بازدید 3219
در گزارش رسمی دولت منتشر شد؛

قیمت بهارانه اقلام مصرفی/کارگران در مزارع چقدر درآمد داشتند؟

کد خبر: ۶۲۴۶۰۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶ 20 September 2016
مرکز آمار ایران در گزارشی رسمی، فهرست ارزانی و گرانی کالاها و خدمات کشاورزی در فصل بهار را اعلام کرد. بر این اساس، دستمزد روزانه کارگران زن میوه‌چین و وجین‌کار، بیشتر از مردان بوده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی» به نقل از مهر، مرکز آمار ایران در گزارشی با اعلام جزئیات دستمزد کارگران در مزارع، جزئیات قیمت فروش محصولات و هزینه خدمات کشاورزی را در فصل بهار امسال اعلام کرد. بر این اساس در بخش غلات، قیمت گندم در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶.۹۸ درصد افزایش قیمت داشته است؛ این در حالی است که قیمت جو نسبت به فصل بهار سال گذشته، با کاهش ۱.۶ درصدی مواجه بوده است.

همچنین در بخش حبوبات نیز، قیمت فروش نخود در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، از افزایش ۴۷.۶ درصدی برخوردار بوده؛ در حالیکه عدس افزایش قیمت ۳۹ درصدی را تجربه کرده است. در بخش محصولات جالیزی نیز هندوانه با کاهش ۲۳.۶ درصدی مواجه بوده، نرخ خربزه کاهش ۱۹.۸ درصدی داشته و در نهایت خیار ۲۰.۴ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

در بخش سبزیجات، سیب‌زمینی کاهش ۴.۹ درصدی، پیاز کاهش ۵۸.۱ درصدی، گوجه فرنگی ۳۵.۵ درصدی و بادمجان نیز کاهش ۹.۹ درصدی قیمت را تجربه کرده است. آنگونه که مهر از گزارش مرکز آمار استناد کرده، در بخش محصولات علوفه‌ای، قیمت یونجه در بهار امسال نسبت به بهار سال ۹۴، از کاهش ۱۹.۹ درصدی برخوردار بوده و قیمت کاه نیز افت ۲۳.۶ درصدی را تجربه کرده است.

در بخش میوه‌ها، قیمت زردآلو ۳۷.۳ درصد، هلو ۲۱.۷ درصد، آلبالو ۲۰.۵ درصد و گیلاس ۱۵.۵ درصد کاهش را تجربه کرده‌ است، در حالیکه نرخ سیب درختی نسبت به مدت مشابه سال قبل، از افزایش ۱۲.۴ درصدی برخوردار بوده است.

در بخش دام و فرآورده‌های دامی، پشم گوسفند(شسته نشده) با افزایش قیمت ۱۲.۹ درصدی مواجه بوده، شیر گوسفند(چرخ نشده) افزایش ۱۷.۴ درصدی قیمت را تجربه کرده و شیر گاو(چرخ نشده) کاهش ۶.۵ درصد کاهش را شاهد بوده است.

در بخش خدمات کشاورزی(خدمات ماشینی) شخم زمین زراعی آبی با تراکتور نسبت به بهار سال ۹۴، از رشد ۲۰ درصدی برخوردار بوده، ضمن اینکه شخم زمین زراعی دیم با تراکتور نیز در فصل اول امسال نسبت به بهار سال گذشته، ۸.۸ درصد افزایش را تجربه کرده؛ همچنین دیسک زمین آبی با تراکتور از رشد ۷۵.۸ درصدی و دیسک زمین دیم با تراکتور ۴۰.۴ درصد افزایش داشته است.

اما در بخش خدمات نیروی انسانی بخش کشاورزی نیز، تغییرات چشمگیری به چشم می‌خورد، به نحوی که دستمزد روزانه کارگر میوه‌چین مرد در فصل بهار امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷.۲ درصد و کارگر میوه‌چین زن ۱۹.۱ درصد افزایش یافته است که نشانگر بالا بودن هزینه کار زنان در باغات نسبت به مردان است. دستمزد دروگر غلات مرد نیز ۶ درصد افزایش را شاهد بوده است.

در این میان دستمزد روزانه کارگر وجین‌کار و تنک‌کار مرد معادل ۷.۹ درصد و کارگر وجین‌کار و تنک‌کار زن ۳۸.۹ درصد افزایش یافته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل