بازدید 10993
بازخوانی سخنان رئیس جمهور به بهانه آغاز سال تحصیلی جدید؛

10 خواسته روحانی که شعار ماند و محقق نشد

هنوز عمر دولت یازدهم را با روز و هفته بیان می‌کردند که رئیس جمهور در جمع دانش آموزان در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی سخنانی ایراد کرد که بسیار امیدبخش و زیبا بود و بوی تغییر را می‌شد از آن استشمام کرد. این در حالی است که به فاصله چند ماه از پایان عمر دولت دهم، بازخوانی آن سخنان احساس متفاوتی به وجود می‌آورد.
کد خبر: ۶۲۵۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵ 24 September 2016
هنوز عمر دولت یازدهم را با روز و هفته بیان می‌کردند که رئیس جمهور در جمع دانش آموزان در مراسم نمادین آغاز سال تحصیلی سخنانی ایراد کرد که بسیار امیدبخش و زیبا بود و بوی تغییر را می‌شد از آن استشمام کرد. این در حالی است که به فاصله چند ماه از پایان عمر دولت دهم، بازخوانی آن سخنان احساس متفاوتی به وجود می‌آورد.

به گزارش «تابناک»، یکم مهرماه سال 92، رئیس جمهور زنگ آغاز سال تحصیلی جدید را در مدرسه دخترانه فاطمه الزهرا(س) در منطقه 18 تهران به صدا درآورد و پس از آن خطابه ای کرد که بی شک یکی از بهترین سخنرانی های مسئولان در فصل بازگشایی مدارس و در حوزه مسائل دانش آموزی است؛ آنقدر که می‌توان بخش هایی از آن را به عنوان منشور حقوق دانش آموزی گرد آورده و ذیل منظور حقوق شهروندی ایرانیان عرضه اش کرد.

«بی تردید بهروزی یک ملت در سایه خرد و علم حاصل می‌شود... همه ما باید برای آینده ایران در مدارس تلاش کنیم.» این ها مطلع سخنرانی آن روز رئیس جمهور در جمع مسئولان آموزش و پرورش، اولیا و دانش آموزان مدرسه دخترانه واقع در جنوب پایتخت و اصحاب رسانه بود و این امید را به وجود می‌آورد که تحولی در آموزش‌وپرورش رقم بزند و فضای ایستا و راکد قبلی را به فضای امید و تلاش همگام با جامعه تبدیل کند.

رئیس جمهور در آن روز مطالبی بیان کرد که گویی در حال فهرست کردن گمشده های نظام آموزشی پایه کشورمان از دیرباز و ریل گذاری برای رفع این نواقص است؛ اما گذشت زمان نشان داد که قرار نیست، این سخنان زیبا و دلنشین جامه عمل بپوشند و اوضاع همانی خواهد ماند که پیشتر بوده است. حتی با وجودی که اجرای برخی درخواست های رئیس جمهور ممکن به نظر می‌رسید.

مثل این ده مورد که برگرفته از سخنان رئیس جمهور تازه نفس یازدهم است و بی توجهی به آنها در چند سال اخیر، می‌تواند مورد سؤال خود رئیس جمهور از مسئولان آموزش و پرورش نیز قرار گیرد. بخوانید و قضاوت کنید این سخنان دلنشین و زیبا چه میزان جامه عمل پوشیده و منجر به تغییر در آموزش و پرورش شده‌اند؛

1- آشنایی دانش‌آموزان با حقوق و تکالیف


رئیس جمهور ـ اول مهرماه 1392: «آنچه عموما در جامعه ما و در نظام آموزش‌وپرورش خصوصا تبلیغ و پافشاری می‌شود، انتظار داشتن تکلیف بدون به‌رسمیت‌شناختن حقوق ذی‌نفعان است. غافل از اینکه چه به لحاظ تربیتی و چه به لحاظ آموزشی و اجتماعی موفقیت‌ها آنگاه با توفیق همراه خواهد بود که مربیان با شناخت و آگاهی نسبت به تکالیف خود اقدام کنند. در مدرسه است که افراد باید با حقوق و تکالیف خود آشنا شوند؛ دانش آموزان باید بدانند که به طور مساوی از حق آموختن،‌ احترام و کرامت برخوردار بوده و همه باید به نسبت برابر از امکانات مدرسه و امکانات اجتماعی برخوردار باشند دانش‌آموزان باید بدانند که حق برخورداری یکسان از عواطف معلم و مدیر را دارند و همه معلمان و مسئولان آموزش‌وپرورش نیز باید بدانند که نگاه آنان به دانش‌آموزان باید یکسان باشد و تفاوتی تحت عناوین نژاد، چهره، قیافه یا تعلق به گروه سیاسی خاص در محیط آموزش‌وپرورش نباید وجود داشته باشد».

2- قانونمداری از مدارس آغاز شود

رئیس جمهور - اول مهرماه 1392: « نیازها و مطالبات انسان ها بی پایان هستند اما در برابر آن، با محدودیت امکانات و منابع در جوامع مواجهیم؛ این تقابل محل بروز تعارض میان مطالبات و خواسته ها با محدودیت هاست و در چنین شرایطی است که نیاز به مقررات و قانون احساس می شود و مدرسه آن جایی است که آشنایی افراد با قانون و قانونمداری باید آغاز شود. از همه فرهنگیان درخواست دارم که به دانش‌آموزان در محیط مدرسه کمک کنند تا بیشتر، بهتر و راحت‌تر با زندگی اجتماعی خود و تکالیف و حقوق قانونی خود آشنا شوند».

3- امنیت جسمی و روانی


رئیس جمهور - اول مهرماه 1392: «همه دانش‌آموزان از کلاس اول دبستان تا پایان دوره متوسطه باید اطمینان داشته باشند که از امنیت جسمی و روحی در مدرسه برخوردار خواهند بود، هیچ معلم و مدیری نباید به خود اجازه دهد به دانش‌آموزی توهین کرده یا با لحن و کلام درشت با او سخن بگوید؛ اهانت به دانش‌آموزان، اهانت به‌کل ملت ایران است، چراکه دانش‌آموزان، فرزندان این مرزوبوم هستند. اینجا از تنبیه جسمی سخن نمی‌گویم که قطعا در مدارس کشور وجود ندارد و اگر خدای‌ناکرده دولت تدبیر و امید در گوشه‌ای از کشور با تنبیه مواجه شود به اشد وجه با آن برخورد خواهد کرد».

4- به رسمیت‌شناختن حق اعتراض


رئیس جمهور - اول مهرماه 1392: «دانش‌آموزان باید بدانند که اگر حقشان تضییع شد، حق اعتراض دارند. دانش‌آموزان باید با حق اعتراض خود در مدارس آشنا شوند و بدانند که اگر اعتراض به معلم تأثیر نداشت، می‌توانند این اعتراض را به مدیر منتقل کنند و اگر این مرحله نیز موثر نبود می‌توانند اعتراض خود را در مناطق آموزش‌وپرورش دنبال کنند. آشنایی با حق اعتراض و برخورداری از آن، آغاز شکوفایی کرامت و عظمت انسان است و آشنایی و برخوداری از آن باید از مدارس آغاز شود که این می تواند مدارس را به سمت قانونمداری سوق دهد».

5- کتاب و کتابخوانی در برنامه‌های آموزشی

رئیس جمهور - اول مهرماه 1392: «جامعه امروز کشورمان از کتابخوانی فاصله دارد؛ خوب است ساعتی در طول هفته یا ماه به کتاب خوانی و توضیح آنچه دانش آموزان در کتاب می خوانند در جمع خودشان اختصاص داده شود. کتابخوانی باید از کلاس اول ابتدایی آغاز شود و در کشورهای پیشرفته در کلاس های اول در طول هر هفته چند کتاب به این ترتیب خوانده شده و خلاصه استنباط و برداشت دانش آموزان از آن کتاب توسط خودشان برای دیگر دانش آموزان توضیح داده می شود.»
 
10 خواسته روحانی که شعار ماند و محقق نشد 

6- تبدیل فرهنگ شفاهی به فرهنگ کتبی

رئیس جمهور - اول مهرماه 1392: «بسیاری از مردم کشورمان توان بیان شفاهی مطالبات خود را دارند اما از مکتوب کردن آن ناتوان هستند و چه بسیار حقوق مردم که در اثر همین کاستی و نقد پایمال می‌شود. لذا لازم است زنگ انشا در مدارس احیا شود‌. البته منظور بنده زنگ انشا، به معنای سنتی آن نیست، بلکه به این صورت است که در این ساعت دانش آموز بیاموزد که ابتدا از معلم و مدرسه خود انتقاد کرده و برای اصلاح و بهتر شدن اوضاع پیشنهادهایی ارائه کند».

7- نقد مکتوب رئیس جمهور در مدارس


رئیس جمهور - اول مهرماه 1392: «چه خوب است که در زنگ انشاء دانش آموزان یاد بگیرند از رئیس جمهور انتقاد کرده، نقائص و کاستی هایی که در کار او می‌بینند و در می‌یابند را مکتوب کرده و پیشنهادهای خود برای رفع این کاستی ها را ارائه کنند و چه بهتر است که مدارس این گونه انشاها را برای رئیس جمهور ارسال کنند تا پیوند و ارتباط او با فرزندان عزیزش در مدارس بیشتر و محکم تر شود».

8- گنجاندن زنگ گفت‌وگو در برنامه‌های درسی


رئیس جمهور - اول مهرماه 1392: «ساعات گفت‌وگو و مباحثه در مدارس ایجاد شود، به خصوص در دوره تحصیلی متوسطه و سالهای پایانی تحصیلات دبستان تا دانش آموزان با گفت‌وگو کردن با یکدیگر و نقد کردن مودبانه از همین دوران آشنا شوند و آن کرسی‌های آزاداندیشی که رهبری معظم انقلاب در تشکیل آنها تاکید دارند از همینجا آغاز شود».

9- ضرورت بازنگری در برنامه‌های آموزش‌وپرورش


رئیس جمهور - اول مهرماه 1392: «به وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می‌کنم تمهیدات لازم برای گنجاندن این موضوعات به عنوان محتوای آموزشی در مدارس اهتمام شود. این موضوعات باید جز مواد درسی نمره دار در نظر گرفته شود تا دانش آموزان با مباحثه و تضارب آراء از همان سالهای ابتدایی آموزش آشنا شوند.

10- پرسش مهر


رئیس جمهور - اول مهرماه 1392: «طرح سؤال مهر به یک رسم مبدل شده است و برای سوال مهر امسال از دانش آموزان عزیز می‌خواهم به این سؤال پاسخ دهند که "اگر پدر شما رئیس جمهور باشد چه اقدامی را به او توصیه می کنید که بتواند اعتدال و میانه روی را در همه ابعاد زندگی و اجتماع جامعه ایرانی بگستراند؟" رئیس جمهور می‌خواهد در ضمن پاسخ دادن دانش آموزان به این سؤال، افتخار کند که همه دانش آموزان او را به عنوان پدر می‌بینند».
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۲
نویسنده نتونسته عقده اشو از روحانی پنهان کنه
مهمترین مسئله ای که شما عمدا و با قصد و غرض بهش نپرداختید شعار تحصیل به زبان مادری بود که هنوزم جرم تلقی میشه
افراطیون و دلواپسان خیلی در دولت کارشکنی کردند . با این وجود واقعا این دولت شاهکار کرد و خیلی از مشکلات 8 سال خرابیهای قبل را ساماندهی کرد و انشاا... در دوره دوم همه شعارهایش را تحقق خواهد داد
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
چه حرف های آشنایی! دوره ی 8 سال قبل هم یکی می گفت نذاشتن!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
واقعآ؟
چکار کرد مثلآ میشه چندتا از شاهکارهاشو بگی؟
انشاالله که عمرش باقی نیست به دور دوم
اکبر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
بزرگترین شاهکارش این بود که به طرفداراش یاد داد هرکس از دولت انتقاد کرد با زدن انگ دلواپسان تمسخرش کنن.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
دقیقا از ادبیات خود دولتی ها استفاده کردی یعنی وقتی نمی تونن کاری بکنن به این و اون انگ میزنن
من گرسنه ام
و صدها مورد دیگر
مطالب ريس جمهور محترم بيشتر به همان منشور دانش اموزي شبيه هست تا وعده كه عملي نشده باشد و بنظر ميرسد نوسنده مقاله بيشتر مغرضانه انتقاد نموده است كه منصفانه نيست .
شما یه خونه رو می تونید دو روزه خراب کنید ولی دو روزه نمی تونید درستش کنید
شمایی که گرسنه ای حقته گرسنه باشی چون نمی فهمی کی باعث و بانی گرسنگیته
طرف دوبار به احمدی نژاد رای داده تو انتخابات 92 هم به یکی دیگه رای داده از هشت سال عملکرد دولت احمدی نژاد هم هنوز دفاع می کنه بعد میگه روحانی قول داد 100 روزه درستش کنه ولی نکرد، خوب برادر شما که عملکرد اون هشت سال عالی بوده ، روحانی چیز عالی رو چطوری درست کنه
ممکن است آقای روحانی نتوانسته باشد خواسته هایی را محقق کند اما مردم میدانند که تلاش خود را کرده و خواهد کرد واین درحالی است که هم از بیرون کشور و هم در داخل کشور افراد و مراکز قدرتی هستند که نمیخواهند و نمیگذارند ایشان موفق شود. این روحیه مبارزه و خستگی ناپذیری است که رای ملت ایران را جذب میکند و فکر میکنم این رای از آن آقای روحانی است .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها