بازدید 6105
۲
آیت الله واعظ موسوی در گفت و گو با «تابناک»؛

«سیاست مذهبی انگلیسی» چطور دنبال می شود؟/ باید جلوی انجام کارهای عوامانه با رنگ و بوی مذهبی را گرفت

انجام هر حرکتی ولو با رنگ و بوی شعایر مذهبی که منجر به اختلاف و تعمیق اختلاف بین مسمانان شود ـ که البته هدف دشمن هم همین است ـ مصداق «سیاست مذهبی انگلیسی» است.
کد خبر: ۶۲۵۱۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸ 22 September 2016
عضو چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه باید جلوی انجام کارهای عوامانه ای که با رنگ و بوی مذهبی انجام می شود، اما باعث اختلاف بین مذاهب اسلامی می شود را گرفت، به تشریح «سیاست مذهبی انگلیسی ها» که از طریق مسأله قدیمی «تفرقه بینداز و حکومت کن» دنبال می شود، پرداخت.

آیت الله سید محمد واعظ موسوی در گفت و گو با خبرنگار «تابناک» درباره واقعه غدیر خم و سخنان رهبر معظم انقلاب درخصوص لزوم جلوگیری از اقداماتی که موجب ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی می شود، اظهار کرد: واقعه غدیر حرکت بزرگی بود که پیامبر اسلام(ص) از جانب خداوند متعال مأمور انجام آن شد. با وجود اطلاعات خوبی که همه درباره این رویداد تاریخی دارند، متأسفانه برخی این موضوع را مستمسک انجام کارهای عوامانه برای ایجاد اختلاف قرار می دهند.

مسأله «ولایت» از اصول مهم اسلام است


وی افزود: مسأله "ولایت" از اصول مهم اسلام به شمار می رود. پیامبر خاتم(ص) یک مسئولیت تاریخی مهم برای همه مشخص کردند و اینکه درباره موضوع ولایت و واقعه غدیر، این وظیفه حاضران است که با غایبان و وظیفه پدران است که به فرزندان این موضوع را سپرده و بازگو کنند تا این موضوع تا قیامت فراموش نشود.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین با تأکید بر اینکه انجام کارهای علمی و مدرسه ای با انجام کارهای عوامانه درباره مسائل و موضوعات تاریخی و دینی تفاوت دارد، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم، همان طور که مقام معظم رهبری هم اشاره کردند، امروز جهان اسلام بیش از همیشه به انسجام، وحدت و همدلی نیاز دارد تا دین مبین اسلام بیش از پیش جایگاه واقعی خود را پیدا کند.

باید جلوی انجام کارهای عوامانه گرفته شود

وی افزود: اختلافات فرهنگی، اعتقادی و مذهبی نباید جلوی انسجام و وحدت در جامعه اسلامی را بگیرد؛ بنابراین، لازم است که جلوی انجام کارهای عوامانه گرفته شود تا از این طریق اختلافات مذهبی مسلمانان نیز کم و کمتر شود.

اهداف تعمیق اختلافات در جهان اسلام چیست؟


آیت الله واعظ موسوی با بیان اینکه اختلافات در جهان اسلام همان طور که مراجع معظم، دلسوزان جهان تشیع و به خصوص رهبر معظم انقلاب فرمودند، باید تبدیل به وحدت بشود، گفت: جهان استکبار و به ویژه آمریکایی ها به دنبال تعمیق اختلافات در جهان اسلام برای تسلط بر مسلمانان هستند. آنها از این طریق همچنین به دنبال فروش سلاح ها و سرپا نگه داشتن کارخانه جات اسلحه سازی شان هستند.

به گفته وی، هدف دیگری که از دامن زدن و تشدید اختلافات در جهان اسلام دنبال می شود، تأمین امنیت رژیم صهیونیستی است.

باید اختلافات جهان اسلام را تبدیل به وحدت کرد


استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم تأکید کرد: باید همه مسلمانان به نحوی حرکت کنند که اختلافات موجود در جهان اسلام را از بین ببرند یا به حداقل ممکن برسانند. ایجاد تفرقه و اختلاف بین مذاهب مختلف اسلامی از مهمترین اهدافی است که دشمن آن را در جهت رسیدن به منافع خود دنبال می کند.

وی در پاسخ به سؤالی درباره اقداماتی که باید برای جلوگیری از اختلاف بین شیعه و سنی انجام بشود، یادآور شد: قطعا همه بزرگان دین علاوه بر اطلاعات وسیعی دینی و سیاسی، باید به مسائل روانشناسی و جامعه شناسی هم اشراف داشته باشند تا از این طریق جلوی هرگونه حرکت خام و عوامانه ای که با ظاهر مذهبی و اسلامی و با رنگ و بوی تشیع به راه بیفتد، بگیرند.

وظایف مردم در مقابل موضوع اختلافات مذهبی


آیت الله واعظ موسوی درباره وظایفی که مردم جهت جلوگیری از ایجاد اختلافات مذهبی بر عهده دارند نیز، ادامه داد: انتظار از مردم هم این است که در عین حفظ باورهای دینی، از انجام حرکت های عوامانه و حرکت اختلاف برانگیزی که دشمن آن را تعریف کرده، بپرهیزند.

وی توضیح داد: عمده مسیرهای ایجاد اختلافات مذهبی توسط دشمن در ظاهر اسلامی و دینی تعریف می شود که مردم باید ضمن حفظ باورهای عمیق دینی خود، از حرکت در آن مسیرها بپرهیزند و اجازه اجرای نقشه اختلاف بین مذاهب را ندهند.

راهکار تبدیل اختلافات مذهبی به وحدت مسلمانان


عضو چهارمین دوره مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: مسلمانان اعتقادات مشترکی بسیاری در کلیات و حتی در جزئیات دارند که باید با پررنگ کردن این نقاط مشترک، جلوی دشمن را بگیرند تا از این طریق با ایجاد حکومت واحد اسلامی، در مقابل کفار، ظالمان و متجاوزان بیاستیم و حق را دنبال کنیم.

وی درباره ویژگی های و اهداف مساله ای به نام ایجاد "شیعه انگلیسی" که توسط رهبر معظم انقلاب هم مورد اشاره قرار گرفت نیز اضافه کرد: آنچه درباره سیاست انگلیسی ها معرف است، اینکه آنها از سیاست قدیمی «تفرقه بینداز و حکومت کن» استفاده می کنند. آنها با اجرای این سیاست بین حکومت ها و نقاط جغرافیایی مختلف، تلاش می کنند تا به اهداف خود برسند.

«سیاست مذهبی انگلیسی» چطور دنبال می شود؟


آیت الله واعظ موسوی گفت: با توجه به توضیحاتی که درباره سیاست انگلیسی ها مورد اشاره قرار گرفت، انجام هر حرکتی ولو با رنگ و بوی شعایر مذهبی که منجر به اختلاف و تعمیق اختلاف بین مسمانان شود که البته هدف دشمن هم همین است، مصداق «سیاست مذهبی انگلیسی» است.

وی تأکید کرد: هر مسلمان آگاهی ـ چه در قالب اهل سنت و چه در قالب تشیع ـ باید مقابل اقداماتی که اختلافات را عمق می بخشد و در راستای اهداف تعریف شده دشمن است، بیاستد و ضمن اینکه خود آن عمل را انجام نمی دهد، مانع از انجام آن هم بشود.

نباید در دام سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» بیفتیم


رئیس انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه علمیه قم اظهار کرد: حرکتی که بوی تفرقه بدهد، قطعا حرکتی است که مورد نظر و خواست دشمن است، لذا ما باید در انجام هرگونه اقدامی که مربوط به جهان اسلام می شود، مراقبت کنیم تا در دام سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» انگلیسی ها قرار نگیریم، ضمن اینکه مقابل چنین حرکت هایی هم بیاستیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲
تا نگاه ايدولوژي به سياست خارجى هست
از وحدت جهان اسلام خبرى نيست
اگر اینطوری که ایشان گفتند باشد ایران پر است از شیعه انگلیسی !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل