بازدید 9040
حسن روحانی در نشست خبری نیویورک؛

برخی کشورها حتی با پیچ و مهره غنی‌سازی هسته‌ای ما هم موافق نبودند

مشکلات با دولت آمریکاست نه با کمپانی‌ها، دانشگاهیان و مردم آمریکا و بخش‌های دیگر. ما قبلا هم با ایرباس و بویینگ گفت‌وگو داشتیم... بعد از برجام راه برای کمپانی‌های آمریکا و سرمایه‌گذاری و تکنولوژی از نظر ما باز است... دست‌اندازی آمریکا به اموال ایران را به عنوان یک دزدی بین‌المللی محکوم می‌کنیم و در دادگاه لاهه شکایت برده‌ایم و حتما این شکایت را دنبال می‌کنیم و آمریکا را در این دادگاه محکوم خواهیم کرد و این پول را با سودش از آمریکا پس خواهیم گرفت.
کد خبر: ۶۲۵۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۵ 22 September 2016
رئیس‌جمهور با بیان این که ایران امروز به عنوان یک سد بزرگ در برابر تروریست‌ها ایستاده تأکید کرد: خوشحالم بگویم ایران، سد بزرگی در منطقه علیه القاعده و داعش بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، پنجشنبه شب در نشست خبری، پایان سفر خود به نیویورک در جمع خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی اظهار کرد: یکی از نکاتی که سه سال پیش در سفرم به نیویورک به آن اشاره کردم، اهمیت مبارزه با خشونت و افراطی‌گری و تروریسم بود و این که منطقه ما با معضل بی‌ثباتی مواجه شده است. خاورمیانه بسیار مهم است و بی‌ثباتی نمی‌تواند بر منطقه محصور بماند و به دیگر نقاط سرایت خواهد کرد همان‌ طور که دیدیم تروریسم مرزی نمی‌شناسد.

او افزود: متأسفانه ویروس تروریسم در اروپا، آفریقا، آسیا، آمریکا و همه‌جا سرایت و همه جهان را مبتلا کرده است. در زمینه مبارزه با تروریسم باید تلاش مضاعف کنیم و خوشحالم که بگویم ایران به عنوان سد بزرگی در منطقه علیه القاعده و داعش بوده و امروز به عنوان سدی بزرگ برابر تروریست‌ها ایستاده است. همه کشورها را دعوت می‌کنم که در مبارزه با تروریسم جدی باشند، چون این خطر فقط برای ما نیست، بلکه برای همه جهان است و باید بتوانیم دیر یا زود موفق شویم تا این خطر را از بین ببریم.

- برخی کشورها حتی با پیچ و مهره غنی‌سازی هسته‌ای ما هم موافق نبودند؛ اما توانستیم جهان را به این اذعان برسانیم که غنی‌سازی حق ایران است و  امروز هم این مسیر را در نطنز، فردو و اراک ادامه می‌دهیم.

- موضوع تحریم، از ابتدا یک ابزار غلط و نادرست بود که بعضی‌ها به کار گرفته بودند و به ضرر همه بود. دو موضوع در تحریم بسیار اهمیت داشت؛ یکی انرژی و مسأله نفت و گاز و دیگری روابط بانکی. در مسأله انرژی بعد از اجرایی‌شدن برجام تحریم‌ها کامل برداشته شده و ایران فعالیت عادی خود را انجام می‌دهد؛ اما در مسأله روابط بانکی ما هنوز مشکلاتی داریم که طرف مقابل باید 100 درصد و کامل در این زمینه به تعهدات خود عمل کند.
 
- در ایران مثل همه جوامع دموکراتیک به طور طبیعی اختلاف نظر وجود دارد. دولت هم موافقان فراوان و هم منتقد و مخالف دارد که این طبیعت یک جامعه آزاد است و ما از این نظر هیچ گله‌ای نداریم؛ اما اگر موردی از دستگیری‌ها در ایران بوده؛ باید از قوه قضاییه محاکمه شود و اگر در مرحله دادسرا جرمی برای آن‌ها در حد کیفرخواست به اثبات برسد و پرونده به دادگاه برود، به طور طبیعی روال آن پیگیری می‌شود.
 
برخی از کشورها حتی با پیچ و مهره غنی‌سازی هسته‌ای ما هم موافق نبودند 
- من به عنوان رئیس‌جمهور تلاشم بر این است که در ایران، همچنین در بخش قوه قضاییه و در بخش‌های امنیتی قانون به خوبی اجرا شود و این مسئولیت من است، مخصوصا درباره اجرای قانون اساسی که مسئولیت اجرا و حفظ قانون اساسی صرفا به عهده رئیس‌جمهور است و رئیس‌جمهور در قبال آن مسئولیت دارد. من طبق وظایف خودم مسائل را دنبال کردم و می‌کنم؛ البته این به معنای آن نیست که هر بار من اقدام می‌کنم آن اقدامات اعلام شود و در رسانه‌ها مورد بحث قرار گیرد.
 
-  گله‌ای که ما از ایالات متحده آمریکا در نحوه اجرای برجام داریم، در هشت ماه گذشته این است که در اجرای تعهدات خود در برخی از موارد ما شاهد تأخیر هستیم و در برخی از موارد هم شاهد اهمال و همچنین نبود شفافیت هستیم. مثلا طبق برجام پس از اجرایی شدن آن باید فروش هواپیماهای مسافربری به ایران آزاد باشد و تحریم و ممنوعیت در این زمینه برداشته شود. معنای این آن بود که از همان روز اول همه مجوزها برای فروش هواپیما داده شود اما شما می‌بینید در این روزهای اخیر است که خبرهایی راجع به فروش هواپیماهایی مثل ایرباس و بویینگ اعلام می‌شود، گله ما از تأخیر است چون از زمانی که برجام امضا شد تا زمانی که اجرایی شد فرصت کافی برای تدوین همه آیین‌نامه‌ها و مقررات در هر دو طرف داشتیم.
 
- ما به همه تعهداتمان عمل کردیم اما طرف مقابل ما مثل این موردی که گفتم تأخیر دارد، البته طرف مقابلی که می‌گویم عمدتا ایالات متحده آمریکاست و بقیه کشورها تلاش می‌کنند که برجام اجرایی و عملیاتی شود. آمریکایی‌ها در مسأله بانک‌ها طبق آن چه بانک‌های بزرگ به ما می‌گویند به صورت شفاف صحبت نمی‌کنند که یک بار به صراحت بگویند شما آزاد هستید که با ایران کار کنید و مانعی پیش روی شما نیست. گاهی با لحنی صحبت می‌کنند که طرف را دچار شک و تردید می‌کنند. مثلا می‌گویند بله تحریم برداشته شده ولی تحریم هسته‌ای برداشته شده و حواس‌تان باشد که تحریم‌های اولیه هست و باید آن‌ها را مراعات کنید. یا بانک‌های بزرگ را نسبت به شدت عمل خزانه‌داری آمریکا می‌ترسانند. این موردی است که ما نسبت به آن اعتراض داریم. ساز و کاری برای این اعتراض وجود دارد که ما مراحل آن را طی کردیم و در حال پیمودن آن هستیم.
 
- ما همیشه با مردم آمریکا رابطه خوب و دوستانه‌ای داشتیم و امروز هم رابطه دوستانه‌ای داریم و همه آمریکایی‌هایی که در طول سالیان گذشته به ایران می‌آمدند از مهمان‌نوازی ایرانی‌ها به عنوان یک نکته برجسته تعریف می‌کنند. ما اگر مشکلاتی داریم با دولت آمریکاست نه با کمپانی‌ها، دانشگاهیان و مردم آمریکا و بخش‌های دیگر. ما قبلا هم با ایرباس و بویینگ گفت‌وگو داشتیم و بعد از اجرایی‌شدن برجام سفرهایی از سوی مسئولان ایرباس به ایران انجام شده و مقامات ایرانی هم به آن‌جا سفر کرده‌اند. چندین سفر هم تاکنون مسئولان بویینگ به ایران داشته‌اند و مذاکرات مفصلی راجع به خرید هواپیما شده و من فکر نمی‌کنم هیچ گونه مشکلی برای کمپانی‌های آمریکا در ایران وجود داشته باشد.
 
- من رسما هم در یک سخنرانی قبلا در نیویورک و چند بار در ایران تأکید کردم که بعد از برجام راه برای کمپانی‌های آمریکا و سرمایه‌گذاری و تکنولوژی از نظر ما باز است. البته شاید آمریکایی‌ها مشکلاتی داشته باشند که باید مشکلات را حل کنند. اتفاقا یکی از موارد مهمی که وجود دارد این است که بعد از برجام همه به خوبی از این فضا استفاده می‌کنند و تنها شرکت‌هایی که نمی‌تواند به خوبی از این فضا استفاده کند کمپانی‌های آمریکایی هستند و این هم به دلیل قوانین دست و پاگیر نادرستی که از گذشته علیه ایران وضع شده و همیشه این قوانین به ضرر خود آمریکا بوده و خواهد بود.
 
- برخی کشورها مثل عربستان اشتباه محاسبه دارند، به هر حال دو سال بمباران یمن برای آن‌ها هیچ خاصیتی نداشته و برای مردم مظلوم یمن خسارت‌بار و خونبار بوده است. می‌بینید روزانه با بمباران‌هایی که در یمن صورت می‌گیرد صدها کودک و زن کشته می‌شوند و تمام زیرساخت‌های این کشور از بین می‌رود. این مسیر نادرستی است که برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی انتخاب کرده‌اند. خواست ما این است که در حالی که منطقه ما که از ناامنی‌ها لبریز شده و کشورهایی در حال نابودی کامل هستند، همه کشورهای جهان دولت‌هایی را که به اختلافات منطقه‌یی دامن می‌زنند و متأسفانه کشورهای همسایه را بمباران و به تروریست‌ها کمک می‌کنند تحت فشار جدی قرار دهند. سازمان ملل و شورای امنیت در این زمینه باید به نقش و مسئولیت خود عمل کنند تا ما بتوانیم از این معضل بزرگی که منطقه ما با آن مواجه شده عبور کنیم.
 
- ما هم برای منطقه خود نگران هستیم. این که ما با تروریست‌ها مقابله می‌کنیم و در منطقه می‌جنگیم یک دلیلش خواست دولت‌ها و ملت‌های منطقه از ماست و دلیل دیگرش امنیت ملی خودمان است. اگر با تروریسم مبارزه نکنیم تنها بحث امنیت ایران و خاورمیانه نیست بلکه حتما اروپا، آمریکا، آسیا و بقیه جاهای دنیا در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
 
- همه باید توجه کنیم که اختیارات کشور عربستان نسبت به مسأله حج یک اختیار نامحدود نیست. درست است که مکه و مدینه در سرزمین عربستان قرار گرفته اما مکه و مدینه و به خصوص اعمال حج به عنوان یک فریضه دینی و اسلامی از آن همه مسلمانان جهان است. همیشه مشکلاتی برای برخی از کشورهای جهان در این زمینه بوده و متاسفانه امسال این مشکلات شامل حال چند کشور از جمله ایران شد که ایرانیان نتوانستند مراسم حج را انجام دهند. عربستان باید به مسئولیت خود در این زمینه عمل کند. این یک گناه بزرگ از لحاظ دینی و اشتباه بزرگ از لحاظ سیاسی است. این زیرپا گذاشتن مقررات دینی و مذهبی و روابط حسن همجواری است که عربستان آن را زیر پا می‌گذارد و ما امیدواریم عربستان در مسیر درست خود قرار گیرد. کاری که در این دو سه سال اخیر در عربستان شاهد بودیم تکرارش می‌تواند برای کل منطقه فاجعه‌بار و برای خود عربستان خطرناک باشد.
 
-  دست‌اندازی آمریکا به اموال ایران بود، چون برای آمریکایی‌ها کاری که انجام دادند بسیار خطرناک است و اموالی که به بانک مرکزی ایران تعلق دارد به بهانه‌های واهی تصرف کرده‌اند و یک مسأله بسیار عجیبی در حقوق آمریکا اتفاق افتاده و آن این است که کنگره به طور مستقیم در یک مورد دادگاهی وارد شده و قانون گذرانده. در کم‌تر کشوری که تفکیک قوا را پذیرفته‌اند سراغ داریم که قوه مقننه بیاید و در رأی دادگاه مداخله کند. این بسیار کار عجیبی بود که در آمریکا صورت گرفت. البته ما این دست‌اندازی آمریکا به اموال ایران را به عنوان یک دزدی بین‌المللی محکوم می‌کنیم و در دادگاه لاهه شکایت برده‌ایم و حتما این شکایت را دنبال می‌کنیم و آمریکا را در این دادگاه محکوم خواهیم کرد و این پول را با سودش از آمریکا پس خواهیم گرفت.
 
- آمریکا کار بسیار نادرستی در این زمینه انجام داده است. چون در مسائل بانکی و اسناد و اوراق بهاداری که در دنیا وجود دارد و در بانک‌های مختلف مورد معامله قرار می‌گیرد، اگر بنا باشد کشوری بخواهد با دادگاه‌ها و مقررات داخلی خود با این مسأله برخورد کند ناامنی بزرگی در مسائل بانکی به وجود می‌آید.
 
- رئیس دولت در پاسخ به اینکه اگر اجرا نشدن برجام ادامه پیدا کند آیا ایران آن را کان لم یکن تلقی خواهد کرد، عنوان کرد: همه باید تعهد چندجانبه را رعایت کنند. این هفت کشور ماه‌ها پای میز مذاکره بودند و از سال 2003 سال‌هاست که این مذاکره ادامه پیدا کرده، پس معلوم است اراده جدی در دنیا بوده که مسالمت‌آمیز این مسأله حل و فصل شود. پس معنی ندارد کاری که با زحمت به ثمر رسیده برای حفظش کوشش لازم انجام نشود. اما چون آمریکایی‌ها در تخلف سابقه دارند ما باید حواس‌مان جمع باشد. در این هشت ماه مواردی بوده که آمریکایی‌ها دقیقا به تعهدات‌شان عمل نکرده‌اند. البته اگر به تعهد عمل نشود در برجام ساز و کاری برای این مسأله پیش‌بینی شده که اگر کشوری شکایت داشت در کمیسیون مشترک که در نهایت وزیران هفت  کشور جمع می‌شوند راجع به آن اعتراض تصمیم‌گیری شود. ما این مراحل را طی کردیم و امروز در نیویورک اجلاس کمیسیون مشترک بود و همه کشورها تأکید کردند که آمریکا دقیقا باید به همه تعهداتش عمل کند.
 
- در سوریه میلیون‌ها نفر آواره هستند و بسیاری از مردم ماه‌ها و حتی سال‌هاست که مواد غذایی و دارویی کافی در اختیار ندارند. مسأله مهم در سوریه این است که در اولین قدم بتوانیم کمک‌های انسانی به مردم برسانیم. حدود 60 درصد سوریه در اختیار تروریست‌ها، داعش و جبهه النصره است و  این‌ها آدم‌کشی می‌کنند. پرواز ممنوع یعنی به نفع تروریست‌ها کار کردن، چون تروریست‌ها همه چیز دارند به جز هواپیما. پس در سوریه مسأله اول کمک به مردم، مسأله دوم مبارزه با تروریست‌ها و مسأله سوم آماده‌کردن زمینه برای حضور همه گروه‌ها در آینده است برای اینکه یک دموکراسی واقعی در سوریه به وجود بیاید. مشکل سوریه رئیس‌جمهور فعلی این کشور نیست چون آقای اسد سال‌های قبل هم در این کشور رئیس‌جمهور بوده است.
 
-  در مسأله گندم ما مقررات خاصی برای روسیه نداریم. امسال گندم ما بیش از نیاز داخلی تولید شده و انبارهای‌مان پر هستند و مقدار مازاد را باید به فروش رسانیم پس بحث، بحث روسیه نیست چون به طور کلی در ماه‌های پیش رو ما واردات گندم نخواهیم داشت چون نیازی نداریم. البته اگر برای صادرات مجدد باشد مشکلی وجود ندارد و می‌توانیم از روسیه گندم وارد کنیم و صادرات مجدد داشته باشیم.
 
-  اگر کشوری به برجام عمل نکند از حیثیت برجام کاسته نمی‌شود بلکه از حیثیت آن کشور کاسته می‌شود. برجام به نفع منطقه ما و ثبات منطقه ماست. در مسأله هسته‌ای ما را متهم کرده بودند که دروغ می‌گوییم ولی ثابت شد ایران راست می‌گوید و آن‌ها که این ادعا را مطرح کردند دروغ می‌گویند. نمی‌خواستند بگذارند ما در معاملات هسته‌ای حضور داشته باشیم اما با برجام امروز ما مواد هسته‌ای را می‌فروشیم، وارد می‌کنیم و در فن‌آوری‌های هسته‌ای با دنیا همکاری می‌کنیم. بعد از برجام همه کشورها خوشحال هستند که با ما گفت‌وگو می‌کنند چون می‌خواهند با ما همکاری و تجارت داشته باشند و در همین چند ماه گذشته تجارت ما با اروپا بیش از 40 درصد افزایش داشته است.
 
-  ما همیشه در خلیج فارس با نیروهای آمریکایی مشکلاتی داشته‌ایم و مربوط به الان نیست. گاهی وقت‌ها این موارد پیش می‌آید و همه باید تلاش کنیم به این گونه مشکلات دامن زده نشود. هر کشوری فضای اختصاصی دارد که در آن فضا اگر هواپیمایی بخواهد عبور کند مجوز می‌خواهد و اگر هواپیما جنگی باشد معلوم است که کشور باید از خود به خوبی دفاع کند. ما هم از فضای خودمان به خوبی دفاع می‌کنیم.
 
-  در جنگ عراق با کویت آمریکایی‌ها از فضای کشور ما عبور کردند و همان موقع اخطار دادیم که نقض هوایی‌شان قطع شد. بی‌تردید وظیفه نیروهای ما نه ماجراجویی است و نه این کار را خواهند کرد بلکه وظیفه‌شان دفاع از سرزمین و منافع خودشان در آب‌های خودشان و آب‌های آزاد است که این کار را انجام می‌دهند. اما باید پرسید تجمع این همه نیروی آمریکایی در خلیج فارس به چه دلیل است. زمانی در خلیج فارس جنگ بود و آن‌ها به منطقه می‌آمدند اما امروز که در خلیج فارس جنگی نداریم اگر هم جنگی هست حملات هوایی عربستان به یمن است. ما قصد ماجراجویی و برخورد و تنش نداریم ضمن این که نیروهای آمریکایی هم باید در منطقه به مقررات بین‌المللی احترام بگذارند چرا که تنش در کل منطقه به نفع کسی نخواهد بود.
 
- رئیس دولت یازدهم در پاسخ به اینکه آیا در گفت‌وگوی او با نخست‌وزیر بریتانیا بحثی درباره یک خانم دوتابعیتی انگلیسی که در ایران بازداشت است شده است یا خیر و آیا ایران از کارت زندانیان دوتابعیتی استفاده خواهد کرد، تصریح کرد: زندانی که کارت نیست. ما امیدواریم هیچ‌ کس از مقررات کشورها تخلف نکند و دستگیر و زندانی نشود. خانم ترزا می در پایان گفت‌وگوی خود با من به این مسأله اشاره کرد و از من کمک خواست، در این زمینه کمک کنم و من هم توضیح دادم که این دوتابعیتی بودن در قانون ایران پذیرفته نیست. ما در قانونمان یک تابعیت بیش‌تر نداریم و کسی که ایرانی محسوب می‌شود تبعه کشور دیگری محسوب نمی‌شود و طبق مقررات ما با او رفتار خواهد شد. نکته دیگر این است که ما هم باید در کشورهای خودمان تلاش کنیم قانون به دقت اجرا شود. ما هم اعتراضاتی به برخی کشورهای غربی در اجرای قانون داریم اما تلاش دولت در چارچوب قانون اساسی کمک به کسانی است که گرفتار شده‌اند تا بتوانند دوران محکومیت خود را سپری کنند.
 
-  ما انتخابات همه کشورها از جمله آمریکا را دنبال می‌کنیم. برای ما مهم نیست چه کسی در آمریکا انتخاب می‌شود، بلکه برای ما منافع ملی‌مان مهم است، هر دولتی که در آمریکا روی کار باشد و اراده‌اش احترام به حقوق و منافع ملی ملت‌ها از جمله ایران در کاهش تنش باشد حتما از طرف ایران پاسخ مناسب خود را دریافت می‌کند اما اگر کسی بخواهد مشکلات را افزایش دهد شرایط جدیدی پیش می‌آید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل