بازدید 24900
۶
ابهامی که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است؛

مورد مشکوک اعلام نتایج کنکور سراسری سال 95

هرگز اعلام نتایج کنکور سراسری تا این اندازه به تعویق نیافتاده و همواره در نیمه دوم شهریورماه هر سال، تکلیف داوطلبان حضور در دانشگاه ها مشخص می‌شده و پیش از آغاز سال تحصیلی، مراحل ثبت نام، جای گیری ایشان در خوابگاه ها و... سپری می‌شده و در نهایت آغاز سال تحصیلی با حضور دانشجویان در کلاس های درس و دانشگاه همراه می‌شده است، اما امسال این گونه نخواهد بود.
کد خبر: ۶۲۴۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱ 19 September 2016
به فاصله چند روز از آغاز سال تحصیلی 95-96، هنوز نتایج کنکور سراسری اعلام نشده و مشخص نیست چه کسانی قرار است کرسی های خالی دانشجویی دانشگاه‌های مختلف را پر نمایند.

به گزارش «تابناک»، آن گونه که مسئولان سازمان سنجش اعلام کرده‌اند، نتایج کنکور سراسری امسال قرار است چهارشنبه هفته جاری، یعنی 31 شهریورماه اعلام شود؛ اتفاقی بی سابقه که ابهامات زیادی پدید آورده و موجب سردرگمی داوطلبان حضور در دانشگاه ها شده است.

این سردرگمی از آنجا نشات می‌گیرد که داوطلبان پرشمار حضور در دانشگاه ها در آستانه سال تحصیلی هنوز نمی‌دانند آیا در فهرست قبول شدگان هستند یا خیر و اگر هستند، در کدام اولویت انتخابی پذیرفته شده اند و چه مسائلی پیش رویشان قرار دارد.

آن گونه که جدول ذیل نشان می‌دهد، هرگز اعلام نتایج کنکور سراسری تا این اندازه به تعویق نیافتاده و همواره در نیمه دوم شهریورماه هر سال، تکلیف داوطلبان حضور در دانشگاه ها مشخص می‌شده و پیش از آغاز سال تحصیلی، مراحل ثبت نام، جای گیری ایشان در خوابگاه ها و... سپری می‌شده و در نهایت آغاز سال تحصیلی با حضور دانشجویان در کلاس های درس و دانشگاه همراه می‌شده است، اما امسال این گونه نخواهد بود.
 

سال

زمان اعلام نتایج اولیه

زمان اعلام نتایج نهایی

95

19 مرداد

31 شهریور

94

30 تیر

17 شهریور

93

11 مرداد

17 شهریور

92

10 مرداد

20 شهریور

91

11 مرداد

22 شهریور

90

14 مرداد

20 شهریور

 
اکنون کافی است این نکته را مد نظر قرار دهیم که پذیرفته شدگان می‌بایست راهی شهر محل پذیرش خود شده و در فرایندی چند روزه، مراحل ثبت نام خود را طی نموده و بلافاصله در کلاس های درس حضور بیابند تا اوضاع بهتر دستمان بیابد؛ سردرگمی عجیبی که خانواده های کنکوری با آن مواجهند و حتی نمی‌دانند مقصدشان کدام شهر خواهد بود و برای زندگی در آن شهر چه نیازهایی پیش رویشان قرار دارد.

ابهام بزرگی که با توجه به بعد مسافت میان شهرها و برابر نبودن امکانات دانشگاه های مختلف، حکم مساله ای پیچیده را یافته و خانواده ها را به مشکلات فراوانی مبتلا خواهد کرد. به ویژه خانواده هایی که با پایان تابستان، امکان سفر کردن با فرزندان پذیرفته شده شان در کنکور سراسری را نخواهند داشت. مثل خانواده فرهنگیان که آغاز فصل پاییز برایشان مصادف با دوره کاری بدون مرخصی است، یا خانواده هایی که دانش آموز دارند و نمی‌توانند دانشجوی تازه پذیرفته شده شان را همراهی کنند.
 
به این اشکال، ضرورت تهیه منزل و خوابگاه برای برخی پذیرفته شدگان را هم باید افزود که به تاخیر افتادن اعلام نتایج نهایی کنکور آن را بغرنج تر خواهد. این در حالی است پذیرش در دانشگاه های دولتی اولویت بسیار بالایی برای خانواده ها دارد و به همین دلیل، بسیاری از پذیرفته شدگان دانشگاه آزاد یا دیر دانشگاه ها، تا مشخص شدن نتیجه کنکور سراسری ترجیح می‌دهند منتظر بمانند و به همین دلیل، تاخیر در اعلام نتایج کنکور سراسری، تاخیر در ثبت نام در دیگر دانشگاه ها را نیز به دنبال خواهد داشت.
 
مورد مشکوک اعلام نتایج کنکور سراسری سال 95 

به این مشکلات، تاخیر در مشخص شدن وضعیت شماری از داوطلبان کنکور که مشمول خدمت سربازی هستند را هم می‌توان افزود تا نتیجه گرفت که تاخیر صورت گرفته تا چه اندازه مشکل آفرینی کرده است. آن هم در حالی که هیچ دلیلی برای این تاخیر مشکل ساز بیان نشده و مشخص نیست عامل رقم خوردن این سلسله اتفاقات نامطلوب چیست یا کیست؟

این در حالی است که اگر کاسته شدن از ساعت درسی دانشگاه ها در این ترم و بلاتکلیفی اساتید دانشگاه ها در هفته های ابتدایی ترم نخست تحصیلی امسال و مشکلات حاشیه ای آن را نیز مد نظر قرار دهیم، درخواهیم یافت که تاخیر صورت گرفته در کنار شک و گمان هایی که آفریده، موضوع قابل چشم پوشی ای نیز نیست و می بایست مورد تحقیق و بررسی قرار گیرد.

انتظاری که امروز مجلسی ها به آن پاسخ گفته اند و آن گونه که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خبر داده، قرار است اعضای کمیسیون هفته آینده در این خصوص با مسئولان سازمان سنجش جلسه داشته باشند و در آن نشست از ایشان درباره دلایل وقوع این تاخیر توضیح بخواهند؛ نوشدارویی که به نظر نمی‌رسد نتایج آن تاثیری در رفع مشکلات یاد شده داشته باشد.

اتفاقی که سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس آن را بی نظمی می‌خواند و بر پذیرفتنی نبودنش تاکید دارد «چراکه نقصان صورت گرفته از سوی آن‌ها عوارض و آسیب‌های بسیاری برای دانشجویان و خانواده‌ها به همراه خواهد داشت و باید آسیب‌های آموزشی به دانشجویان را به مجموعه این آسیب‌ها افزود.» اما با کمی دقت درخواهیم یافت به شدت مشکوک و شائبه برانگیز است چراکه در فرایند کنکور سراسری رخ داده که هر ساله در حال تکرار است و مسئولان سازمان سنجش نیز دلیلی برای تاخیر رخ داده ارائه نکرده‌اند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۶
چرا نفرات برتر هرگروه تهرانی هستند ؟راستی چرا؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۱
تا چشت در آد
اگر دقت کنید می بینید که امسال کنکور به خاطر ماه رمضان دیرتر برگزار شد هرسال از از 9 تیر تا 11 ترماه بود امسال 25 و 26 تیر برگزار شد.
قلم چی وقتی جوابارو 4ساعته میده اگه 100بار هم بخوان برای جواب اولیه برگهارو چک کنن نهایتا4روزه باید جواب بدن این همه تاخیر برا چیه خدا میدونه
به نظر متهم کردن سازمان سنجش در این زمینه بی انصافی است امسال کنکور دیر برگزار شد و یه تبع ان اعلام نتایج هم دیرتر بوده است سازمان سنجش در این سالها نشان داده عملکرد قابل قبولی دارد
امسال ام دیر آمدن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل