بازدید 14951

برگزاری ازدواج ساده چقدر خرج دارد؟

امروزه هزینه تهیه جهیزیه و برگزاری مراسم ازدواج به طرز چشمگیری افزایش یافته است بطوریکه ازدواج با حداقل امکانات نیز گران تمام خواهد شد.
کد خبر: ۶۲۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹ 21 September 2016
امروزه هزینه تهیه جهیزیه و برگزاری مراسم ازدواج به طرز چشمگیری افزایش یافته است بطوریکه ازدواج با حداقل امکانات نیز گران تمام خواهد شد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، بسیاری از دغدغه های اجتماعی این روز های کشور ریشه در مشکلات اقتصادی موجود در جامعه دارد، رکود در اقتصاد سبب آن شده است تا علاوه بر اینکه قدرت خرید خانواده ها کاهش یابد، اشتغال جوانان نیز با مشکلات جدی روبه رو شود.

یکی از مهمترین دغدغه این روزهای جوانان کشور مسئله ازدواج و چگونگی تامین هزینه های آن است چراکه امروزه برگزاری این سنت حسنه دستخوش تغییرات فراوانی شده است، بزرگترین علتی که  امر ازدواج را به تعویق می اندازد، مسائل اقتصادی نظیر اشتغال، مسکن و سایر عوامل تاثیر گذار عنوان می شود، اما درآن سوی قضیه نباید از تاثیرات تجمل گرایی و افزایش غیر منطقی توقعات خانواده طرفین غافل شد. 

برای شروع یک زندگی مستقل باید چند اقدام اساسی صورت گیرد که تهیه مسکن، خرید جهیزیه، برگزاری مراسم از جمله آن است؛ در اولین گام به بررسی قیمت یک دستگاه آپارتمان معمولی در مناطق مختلف شهر تهران می پردازیم.

طبق گزارشات میدانی، اجاره یک واحد آپارتمان 50 متر تا 80 متری در مناطق مختلف تهران به ودیعه ای بین 20 تا 40 میلیون تومان و اجاره ای ماهانه بین 200 تا یک میلیون تومان نیاز دارد .

فیمت اجاره آپارتمان در مناطق شمال، جنوب، شرق، غرب و مرکز تهران به شرح ذیل است:

محدوده

ودیعه

اجاره

ونک خیابان شیراز
(75 متر)

40.000.000

1.000.000

نواب-زمزم
(50 متر)

18.000.000

200.000

تهرانپارس-پروین
(51 متر)

27.000.000

450.000

صادقیه-قبل از جناح
(60 متر )

35.000.000

800.000

امام حسین-به سمت خراسان
(50 متر)

20.000.000

400.000

گام بعدی پس از تهیه مسکن خرید جهیزیه است که این امر می تواند به دور از چشم و هم چشمی ها و با اعتماد به تولید کنندگان داخلی خریداری شود؛ گزارشات میدانی حاکی از آن است که با صرف هزینه ای کمتر می توان کالای با کیفیت  تولید داخل خرید که حتی با وجود  تفاوت چشمگیر در قیمت قابل رقابت با مدل های خارجی است.

خرید جهیزیه ای با ملاک های مذکور حداقل 12 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد؛ در بازار لوازم خانگی داخلی یخچال فریز از 850 هزار تومان تا دو میلیون تومان، اجاق گاز از 900 هزار تومان تا دو میلیون و 500 هزار تومان و ماشین لباس شویی از یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون 800 هزار تومان خرید و فروش می شود.

انواع اقلام جهیزیه به شرح جدول زیر است:
 

شرح کالا

قیمت(تومان)

یخچال فریزر
(آبسردکن بیرونی و نمایشگر دیجیتال)

یک میلیون و 900 هزار تومان

اجاق گاز
(پنج شعله فر-تایمر-جوجه گردان)

یک میلیون و 550 هزار تومان

ماشین لباسشویی
(6 کیلوگرمی)

یک میلیون و 240 هزارتومان

یک تخته فرش
( 12 متری)

یک میلیون و 480 هزار تومان

تلویزیون
(40 اینچ 
LED)


یک میلیون و 350 هزار تومان

جاروبرقی
2000W

370 هزار تومان

ست لحاف دونفره
(جنس ژاکارد)

695هزار تومان

چرخ گوشت
(خروجی 1200 گرم در دقیقه)

353هزار تومان

سرویس چینی 29 پارچه غذاخوری

512 هزار تومان

ست کتری قوری شیردار

150 هزار تومان

سرویس قابلمه
(13 پارچه)

400 هزار تومان

سایر وسایل خرده 
ریز ضروری

جمعا دومیلیون تومان

جمع کل

12 میلیون تومان


اقلام ذکر شده همه ایرانی و از میان کالا های با کیفیت انتخاب شده اند، اما هزینه های ازدواج تنها به جهیزیه ختم نمی شود چراکه برای مراسم ازدواج نیز باید هزینه هایی صورت پذیرد که در کلانشهری نظیر تهران برگزاری یک مراسم متوسط با 200 نفر میهمان حداقل 15 میلیون تومان خرج بر می دارد.

برای برگزاری مراسم باید هزینه ورودی تالار به علاوه شام را برای هر نفر جداگانه بپردازید که برای 200 نفر میهمان رقمی معادل هفت تا 10 میلیون تومان(بسته به منطقه و نوع سرویس) آب می خورد، در ضمن هزینه میوه، شیرینی و گل نیز باید جداگانه پرداخت شود؛ همچنین پس از هزینه های آرایشگاه باید برای به ثبت رساندن این مراسم  هزینه های بیشتری را متحمل شوید.

شرح هزینه های برگزاری ازدواج به شرح ذیل است:

شرح

مبلغ(تومان)

ورودی تالار به همراه شام
 (محدوده تهرانپارس)

7.000.000

میوه و شیرینی

2.000.000

آتلیه (10 عکس در باغ-10 عکس آتلیه- یک عکس با قاب- 5عکس اسپرت)

2.500.000

فیلم برداری

1.500.000

آرایشگاه عروس

1.000.000

ماشین عروس و گل

300.000

اجاره لباس عروس

700.000

مجموع

15.000.000

قیمت های ذکر شده بر اساس کالا های تولید داخل، تالار معمولی و یک منزل ساده بوده که فراهم کردن همین حداقل ها نیز برای اکثر خانواده های جامعه دشوار است.

پس از ازدواج نیز هزینه های زیادی بر دوش خانواده بوده که تامین آنها نیز با شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی مشکل است؛ همه مشکلاتی که امروزه شاهد آن هستیم به مانند زنجیره ایست که هرحلقه آن بر دیگری تاثیر مستقیم می گذارد، اگر طرفین بتوانند اندکی از توقعات خود بکاهند می توان حتی همین هزینه های حداقلی را نیز کاهش داد اما نباید از مسئولیت سنگین نهاد های حاکمیتی نیز غافل شد.

ریشه اصلی این مشکلات در بی توجهی نهاد های مسئول است و حتی افزایش وام ازدواج از سه میلیون تومان به 10 میلیون تومان نیز دردی را  دوا نخواهد کرد بلکه باید اقدامات اساسی تری صورت بپذیرد.

دولتی ها برای ترغیب جوانان به امر ازدواج طرح های زیادی را مطرح کردند اما اکثر آن ها بر روی کاغذ طرح های خوبی بنظر می رسید و در مرحله عمل یا ناقص اجرا شد یا اصلا به مرحله اجرا نرسید.

"امید" است بعد از گذشت نزدیک به چهار سال فعالیت دولت، "تدبیر"ی اندیشیده شود تا بالاخره این قفل زندگی مردم باز شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۵۰
تحلیل عالی بود ..

فقط خدایی 50 متر خونه هم شد جای زندگی .. مگه الان چند تا خونه 50 متری داریم .... خونه یک خوابه الان بالای 60 الی 70 متر می باشند. که فاجعه است

من یک جوان 36 سال سن با فوق لیسان با 15 سال سابقه ی کار نمیدونم شرمنده خانواده ام شده ام..

چیکار باید کرد !!!!!!!
پاسخ ها
شهرام
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
آپارتمون 70متری هم جالب نیست. تازه اگه خیلی خوش نقشه هم باشه.
کف متراژ مناسب 80متره
مهران
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
همه اینها آثار میلیارد میلیارد خوردن مال مردم هست که جوانان بدبخت باید تاوانش را بپردازند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
متاسفانه داریم و زیاد هم داریم .. ما خودمان 4 نفری در یک خانه 50 متری زندگی میکنیم .. کافی ست سری به محلات مرکزی تهران مثل مناطق 6 و 7 بروید و انبوه خانه های 45 متری و 50 رو که اکثرا هم برای اجاره هست مشاهده کنید
حالا با این لیست قیمتها و این اوضاع و احوال پیدا کنید پرتقال فروش را !!!!!!!!!!!!!
این هزینه هایی که نام بردید حداقل پنج برابر کنید تا به واقعییت نزدیک شود خرید سرویس طلا جهاز دوازده میلیونی بسیار از واقعییت بدور است بقول قدیمی ها حساب خانه تا بازار دو تاست
عوام فريبي بس است

عوام فريبي ممنوع!..........................................................................................................
شام نميدين؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
عالي بود :))))))
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
:))))))
ازدواج در ایران به تاریخ پیوسته. بزودی نسل مردمان ایران نیز مثل نسل یوزپلنگ ایرانی منقرض خواهد شد. خیلی هم خوب!
مسئله ازدواج چیز جداگانه ای از سایر مسائل نیست. باید وضع اقتصاد کشور خوب بشه تمام این مسائل هم حل میشه.
در پاراگراف آخر آورده اید امید که قفل زندگی مردم باز شود
باید بگویم اگر بگذارند مملکت روی ریل خودش بیافتد میتوان امیدوار بود
اوه . من با این حقوق باید یه 5 سال فقط جمع کنم هیچی کرایه خونه و خوردوخوراک ندم. بابا از خیرش گذشتیم
میشه لطفا این مورد (ونک خیابان شیراز (75 متر)) رو معرفی کنی والا ما رفتیم بنگاه زیر 150 میلیون رهن نداشت
شما حدود 80 میلیون رهن زدید
من سال 88 ازدواج کردم، با خرید یک پراید دست دوم، اجاره یک خانه در منطقه متوسط رو به پائین شهر، خرید اقلام بسیار ضروری مانند یخچال و گاز و لباسشوئی و جاروبرقی (تلویزیون، مبل، میز/صندلی، ... نخریدیم)، یک فرش قرضی از اقوام، یک مهمانی ساده با حضور اقوام درجه یک (حدود 40 نفر) در حیاط منزل یکی از اقوام. من و خانمم هیات علمی دانشگاه بودیم و هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
عزیز شما اون موقع هیئت علمی بودی و از حقوق میلیونیت مطمئن . من و امثال من بیکار و حتی مطمئن نیستیم اصلا کار گیرمون بیاد یا نه ، پول خرید همون پرایدی که شما با حدود 5-6 خریدی و الان باید 12-13 بابتش پول دادر رو نداریم .
جهیزیه اون چهارتا قلمیه که شما نوشتید؟ تخت و کمد و وسایل برقی اشپزخونه و غیره کجا میره اونوقت؟
واقعا فکر میکنی پسرای پرتوقع الان این چیزا براشون کافیه؟
هزینه ازدواج یک جوان در ایران نزدیک به 200 میلیون تومان هست که با این تورم و این درامد ها خیلی شانس بیاره 35 سالگی ازدواج کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
نه قبول ندارم,خانواده دختر اگه به مهریه پایین و عروسی جمع و جور و خونه پنجاه متری رضایت بدن من اصلا ازشون جهزیه نمی خوام !هر دو طرف باید مراعات کنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
سی و پنج سالگی هم که دیگه سن ازدواج نیست.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
دوست عزیزی که میگید 35 دیگه سن ازدواج نیست، الان دیگه این سن وسال برای زدواج روتین شده، حتی خیلی از دخترا هم دیگه تو این سن و سال ازدواج میکنن چه برسه به پسرا، شرایط فرق کرده
جامعه جوان به جای اینکه موهبت باشد مصیبت است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
مصیبت، منفی بافیهای بنده و شماست! مصیبت، نامید کردن جوانهاست! مصیبت،توقعات بالای خانواده هاست! مصیبت آرزوی یک شبه پولدار شدن جوانهاست! و ... اگر طرفین قانع باشند با هزینه های به مراتب پائینتر هم می شود ازدواج کرد. بد نیست جوانها خاطرات پدر و مادرهای خود و نسلهای قدیمی را هم کمی مرور کنند و خود را تافته جدابافته جامعه قلمداد نکنند
تابناک این یعنی چی؟ ( چرخ گوشت (خروجی 1200 گرم در دقیقه) ) واقعا یه زندگی ساده چرخ گوشت میخواد؟ اصلا شما گوشت پیدا میکنی که چرخ گوشت لازم داشته باشی؟ الان میری از قصابی میخری جلو چشتم چرخ میکنه با هر درصدی گوشت و چربی که بخوای واقعا چرخ گوشت نیاز نیست . درضمن سرویس چینی هم به نظر من مورد نیاز نیست میشه از ظروف شیشه ای و ارزونتر استفاده کرد تا با یه لب پر شدن مجبور نشی کلی هزینه تعویض سرویس کنی
31 ساله . لیسانس . بیکار
فاتحه مع الصلوات
من دو سال قبل ازدواج کردم فقط مراسم عقد داشتیم و یک هفته ماه عسل رفتیم خدا وکیلی دست کم ۱۸۰ میلیون تومان هزینه شامل مراسم خرید سرویس طلا خرید وسایل خانه هزینه مسافرت شد
البته چون خودم چند سال پیش با پس اندازم یک آپارتمان ۱۵۰ متری خریده بودم دیگه هزینه رهن و اجاره خونه نداشتم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
آرهه زینال تو راست میگی !!
جای مرد وزن درازدو.اج ایرانی تغییرکرده .مثلابه جای قبول جهیزیه ازسوی مردبه خانواده دخترتحمیل میشه .درمقابل یک مهریه سنگین چهارپنج برابر خونبهاش روقرارمیدن که فرداپاشوبزاره بیخ حلق داماد وطلاق کشی .
دراسلام ازدواج بازن وطلاق بامردهست .
درضمن بایدازاسراف ومهریه بالاپرهیزکرد اماولیمه دادن وسخاوت باید بیشتربشه .
فکر کنم نویسنده محترم گل و شیرینی مراسم خواستگاری ، انگشتر و لباس و کیف و کفش شب بله برون ، هزینه سفره عقد و سرویس طلا و غیره را فراموش کرده ، احتمالا یا مجرد است یا این هزینه ها را در رویاهایش می پندارد .
در ضمن همه این هزینه ها به غیر از مهریه و شیر بهاست . اگر شیر بها را منسوخ شده حساب کنیم . مهریه چیزی ست که این روزها همه درگیر آن هستند و اگر بخواهیم به دستور اسلام عمل کنیم مهریه چیزی ست که در ابتدا باید پرداخت شود . عروس و خانواده او اگر خیلی قانع باشند و به ۱۱۰ سکه راضی شوند یک هزینه حدود ۱۱۰ میلیون تومانی هم به همه این هزینه ها اضافه می شود .
از طرف دیگر نویسنده محترم ... خانه تخت خواب و پرده و مبل هم می خواهد ، حالا از بقیه چیزها نظیر لوازم سرویس بهداشتی و غیره بگذریم دیگه ....
برادر یا خواهر گرامی اینا رو فقط می تونی توی رویاهات بنویسی با همین هزینه هایی که حساب کردی پاشو برو تو گود ببینم زنده بیرون میای یا نه ؟‌
فرهنگ باید اصلاح بشه و یک دختر و پسر در عرض نیم ساعت باید بتونن برن سر خونه زندگیشون. ما که تو همه مسائل از خارجی ها الگو میگیریم چطور در این مساله خیلی عقب افتادیم؟!! من خودم 36 سالمه و در حال ازدواج کردن هستم با وجودی که به همسرم علاقه دارم ولی باز دو دل هستم و ترجیح میدم همه چی کنسل بشه و برگردم به دوران مجردیم.
اگر دولت هزینه های مالیات و ارزش افزوده ای(حدود 20درصد)که تالار ها از مشتری می گیرند رو حذف کنید خودش رقم قابل توجهی میشه
اگر دولت هزینه های مالیات و ارزش افزوده ای(حدود 20درصد)که تالار ها از مشتری می گیرند رو حذف کنید خودش رقم قابل توجهی میشه
با این حساب برای شروع یک زندگی ساده ساده حداقل به 50 تا 60 میلیون تومان پول نقد نیاز است ...
مسخره نیست یکنفر به خاطر کتری و یخچال ازدواج رو به تاخیر بندازه؟
اگر بودجه هایی که در بخش های گوناگون بعنوان جوانان هزینه میگردد به خود جوانان وام قرض الحسنه بدون سود بدهند مطمئن باشید بسیاری از مشکلات جوانان مرتفع خواهد گردید،به عنوان یک پدر بسیار متاسف هستم که پسرانم تحصیلات عالیه وبدون درآمد دارند ایکاش .....................
من با 35 سال سن هنوز ازدواج نکردم و تنها نگرانیم اینه که اطرافیان و فامیل در مورد من فکرهای بد به سرشون نزنه. یکی میگه مشکل داره، یکی میگه زن صیغه ای داره و یکی میگه هوسبازه. خلاصه هرکسی پیش خودش یه فکری میکنه و فقط خونواده ی خودم که در جریان زندگیم هستند میدونند واقعاً پول ندارم. آخه این چه وضعیه که برای ما ساختن ؟ پدر بنده با 30 سال خدمت داره برجی 900 هزار تومان حقوق میگیره که واقعاً باعث تاسفه.
ببجاره به من بازنشسته با یک ونیم میلیون حقوق که هم باید جهیزیه تهیه کنم .هم هزینه دانشگاه آزاد را بدهم .برای تهیه این همه مخارج میخواهم همه، اعضأ بدنم را بفروشم .اگر ممکن باشد پیش فروش کنم بلک جشن نیم بند عروسی دخترم را ببینم
تفکرات و دیدگاه ها به زندگی عوض نشه وضع همینه بدتر هم میشه ! شما معلول رو دیدین و به علت ها نپرداختین. از جمله دنیاپرستی. توهم زندگی ابدی تو دنیا. توزیع ناعادلانه ثروت و امکانات که باعث مهاجرت های بیخود به تهران در طول زمان شده . تجمل گرایی. چشم و هم چشمی. اسراف و...
اگر روزی بتوانیم به جوان هایمان تفهیم کنیم که ازدواج قراردادی است بین دختر و پسری که قصد ازدواج دارند و نه اظهار نظرها و چانه زدن های پدر و مادر ها و خاله و عمه و عمو و دایی .... بر سر مهریه و جهزیه و نحوه برگزاری جشن و سرویس طلا و تعداد مهمان ها و .... آنوقت جوان ها بدور از اعمال سلیقه های اطرافیان و سرکوفت ها و مقایسه کردن با مراسم عروسی و مهریه فلان دختر و یا پسر فامیل، مطمئنا بی دردسرتر و راحت تر می توانند ازدواج کنند. در مراسم مسخره ای به نام خواستگاری، آنچه که برای جمع به خواستگاری آمده مهم نیست شناخت دو فامیل از یکدیگر و کند و کاو راجع به شخصیت و سلامت اطرافیان است. نگاههای کاسبکارانه از فرش بروی پرده و لوستر و مبلمان در حال گردش هستند. و اینکه دماغ ها، هم دماغ دختر و هم پسر، درست عمل شده یا نه؟ چانه زدن راجع به مبلغ مهریه و توافق نهایی بر سر آن، که معمولا تفاوت چند صد سکه با تعداد سکه پیشنهادی خانواده دختر دارد، یکی از زشت ترین صحنه های تصمییم گیری برای ازدواج دو جوان است. جوان ها باید بیاموزند به جای آویزان شدن از پدر و مادرهایشان و رفتن به خواستگاری و تعیین مهریه، بدور از معیارهای تحمیل شده از طرف بزرگ ترها پس از شناخت همگدیگر و تصمیم به ازدواج ، مراسم مربوطه را به ساده ترین شکل ممکن، بدون یخچال ساید بای ساید و سرویس 240 پارچه و .... برگزار کنند و تصمیم بگیرند که به هرآنچه که دارند باید قانع باشند و تدریجا زندگی اشان را بهتر کنند. این تازه اول راه است.
یک شب عروسی ساده با 420نفر میهمان در جنوب شهر برایم 27میلیون تومان تمام شد
با این حساب آقا داماد حداقل باید 50 میلیون داشته باشه. این پول را یک فرد با شغل مناسب (ماهی 1.5 تا 2 میلیون) سه ساله میتونه پس انداز کنه. ولی خیلی ها هستند این درآمد را دارند ولی ازدواج نمی کنند. علاوه بر مساءل مالی، فرهنگ هم عوض شده.
واقعن باعث شرم اوره که جوانان نمخواهند زیر بار بروند
اینها فرار از زیر مسعولیت هستش ادم اگر نیت کنه همه چیز درست میشه شما جوانها را با این اخبار کزب میترسانی
جان کلام این اوضاع درست نخواهد شد تمام رسم های که در گذشته بود از بین خواهد رفت شاید هم هدفی در این کار هست خلاصه دختر و پسر همدیگر را می پسندند هر کدام خانه پدر و مادرشان زندگی می کنند همین
باو این کامنتارو میخونم میترسم جون داداچ امید بدین کلی برنامه ریختیم بعد ارشد سه سال دیگه ازدواج کنیما
قرض بگیر زن بگیر قرض میره وزن میمانه
همه ی مردم ومخصوصا جوونا تا خرخره زیر مشکلند ازدواج فقط با پول حل نمیشه من خودم به عنوان ی جوون دلم میخواد ازدواج کنم ولی اعصاب وحوصله ی جنگ و جدال سر مهریه وجهیزیه وهزار تای دیگه رو ندارم ازدواجم نمیکنی پشت سرت هزار تا حرف وحدیث هست واقعا میترسم ازدواج کنم الانم ک تاریخ مصرف ازدواجا خیلی دیگه بخوای تحمل کنی 2 یا 3 ساله ک اگه ب سال 4 بکشه ک هنر کردی
جهیزیه 12 میلیون؟ این خونه مبل نمیخواد؟ میز نمیخواد؟ تختخواب و کمد؟ تو بقچه بچینیم وسایل رو! نیش و کنایه های مادر شوهر گرامی و فک و فامیل داماد بزرگوارو کجای دلم بذارم با یخچال و گاز مثلا ارزون! یک عمر اینو میزنن توی سرت. تازه فکرشو بکنید اینهمه هزینه بکنی و اگه شوهرت آزارت داد راه فرار هم نداشته باشی بدون حق طلاق.
البته در مورد ما کار به برآورد هزینه نمی کشه چون خواستگاران محترم وقتی به منزل ما تشریف فرما میشوند و ظرف و فرش معمولی و اوضاع زندگی ساده را میبینند کلا میروند برای همیشه. بعد آقایان از توقع خانمها ایراد میگیرند. این روزها داشتن پدر و مادر پولدار ضامن ازدواج یک دختر است.
حالا این همه خرج کنی که چی بشه؟ اگه این پول رو داشته باشی و مجرد باشی بهتر می تونی از زندگی لذت ببری. اگر مثل ما اصلا پول نداری که دیگه ازدواجی در کار نیست. باید بری بمیری.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها