بازدید 4143

دوپینگ رافائل نادال در اسناد هک شده وادا

کد خبر: ۶۲۴۵۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰ 20 September 2016
بنا به اطلاعات اسناد هک شده سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا)، رافائل نادال قهرمان سرشناس تنیس جهان نیز در فهرست ورزشکاران دوپینگی قرار دارد که در فاصله سال های 2009 تا 2011 داروهای نیروزا مصرف کرده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری روسیا سگودنیا روز سه شنبه به نقل از ارزیابی پایگاه تخصصی «ار-اسپورت» روسیه، نوشت: اسناد جدید انتشار یافته از سوی گروه هکری فنسی بیرز نشان می دهد وادا در سال های 2009 تا 2011 به نادال قهرمان المپیک ریو و پکن و برنده 14 تورنمنت گراند اسلم مجوز استفاده از داروهای نیروزا داده بود.
 
همچنین افزون بر نادال قهرمان اسپانیایی، اسناد استفاده چاسلو چخ شناگر مجارستانی و مو فارا ورزشکار دو و میدانی انگلیسی از داروهای ممنوعه انتشار یافته است.
 
در فهرست تازه انتشار گروه هکری فنسی بیرز با عنوان دوپینگی های جدید ورزشکارانی از 10 کشور از جمله آمریکا، اسپانیا، کانادا، دانمارک، بلژیک، فرانسه و انگلیس قرار دارند.
 
در فهرست تازه انتشار نام 26 ورزشکار قرار دارد که 12 نفر آنان حتی از جمله مدال آوران المپیک ریو 2016 هستند.
 
بنا به اعلام رسانه روسی، الکس دنسون، کریستا گالن و سم کوئک بازیکنان هاکی روی چمن از انگلیس، لوری ارناندز ژیمناست آمریکایی و کاسبر مورتنسن بازیکن هندبال از دانمارک نیز براساس اسناد هک شده وادا جزو دوپینگ شده ها معرفی شده اند.
 
وادا پس از نخستین مرحله از انتشار اسناد هک شده، صدور مجوز برای استفاده از داروهای نیروزا برای برخی ورزشکاران حتی در جریان رقابت های قهرمانی را تائید و اعلام کرد که سندهای دوپینگی بودن شماری از قهرمانان مدال آور ریو 2016، چیز جدیدی ندارد و استفاده از داروهای (ممنوعه) با مجوز و هماهنگی قبلی استفاده شده است.
 
وادا در حالی بیانیه جدید عادی بودن استفاده از دوپینگ با هماهنگی قبلی را صادر کرد که توماس باخ رئیس کمیته بین المللی المپیک روز جمعه از روسیه خواسته بود از ادامه انتشار اسناد هک شده جلوگیری کند، ولی مسکو پیش از این هر گونه دخالت یا آگاهی از این اقدام هکری را رد کرده است.
 
براساس سندها، برخی ورزشکاران با وجود چند مرحله تائید شدن استفاده از داروهای نیروزا در نمونه سنجی ها؛ اجازه یافته اند در رقابت های المپیک ریو 2016 شرکت کنند و حتی تا چهار نشان طلا کسب کرده اند.
 
در اسناد قبلی افزون بر نام سه ورزشکار آمریکایی به عنوان استفاده کننده از داروهای نیروزا، در فهرست جدید گروه هکری فنسی بیرز نام ورزشکارانی از آلمان، انگلیس، اسپانیا، استرالیا و دانمارک نیز دیده می شود.
 
سه ورزشکار انگلیسی رقابت های المپیک ریو 2016 شامل نیکل آدامز با یک طلا در مشت زنی، لوری ثروت دوچرخه سوار دارنده دو نشان طلا و شیون ماری اوکنور با نقره شنای 200 متر این رقابت ها در فهرست گروه هکری فنسی بیرز قرار دارند که اسناد مرتبط با استفاده آنان از داروهای نیروزا انتشار یافته است.
 
پس از اولین مرحله از انتشار این اسناد که نام سه ورزشکار قهرمان آمریکایی از جمله برنده چهار مدال طلای شنای المپیک ریو 2016 نیز بین آنان بود، یک مقام وادا هکرهای روسی را متهم شناخت که روسیه این ادعا را رد کرد.
 
در جریان انتشار اطلاعات معلوم شده سیمونه بایلز قهرمان ژیمناستیک آمریکا که در المپیک ریو 2016 هم چهار مدال طلا گرفته، از داروهای نیروزا استفاده کرده و وادا هم از آن اطلاع داشته است.
 
بر اساس قوانین سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، استفاده از داروی متیل فنیدات که در نمونه بایلز پیدا شده، قدغن می باشد، ولی در برابر این واقعیت و ممنوعیت سکوت شده است.
براساس سند انتشار یافته هکری، در حالیکه 11 اگوست (21 مرداد) زمان بازی های المپیک نشانه های استفاده از این داروی ممنوعه در خون بایلز پیدا و ثبت شد، ولی وی توانست با وجود آگاهی وادا چهار مدال برتر ریو 2016 را کسب کند.
 
اولیویه نیگلی یک مقام بلندپایه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ نیز گفته که در حمله هکری انجام شده، هکران روسی شرکت داشته اند و یکی از مدارک کپی شده مربوط به استفاده سرن و وینوس ویلیامز خواهران ویلیامز تنیس بازان معروف آمریکایی از داروهای نیروزا است.
 
رسانه های روسی بارها اعلام کرده اند که وادا از موارد استفاده ورزشکاران آمریکایی از داروهای نیروزا آگاهی دارد و از آن چشم پوشی می کند، ولی ورزشکاران روسیه را با اتهام در این زمینه به صورت گسترده محروم کرده است.
 
روسیه به دلیل اتهام استفاده از داروهای نیروزا، افزون بر تحمل منع 100 ورزشکار از حضور در رقابت های المپیک برگزار شده ریو 2016، شاهد محرومیت کامل ورزشکاران پارالمپیکی خود از شرکت در رقابت های این رشته می باشد که 17 شهریورماه در برزیل آغاز شده است و همچنین به احتمال زیاد نمی تواند در پارالمپیک زمستانی پیونگ جانگ 2018 کره جنوبی شرکت کند.
 
براساس نتایج تحقیقات وادا که چندی پیش انتشار یافت، روسیه با 148 مورد تایید شده نقض مقررات برای سال 2014 در صدر این فهرست جهانی قرار گرفته است و سپس ایتالیا با 123 و هند با 96 مورد دوپینگ تایید شده در رده های دوم و سوم هستند.
 
روسیه بارها اعلام کرده است که نهادهای جهانی ورزشی به ویژه مراجع بین المللی ضد دوپینگ در حالی موضوع استفاده از دوپینگ علیه ورزشکاران روسی را مطرح و به صورت انبوه و عمومی رای محرومیت صادر می کنند که به حقایق استفاده از داروهای نیروزا در کشورهای دیگر (غربی) توجهی نمی کنند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل