبان ادامه دارد. سخنان جنجالی دری نجف آبادی، دادستان کل در سال 88 درباره کهریزک نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.
کد خبر: ۶۲۵۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 24 September 2016

روزنامه های امروز دو نگاه متفاوت به سفر رئیس جمهور به سازمان ملل و حواشی آن داشته اند. این در حالی است که موضوع انتخابات و جدال میان اصولگرایان و اصلاح طلبان ادامه دارد. سخنان جنجالی دری نجف آبادی، دادستان کل در سال 88 درباره کهریزک نیز از دیگر موضوعات مهم امروز بوده است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه های اصولگرا و اصلاح طلب، یکی در نقد و دیگری در تمجید از سفر روحانی به نیویورک قلم زده اند.

 

حسین شریعتمداری در یادداشتی در روزنامه کیهان با تیتر «کرایه از که می‌خواهید؟!» نوشت: «دیروز، رئیس‌جمهور محترم کشورمان در بازگشت از سفر نیویورک و در جمع خبرنگاران با اشاره به بدعهدی آمریکا در اجرای تعهدات برجامی خود، ابراز خوشنودی کرد که آمریکا قول داده روند اقدامات خود را اصلاح کند. آقای روحانی توضیح نداد، وقتی آمریکا از اجرای تعهدات مکتوب خود در برجام که به گفته ایشان «یک معاهده بین‌المللی است» سر باز می‌زند و هر روز بهانه تازه‌ای می‌تراشد، چگونه انتظار دارند به قول شفاهی خود عمل کند؟!بیش از ۷ ماه از تاریخ اجرایی شدن برجام می‌گذرد و آمریکا در مقابل امتیازات نقدی که از ایران دریافت کرده، فقط یک مشت وعده نسیه داده که تاکنون تقریباً به هیچ یک از وعده‌های خود عمل نکرده است.متاسفانه و علی‌رغم هشدارهای مکرر دلسوزان، امتیازاتی که به آمریکا داده‌ایم غیرقابل بازگشت و در مواردی به سختی و با صرف هزینه‌های کلان قابل بازگشت خواهد بود.»

 

روزنامه جوان نیز در گزارشی با تیتر «وعده جدید امریکا، سوغات روحانی از نیویورک »نوشت: « چهارمين سفر حسن روحاني به نيويورک وديدارهاي متراکم و شرکت در مجمع عمومي سازمان ملل و سخنراني در آن نيز نتوانست گره از مشکلات پيش‌روي برجام گشوده و تيم سفرکننده به ايالات متحده با حفظ نگراني‌هاي گذشته و از جمله تحريم‌هاي هسته‌اي به تهران بازگشت. خوشبين‌ترين حامي دولت نيز تصورش را نمي‌کرد که نخستين سفر روحاني به نيويورک با چهارمين آن، تا اين اندازه متفاوت باشد؛ هفته‌هاي قبل از اولين سخنراني روحاني در مجمع عمومي سازمان ملل دهها سايت، روزنامه و خبرگزاري- که عمدتاً نگرش‌هاي حاکم بر جريان تجديدنظرطلب را رسانه‌اي مي‌کنند- از وقوع يک تحول اساسي در ديپلماسي وزارت خارجه ايران سخن به ميان آورده و آن را سرآغاز يک رابطه صميمي و بدون تنش آن هم پس از 37 سال مناقشه ميان دو کشور عنوان مي‌کردند و امروز پس از اتمام چهارمين دور هيچ کدام از حاميان ديروز، حرفي از رويدادهاي اين سفر را برجسته نکرده و به سادگي هرچه تمام‌تر از کنار آن عبور کرده‌اند، چراکه رفتارهاي پسابرجامي امريکا پايان تلخي بود بر رؤياي شيرين توسعه روابط با ايالات متحده، رفتارهايي که مصاديق آن «نقض برجام»، «تجديد تحريم‌ها» و «گسترش تهديدها» بود و موقعيت جمهوري اسلامي ايران در تقابل با امريکا را در موقعيت تضعيف شده‌اي قرار داد و نگراني‌هاي فراواني را با خود به همراه داشت. پرسش اين است آيا کشوري که بعد از گذشت بيش از 12 سال مذاکره هسته‌اي با کشورهاي غربي، يک توافق بين‌المللي را با هزينه‌هاي فراواني از جمله مهم‌ترين آن شهادت چند تن از دانشمندان هسته‌اي، محدودسازي خيره‌کننده غني‌سازي20 درصد، تعطيلي سايت فردو، کاهش عجيب سانتريفيوژها را براي مدت طولاني، تخريب قلب رآکتور آب سنگين اراک و اقرار به ضدصلح و امنيت بين‌المللي فعاليت‌هاي گذشته است پذیرفته؛ پس از نقض اين توافق بين‌المللي با آن همه هزينه‌هاي رواني، اقتصادي و سياسي براي جامعه ايراني اين‌گونه از طرف مقابل مطالبه‌گري کند؟

آيا بهتر نبود به جاي زبان التماس‌گونه گزيده‌اي تيتروار از هزینه‌های ناشی از برجام و موارد مصداقی نقض آن بیان می‌شد؟ مگر به کار بردن جملات کلي و مبهم مندرج در برجام گرهي از مشکلات کشور باز و امريکا را وادار به اجراي تعهد کرد که امروز انتظار داشته باشيم با عباراتي کلي و نه مصداقي طرف مقابل ملزم به اجراي تعهدات شفاهي شود. »

 

اما روزنامه ایران در گزارشی با عنوان « دستاوردهای ایران از نشست «نیویورک» نوشت: « 1+5 درباره عملکرد نامنطبق با «برجام» به امریکا تذکر داد/ واشنگتن قول داد روند اجرای توافق هستهای را اصلاح کند اینکه 6 کشور با تذکر به امریکا برای اصلاح رفتارش، موضع واحدی اتخاذ کردند توفیقی مهم برای ایران بود هیچ کشوری یا رئیس جمهوری به تنهایی نمی‌تواند این توافق را پاره کند که شامل هفت کشور و سازمان ملل است و توسط آژانس اتمی سازمان ملل کنترل می‌شود برجام فقط یک توافق سیاسی نیست، بلکه یک رویکرد جدید و روشی خلاقانه برای تعامل سازنده به‌منظور حل و فصل مسالمت‌آمیز بحران‌ها و چالش‌ها است ایران برای حل معضلات منطقه، حفظ تمامیت ارضی کشورها، عدم ‌تغییر مرزها، حق حاکمیت ملت‌ها بر سرنوشت خود و عدم استفاده از زور را ضروری می‌شمارد و بر استفاده از ظرفیت دیپلماسی برای حل تعارضات تأکید می‌کند»

انتخابات 96

روزنامه آرمان در گفت و گویی با احمد خرم وزیر راه دولت اصلاحات با عنوان «چهار ضلعي طلايي اصلاح‌طلبان در انتخابات » به نقل از وی نوشت: « اصلاح‌طلبان به دنبال سازوكار جديدي براي حضور قدرتمند‌تر در انتخابات هستند. اصلاح‌طلبان به دنبال تشكيل يك مربع چهار ضلعي تصميم‌گيري شامل رئيس دولت اصلاحات، آيت‌ا...‌هاشمي، آقاي ناطق نوري و آقاي روحاني براي انتخابات هستند. در اين جمع رئيس دولت اصلاحات ديدگاه‌هاي اصلاح‌طلبان را نمايندگي مي‌كند، آقاي ناطق نوري ديدگاه‌هاي اصولگرايان معتدل را رهبري مي‌كند و آيت‌ا...‌هاشمي نيز نقش محوري و تجميع‌كننده ديدگاه‌ها را ايفا مي‌كند و در نهايت نيز اين ديدگاه‌ها به آقاي روحاني منتقل مي‌شود. نكته ديگر اينكه قرار نيست در اين جمع ائتلاف خاصي صورت بگيرد، بلكه اين مربع چهار ضلعي به دنبال تعامل براي تحقق منافع ملي است. اصلاح‌طلبان به اين نتيجه رسيده‌اند كه نبايد به تنهايي در انتخابات آينده حضور پيدا كنند بلكه بايد يك جبهه مشترك و قدرتمند با اصولگرايان معتدل و جريان اعتدال گرا تشكيل دهند تا آقاي روحاني با پشتوانه محكم و منطقي در انتخابات حضور پيدا كند. فضاي سياسي كشور به شكلي نيست كه يك جريان سياسي تنها به منافع خود بينديشد و منافع ملي را در اولويت بعدي خود قرار بدهد. در نتيجه اصلاح‌طلبان تصميم گرفته‌اند با رهبري بزرگاني مانند آيت‌ا...‌هاشمي، رئيس دولت اصلاحات، آقاي ناطق نوري و همچنين آقاي روحاني با يك تشكيلات منسجم پا به رقابت‌هاي انتخابات رياست‌جمهوري بگذارند. بدون شك اگر اين وضعيت شكل بگيرد و اصلاح‌طلبان و اعتدال گرايان در يك جبهه انتخابات قرار بگيرند پيروزي آقاي روحاني در انتخابات آينده قطعي و حتمي خواهد بود.»

 

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان « پاییز انتخاباتی اصولگرایان »با اشاره به اینکه جامعه روحانیت مبارز، جبهه پایداری و مؤتلفه فعال می‌شوند نوشت: « اصولگراها برای انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٦ فعال می‌شوند. جبهه پایداری اعلام كرده كه مهرماه كنگره خود را برگزار می‌كند و جامعه روحانیت هم اعلام كرده كه رایزنی‌هایش با گروه‌های اصولگرا را آغاز خواهد كرد. جبهه پیروان خط امام و رهبری هم از فعال‌شدن كمیته انتخاباتی خود خبر داده است. به‌این‌ترتیب به نظر می‌رسد، پاییز، فصل پركار انتخاباتی برای اصولگرایان باشد. پس از تعیین آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیركل جامعه روحانیت مبارز، به‌عنوان رئیس کمیته انتخابات، روز پنجشنبه اعلام شد كه قائم‌مقام و سخنگوی این کمیته نیز منصوب شدند. حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد به‌عنوان قائم‌مقام و مصباحی‌مقدم به‌عنوان سخنگوی کمیته انتخابات جامعه روحانیت مبارز، قرار است جلسات و دیدارهای مشترک با احزاب و گروه‌های اصولگرا را آغاز کنند. پیش از این هم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز از تماس تلفنی آیت‌الله موحدی‌کرمانی و آیت‌الله یزدی برای هماهنگی جامعتین در رابطه با انتخابات سال ۹۶ خبر داده بود. آن‌گونه كه غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت، خبر داده بود: «قرار شده است کمیته سیاسی همچنان تقاضاهای دیدار با جامعه روحانیت را بپذیرد و همه تشکل‌ها را به همکاری در زمینه انتخابات سال ۹۶ دعوت کند تا بتوانیم در نهایت به یک جمع‌بندی مشترک برسیم». همه اینها در حالی است كه تجربه لیدری جامه روحانیت مبارز نه در انتخابات ریاست‌جمهوری ٩٢ و نه در مجلس یازدهم چندان امیدواركننده نبود و جامعه روحانیت مقهور چانه‌زنی‌های دیگر گروه‌های اصولگرا شد.»


رازهای اوین تا کهریزک

روزنامه اعتماد در گزارشی با اشاره به اظهارات دری نجف آبادی دادستان کل کشور در سال 88 با عنوان « رازهاي اوين كهريزك » نوشت: « در اين هفت سال هرگز مسئوليت حادثه تير ٨٨ را به گردن نگرفت. در تمام مسير پر پيچ و خم دادگاه بهانه‌هاي زيادي را تراشيد تا پاي خود را از ماجراي خونبار و سراسر درد كهريزك بيرون بكشد، اما درست پيش از آنكه دادگاه تجديد نظر حكم نهايي را صادر كند، انتشار نامه عذرخواهي‌اش معادلات را تغيير داد. به باور برخي اين عذرخواهي موضوع را پيچيده‌تر كرده است. در اين ميان عده‌اي نامه را توبه نامه مي‌خوانند و توبه‌كننده را مستحق بخشش، اما در ميانه ديگر اين نامه عذرخواهي را اقرار به گناه مي‌دانند و معتقدند دادستان سابق تهران بايد به خاطر جنايت كهريزك محكوم شود. اكنون مشخص شده كه دادستان كل كشور در سال ٨٨ هم نه تنها سعيد مرتضوي را در داستان كهريزك مسوول مي‌داند بلكه توبه نامه او را نيز بي‌اثر مي‌خواند. آيت‌الله دري‌نجف‌آبادي اظهارنظر درمورد نامه مرتضوي را در يك سخنراني عمومي و در جمع روحانيون شهرستان خميني شهر بيان كرد. اما مهم‌تر از اظهارنظرش درباره نامه مرتضوي صحبت‌هايي است كه براي نخستين‌بار از روزهاي تلخ تيرماه سال ٨٨ بيان مي‌كند و البته از سال‌هاي بسيار قبل ترش و از قتل خبرنگار كانادايي كه رابطه ميان ايران و كانادا را دست‌خوش تغيير و تحول كرد. دري‌نجف‌آبادي كه البته در تمام اين سال‌ها حضور در طيف ميانه‌روي اصولگرايي را انتخاب كرده بود نيز از آن دست چهره‌هايي است كه اين روزها موضع روشن‌تري نسبت به مسائل و موضوعات روز دارد. همين حضور در طيف ميانه‌روي اصولگرايي باعث شد كه او حتي در هفتم اسفند در ليست خبرگان مردم جاي گرفت تا جزو تمامي افراد هر دو فهرستي شود كه كرسي‌هاي تهران را فتح كردند».

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶
آقای شریعتمداری شما که اینقدر به فکر وصول مطالبات کشورمان از ایالات متحده هستید، بهتر نیست قدمی در راه باز شدن روابط کنسولی بردارید تا برای یک درخواست مجبور نشویم تا نیویورک برویم؟
اقای شریعتمداری اگر به فامیلت اعتقاد داری اصول شریعت را که همانا حقوق مردم است پاس بدار و بر خلاف خواسته مردم که سیره شاه مردان است حرکت واقدام نکن مرتضوی توبه کرد
جه انتضاری از چه کسی داری
مرگ بر انگلیس
سوالي كه برام پيش اومده اينه كه آيا مربعي با تعداد ضلع كمتر يا بيشتر از 4 هم داريم؟!
مگه مربع سه ضلعی یا پنج ضلعی هم داریم؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس