بازدید 4940

غدیر و جمهوری اسلامی ایران

یدالله حبیبی
کد خبر: ۶۲۴۸۲۱
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۷ 21 September 2016
حسنین هیکل در دیدار با یک شخص ایرانی گفته است، ما با مبانی و اصول ولایت فقیه آشنا نیستیم، ولی هرچه هست، شما قدرش را بدانید و آن را پاس بدارید. ایران برای دومین‌ بار عمق نفوذ خود را به مدیترانه رسانده است؛ یک‌ بار در زمان کوروش‌کبیر و بار دیگر در زمان جمهوری اسلامی ایران.  آگاهی ملت های اسلامی، نشان از یک حقیقت دارد و آن اینکه تحولات کشورهای مسلمان برگرفته از اندیشه‌های اسلامی و دینی است و می‌توان این را در شعارها و آداب آنها دید؛ مناسب ترین الگو برای یک کشور اسلامی، انقلاب اسلامی ایران است.

ولایت فقیه اندیشه باز‌شناسی شده تفکر و فقه اسلامی از غدیر است که امام خمینی (ره) مجدد آن است و کارآمدی آن، نشان از ظرفیت بالای فقه و دانش اسلامی در مدیریت جامعه دارد. رابطه ایران با اسلام، پیوندی عمیق و ناگسستنی است و تقویت این مقوله پسندیده و لازم است. هرچند اسلام در ایران ‌زاده نشد، بی‌تردید در ایران توسعه یافت و نیز ماندنی شد؛ عجیب آنکه برخی در اندیشه تفکیک و جدایی این دو هستند.

امام خمینی (ره) مولود تفکر غدیر است که بیش از 1200 سال از قدمت ساختارمند آن در عالم اسلام و شیعه با راهنمایی روحانیت می‌گذرد. مهمترین درس غدیر، اداره جامعه با خصوصیات اجتماعی آن است، نه صرفا در جمع و با هم بودن، که همه منتظر تحقق جامعه مبتنی بر غدیر هستند. گل سرسبد این جامعه ولایت فقیه است و دیگر ارکان در پرتو سلامتی آن مشروعیت و سامان می یابند.

در این باره باید گفت، بیش از همه قشرها، این روحانیت است که باید در پاسداری از حریم ولایت فقیه، کارآمدی و مراقبت از آن پیشگام باشد. روحانیت یک حزب سیاسی و قشری از اقشار نیست، بلکه در نگاه تاریخی و باور اجتماعی، راهنما و راهبر عامه است؛ بنابراین، به الزامات راهنمایی که مهم‌ترین آن دانش و پرهیزگاری است به غایت محتاج است.

خوشبختانه مطالعات نشان می‌دهد که اعتماد به روحانیت در جامعه ایران، همچنان وجود دارد و از آنجایی که هویت جمهوری اسلامی و کارآمدی آن با روحانیت هم‌آغوش شده است، تدبیر امور به منظور تحقق جامعه اسلامی، باید دغدغه اصلی باشد. کارآمدی جمهوری اسلامی که میوه ای از ثمرات درخت طیبه غدیر است رابطه معنا‌داری با پیشرفت، قدرتمندی، ثبات و صدور آن به کشور‌های اسلامی و ملت‌هایی که خواهان استقلال و عزت‌نفس و توسعه هستند، دارد.

بنابراین در اوضاع کنونی، بهترین و بالاترین هدیه ما به ملت‌ها ـ که هدیه غدیر نیز هست ـ ایرانی آباد با مدیریت اسلامی است. کارآمدی بدون برنامه راهبردی، میان مدت و عملیاتی ممکن نیست. نگاه آینده محوری و آینده پ‍‍ژوهی که امروز بخشی از ادبیات جمهوری اسلامی است و در قالب سند چشم‌انداز در افق 1404 متجلی است، کار هوشمندانه ای است.

هرچند چشم‌انداز، تصویر تقریبا روشنی از آینده است، تحقق آن نیازمند مدیریت هوشمندانه و پایش رقبای بی‌رحم در منطقه و التزام به لوازم آن است و این را بدانیم که دیگران منتظر ما نمی‌مانند. سیاست‌های کلی در ذیل این سند که به تصویب رهبری نظام رسیده است، راه‌های رسیدن به آن را هموار می‌کند و حلقه اتصال آن، وجود یک نظام اجرایی منسجم و کارآمد و نظارت دقیق بر عملکردهاست.

نگاه به این سند راهبردی و بالا‌دستی در سالیان گذشته با بی‌مهری همراه بوده و دانسته یا ندانسته، علاوه بر قدر ناشناسی زحمات مدیران گذشته، فرصت‌های راهبردی را از ما گرفته است؛ بنابراین، وقت آن رسیده که به خود آییم و جبران مافات کنیم. از موضوعات مهم، سند چشم‌انداز توسعه یافتگی اقتصادی دانش بنیان با شاخص جایگاه اول منطقه‌ای است؛ یعنی همگان منتظرند تا پانزده سال دیگر ایران در خاورمیانه و آسیای مرکزی، مقام نخست را در این حوزه کسب نماید.

آگاهان به امور استراتژیک اذعان دارند که حرکت هماهنگ در کشور بدین منظور وجود ندارد. اگر مبتنی بر این سند و در کنار آن راهنمایی‌های روشنگر رهبر معظم انقلاب خاصه مبارزه با مفاسد را مطمح نظر قرار می‌دادیم و رفتار فرقه‌ای و تبارگرایی را کنار می‌گذاشتیم، وضع ما در همه بخش‌ها و خاصه اقتصادی، بهتر از امروز بود. همه باید بپذیریم که بدون استفاده از ظرفیت‌های سایر بخش‌ها و اشخاص امکان پیمودن این مسیر نیست.

ایران کشور حزبی و گروه مدار نیست و همه دستاوردها برآیند خرد جمعی در سایه عزم و همت ملی بوده است. از راهبردهای امام خمینی (ره) در هدایت و بسیج مردم، وحدت بود و آن را به عنوان علت محدثه و مبقیه انقلاب می‌دانست. در شرایط فعلی منطقه‌ای و جهانی و طرح‌ریزی استکبار جهانی با توسعه تحریم‌ها و گسترش امپراتوری خبری و رسانه‌ای و جلوگیری از تأثیر انقلاب اسلامی در تحولات ملل، اقدامات هوشمندانه می طلبد؛ از جمله راهبردهای دشمنان تعمیق اختلاف بین مسلمانان و راه اندازی جنگ شیعه و سنی و اضمحلال تدریجی قوای مسلمانان و درگیری آنان با مسائل روزمره است.

ما علاوه بر تلاش در حوزه روابط منطقه ای و تأکید بر وحدت امت اسلامی وکمک به مسلمانان مبارز باید پایگاه اصلی تفکر خیزش اسلامی و نوید بخش رهایی از چنگ استکبار جهانی یعنی جمهوری اسلامی ایران را روز به روز کارآمدتر کنیم؛ این مهمترین وظیفه امروز ما در مکتب غدیر است.


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی